PENDOLINO ON MANDOLINO!

VR:n virheostos

Kuljen viikottain Tampereelta Kuopioon ja takaisin junalla. Olen tehnyt sitä pian parikymmentä vuotta. Kun junat oli sinisiä ja edessä neukkutekoinen sähköveturi myöhästyminenkin oli harvinaista.
Nyt useimmat vuoron on pendolinoja eikä mikään toimi. On todella harvinaista, että juna olisi aikataulussa. On myöhästymisiä ja junanvaihtoja. Pendolino pysähtyy, sähköt katkeaa, matkustajat istuu ja ihmettelee. Sitten kuljettaja kuuluttaa, että tekninen ongelma, jonka vuoksi ei päästä eteenpäin. Hyvällä onnella ollaan paikassa, jossa voi vaihtaa. Olen vaihtanut näin myöhemmin lähteneeseen seuraavaan junaan, olen vaihtanut korvaavaan pendolinon runkoon, ja olen siirtynyt junasta bussiin.
Mitään ei voi suunnitella kuin vähintäänkin kahden tunnin varoajalla. Työnantaja on vihainen, kun viivytän kokousten alkua. Viimeksi laskettiin, että aikaa meni yhteensä noin 6000 euron edestä. Iso porukka hyvillä palkoilla odotti tuloani yli tunnin. Kun kysyin VR:ltä korvausmahdollisuutta, sanottiin, että kuitteja vastaan. Kun oman talon väki odottaa jouten, ei siinä päästä kuitteja kirjoittamaan. Mitä nyt valtiota kirotaan, VR noidutaan kuumimpaan helvettiin ja iloitaan pian tulossa olevasta VR:n yksityistämisestä. - No en usko että sillä mandolinot alkaa kulkea varmemmin.
Meille on ostettu Italiasta tavattoman huonoja junia ja niistä nyt kärsitään. Lisäksi tulee sitten säät ja ratojen kunto. Mutta ongelman ydin on näissä mandoliinojunissa.

12

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr13

      Itse en pääse kovikaan usein Pendoliinolla matkustamaan,mutta ne muutamat kerrat kun olen päässyt ei yksikään yksikkö pelannut toivotulla tavalla.Ihmettelen myös,että miksi Suomen rataverkostolla on suurnopeusjunia kun niitä ei yksinkertaisesti tarvi Suomen rataverkostolla.InterCity junat ja Siniset pikajunat on parhaimpia.Yleensäkin tämän ns."Uuden juna-ajan tultua palvelut pohjoisessa huononee.Useasti aseman aikatauluissa lukee että pendo XXX on korvattu InterCityllä tai pikajunalla.

    • sbsfbbbb

      Eipä taida koko konsernin yksityistäminen onnistua, kun heti vihjataan miten Englannissa kävi aikoinaan...sinänsä "kaunis" ajatus.

    • muhahaa

      Samaa italialaista laatua kuin saman merkkisissä autoissakin...

      • kuukkeili

        kannattaisi ostaa sitä samaa paska laatua kuin saksalaiset raitiovaunutkin samaa laatua kuin autot


    • ennen sanottiin

      Ennen sanottiin, että osta Fiat, niin saat mukana viat.

      • nkyään

        sanotaan osta opeli tai fordi niin saat fixaa joka päivä


    • yhdistetään

      VR ja valtio näissä keskusteluissa, mutta välissä on ratahallintokeskus, liikenneministeriö ja susanna haavisto.
      eli ratahallintokeskus ja VR ei ole sama-asia, mutta samaa mieltä minäkin pendolinot on huonompia kuin intercityt. ja sinisissä vaunuissa on parhaat penkit.

    • faijer

      Ennen sinisiä pikajunia ja paikallisjunia kulki joka suomen kolkkaan, missä vain rata oli jonkinmoinen. Valtion rahoittamana homma ei tarvinnut olla kannattavaa, joten ehjiä vetureita ja henkilökuntaa riitti, minkä takia ongelmia oli sangen vähän.

      Sittemmin alkoi painostus vr:ää kohtaan että sen toiminta pitäisi yhtiöittää ja saada kannattavaksi. Tästä johtuen henkilökuntaa karsittiin minimiin. Junakalusto oli samalla hetkellä uusimistarpeessa, jolloin "kannattavinta" oli hankkia halvin mahdollinen kalusto, suoraan italiasta pohjoisen pakkasiin. Kun tämän lisäksi kaikki toiminnot pyörii minimiperiaatteella, seuraa toimivan kaluston puute ja henkilökunnan kapasiteetin riittämättömyys.

      Nyt sitten yleinen painostus ja ajaa vr:n vielä kaiken kukkuraksi kilpailutilanteeseen. Tällöin kukaan rautateillä toimivista yhriöistä ei saa valtion tukea. Tämähän tarkoittaa suoraan sanottuna, että suomessa ei kannata ajaa kuin PK-seudun lähijunia, sekä muutamia venäjälle meneviä rahtijunia. Kaikki muu junaliikenne suomessa on kannattamatonta, jos mittareilla mitataan. Tämän takia rautatiet pitäisi mielestäni olla valtion omistamat kokonaan, ja lopettaa kannattavuusmittareilla pelleily. Sitä saa mitä tilaa, jos yleisen painostuksen takia halutaan näin, niin täytyy sitten varautua junaliikenteen loppumiseen koko muualta suomesta. Sitten vasta tajutaan, että miksi vr ennen oli valtion omistama yritys, jonka toiminta ei tarvinnut olla kannattavaa.

      • Ilja Repin

        Laitjetaan meidän 3M62-dizelsähköveturi vjetämään teidän pjendoljinoa, tulee aina perille ajoissa eikä ongelmjaa sähkölangoista!


      • xirtlu

        Painostus VR:ää kohtaan tuli Arkadianmäeltä, missä katsottiin silloisten Valtionrautateiden olevan aivan liian tappiollisia. Laitosta alettiin saneerata mm. poistamalla miehitystä radan varresta, vähentämällä liikennepaikkoja ja keskittymällä epätaloudellisesti hoidetun, ja siksi tappiollisen paikallisliikenteen sijasta tuottavampaan kaukoliikenteeseen. Laman alussa VR muutettiin valtion liikelaitokseksi, ja vuonna 1995 yleiseurooppalaisen käytännön mukaan VR:stä erotettiin radanpito erilliseksi laitoksekseen (RHK) ja loput VR:stä muutettiin osakeyhtiöksi (VR-Yhtymä Oy, tytäryhtiöitä mm. liikennöinnistä vastaava VR Osakeyhtiö, radanpitoa harjoittava Oy VR-Rata Ab ja autoliikenteestä vastaava Pohjolan Liikenne Oy).

        Kehitys jatkuu edelleen, tällä hetkellä VR kiristää kannattamattomien yhteyksien lakkauttamisella, ellei se saa tarpeeksi tukea. Mm. Karjaa-Hanko ja Kouvola-Kotka kuuluvat näihin uhanalaisiin yhteyksiin, joita liikenne- ja viestintäministeriön on tuettava sillä hinnalla, mitä VR vaatii muiden liikennöitsijävaihtoehtojen puuttuessa. Toisaalta taas Turku-Pieksämäki-junat muuttuivat yllättäen kannattamattomasta kannattaviksi aikataulukauden vaihtuessa, samoin Parikkala-Savonlinna-junat, jotka VR otti myös omalle taloudelliselle vastuulleen.

        Itse olisin mielelläni säilyttänyt tappiollisenkin Valtionrautatiet-nimisen viraston, jolla oli palveluvelvoite. Jos se olisi vieläkin olemassa samanlaisena kuin vielä 20 vuotta sitten, pääsisin tuosta kilometrin päästä Messukylän asemalta Tampereen keskustaan seitsemässä minuutissa hitaallakin paikallisjunalla. Tällä hetkellä bussimatka keskustaan vie ainakin 20 minuuttia.

        Nykytilanteessa, josa radanpito ja liikennöinti on eriytetty, kannatan EU:n rautatiepolitiikan mukaista mallia, jota noudatetaan mm. Ruotsissa ja Saksassa jo nyt. Eli VR Osakeyhtiö saisi pitää sen liikenteen ja noukkia rusinat pullasta, mitä se itse haluaa. Taloudellisesti kannattamaton liikenne kilpailutettaisiin, eikä annettaisi automaattisesti miljoonatukien kanssa VR:lle, kuten nyt tehdään.

        Alueellisen ja seudullisen paikallisliikenteen hoitaisi maakunnan tai kaupunkiseudun oma joukkoliikenneorganisaatio joko omalla liikennelaitoksellaan tai omistamallaan liikenneyhtiöllään. Liikenne voitaisiin myös tarvittaessa kilpailuttaa, jolloin kokonaisedullisin vaihtoehto valittaisiin. Eli toisin kuin faijer väittää, kilpailutilanteessa ei yhteiskunnan tuesta luovuttaisi, vaan siirryttäisiin tilaaja-tuottaja-malliin, jossa tilaaja määrittäisi palvelutason ja ostaisi liikenteen joko omalta esim. "YTV-Lähiliikenne Oy":ltä tai sitten kilpailuttamalla esim. Oy Connex Ab:ltä. Myös VR Oy menestyisi kilpailussa varsin todennäköisesti. Tilaaja-tuottaja-mallissa lipputulot saa liikenteen tilaaja, ja liikennöintikorvauksen liikenteen tuottaja. Monet yhteydet olisivat itsekannattavia, jolloin liikenteen tuomat lipputulot olisivat suurempia kuin liikennöitsijälle maksettavat liikennöintikorvaukset.

        Minusta huonoin malli on nyt noudatettu malli, jossa liikennettä hoitaa yksinoikeudella liiketaloudellisin perustein toimiva VR Osakeyhtiö , jota ei tasapainoinen aluekehitys kiinnosta. Jos pitää ajaa kannattamattomia junia, saadaan maksaa VR:lle maltaita.

        PS: puoluepoliittisesti kannatan vihreitä, jotka ajavat yllämainitsemaani mallia rautatieliikenteessä.


    • xirtlu

      Kuten toisessa ketjussa ilmaisin, Tampereen ja Kuopion välillä pääsee edelleenkin VR Matkahaun mukaan kulkemaan sinivaunuiella pikajunalla, jota vetää neuvostovalmisteinen Sr1-sähköveturi (suurin nopeus 140 km/h).
      Tässä vielä kyseiset yhteydet Tampere-Kuopio:
      P 811 Tpe 12:05 - 14:36 Pm -> P 705 Pm 14:46 - 15:43 Kuo
      P 817 Tpe 15:05 - 17:36 Pm -> P 707 Pm 17:46 - 18:43 Kuo

      Pendolinossa eniten ongelmia aiheuttaa yksiköiden kytkeminen yhteen. Alunperin Pendolinoja ei ole edes tarkoitettu yhteen kytkettäviksi, VR vaan halusi väen vängällä tämän ominaisuuden, josta nyt kärsitään ylihienon elektroniikan ja henkilökunnan kokemattomuuden takia. Tampereella yhteenkytkennät ja irroitukset onnistuvat kuulemma paremmin kuin Kouvolassa.

      Taannoinen räväkästi otsikoitu Pendolinojen irtoaminen toisistaan "katkeamisena" oli aivan turhan räväkästi uutisoitu juttu. Kyseessä oli vain kahden kuusivaunuisen pendolinoyksikön irtoaminen toisistaan, eli juttuun ei tosiaan liittynyt mitään dramatiikkaa. Takimmainen yksikkö vain pysäytti itsensä, kun informaatiota "vetävältä" yksiköltä ei enää tullut. Minkäänlaista kauhukuvien ammottavaa reikää vaunujen välille ei siis syntynyt.

      Kuljettaja ei muuten kuuluta yhtään mitään, konduktööri on poikkeuksista kuuluttaja ja Eija Kare konekuuluttaja.

      Työnantajan ei ole syytä olla sinulle vihainen vaan VR:lle, jolta korvaukset on pyydettävä. Eivätköhän ne kuitit ole saatavissa.

      Mandoliinot on palautettu jo valmistajalleen ja myyty edelleen Kuubaan, jossa ne on jo sielläkin poistettu käytöstä. Mandolino oli nimittäin edellinen, epäonnistunut kiskobussisarja 90-luvulta, ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dm11.

      Olen kuitenkin periaatteessa samaa mieltä: Pendolinot ovat täysin turha ostos, pärjäisimme vallan hyvin kotimaisilla Talgon valmistamilla kaksikerros-IC-vaunuilla sveitsiläisen Sr2-veturin (Sn 200 km/h) vetäminä. Junan toisessa päässä olisi taas ohjausvaunu, joka koostuisi siis ohjaamosta ja matkustajatiloista.

      Ongelman ydin on kuitenkin huonokuntoisessa rataverkossa, jolle Sm3-junat eli pendot eivät sovellu. VR:ää ei olla yksityistämässä, mutta tavaraliikenteen kilpailu vapautuu kaikille normit täyttäville liikennöitsijöille ensi vuoden alusta.

      • Sr2

        veturin oikea todellinen Sn on muuten 230 !!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe