Alkuraskaus ja ruumiinlämpö!!!!!

Tietoa tarvitseva

Kertokaa pliis minulle!

Voiko heti hedelmöityksen jälkeen käydä niin, että ruumiinlämpö nousee? Olen aivan ihmeissäni kun mua on viisi päivää paleltanut ihan hirveästi ja lämpöä ollut joka päivä 37-37.3. Normaali mulla on n.36.6.Rinnat on myös arat ja mieli samanlainen kun pari päivää ennen menkkoja. = )

Jo 12 päivää sitten on mahdollista, että hedelmöittyminen olisi tapahtunut. Menkkojen pitäisi alkaa (jos alkavat ja toivottavasti eivät ala)vasta 9 päivän päästä.

Onko muilla ollut tällaista? Kertokaa myös ihmeessä lisää niitä ihan alkuraskauden oireita j a tuntemuksia.

KIITOS!

19

73529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Ruumiin lämmön nousulla ja hedelmöitymisellä ei ole mitään suoranaista tekemistä toistensa kanssa.

      Normaaliin kuukautiskiertoon kuuluu se, että ovulaation eli munasolun irtoamisen tapahduttua ruumiin lämpö nousee noin puoli astetta. Ja lämpö pysyy näissä lukemissa siihen asti, kunnes kuukautiset alkavat. Silloin lämpö palautuu ennalleen. Ja seuraavassa kierrossa taas sama asia. Eli kaavamaisesti: kaksi viikkoa peruslämpö, kaksi viikkoa n. puoli astetta korkeampi lämpö, kaksi viikkoa peruslämpö, kaksi viikkoa n. puoli astetta korkeampi lämpö. Ja tämä toistuu normaalissa neljän viikon kierrossa oli sitten hedelmöityminen tapahtunut tai ei.

      Jos raskaus alkaa, kuukautisia ei kuulu ja ruumiinlämpö jää koholleen, mutta ei nouse enää korkeammaksi ellei raskaana oleva ole flunssainen tai pode muuta tautia, mikä nostaa kuumetta.

      Siis lämmönnousu EI OLE raskauden merkki.

      • kolmatta odottava

        Tällä kokemuksella siis ruumiinlämpö nousee alussa ja siksi paleltaa. Mutten mene väittämään. Tämä on mun näkemykseni asiasta.


      • ???
        kolmatta odottava kirjoitti:

        Tällä kokemuksella siis ruumiinlämpö nousee alussa ja siksi paleltaa. Mutten mene väittämään. Tämä on mun näkemykseni asiasta.

        Siis ruumiinlämpö nousee munasolun irtoamisen takia, vaikka raskaus ei alkaisikaan sen kierron aikana. Ja siksi useat varsinkin herkästi reagoivat naiset palelevat myöskin kierron loppupuolella, vaikka eivät raskaana olisikaan.

        Toki ihan samalla tavalla voi palella alkuraskaudesta, sillä silloin on ruumiinlämpö korkeammalla kuin ennen raskautta, mutta ei se nousu johdu raskaudesta, vaan munasolun irtoamisesta (joka tietysti on edellytys raskaudelle!)


      • vai näkemys
        kolmatta odottava kirjoitti:

        Tällä kokemuksella siis ruumiinlämpö nousee alussa ja siksi paleltaa. Mutten mene väittämään. Tämä on mun näkemykseni asiasta.

        Mutta biologian kirjatieto sanoo, että lämpö nousee munasolun irtoamisen takia, ei raskauden takia. Herkkätuntoiset palelevat kuukautiskierronkin loppupuolella, kun lämpö on kohonnut, vaikka raskaana eivät olisikaan.

        Jatkoraskaudessa äidin vilkastunut verenkierto pitää huolen siitä, että yleensä ei enää palele, vaikka lämpö on edelleen samalla tavalla kohonnut.


      • Faktatietoa
        ??? kirjoitti:

        Siis ruumiinlämpö nousee munasolun irtoamisen takia, vaikka raskaus ei alkaisikaan sen kierron aikana. Ja siksi useat varsinkin herkästi reagoivat naiset palelevat myöskin kierron loppupuolella, vaikka eivät raskaana olisikaan.

        Toki ihan samalla tavalla voi palella alkuraskaudesta, sillä silloin on ruumiinlämpö korkeammalla kuin ennen raskautta, mutta ei se nousu johdu raskaudesta, vaan munasolun irtoamisesta (joka tietysti on edellytys raskaudelle!)

        Lämpöily johtuu progesteronitason noususta eikä suoranaisesti ovulaatiosta. Munarakkulasta irtoaa munasolu =ovulaatio ja loppuosa rakkulasta jää keltarauhaseksi, joka tuottaa progesteronia. Kun hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohtuun, sen tuottama korionkonadotropiini (HCG) lisää keltarauhasen progesteronituotantoa, kunnes istukalla itsellään on riittävä HCG-tuotanto. Siis lyhyesti, kun keltarauhanen tai istukka tuottaa progesteronia, on lämmöt koholla!


      • Anonyymi
        vai näkemys kirjoitti:

        Mutta biologian kirjatieto sanoo, että lämpö nousee munasolun irtoamisen takia, ei raskauden takia. Herkkätuntoiset palelevat kuukautiskierronkin loppupuolella, kun lämpö on kohonnut, vaikka raskaana eivät olisikaan.

        Jatkoraskaudessa äidin vilkastunut verenkierto pitää huolen siitä, että yleensä ei enää palele, vaikka lämpö on edelleen samalla tavalla kohonnut.

        Biologian kirja kertoo myös, että lämmönnousu johtuu keltarauhasen toiminnasta, joka munarakkulasta muodostuu munasolun puhjettua. Keltarauhanen erittämillään hormoneilla ylläpitää paitsi kohonnutta lämpötilaa, myös kohdun limakalvoa (mahdollistaen munasolun kiinnittymisen). Jos munasolu ei kiinnity, keltarauhanen surkastuu kahden viikon kuluttua, mikä näkyy lämpöjen laskuja ja kuukautisten alkamisena (kokemukseni mukaan tässä järjestyksessä). Sen sijaan jos hedelmöittyminen on tapahtunut, kiinnittynyt munasolu käskee keltarauhasen jatkaa toimintaansa, jotta kohdun limakalvo pysyy paikallaan. Seurauksena aamulämmöt eivät tässä kohtaa lähde laskuun, kuten normaalisti juuri ennen kuukautisten alkamista.

        Eli kyllä, aamulämmöt voivat (huom: voivat) kertoa raskautumisesta - ei tosin sen takia, että ne olisivat normaalia korkeammat, vaan sen takia, että lämmöt pysyvät ovulaatiota seuraavalla kohonneella tasolla pidempään!


    • kolmatta odottava

      Jep. Siis alussa palelee aina ja lopussa on aina lämmin =) Tämä raskauteni alkoi elo/syyskuulla, ja olin yötä päivää jäässä. Päivisin vaatteita monta kerrosta ja yöllä monta peittoa. Kokenut kätilö sanoi, että se kuuluu kuvioon. Nyt ei enää palele todellakaan. Viikkoja mulla on 24 ja veri kiertää tehokkaasti. Onnea odotuksellesi!!

      • lämpöilijä

        Itselläni on raskaus aivan alkuvaiheessa,
        viikkoja tulee seuraavaksi täyteen 7.
        - Ja ruumiinlämpöni jäi raskauden alettua
        koholle (37.3). En tiedä,
        kuuluuko tämä asiaan, sillä muuten en tunne oloani
        millään tavoin "sairaaksi", päin vastoin !
        Mukavaa alkukevättä kaikille !


      • henna
        lämpöilijä kirjoitti:

        Itselläni on raskaus aivan alkuvaiheessa,
        viikkoja tulee seuraavaksi täyteen 7.
        - Ja ruumiinlämpöni jäi raskauden alettua
        koholle (37.3). En tiedä,
        kuuluuko tämä asiaan, sillä muuten en tunne oloani
        millään tavoin "sairaaksi", päin vastoin !
        Mukavaa alkukevättä kaikille !

        Niin siis ihan normaalista toiminnasta on kyse. Lämpö nousee ovulaation jälkeen ja laskee jos raskaus ei ala, näin tapahtuu joka kierto.

        Lämpö jää koholle, jos raskaus alkaa ja pysyy koholla raskauden loppuub asti.


      • raskaana6+3
        henna kirjoitti:

        Niin siis ihan normaalista toiminnasta on kyse. Lämpö nousee ovulaation jälkeen ja laskee jos raskaus ei ala, näin tapahtuu joka kierto.

        Lämpö jää koholle, jos raskaus alkaa ja pysyy koholla raskauden loppuub asti.

        mulla on 6 3 ja lämmöt ei ole koholla, normaali lämpö 36,5...se on ihan yksilöllistä...


    • kdinjlöl

      Mulla alkuraskaudessa lämpö oli koholla 37.0-37.2, kun yleensä on korkeintaan 36.5. Aloin mittailemaan lämpöjä ihan mielenkiinnosta kun tiesin että periaatteessa voisin olla raskaana. Torstaina olisi menkkojen pitänyt alkaa, ja koko viikon silloin mittari näytti tuota n.37:ää. Maanantaina tein testin ja näytti positiivista.

      • hoihoih

        Te olette todella ystävällisiä, kun jaksatte vastata vuonna 2003 aloitettuun ja vuonna 2007 jatkettuun ketjuun, aloittajalla lienee todennäköisesti aivan muut kuviot jo kuin raskauden mahdollisuuden pohtiminen:D


      • talvivauvako tulossa
        hoihoih kirjoitti:

        Te olette todella ystävällisiä, kun jaksatte vastata vuonna 2003 aloitettuun ja vuonna 2007 jatkettuun ketjuun, aloittajalla lienee todennäköisesti aivan muut kuviot jo kuin raskauden mahdollisuuden pohtiminen:D

        Kiitos kaikille vastanneille. Hukkaan eivät ole vastauksenne menneet vaikka ketju aloitettukin 2003. Itse juurikin pohdin samaa asiaa kuin viestiketjun aloittanut. Lämpöä yli 37 asteta on nyt kolmatta päivää ja ovulaatiosta jo viikko. Ovulaation aikaan ei lämpöni yli 37 nouse. Mitään oireita että olisin sairas tai sairaaksi tulossa ei ole. Pohdinkin kovasti mikä minussa on vikana vai olenko raskaana?


      • gfgg
        talvivauvako tulossa kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille. Hukkaan eivät ole vastauksenne menneet vaikka ketju aloitettukin 2003. Itse juurikin pohdin samaa asiaa kuin viestiketjun aloittanut. Lämpöä yli 37 asteta on nyt kolmatta päivää ja ovulaatiosta jo viikko. Ovulaation aikaan ei lämpöni yli 37 nouse. Mitään oireita että olisin sairas tai sairaaksi tulossa ei ole. Pohdinkin kovasti mikä minussa on vikana vai olenko raskaana?

        kaikissa kolmessa raskaudessa.Siitä just tiesin kun flunssaoireet alkoi että raskaanahan tässä ollaan.


    • Ninnaliinuska
    • vai ei muka nouse

      mulla ei ainakaan koskaan ovulaation aikana ole noussu lämmöt, ei ikinä....!!! nyt kkt pitäs alkaa parin päivän pääst ja jo viidettä päivää 37 siinä se pysyy ja en ole kipeeenä päinvastoin......itsestäni en tiedä olenko raskaana mut kyl olen kuullu monilta et alkuraskauteen kuuluu lämmönnousu ja 37 sen jo tuntee........

    • maa-äiti-84

      Lopettakaa se lämmön mittaaminen ja muukin tarkkailu, hermoihinhan se ottaa ku kaikkee mahdollista liittää raskausoireiksi.
      Mutta jos kovasti on vauvaa yrittänyt ja toivonut, niin noin varmaan käy..

      • Anni1973

        Ja ei TODELLAKAAN pysty mieli nostamaan lämpöä nyt sentään...

        T. Kahden äiti, kolmas haaveissa


    • Anni1973

      Mulla nyt lämpö 36,9 - 37, koskaan ei normaalisti ovulaation jälkeen nouse noin! Vahvasti epäilen muistakin merkeistä, että olisin raskaana. Olen muuten aivan terve, ja olokin on terve!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe