Istuttelin edellisvuona paljon pensasruusuja. Ja kas -kas jänikset pistelivät niistä melkomonta matalaksi talvella. En ole moisesta ennen kuullut. Nyt verkottelin pienempiä, mutta isojen puskien suojaaminen on melkoisen mahdotonta. Onko tiedossa jotain jippoa jänisten häätämiseksi.
Mielenkiintoista oli, että kurtturuusut maistuivat paremmin kuin esim. pimppinellat. Pahiten syöty oli Valamonruusu. Marretin ruusu ei maistunut lainkaan, tämä on kai joku metsäruusu/luonnonruusu.
Onneksi ruusuni ovat omajuurisia.
Jänikset syö ruusut
2
3780
Vastaukset
- Verkottaja
Itse olen käyttänyt pienempiin pensaisiin, sekä päärynä ja omenapuihin verkkoja.
20m pitkä pensas-aita (Norjan angervo) on myös pakko suojata, joten siihen olen virittänyt talveksi "sähköpaimenen" auton puolasta ym. osista. Siitä lähtevä 32000v jännite karkottaa härskeimmätkin jänikset pysyvästi, mutta ei silti vahingoita niitä. Valmiita sähköpaimenia saa ostaa maataloustarvikkeita myyvistä liikkeistä.
Jotkut sanovat, että jänikset pelkäävät vahvan Tabasco kastikkeen hajua aivan erityisen paljon. Sitä en ole kuitenkaan vielä itse kokeillut. Ilmeisesti se kuuluu suihkuttaa pensaille veteen sekoitettuna.
http://www.ext.nodak.edu/county/ramsey/hort/trees/general/repellents.htm
http://www.k-maatalous.fi/modules/upload/show_file.cfm/Aitaukseen 11 - 15.pdf?file_ID=862 - torjuntaan
Minulle on käynyt samoin. Juhannusmorsian ja aicha maistuivat istuttamisensa jälkeisenä talvena jäniksille. Sen jälkeen olen verkottanut, eikä pienemmästä oksien päiden jyrsimisestä ole kovin paljoa haittaa, kun ruusut kuitenkin kasvavat kovasti.
Olen kuullut tällaisesta - kirjaimellisesti pehmeästä - torjuntakeinosta, mutta en ole itse tätä testannut. Ihmisen haju kuulemma riittää pitämään jäniksiä ja muita ei-toivottuja nisäkäsvieraita loitolla. Kokoa hiuksia pieneen pussiin ja ripusta näitä pussukoita pensaisiin. Kuulostaa vähän hoopolta, mutta toisaalta järkeenkäyvältäkin. Kokeileminen ei ainakaan maksa paljoa, eikä vahingoita ympäristöä ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368702Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5371824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102241Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1701277Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17946Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72754- 46735
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657