Robbie Williams ja MTV3

Myöhäisherännäinen

Aika merkillistä minusta, että kun Williams vaahtoaa "Let Me Entertain You" -laulun käytöstä MTV3:n mainoksessa, siitä uutisoiva media puhuu Williamsin biisistä. Kysehän on kuitenkin - niin kuin kaikki tämän palstan lukijat tietävät - Freddie Mercuryn kappaleesta. Robbiella on tekijänoikeus vain omaan tulkintaansa, sävellyksen ja sanoituksen puolesta oikeudet ovat sillä, joka ne Freddieltä peri. (Tekijänoikeushan on nykysäännösten mukaan voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta, Freddien tapauksessa vielä 55 vuotta.)

4

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

Robbien Let Me Entertain You on kyllä täysin eri biisi kuin Queenin LMEY, niin sävellyksen kuin sanoituksenkin puolesta. Ainoa yhteys on sama nimi. Jokainen joka on molemmat biisit kuullut, tunnistaa kyllä eron...

• Myöhäisherännäinen

Hupsista, sattuipa moka. (Kuvitelkaa tähän hymiö punastelevasta naamasta.) Paljastin täten tietämättömyyteni Robbie Williamsista, joka onkin minulle jokseenkin tuntematon suuruus.

Hyvä kun valistatte tietämätöntä!

Mutta silti, miksi pitää tehdä viattomalle yleisölle kiusaa tekemällä samannimisiä kappaleita kuin kollegat? Tämähän ei ole ainoa lajiaan, Queenillä on esimerkiksi Delilah, jolla ei ole kerrassaan mitään tekemistä Tom Jonesin Delilahin kanssa.

• Hannie
        Myöhäisherännäinen kirjoitti:

Hupsista, sattuipa moka. (Kuvitelkaa tähän hymiö punastelevasta naamasta.) Paljastin täten tietämättömyyteni Robbie Williamsista, joka onkin minulle jokseenkin tuntematon suuruus.

Hyvä kun valistatte tietämätöntä!

Mutta silti, miksi pitää tehdä viattomalle yleisölle kiusaa tekemällä samannimisiä kappaleita kuin kollegat? Tämähän ei ole ainoa lajiaan, Queenillä on esimerkiksi Delilah, jolla ei ole kerrassaan mitään tekemistä Tom Jonesin Delilahin kanssa.

Delilah ainakin on sellainen nimi/myytti/juttu, että siitä on runoiltu tavan takaa jo kauan ennen Mercuryja ja Joneseja. Days of Our Lives -ajatus on paljon vanhempi kuin Queenin biisi. Ei siitä ota selvää, kuka minkäkin nimen on ensimmäisenä hoksannut, ja mitä sen sitten on väliä... Mutta joskus kieltämättä hatuttaa, kun ainoa You Take my Breath Away, jonka suuri yleisö muistaa, on se kamala automainosviisu :P

• Sammy who was low
        Hannie kirjoitti:

Delilah ainakin on sellainen nimi/myytti/juttu, että siitä on runoiltu tavan takaa jo kauan ennen Mercuryja ja Joneseja. Days of Our Lives -ajatus on paljon vanhempi kuin Queenin biisi. Ei siitä ota selvää, kuka minkäkin nimen on ensimmäisenä hoksannut, ja mitä sen sitten on väliä... Mutta joskus kieltämättä hatuttaa, kun ainoa You Take my Breath Away, jonka suuri yleisö muistaa, on se kamala automainosviisu :P

Ainakin The Miracle-, Liar- ja Show Must Go On-nimisiin kappaleisiin olen törmännyt muuallakin. Ja mikä ironisinta, Rogerin toisella bändillä The Crossilla on Liar-niminen biisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      249
      45399
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      32
      11264
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      211
      10902
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9721
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8538
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      230
      6539
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3220
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2259
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      39
      1727
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1540
    Aihe