Pillilupin

takakansi

Tanhio varmaan kertoo tarkemmin.

11

2467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klubi

      Vai pölliklubin etukansi???

    • juttuun Pillilupista

      Sen tupakka-askin takakanteen on moni mies tehnyt muistiinpanoja.Isäukolla oli Kosmos-kynä ja Pillilupiaski,siihen se vaan piirteli luonnoksia tulevasta navetasta. Navetta tuli,vaan kyllä siinä meni pillilupiaki. Tästä tupakasta kysymys: Mihin piippumiehet ovat hävinneet?

      • klupit

        Eihän pilliklupissa ollut kun puolikas oikeeta tupakkaa ja loput toinen puoli paperipilliä, oli aika kuivakan makuista tupakkaa. Pölliklubi oli täyttä tavaraa; poltettin semmosen puisen "klopin" päässä sitä ja oli täyteläisen makuista. Piipputupakoista Kilta oli aikoinnaan hyvin suosittu,olen kuulut myös Jymystä, etä sekin olisi ollut hyvin suosittu piippu/sätkätupakkana aikoinnaan.


      • klupit kirjoitti:

        Eihän pilliklupissa ollut kun puolikas oikeeta tupakkaa ja loput toinen puoli paperipilliä, oli aika kuivakan makuista tupakkaa. Pölliklubi oli täyttä tavaraa; poltettin semmosen puisen "klopin" päässä sitä ja oli täyteläisen makuista. Piipputupakoista Kilta oli aikoinnaan hyvin suosittu,olen kuulut myös Jymystä, etä sekin olisi ollut hyvin suosittu piippu/sätkätupakkana aikoinnaan.

        Nyt muistin tosiaan, että vanhat ukot ja vähän nuoremmatkin poltteli niitä itse käärimiään sätkiä lopin nenässä. Virallinen nimi taisi olla holkki.

        Johtui varmaankin siitä, että jos olisi sanomalehdestä käärityn sätkän suoraan suuhunsa tunkenut olisi paperi hajonnut kosteuden takia. Piti olla joku apuväline.

        Lopit oli muuten sellaisia riesoja, että vuosikymmeniä polttanut kaveri saattoi saada huulisyövän siihen kohtaan missä se loppi aina roikkui.

        Itsekin olen pannut merkille sen, että piipun polttajat ovat tyystin hävinneet. Vielä -70 luvun alussa saattoi piipun nähdä alle kolmekymppisenkin suussa. Mutta ei näe enää.


      • tupakki...
        tanhio_takatalvi kirjoitti:

        Nyt muistin tosiaan, että vanhat ukot ja vähän nuoremmatkin poltteli niitä itse käärimiään sätkiä lopin nenässä. Virallinen nimi taisi olla holkki.

        Johtui varmaankin siitä, että jos olisi sanomalehdestä käärityn sätkän suoraan suuhunsa tunkenut olisi paperi hajonnut kosteuden takia. Piti olla joku apuväline.

        Lopit oli muuten sellaisia riesoja, että vuosikymmeniä polttanut kaveri saattoi saada huulisyövän siihen kohtaan missä se loppi aina roikkui.

        Itsekin olen pannut merkille sen, että piipun polttajat ovat tyystin hävinneet. Vielä -70 luvun alussa saattoi piipun nähdä alle kolmekymppisenkin suussa. Mutta ei näe enää.

        INDIA -niminen piipputupakka oli myös erittäin suosittua nuoruudessani 60-70 -luvuilla. Tämmönen mainos on jäänyt niin elävästi mieleeni myös; NORTH ISKEE MIEHEN MAKUUN (ps. ei varmaankaan katuun)


    • Junaukko

      Joko junarata korjattu välillä svetogorsk- sanghai? Lähtisimme serkun kanssa junalla kiinaan.

      • on.jo.aika.oikaista

        Tarkoittanet tässä tapauksessa pienten lasten Brio -puuleluista käyttämälläsi sanalla junarata rautatietä. Junarata-leluhan juna-asemineen on ollut hyvin suosittu lasten keskuudessa. Aikuiset käyttävät kuitenkin nimityksiä rautatie ja rautatieasema.

        Juhani Aho kirjoitti teoksen Rautatie - ei siis Junarata. Rautatieaseman nimi on kirjassa Lapinlahden asema.

        Aloittaja taitaa olla vielä junarataleluiässä.


    • kiekkoeino

      Pölliklupi taisi olla se oikempi sana käyttäjin keskuudessa! Nuo imukkeenpitimet kuten lopit/holkit muistan hyvin! Tuo mainos Nort State on täyttä tupakaa, on kyllä muistissa!

    • Pölliklubiaskin takakanteen piirrettiin suorakaiteen muotoisen mökin pohjapiirustus
      ja Pilliklubiaskiin neliskulmainen. Pohjoisempana käyttävät holkista nimitystä mynni.
      Lienee väännös ruotsinkielisestä sanasta munstycke eli suutin tai suukappale.

    • Clania.se.oli

      Minä poltin joskus 60-luvulla piippua. Ainoa kunnon merkki, jonka kelpuutin, oli Clan.

    • Onneksi.pääsin.eroon

      Clan oli hyväntuoksuinen piipputupakka! Sitten oli Caravelle kessua ja Sikarileikettä, ja Jymy oli oikeata atomia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe