OLISI TÄLLAINEN ONGELMA

PELOTTAA

Sain lääkäriltä propral-lääkettä sydämen tykytyksiin ja luin kotona lääke-esitteestä, ettei lääkettä tule käyttää jos on astma.
Siis miksi lääkäri kirjoitti tätä mulle, kun mulla on astma, enkä vois ottaa? Ei ymmärrä!!!!

15

16032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois

Jos sinulla on mahdollisuus saada lääkäriin yhteys, jos terkkari, niin toimistosta voit tätä kysyä.
      Itsekin olen saanut samaa joskus ja astmakin on. Tällaisia ristiriitaisia tietoja meille tavallisille tallaajille on monissa lääkeselosteissa, mutta lääkäri kyllä huomioi yhteensopivuudet.
      Astmaakin on niin montaa eri tasoa ja erilaista.

Lääkeselosteen ohjeet on laitettu "varman päälle", koska jollekin joskus jossain tapauksessa voi olla haittaa.

Kokeile nyt vaan rauhassa ensin, auttaako Propral siihen, mihin se on annettu ja palaa samalle lääkärille, jos ei auta tai aiheuttaa sivuvaikutuksena jotain

• ei enää pelota niin paljon

juu olen just sellainen, että pelkään hirveesti kaikkia lääkkeitä ja varsinkin niiden sivuvaikutuksia.
        Luen aina kaikki tiedota kaikista mahdollisista lääkkeistä ja sitten meinaa mitenkään uskaltaa ottaa mitään, kun niissä on ihan kauheet varotukset.
        Luulisi jo melkein näin nelikymppisenä osata olla fobioimatta kaikesta!

• astma+atopia.allergiat
        ei enää pelota niin paljon kirjoitti:

juu olen just sellainen, että pelkään hirveesti kaikkia lääkkeitä ja varsinkin niiden sivuvaikutuksia.
        Luen aina kaikki tiedota kaikista mahdollisista lääkkeistä ja sitten meinaa mitenkään uskaltaa ottaa mitään, kun niissä on ihan kauheet varotukset.
        Luulisi jo melkein näin nelikymppisenä osata olla fobioimatta kaikesta!

mikään ensisijainen beetasalpaaja astmaatikolle ole, ja jos vähänkään ymmärtää miten kyseinen lääke toimii, niin ymmärtää miksi se EI sovi astmaatikolle!
        Ei sitä varoitusta sinne ole huvin vuoksi laitettu, vaan ihan aiheesta.
        Toki ohjeisiin on merkittävä kaikki mahdolliset sivuvaikutukset, se on totta, mutta Propralin suhteen voi olla aivan todellinen vaaratilanne edessä jos ja kun sitä astmaatikko käyttää.
        Luehan MIKSI sitä ei astmaatikolle suositella, siitä se selviää!
        Onhan noita liuta muitakin beetasalpaajia, sellaisia joiden toimintamekanismi on tyystin toisenlainen.
        Miksi juuri Propral? Jännitykseenkö?

• sait sen
        astma+atopia.allergiat kirjoitti:

mikään ensisijainen beetasalpaaja astmaatikolle ole, ja jos vähänkään ymmärtää miten kyseinen lääke toimii, niin ymmärtää miksi se EI sovi astmaatikolle!
        Toki ohjeisiin on merkittävä kaikki mahdolliset sivuvaikutukset, se on totta, mutta Propralin suhteen voi olla aivan todellinen vaaratilanne edessä jos ja kun sitä astmaatikko käyttää.
        Onhan noita liuta muitakin beetasalpaajia, sellaisia joiden toimintamekanismi on tyystin toisenlainen.

takykardiaan, siihen auttaa muutkin beetasalpaajat.
        Oliko teillä vastaanotolla sitten juttua kaikista muistakin sairauksista, muista lääkkeistä jne.?
        Outoa toimintaa lääkäriltä jos hänellä on astmasi ollut tiedossa!

• minulta löytyy
        sait sen kirjoitti:

Oliko teillä vastaanotolla sitten juttua kaikista muistakin sairauksista, muista lääkkeistä jne.?

Toiseen sairauteen käytiin lääkärin kanssa läpi vaihtoehtoja. Hän ei suositellut Propralia, mutta kirjoitti reseptin Emconcoria, joka on myös beetasalpaaja.

Aivan kuten edellinen kirjoitti. Löytyy muitakin beetasalpaajia, jotka käyvät astmaatikolle.

Voihan toki olla niin ettei Propral aiheuta sinulle mitään oireita.

• suzyanne
        minulta löytyy kirjoitti:

Toiseen sairauteen käytiin lääkärin kanssa läpi vaihtoehtoja. Hän ei suositellut Propralia, mutta kirjoitti reseptin Emconcoria, joka on myös beetasalpaaja.

Aivan kuten edellinen kirjoitti. Löytyy muitakin beetasalpaajia, jotka käyvät astmaatikolle.

Voihan toki olla niin ettei Propral aiheuta sinulle mitään oireita.

Hei! Mulla on kanssa tiheälyöntisyyttä ja korkee verenpaine. Astmalääkkeet, usein keuhkoputkia laajentavat, ne tekee sen.

Minulle kokeiltiin monia lääkkeitä, mm. Emconcoria. Se, vaikka oli 5 mg tabletista ½, se teki huimausta.
        Kun todettiin rytmihäiriö ja pumppuvika (reikä kammioiden väliseinässä) on "edennyt" (läppävika on jo alustavasti näkyvissä arvoissa) jaksaminen huonontunut, aloitti sydänlääkäri Emconcorin ja annostelu on 5 mg aamulla, ½ tbl päivällä, ½ illalla ja tarvittaessa vielä ½ tabletti. Ja mä en ilman Emconcoria pärjäisi. Haittoja ei ole tullut mitään, mutta Propral ei mulle sovi. Mulla on vaikeahoitoinen astma, se on ollut 12 vuotta. Todennäköisesti Emconcorin käyttö jatkuu, vaikka verenpaine ei pysty laskemaan ( 120 - 125 / 95 - 100 tai yli ) ja vaikka nykyinen keuhkolääkäri vastustaa sydänlääkettä ja astmalääkkeitä tarpeettomana yli kaiken.

Propralia mulle on kokeiltu, mutta se ei auttanut mulle ja muistelen, että olis tehnyt hengenahdistusta.

Kokeilemalla löytyy paras vaihtoehto ja keuhkolääkärin kanssa kannattaa neuvotella asiasta, sillä pienempiäkin vahvuuksia lääkkeistä löytyy - riippuen aina astman vaikeus asteesta.

Toivottavasti oli apua... Hyvää vointia toivottaen Suzyanne.

• pois
        sait sen kirjoitti:

Olen sama henkilö kuin edellä samalla nimimerkillä. Annoin kyllä muitakin neuvoja. Ensisijainen on tietysti kääntyä sen puoleen, josta lääke on saatu, eli saman lääkärin - eikä suinkaan keskustelupalstan. Apteekkikin olisi pitänyt mainita asiantuntijana, sinne voi mennä myös kysymään. Ellei halua ottaa selvää asiantuntijataholta, on kokeiltava ja valitettava lääkärille oitis tuloksista, jos ne ovat huonot. Tuskinpa tässä hengenvaarasta on kysymys.

Sairastan vakavaa parantumatonta sydänsairautta,joka aiheuttaa vajaatoimintaa.Minulla on myös astma. Käytän sydänvikaan lääkettä, jonka selosteessa sanotaan, ettei sitä tule käyttää, jos sairastaa sydämen vajaatoimintaa ja erityistä varovaisuutta tulee noudattaa, jos sairastaa astmaa. Kardiologini on tämän oikeaksi harkinnut ja minua se on auttanut lähes 10 vuotta - joten se siitä.

• auttaa ja sopii
        astma+atopia.allergiat kirjoitti:

Minulla on astma ja on kokeiltu montaa eri beetasalpaajaa, mutta Orloc tuntuu sopivan otan aamuisin yhden tabletin ja se ei tee ahdistusta. Orloc on minulle 5 beetasalpaaja ,joka sitten sopi. Samalla pääsin eroon migreenistäkin. Kokeilin myös propralia ja se ahisti oikein kunnolla.Näin minulla

• suzyanne
        auttaa ja sopii kirjoitti:

Minulla on astma ja on kokeiltu montaa eri beetasalpaajaa, mutta Orloc tuntuu sopivan otan aamuisin yhden tabletin ja se ei tee ahdistusta. Orloc on minulle 5 beetasalpaaja ,joka sitten sopi. Samalla pääsin eroon migreenistäkin. Kokeilin myös propralia ja se ahisti oikein kunnolla.Näin minulla

Tuo oli muuten tärkeä havainto; mulla niin ikään tuo Emconcor sen lisäksi, että rauhoittaa pulssia ja helpottaa rintakipuja tarpeen tullen, on myös vähentänyt migreenilääkkeen (Imigran) tarvetta. Tarvitsen joskus sitä kuitenkin. Tänään menen sydänkontrolliin. Olen aika varma, että lääkitys jatkuu ennallaan. Emconcor auttaa jaksamaan, vaikkei laskekaan verenpainetta. Ja vähentää migreenilääkkeen käyttöä. Se on hienoa, että lääkkeet auttaa! Hyvää vointia! T. Suzyanne

• ongelma...

Mulla on todettu astma. Eli käytän astmalääkkeitä säännöllisesti. Mutta käytän myös vapinaan Propralia. Keuhkolääkäri ei suosittele sitä mulle, mutta en tiedä, mikä toinen lääke olis yhtä hyvä. Osaisko joku auttaa? Kokeilin Selopralia, mutta se ei niin hyvin auttanut vapinaan, joka on osittain jännityksen aiheuttamaa.

• tehty diagnoosia

Kaikki avaavat astmalääkkeet aiheuttaa vapinaa tai lisäävät sitä.

Itselläni on diagnosoitu essentiaali vapina ja astmalääkkeet otettuani alkaa tolkuton entistä kamalampi tutina ja vapina n. puolen tunnin jälkeen lääkkeen otosta.

Joudun lopun elämääni käyttämään Xanoria vapinaani. Se on rauhoittava lääke, mutta tehokas essential tremoriin. Propral ei tullut edes kysymykseen astmani takia hoitovaihtoehtona. Näin sanoi lääkäri ja toisaalta Propral ei ole ensisijainen lääke essentiaalisen vapinan hoitoon.

• ongelma...
        tehty diagnoosia kirjoitti:

Kaikki avaavat astmalääkkeet aiheuttaa vapinaa tai lisäävät sitä.

Itselläni on diagnosoitu essentiaali vapina ja astmalääkkeet otettuani alkaa tolkuton entistä kamalampi tutina ja vapina n. puolen tunnin jälkeen lääkkeen otosta.

Joudun lopun elämääni käyttämään Xanoria vapinaani. Se on rauhoittava lääke, mutta tehokas essential tremoriin. Propral ei tullut edes kysymykseen astmani takia hoitovaihtoehtona. Näin sanoi lääkäri ja toisaalta Propral ei ole ensisijainen lääke essentiaalisen vapinan hoitoon.

Minulle on tehty aikanaan diagnoosi essentiaalisesta vapinasta. Ja avaava aiheuttaa mullakin lisää vapinaa. Mä olen uusi astmaatikko ja nyt tuli ongelmaksi tuo käyttämäni propral.

Onko sulle kokeiltu muita beetasalpaajia tai vastaavia? Miksi propral ei ole ensisijainen lääke es.vapinaan? Mikä sitten on?

• todettiin
        ongelma... kirjoitti:

Minulle on tehty aikanaan diagnoosi essentiaalisesta vapinasta. Ja avaava aiheuttaa mullakin lisää vapinaa. Mä olen uusi astmaatikko ja nyt tuli ongelmaksi tuo käyttämäni propral.

Onko sulle kokeiltu muita beetasalpaajia tai vastaavia? Miksi propral ei ole ensisijainen lääke es.vapinaan? Mikä sitten on?

Melkein 20 vuotta sitten diagnoosi essentiaali vapina. Kävin neurolla ja hän sanoi ettei essentiaali vapinaan auta Propral. Kokeilin sitä ja oikeassa hän oli. Tälläkin hetkellä on menossa Emconcor (beetasalpaaja) verenpaineen hoitoon, mutta ei se vapinaan auta.

Ei auta kuin aiemmin mainitsemani Xanorit. Tällä taudilla kun on se ikävä ominaisuus, että pahenee iän karttuessa. Olen sen itse todennut vuosien mittaan. Jos joskus tulee se aika ettei Xanorit auta, tulee kysymykseen jokin epi-lääkitys tms.

Toivoisin ettei astmaatikot nyt vedä hernettä nenään kun tuli täällä puheeksi toinenkin sairaus astman yhteydessä.

• suzyanne
        todettiin kirjoitti:

Melkein 20 vuotta sitten diagnoosi essentiaali vapina. Kävin neurolla ja hän sanoi ettei essentiaali vapinaan auta Propral. Kokeilin sitä ja oikeassa hän oli. Tälläkin hetkellä on menossa Emconcor (beetasalpaaja) verenpaineen hoitoon, mutta ei se vapinaan auta.

Ei auta kuin aiemmin mainitsemani Xanorit. Tällä taudilla kun on se ikävä ominaisuus, että pahenee iän karttuessa. Olen sen itse todennut vuosien mittaan. Jos joskus tulee se aika ettei Xanorit auta, tulee kysymykseen jokin epi-lääkitys tms.

Toivoisin ettei astmaatikot nyt vedä hernettä nenään kun tuli täällä puheeksi toinenkin sairaus astman yhteydessä.

Tervehdys! Millaiset verenpaineet sulla on? Kun mulla aloitettiin Emconcor (sydänlääkärin toimesta) oli paineet 120 - 125 / 95 - 100 ja niitä ne on nytkin. Eli mulla ei auta veren paineeseen tuo - joskin mulla on synnynnäinen pumppuvika - mutta jaksamiseen auttaa. Ilman sitä mä en pärjäisi! Mulla on 5 mg aamulla, ½ tbl päivällä, ½ tbl illalla.

Vapinaan mulla oli Seloken mutta ei se auttanut. Vapina on hävinnyt, kun on lääkkeiden annostelua vähennetty.

Toivottavasti Emconcor auttaisi Sinua, kuin on minua auttanut. Voisitko kertoa -jos et pahastu- että onko ylä - vai alapaine koholla? Alapainetta on hankala ainakin mulla saada kohdalleen. Tiheälyöntisyys on tuttua.

Mielestäni on hyvä, että näistä asioista puhutaan, sillä vapina kuuluu tuohon olennaisena osana.

Hyvää vointia! Ystävällisin terveisin Suzyanne.

• suzyannelle
        suzyanne kirjoitti:

Tervehdys! Millaiset verenpaineet sulla on? Kun mulla aloitettiin Emconcor (sydänlääkärin toimesta) oli paineet 120 - 125 / 95 - 100 ja niitä ne on nytkin. Eli mulla ei auta veren paineeseen tuo - joskin mulla on synnynnäinen pumppuvika - mutta jaksamiseen auttaa. Ilman sitä mä en pärjäisi! Mulla on 5 mg aamulla, ½ tbl päivällä, ½ tbl illalla.

Vapinaan mulla oli Seloken mutta ei se auttanut. Vapina on hävinnyt, kun on lääkkeiden annostelua vähennetty.

Toivottavasti Emconcor auttaisi Sinua, kuin on minua auttanut. Voisitko kertoa -jos et pahastu- että onko ylä - vai alapaine koholla? Alapainetta on hankala ainakin mulla saada kohdalleen. Tiheälyöntisyys on tuttua.

Mielestäni on hyvä, että näistä asioista puhutaan, sillä vapina kuuluu tuohon olennaisena osana.

Hyvää vointia! Ystävällisin terveisin Suzyanne.

Yläpaine on ollut koholla enemmän. RR-arvot heittelee siinä 145/85. Kyllä ne suht koht on asettunu paikoilleen Emconcorin aloittamisen jälkeen. Otan vaan 5mg/aamulla. Olen kyllä syönyt verenpeinelääkettä, toista jo yli 10 vuotta. Otettiin Emconcor tukemaan lääkitystä ja ehkä poistamaan vapinaa.

Ei ole siis Emconcor auttanut vapinaan. Lisäksi toinen verenpainelääkitykseni on Dilpral. Kalkkisalpaajan kanssa taas tulee ongelmia tämän lääkityksen hoidossa.

Ennen verenpainelääkitystä arvot heitteli; yläpaine jotain 170 ja alapaine reippaasti yli 100, noin 130. Senpä takia oli pakko lääkääriin mennä. Ainainen päänsärky. Samassa yhteydessä todettiin myös astma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45