vähän huolestuttaa kun on niin hirveä salmiakinhimo, viikko 16 menossa. saatan vetää pussillisen tosta vaan. tuleekohan liikaa nyt sitä ammoniumkloridia..? tekee vaan mieli ihan hirveesti..
salmiakki ja raskaus
15
4616
Vastaukset
- ,,,
syöt vaan, jos mieli tekee. Eihän siitä muuta haittaa ole kuin että verenpainettahan se vaan nostaa.
- sit kun
se nousee, niin voi joutua vaikka sairaalaan makoilemaan.
Kokemusta on.
- sillä...
kuulin juuri äidiltäni joka on sairaanhoitaja, että salmiakki on vaarallista sikiölle jos sitä ahmii noin 20kg. päivässä!
Joten syö sinä vaan kaikessa rauhassa! :)- Myöskin sairaanhoitaja
huomattavasti pienempi määrä on haitallista, jos ei suoraan sikiölle, niin ainakin äidille. (jonka kautta tietysti myös sikiölle) Verenpaineet saa koholle paljon pienemmillä määrillä kuin 20kg. Raskauden aikainen verenpaineen nousu voi olla vaarallista, kuten joku jo kirjoitti. (ja onkin, jos RR kovin korkealla)
Toisekseen, oletetaan, että joku syö sitä salmiakkia esim. 15kg päivässä. Tuskin tulee saatua tärkeitä ravintoaineita ym.. No joo, joka tapauksessa ymmärsin kyllä, että tuo 20kg oli vaan heitto, mutta mielestäni ei silti kannata levitellä täällä väärää tietoa.
Alkuperäiselle sanoisin, että yritä syödä kohtuudella. Jos vaikkapa pystyisit joskus korvaamaan joillain muulla? Tai osta sellaista salmiakkia, jonka syömiseen menee kauan. Mutta mielestäni olisi hyvä pitää rajana se yksi pussi päivässä. Tsemppiä! - juliuuus
Myöskin sairaanhoitaja kirjoitti:
huomattavasti pienempi määrä on haitallista, jos ei suoraan sikiölle, niin ainakin äidille. (jonka kautta tietysti myös sikiölle) Verenpaineet saa koholle paljon pienemmillä määrillä kuin 20kg. Raskauden aikainen verenpaineen nousu voi olla vaarallista, kuten joku jo kirjoitti. (ja onkin, jos RR kovin korkealla)
Toisekseen, oletetaan, että joku syö sitä salmiakkia esim. 15kg päivässä. Tuskin tulee saatua tärkeitä ravintoaineita ym.. No joo, joka tapauksessa ymmärsin kyllä, että tuo 20kg oli vaan heitto, mutta mielestäni ei silti kannata levitellä täällä väärää tietoa.
Alkuperäiselle sanoisin, että yritä syödä kohtuudella. Jos vaikkapa pystyisit joskus korvaamaan joillain muulla? Tai osta sellaista salmiakkia, jonka syömiseen menee kauan. Mutta mielestäni olisi hyvä pitää rajana se yksi pussi päivässä. Tsemppiä!Määräys on siis et korkeintaan 50g/kerta-annos.. miks tätä ei pitäis noudottaa jos sit esim. alkoholinkäyttä noudattaa. ei niitä rajoja laiteta jos niillä ei olisi mitään tarkoitusta.
- huvita yhtään
Eipä huvita yhtään, kun on itse ollut sairaalassa korkean verenpaineen vuoksi.
Eikö äitisi todellakaan tiedä, että joskus suht´ pienikin määrä salmiakkia saattaa laukaista verenpainetaudin.
Eli niin hyvää, kuin se onkin, niin yritetään hillitä himojamme, varsinkin odotusaikana. :) - ns. huumausaine
juliuuus kirjoitti:
Määräys on siis et korkeintaan 50g/kerta-annos.. miks tätä ei pitäis noudottaa jos sit esim. alkoholinkäyttä noudattaa. ei niitä rajoja laiteta jos niillä ei olisi mitään tarkoitusta.
salmiakkimakeinen ei, että pidä sinä mielipiteesi. Ethän vain käy raskausaikana ulkona, kun siellä on saasteita ilmassa, jotka voi hengityksen kautta imeytyä verenkiertoon ja sieltä istukan lapseesi.....
- niinkin, mutta
ns. huumausaine kirjoitti:
salmiakkimakeinen ei, että pidä sinä mielipiteesi. Ethän vain käy raskausaikana ulkona, kun siellä on saasteita ilmassa, jotka voi hengityksen kautta imeytyä verenkiertoon ja sieltä istukan lapseesi.....
silti kummatkin ovat haitallisia terveydelle.
- alkup salmarihimo
oli joku 100g minkä heitin nassuun.. ostankin seuraavalla kerralla semmosen pikkurasian niin jospa sillä lähtis himo :) saa nähä tuleeko sieltä tytöntyllerö kun muutenkin tekee koko aika makeeta mieli ;)
- äitui-64
On teilläkin tappalemisen aiheet.. ja tiedoks vaan et salmiakki voi aiheuttaa lapsen ennenaikaisen synnytyksen.. tulkaa keskustelemaan alanammattilaisten kanssa, älkääkä täällä tapelko
- teki ekassa
raskaudessa ihan hirveästi mieli salmiakkia, söin varsinkin alkuraskaudessa paljon. Verenpaineeseen ei vaikuttanut, paineet n 110/65 (ihan alussa 100/50). Pojan sain. Nyt tässä raskaudessa ei ole tehnyt salmiakkia ollenkaan mieli, ihan omituista (tosin suklaata menee vähän liikaa nyt...).
- lisäys
teki ekassa kirjoitti:
raskaudessa ihan hirveästi mieli salmiakkia, söin varsinkin alkuraskaudessa paljon. Verenpaineeseen ei vaikuttanut, paineet n 110/65 (ihan alussa 100/50). Pojan sain. Nyt tässä raskaudessa ei ole tehnyt salmiakkia ollenkaan mieli, ihan omituista (tosin suklaata menee vähän liikaa nyt...).
synnytys ei ainakaan aikaistunut salmiakilla, poika syntyi 41 4. Vähän aiemmin olisi saanut tulla...
- kanssa olenkin
äitui-64 kirjoitti:
On teilläkin tappalemisen aiheet.. ja tiedoks vaan et salmiakki voi aiheuttaa lapsen ennenaikaisen synnytyksen.. tulkaa keskustelemaan alanammattilaisten kanssa, älkääkä täällä tapelko
keskustellut oikein erikois etc. kanssa ja ikääkin karttunut ja yo. sairaalassa työskennellyt, joten....
- tosiaan on
näin:Lakritsi, salmiakki
Raskauden aikana kohtuukäyttö (< 50 g/kerta) Korkea glykyrritsiinipitoisuus
Kannattaisi tosiaan kokeilla sellaista salmiakkia,joka on mahdollisimman sitkeää,niin kestää kauemmin.
Minulla myöskin melkoinen himo salmiakkiin mutta koitan järkevästi sitä nautiskella.
Tämä oli asiasta helistimen sivulla:"Odottaville äideille ei suositella säännöllistä lakritsin tai salmiakin käyttöä ja kerta-annokset kannattaa pitää kohtuullisina (alle 50 g päivässä). Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua. Lisäksi on mahdollista, että äidin runsas lakritsin syönti voisi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään." - Vierasxyz
Toki salmiakki nostaa verenpainetta ja joillekin odottajille on selkeästi haitaksi syödä salmiakkia. Ja suuret määrät nyt eivät varmasti ole hyväksi kenellekään...
Mutta siis verenpainehan on ihan yksilöllinen juttu, toiset kärsivät korkeasta, toiset liian matalasta... Ja jos verenpaine ei ole korkea ja salmiakki sitä selvästi nosta, niin kohtuullisesta salmiakin syönnistä tuskin on haittaa.
Itselläni ongelmana vähän turhan matala verenpaine, joka aiheuttaa huimausta ja huonoa oloa, pyörtyä ei ole vielä onneksi tarvinnut... Ja omalla kohdallani salmiakki nimimenomaan helpottaa oloa nostamalla verenpainetta. Eli kauppareissuilla, kävelyllä ym. minulla on aina salmiakkirasia taskussa. Ja ihan neuvolan suosituksella... En tietenkään pussitolkulla syö salmiakkia, en edes pussillista päivässä. Mutta joka päivä turvaudun salmiakkiin muutaman kerran ihan hyvällä omallatunnolla.
Ja tuosta salmiakin ja lakritsin aiheuttamasta ennenaikaisuudesta: paremmin asiaa tuntevat korjatkoon, mutta muistaakseni tutkimuksessa todettiin, että runsaasti salmiakkia/lakritsia syövät synnyttivät keskimäärin hieman aikaisemmin kuin verrokkiryhmä, mutta siis mistään varsinaisesta keskosten synnyttämisestä salmiakin takia ei ollut kyse. Ero oli aika pieni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006