Fight Club

Alan_Smithee

Kertokaa naseva kommentti Fight Clubista!
KOmmentoikaa, kertokaa mielipide, ajatuksianne leffasta, mut välttäkää spoilereita!

17

2911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Crow

      Avaruusapina. Loistava ja psykologisesti tiivis draama modernin yhteiskunnan osoittamista paineista erityisesti mies-sukupuolta kohtaan. Näyttelijäntyö on loistavaa, ohjaus nerokasta ja käsikirjoitus on mestarillinen. Ironista huumoria, mikä yhdistyy vakavaa filosofiseen pohdiskeluun. Elokuvassa herätetään tunteita, joita nyky-yhteiskunta sortaa alukksi fyysisellä tunteella (kipu) ja siten kehitetään ihmistä kokonaisvaltaisemmaksi.

      "We're a generation of men raised by women. I wonder is woman really the answer we need?"

      • Elokuvahullu

        elokuva. En pitänyt pätkääkään. Katselin kauhulla ja mietin miten jotkut lahopäät ottavat mallia elokuvasta ja alkavat mellastaa. Vaarallinen ja sairas elokuva! Kun on kulunut aikaa ensi katsomisesta täytynee joskus tsekata uudemman kerran ja tarkastella eri näkökulmalta koska se on niin kehuttu. Saas nähdä muuttuuko äijän mielipide!


      • e on elokuva
        Elokuvahullu kirjoitti:

        elokuva. En pitänyt pätkääkään. Katselin kauhulla ja mietin miten jotkut lahopäät ottavat mallia elokuvasta ja alkavat mellastaa. Vaarallinen ja sairas elokuva! Kun on kulunut aikaa ensi katsomisesta täytynee joskus tsekata uudemman kerran ja tarkastella eri näkökulmalta koska se on niin kehuttu. Saas nähdä muuttuuko äijän mielipide!

        Mietitkö jokaisen katsomasi elokuvan kohdalla sen mahdollista vaikutusta "mieleltään heikoimpiin"?

        Miksi FightClub on mielestäsi vaarallinen ja sairas? Mitä pidät Kubrickin Kellopeliappelsiinista?


    • meddie

      Yksi harvoista elokuvista jonka loppua ei voi arvata.

      • Anonyymi

        SPOILERIN TYNKÄÄ TÄMÄKIM, mutta vasta äsken katsoin ja loppu oli kyllä aikamoinen "shokki". Loppu oli tämän kaiken the thing, mutta elokuvan pointtia piti lähteä netistä lukemaan, toivottavasti en ole ainoa.


    • Scarlett

      Tässä kelpo esimerkki siitä, kuinka laadukas elokuva, jossa on karismaattiset näyttelijät, päästetään pannasta melko helposti. Veri ja mäiske hyväksytään, koska niillä on olevinaan jokin "jalompi tarkoitus". Fight club on kyllä hyvä elokuva, mutta sitä ei ole hyvä katsoa ilman kritiikkiä, eikä liian nuorena.
      Toinen vastaava esimerkki on juuri nimenomaan kellopeliappelssiini.
      On tervettä tuntea vastenmielisyyttä näitä leffoja katsellessa.
      Sairasta on niiden väkivaltaisen sisällön ihailu.

      • Anonyymi

        Ero on siinä, että Fight Club on nerokas elokuva, kun taas Kellopeliappelsiini on vain täynnä kuvottavaa väkivaltaa.


    • Jester

      Ensimmäinen sääntö on: Me emme puhu Fight Club:ista...

      Toinen sääntö on: Me emme puhu Fight Club:ista...

      Ihmiset, jotka näkevät elokuvissa vain niissä esiintyvän väkivallan ja takertuvat siihen, eivät mielestäni ole elokuvan arvoisia. Turhanpäiväiset toimintaelokuvat ovat asia erikseen mutta niistä ei ole nyt kyse. Moni elokuva on tuomittu vain sen perusteella, että se sisältää ällöttävää väkivaltaa, eikä olla oltu tämän takia näkemään elokuvan muita ulottuvuuksia. Paras esimerkki tästä lienee Stanley Kubrickin Clockwork Orange.

      Samaan kategoriaan väärinymmärrettyjä mestariteoksia voidaan liittää myös Fight Club. Itse löysin helposti elokuvasta yhteiskuntakritiikkiä ja mielenterveyteen liittyviä näkökohtia. Miten yksinäinen ihminen toimii itsekkäässä ja kilpailuhenkisessä yhteiskunnassa. Jotkut turvautuvat väkivaltaan ja väkivalta ei ole kaunista mutta kontrolloituna se voi olla puhdistava kokemus.

      Maailma on täynnä väkivaltaa ja elokuvia, jotka sitä kuvaavat. Jotkin näistä elokuvista ovat vain vastenmielisiä ja tarpeettomia mutta Fight Club ei ole yksi näistä! On hyvä, että se herättää vastenmielisiä tunteita, sillä niin on tarkoituskin, mutta sen perusteella Fight Clubia ei pidä tuomita.

      Ehdottomasti katsominen arvoinen elokuva myös kaikille Ikea-ihmisille!

      • spacemonkey

        Viestiäsi lukiessani tuli mieleeni, kun pari viikkoa takaperin luin ilta-sanomien tv-keskustelupalstaa.

        Siellä oli debattia aiheesta Kellopeliappelsiini. Keskustelun aloittanut herkkä kansalainen oli järkyttynyt siitä, kuinka mtv3 näyttää niin "sairaan elokuvan" niin aikaisessa vaiheessa iltaa (kys. leffa alkoi n. 21.15).

        Eräs (surku)hupaisa henkilö haukkui Kellopeliappelsiinin maanrakoon, väkivaltaiseksi ja sairaaksi, oli kuulemma katsonut vain ensimmäiset 20 minuuttia elokuvasta, sitten oli riittänyt!?! Erinomainen tyyppiesimerkki siis ihmisestä, joka tarttuu väkivaltaan.

        Myönnetään, että nykyään media on niin täynnä väkivaltaa että oikeasti hyvän, väkivaltaa sisältävän elokuvan tullessa kohdalle saattaa se mätkintä ylittää sietokyvyn ja kanava vaihtuu toiselle.

        Oman "leffafani"-urani aikana olen nähnyt paljon ns. väkivaltaviihdettä. En ole silti turtunut, Kellopeliappelsiinin, FightClubin tai Reservoir Dogsin kaltaisten fiksumpien (oma mielipiteeni) elokuvien väkivalta ei ole viihdyttävää katsottavaa. Niin kuuluu ollakin.

        Joku voi kysyä, miksi elokuvissa sitten yleensä pitää olla väkivaltaa. Niinpä. Uskaltaisin sanoa että samasta syystä kuin vaikkapa rakastelukohtauksia; yksi ihmisluonteeseen kuuluva piirre on valitettavasti väkivaltaisuus.

        Hieman pitää syödä omia sanoja: olen minä hieman turtunut. Olen turtunut Seagalin & kumppaneiden "viihdeväkivaltaan". Suoraan sanottuna sellainen mätkintä on vain tylsää, juuri sitä kyseenalaista väkivallan viihteellistämistä, mässäilyä.

        No joo, tulipahan sekavaa tekstiä näin lauantai-aamupäivän ratoksi ;)


      • Jester
        spacemonkey kirjoitti:

        Viestiäsi lukiessani tuli mieleeni, kun pari viikkoa takaperin luin ilta-sanomien tv-keskustelupalstaa.

        Siellä oli debattia aiheesta Kellopeliappelsiini. Keskustelun aloittanut herkkä kansalainen oli järkyttynyt siitä, kuinka mtv3 näyttää niin "sairaan elokuvan" niin aikaisessa vaiheessa iltaa (kys. leffa alkoi n. 21.15).

        Eräs (surku)hupaisa henkilö haukkui Kellopeliappelsiinin maanrakoon, väkivaltaiseksi ja sairaaksi, oli kuulemma katsonut vain ensimmäiset 20 minuuttia elokuvasta, sitten oli riittänyt!?! Erinomainen tyyppiesimerkki siis ihmisestä, joka tarttuu väkivaltaan.

        Myönnetään, että nykyään media on niin täynnä väkivaltaa että oikeasti hyvän, väkivaltaa sisältävän elokuvan tullessa kohdalle saattaa se mätkintä ylittää sietokyvyn ja kanava vaihtuu toiselle.

        Oman "leffafani"-urani aikana olen nähnyt paljon ns. väkivaltaviihdettä. En ole silti turtunut, Kellopeliappelsiinin, FightClubin tai Reservoir Dogsin kaltaisten fiksumpien (oma mielipiteeni) elokuvien väkivalta ei ole viihdyttävää katsottavaa. Niin kuuluu ollakin.

        Joku voi kysyä, miksi elokuvissa sitten yleensä pitää olla väkivaltaa. Niinpä. Uskaltaisin sanoa että samasta syystä kuin vaikkapa rakastelukohtauksia; yksi ihmisluonteeseen kuuluva piirre on valitettavasti väkivaltaisuus.

        Hieman pitää syödä omia sanoja: olen minä hieman turtunut. Olen turtunut Seagalin & kumppaneiden "viihdeväkivaltaan". Suoraan sanottuna sellainen mätkintä on vain tylsää, juuri sitä kyseenalaista väkivallan viihteellistämistä, mässäilyä.

        No joo, tulipahan sekavaa tekstiä näin lauantai-aamupäivän ratoksi ;)

        Itse asiassa sanoit asian selkeämmin, kuin minä omassa viestissäni. Voin allekirjoittaa täysin sanomasi, sillä samoin minäkin koen elokuvaväkivallan. Väkivaltaviihde ja elokuvat, joissa on väkivaltaa eivät ole sama asia...


      • Scarlett

        Haluaisin tarkentaa vielä aikaisempaa kommenttiani, nimittäin kuten mainitsin, Fight club on mielestäni hyvä elokuva. Jopa todella hyvä.
        Kirjoitukseni pointti oli se, että väkivaltaa katsellessaan terve ihminen tuntee vastenmielisyyttä. Kellopeliappelssiinissa tämä vastenmielisyyden tunne ohjelmoitiin vähintäänkin arveluttavalla tavalla joihinkin rikollisiin.
        Olen samaa mieltä siinä, että sokea näkee vain väkivallan, mutta mielestäni on myös niinkin päin, että sokea ei näe väkivaltaa. Eikö?
        Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään eroa faktan ja fiktion välille. Siitä kertovat Fight clubit joita on oikeasti perustettu ainakin yhdysvaltoihin leffan ilmestymisen jälkeen.


      • spacemonkey
        Scarlett kirjoitti:

        Haluaisin tarkentaa vielä aikaisempaa kommenttiani, nimittäin kuten mainitsin, Fight club on mielestäni hyvä elokuva. Jopa todella hyvä.
        Kirjoitukseni pointti oli se, että väkivaltaa katsellessaan terve ihminen tuntee vastenmielisyyttä. Kellopeliappelssiinissa tämä vastenmielisyyden tunne ohjelmoitiin vähintäänkin arveluttavalla tavalla joihinkin rikollisiin.
        Olen samaa mieltä siinä, että sokea näkee vain väkivallan, mutta mielestäni on myös niinkin päin, että sokea ei näe väkivaltaa. Eikö?
        Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään eroa faktan ja fiktion välille. Siitä kertovat Fight clubit joita on oikeasti perustettu ainakin yhdysvaltoihin leffan ilmestymisen jälkeen.

        Että tässä keskustelussa mainitut FightClub & Kellopeliappelsiini voidaan ymmärtää väärin. Niistä voidaan ottaa vaikutteita väärällä tavalla.

        En silti kävisi sanomaan että maailmassa on niin paljon ihmisiä jotka ottavat vääriä vaikutteita ja malleja elokuvista. Heitä kyllä löytyy (ikävä kyllä), mutta kuitenkin vähemmistönä.

        Toisaalta helppo uskoa että juuri jenkeistä löytyy sitä löysäpäistä porukkaa, joka perustaa oikeasti tappeluklubeja, mutta henkilökohtaisesti en ole kuullut/lukenut niistä, joten suhtaudun juttuun lähinnä urbaanitarinana. Voit tietysti oikaista minua tarjoamalla jonkin luotettavan lähteen, tarkoituksenani ei ole sinua epäillä.


      • Alan_Smithee
        Scarlett kirjoitti:

        Haluaisin tarkentaa vielä aikaisempaa kommenttiani, nimittäin kuten mainitsin, Fight club on mielestäni hyvä elokuva. Jopa todella hyvä.
        Kirjoitukseni pointti oli se, että väkivaltaa katsellessaan terve ihminen tuntee vastenmielisyyttä. Kellopeliappelssiinissa tämä vastenmielisyyden tunne ohjelmoitiin vähintäänkin arveluttavalla tavalla joihinkin rikollisiin.
        Olen samaa mieltä siinä, että sokea näkee vain väkivallan, mutta mielestäni on myös niinkin päin, että sokea ei näe väkivaltaa. Eikö?
        Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään eroa faktan ja fiktion välille. Siitä kertovat Fight clubit joita on oikeasti perustettu ainakin yhdysvaltoihin leffan ilmestymisen jälkeen.

        Scarlett: "Kirjoitukseni pointti on se, että väkivaltaa katsellessaan terve ihminen tuntee vastenmielisyyttä."

        Alan_Smithee: Elokuvissa esiintyvää väkivaltaa en ikinä ole pitänyt lapsenmielisenä, enkä pidä itseäni mitenkään erityisen sairaana, vaikka en missään nimessä ole "normaali", jos joku sanoisi minua normaaliksi, se olisi loukkaavaa. ja normaalihan on sitä, mihin olemme tottuneet.

        Fight Clubin väkivalta oli se perusidea, jolla saatiin suurempikin yleisö kiinnostumaan elokuvasta. Leffahan tarjoaa erinomaisen filosofian ja avaa silmät, kertoo osittain sen, mitä me ajattelemme.
        Minusta ainakin Fight Clubin filosofia on ihan vakavastiotettava, kunhan tietää mikä on oikein ja väärin. Kyllähän jotkut saattaa pimahtaa katsottuaan näin moniuloitteisen elokuvan, mutta minusta ainakin Fight Club on parhaimpia viihde-elokuvia, jollaisia haluaisin nähdä enemmänkin.
        Leffassahan oli kaikkea: hauskaa huumoria, kunnollinen juoni, se kuuluisa älykäs juonenkäänne ja väkivaltaa, joka näytetään realistisemmassa mittakaavassa kuin mihin on totuttu (tai no, ainakin jossain määrin).

        Fight Club on parhaimmillaan jos nauttii elokuvien katsomisesta, eikä ole niitä jotka käyvät kerran vuodessa katsomassa Harry Potterin tai Sormusten herran. Ne, jotka osaavat arvostaa myös vähemmän perinteisiä ja persoonallisempia elokuvia eivät voi olla pitämättä tästä.

        Fight Club ei sovi liian nuorille. Mutta ei niinkään sen väkivallan takia, vaan juonen.
        Minä katsoin Fight Clubin ensimmäisen kerran "liian nuorena", sillä missasin sen filosofisen puolen, ja jäljelle jäi vain tyhjänpäiväinen väkivalta ja sekava dialogi.

        Mutta muutaman vuoden myöhemmin, kun katsoin sen uudestaan, nousi Fight Club parhaimpien elokuvien joukkoon, mitä koskaan olen nähnyt.
        Fight Club oli hauskempi kuin suurin osa oikeastikin hauskoista komedioista, juoni oli mielenkiintoinen, persoonallinen, sopivan outo ja koko elokuva kerrassaan täydellinen.

        Mitä tuohon oikeiden Fight Clubien perustamisiin tulee, ei se ole mitenkään yllättävää, sillä jenkit on niin tyhmiä. Ne on niin itseään täynnä ja pitävät itseään muita parempina ollessaan "maailman poliiseja" ja levittämällä propagandaansa. Eivätkä ne tunnu osaavan ajatella katsomiaan elokuviaan syvällisesti, ainakin tähänastisten neron leimauksien perusteella (eikä ikärajojakaan noudateta missään määrin).

        Fight Club on ehdottomasti miestenleffa, ja tuskin monikaan naiskatsoja tykkää elokuvasta, sillä harmittavan suuri osa naispuolisista nuorista on helppo lokeroida "kanoiksi" tai "lehmiksi" tämänhetkisen ihannoidun juppielämän takia. Juppimaisuuttahan elokuvassa ei mitenkään ylistetä...

        Mieleenpainuvin repliikki leffassa oli:
        "You have to know, not fear, you will die some day."

        Kehun vielä lopuksi erinomaista soundtrackiä, joka aiheuttaa varmasti Fight Club-faneille tuhansia mikro-orgasmeja ympäri kehoa...

        "This is Your Life" on ykkönen!


      • Jester
        Scarlett kirjoitti:

        Haluaisin tarkentaa vielä aikaisempaa kommenttiani, nimittäin kuten mainitsin, Fight club on mielestäni hyvä elokuva. Jopa todella hyvä.
        Kirjoitukseni pointti oli se, että väkivaltaa katsellessaan terve ihminen tuntee vastenmielisyyttä. Kellopeliappelssiinissa tämä vastenmielisyyden tunne ohjelmoitiin vähintäänkin arveluttavalla tavalla joihinkin rikollisiin.
        Olen samaa mieltä siinä, että sokea näkee vain väkivallan, mutta mielestäni on myös niinkin päin, että sokea ei näe väkivaltaa. Eikö?
        Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään eroa faktan ja fiktion välille. Siitä kertovat Fight clubit joita on oikeasti perustettu ainakin yhdysvaltoihin leffan ilmestymisen jälkeen.

        Otsikko "Sokea näkee vain väkivallan..." Oli suunnattu ihmisille, jotka tuomitsevat elokuvan siinä esiintyvän väkivallan takia, MUTTA myös niille, jotka näkevät elokuvissa vain väkivallan ja riemuitsevat siitä.

        Minä hyväksy väkivallan elokuvissa, jos sillä on tarinankerronnan kannalta jotain annettavaa mutta en väkivaltaa väkivallan vuoksi, viihteenä.

        Mikään ei ole vastenmielisempää, kuin väkivaltaa ihannoivat ja siihen turvautuvat ihmiset...


    • elokuvien ystävä

      FIGHT CLUB.Todella hyvä ja mielenkiintoinen elokuva.paljon actionia ja huumoria.hyvä että siinä on muutakin ku tappelua.

    • 13-vuotta-myöhässä

      Hyvä elokuva

    • Anonyymi

      Ihan vaan noston vuoksi kyselen, moniko tässä ketjussa v. 2003 kirjoittanut kommentoi vähän samoin sanoin ja samoista leffoista Joker-ketjuun?

      FIght Club. Elokuva, jonka jälkeen aloin vältellä Ikeaa, saippuaa, ravintoloiden parkkipaikkoja, pilvenpiirtäjiä ja naisia :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe