Kertokaapa purjehtijat mikä on "kölivene" kun tuo termi tulee usein esille purjehdusasioissa?
Tietääkseni lähes kaikissa veneissä on köli, jopa pienissä soutuveneissä ja jollissakin on jonkinmoinen köli.
Joten onko kölitöntä venettä olemassakaan?
Mikä on"kölivene"...
3
2833
Vastaukset
- Antsu*
Köliveneen vaihtoehto on lähinnä kevytvene. Kaikissa on toki köli, mutta köliveneen köli on myös painolasti, joka pitää veneen kaatumasta. Kevytveneessä siihen käytetään miehistön painoa. Köliveneessäkin voi tosin olla nostoköli, jonka paino on merkityksetön, mutta silloin painolasti rungon sisäpuolella, kiinteästi.
- Katamaraani?
Olen samaa mieltä, tämä on yksi jakolinja. Joillakin kielillä suomen "köli"-sanalle on eri vasteet, jos kyse on kiinteästä tai nostokölistä.
Kyse voi olla myös siitä, että on olemassa yksirunkoisia ja monirunkoisia veneitä. Jälkimmäisiä edustaa esimerkiksi katamaraani. Toki niissäkin on pienet kölit, mutta pystyssä pysyminen ei perustu köliin.
- veneope
Köliveneellä tarkoitetaan purjevenettä, jossa on painoköli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100871
- 75703
- 51595
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13501ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381