Miltä supistukset tuntuu?

Huhtimamma

Miltä kuvailisit supistusten tuntuvan henkilölle kuka ei ole niitä koskaan kokenut? Millaisia tuntemuksia / kipuja raskauden aikana voi tulla ilman, että niistä kannattaa huolestua? Entä mistä pitää huolestua?

4

1119

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leppäkerttu.

mä kuvailisin supistuksia näin.. just niinku menkkakivut,(aluksi) jotka kestää sen verran kun se supistus kestää.. ja sit ku supistukset kovenee,niin ne menkkakivut menee polttavammmaksi ja sata kertaa kivuliaammaksi,niin että alkaa pakostakin hengittää läähättäen ja nopeaan. se oli vaan mun kuvaus supistuksista..me ollaan niin yksilöitä..jotku voi tuntea toisin.
      ps.

• huhtimami

Supistukset missä ei ole kipua on normaalia. Mulla on tullut muutaman kerran supistuksia, missä jännästi maha kovettuu vähäksi aikaa..sillain jännittyy, mutta ei kuulemma tosiaan haittaa jos ei kipua!
      Olen nyt viikolla 16 6 ja esim. yöllä painajaisunesta herättyä mulla on saattanut supistella ja aluksi säikähdinkin niitä..
      Onko sulla jo supistellut?

• ...

Alkuun supistus tuntui siltä kuin olisi ollut leveä vyö jolla kiristettäisiin alavatsaa. Kädellä kokeiltaessa koko alavatsa oli kivikova. Myöhemmin koko vatsa muuttui kovaksi ja kiristys oli napakampaa alavatsassa kuin ylempänä. Tuntui kuin nahan alla olisi ollut tiivis pallo joka ei anna yhtään periksi.

Muutamaa päivää ennen synnytystä supistukset taas muuttuivat. Muutaman kerran samanlaisia,kuin aiemmin, mutta jos tuli useampi supistus peräkkäin niin lisänä vatsaan kivistäminen. Niin kuin olisi ilmavaivoja kohdun sisällä. Eniten emättimen kohdalla ja se särky lieveni ylöspäin tultaessa. Painon tunnetta häpyluuta vasten.

Synnytyssupistukset taas olivat sellaisia kipeämpiä ja enää ei tuntenut että vatsa kovettuisi, koska särkyyn kiinnitti enemmän huomiota. Vatsan kovettumisen huomasi vasta kun laittoi käden vatsalle. Sitten ne kivut olivat toistuvia ja napakoituivat kokoajan. Sairaalaankin lähdettiin siksi kun ne olivat säännöillisiä.

Supistusten kanssa tuli toimeen. Kipu tuntui samalta kuin päänsärky silloin kun se välillä häviää ja tulee sitten takaisin. Ärsyttävää, mutta toimeen tulee ilman lääkkeitä. Sairaalassa kipu aistimus monin kertaistui. Ja lapsen potkuja ei enää kyennyt seuraamaan. Supistuksen tullessa tunsi kuinka koko maha kovettui ja sitten tuli kipu aivan hiljaa voimistuen ja sitten alkoi helpottaa. Samalla tavoin tunsi että kipu ja supistus pienenee. Sitten vaan seuraavaa odottamaan.

Tällaisia minun supistukseni ovat olleet.

Minulla tavanomaisia kipuja raskauksieni aikana on olleet äkillisen liikahduksen jälkeen viiltävä kipu yleensä alavatsaan, tai tunne että joku lyö puukolla vatsaan ja pyörittelee puukkoa. Tai suonenvedon kaltaista vetoa kohdun päällä, alla tai sisällä.

Tunne että suolet tippuu emättimen kautta maahan. Tuntemus isosta hädästä, vaikka juuri on tullut WC:stä. Peräsuolessa vihlovaa kipua, kuin joku työntäisi tylsää neulaa suolen seinämää pitkin. Inhottava tunne kun lapsi kääntyy, kuin joku vaihtaisi sisuskalujen paikkaa työntämällä niitä jollain lumiauralla. Potkut suoraan virtsarakkoon saa aikaan tuntemuksen räjähtävästä virtsarakosta. Ja miten se lapsi osaakin potkaista siihen juuri silloin kun on kauhea hätä ja WC on varattu?

Tässä näitä olisi. Oliko yhtään apua? Onneksi yllä kuvaamani ihanuudet eivät ole toistuva tila, vaan tuntuvat harvemin.

• ap.

Kiitokset vaan kaikille vastanneille! Ensimmäistä odotellessaan tulee pohtineeksi usein mikä kuuluu asiaan ja mistä kannattaa huolestua. Nytpähän olen edes hiukan viisaampi. Välillä alavatsassa tuntuu kipua - sellaista vihlovaa -, joka kestää toisinaan useamman sekunnin. Nipistelyä on tuntunut jo useamman viikon ajan. Vaan mitä sitä ei kestäisi masussani olevan pienen ihmisen alun takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe