nelitahti vai kaksitahti

venehullu

olisi perämoottorin hankinta edessä. tunteja tulee kesässä noin 70-100, siirtymäajoa.

Konekoko olisi n.30hv ei ainakaan pienempi.
Onko kokemuksia selvan nelareista? väittävät että on sama kuin jammu mutta selva ei ole ruisku?

Onko kokemuksia 2T 30 jammu tai tohatsu/ suzuki kulutuksesta. mulla veneenä terhi 415r nova 1997 n.200kg painoa. Tuntikulutus puolella kaasulla.

Kokemuksia tai mielipiteitä 2tahti tai 4tahti 30-40hv koneista.

27

8244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tehoilla

      Kallistuisin kaks tahtiseen...
      Vie mitä vie, talvihuollot paljon helpompia...

      • venehullu

        mulle kulutus merkkaa jonkin verran, ei ole ihan sama paljon se vie. paljonkohan uuden 2tahdin ja nelarin välillä on eroa. jostain luin että 15-20 prossaa?? eli jos 30 2.tahti vie 10tunnissa 4tahti vie 8-8.5 litraa. huolto on mielestäni nelariin helppo- sama kuin autoon öljyt ja suodatin koneeseen ja peräöljyt. venttiilien säädön tarkistus 300 tunnin välein.

        onko kokemuksia selvan nelareista


      • Jiniz
        venehullu kirjoitti:

        mulle kulutus merkkaa jonkin verran, ei ole ihan sama paljon se vie. paljonkohan uuden 2tahdin ja nelarin välillä on eroa. jostain luin että 15-20 prossaa?? eli jos 30 2.tahti vie 10tunnissa 4tahti vie 8-8.5 litraa. huolto on mielestäni nelariin helppo- sama kuin autoon öljyt ja suodatin koneeseen ja peräöljyt. venttiilien säädön tarkistus 300 tunnin välein.

        onko kokemuksia selvan nelareista

        Jos lasketaan että 2T vie 1,5L enemmän tunnissa, se tekee 180-225e enemmän kesässä 100 tunnin ajolla. Oleellisempaa on kuitenkin kulutus/mpk. Veikkaan että verrattaessa 2T 30hv yamahan L/mpk kulutusta johonkin 30hv 4T koneeseen, ero ei ole kauhean suuri. Hankinta hintojen erotuksella ajaa jo jonkin aikaa ja 4T koneen kalliimmat huollot kaventavat eroa. Toisaalta 2T koneeseen on ostettava 2T öljyä, mikä on hyvä muistaa laskelmissa jos lähdetään pilkkua viilaamaan.

        Itse ostaisin tuossa koko luokassa ehkä Yamahan perinteisen 2T koneen, jos ei tarvitsisi uistella.


    • Optimax

      Säästöillä huoltohinnoissa ostat kaksitahtiseen paljon bensaa. Olekto katsellut Optimaxeja?

    • jareta

      Kippari lehdessä olipari vuotta sitten vertailu 30 hv koneista ja mukana oli sekä 2T että 4T koneita, myös Yamahalta.

      Lopputulema oli se että 2T yamaha oli lähes kaikilla kierrosalueilla yhtä taloudellinen kuin taloudellisin 4-tahti(yamaha) paitsi tyhjäkäynnillä jolloin etu nelarin eduksi oli huomattava.

      Yamaha ja Selva 4T ovat samoja koneita, myöskään Yamahan pikkukoneet eivät ole ruiskuja.

      Ytselläni on ollut yamahan 30hv 2T vuodesta 2000 veneen perässä, ilman mitään ongelmia, ja huollot olen tehnyt itse. Vähimmillään yhdenhengen kuormalla juuri liukukynnyksen yläpuolella tapahtuvassa ajossa omien mittauksieni mukaan yammu vie tunnissa n. 7,5 litraa ehkä jopa vähemmän.

      Taloudellisten ja suorituskykyseikkojen perusteella et mitenkään pysty perustelemaan itsellesi nelarin hankintaa.

      • venehullu

        Kiitoksia kaikille tiedoista! ovat todella hyödyllisiä. yamaha 2T on varmasti hyvä, täytyy miettiä jos laittaisi 30 2T jammun perään. nykyajan 2T:t ei varmaan savuta ja käyvät hyvin.


      • venehullu
        venehullu kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille tiedoista! ovat todella hyödyllisiä. yamaha 2T on varmasti hyvä, täytyy miettiä jos laittaisi 30 2T jammun perään. nykyajan 2T:t ei varmaan savuta ja käyvät hyvin.

        Onko kokemuksia selva myllyistä. luin että joku oli ajellut selva 20 antibes koneella 1600 tuntia eikä mitään ongelmia ja eräs 60hv selvalla. kulutus alle 0.4dl/km 22 solmun vauhdilla.

        Sillä olisi 3 vuoden takuu ja hintaa nyt 1800 euroa. 20 ja 30 on samoja koneita selvalla eli 30 heppasen saisi tavallaan 1800:lla eurolla.

        Uskaltaisko ostaa??????????????


      • selvan
        venehullu kirjoitti:

        Onko kokemuksia selva myllyistä. luin että joku oli ajellut selva 20 antibes koneella 1600 tuntia eikä mitään ongelmia ja eräs 60hv selvalla. kulutus alle 0.4dl/km 22 solmun vauhdilla.

        Sillä olisi 3 vuoden takuu ja hintaa nyt 1800 euroa. 20 ja 30 on samoja koneita selvalla eli 30 heppasen saisi tavallaan 1800:lla eurolla.

        Uskaltaisko ostaa??????????????

        Kakstahti konetta vaikka saisit kuinka halvalla osta jammu on hintansa arvoinen.


      • venehullu
        selvan kirjoitti:

        Kakstahti konetta vaikka saisit kuinka halvalla osta jammu on hintansa arvoinen.

        miksi ei selvaa? onko huonoja kokemuksia?
        3vuoden takuu

        Tohatsu ainakin tehdään japanissa.
        Sitä käyttää ulkomailla merivartiosto


      • Jiniz
        venehullu kirjoitti:

        miksi ei selvaa? onko huonoja kokemuksia?
        3vuoden takuu

        Tohatsu ainakin tehdään japanissa.
        Sitä käyttää ulkomailla merivartiosto

        Kaikkien muistamieni 2T perämoottoritestien häviäjä. Ei yleensä yhtään plussia, ellei hinnasta ole tullut. Moitteita yleensä epätasaisesta käynnistä, melusta, hitaudesta, epätaloudellisuudesta jne. Varmaan kestävä peruskone ja hinta edullinen e/hv, mutta jotkut Selvan ominaisuudet on vain hyväksyttävä.


      • tietäjä5
        venehullu kirjoitti:

        miksi ei selvaa? onko huonoja kokemuksia?
        3vuoden takuu

        Tohatsu ainakin tehdään japanissa.
        Sitä käyttää ulkomailla merivartiosto

        Lehtitietojen mukaan Tohatsu on Japanin suurin perämoottorivalmistaja.

        En tiedä onko mittarina käytetty moottorimäärää vai hevosvoimamäärää, mutta ilmeisesti ensimmäistä. Eli Tohatsu tekee paljon pienehköjä moottoreita myös alihankintana muille merkeille.

        Suomessa maahantuojana on pieni yritys verrattuna esim. Keskoon, joka vyöryttää Yamahaa. Yamaha on saatu ns. hyvään kierteeseen jolloin hinnat voidaan pitää ylhäällä ja mainosbudjetti korkeana. Muualla Tohatsun markkinaosuus on selvästi suurempi kuin meillä.


      • jareta
        venehullu kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille tiedoista! ovat todella hyödyllisiä. yamaha 2T on varmasti hyvä, täytyy miettiä jos laittaisi 30 2T jammun perään. nykyajan 2T:t ei varmaan savuta ja käyvät hyvin.

        30 hv 2T jammun tekniikka on vuodelta kivi ja jeesus, joten se savuttaa eikä käyntikään ole niin tasaista kuin uusissa 2T tai puhumattakaan 4T koneista.

        Kuten sanois, jos asiaa ajattelet taloudellisuuden kannalta, häviät uuden tekniikan koneissa niin ostohinnan, ja huoltojen osalta, etkä omassa käytössäsi saavuta etua edes bensakuluissa, vaan ehkä päin vastoin.

        Ainoa syy miksi itse harkitsisin vaihtoa voisi olla juuri savutus tai sitten ehkä ääni tyhjäkäynnillä (kalastan paljon)


      • fsdfafasd
        jareta kirjoitti:

        30 hv 2T jammun tekniikka on vuodelta kivi ja jeesus, joten se savuttaa eikä käyntikään ole niin tasaista kuin uusissa 2T tai puhumattakaan 4T koneista.

        Kuten sanois, jos asiaa ajattelet taloudellisuuden kannalta, häviät uuden tekniikan koneissa niin ostohinnan, ja huoltojen osalta, etkä omassa käytössäsi saavuta etua edes bensakuluissa, vaan ehkä päin vastoin.

        Ainoa syy miksi itse harkitsisin vaihtoa voisi olla juuri savutus tai sitten ehkä ääni tyhjäkäynnillä (kalastan paljon)

        Kaikkien kaasarilla varustettujen 2-t koneiden tekniikka on yhtä aataminaikaista merkistä riippumatta. Ei niissä kummoisia eroja ole. Mutta se tekniikka vaan sattuu toimimaan hyvin. Esim. minä olen ajanut sekailaisella käytöllä, myös aika paljon uistellen vm. -88 2-t 40hp jammulla uudesta lähtien, eikä mitään ongelmia edes uistelussa. Ihmettelen kuinka joku jaksaa esim. 2-t koneen savuttamisesta kitistä. Aika herkkä täytyy olla että se määrä häiritsisi.


      • venehullu
        fsdfafasd kirjoitti:

        Kaikkien kaasarilla varustettujen 2-t koneiden tekniikka on yhtä aataminaikaista merkistä riippumatta. Ei niissä kummoisia eroja ole. Mutta se tekniikka vaan sattuu toimimaan hyvin. Esim. minä olen ajanut sekailaisella käytöllä, myös aika paljon uistellen vm. -88 2-t 40hp jammulla uudesta lähtien, eikä mitään ongelmia edes uistelussa. Ihmettelen kuinka joku jaksaa esim. 2-t koneen savuttamisesta kitistä. Aika herkkä täytyy olla että se määrä häiritsisi.

        paljonko jammu kuluttaa matkanopeudella, puol kaasu. ajattelin hommata uuden 2T Tohatsun 40 hv ja käytetyn terhi 415R nova veneen


      • venehullu
        tietäjä5 kirjoitti:

        Lehtitietojen mukaan Tohatsu on Japanin suurin perämoottorivalmistaja.

        En tiedä onko mittarina käytetty moottorimäärää vai hevosvoimamäärää, mutta ilmeisesti ensimmäistä. Eli Tohatsu tekee paljon pienehköjä moottoreita myös alihankintana muille merkeille.

        Suomessa maahantuojana on pieni yritys verrattuna esim. Keskoon, joka vyöryttää Yamahaa. Yamaha on saatu ns. hyvään kierteeseen jolloin hinnat voidaan pitää ylhäällä ja mainosbudjetti korkeana. Muualla Tohatsun markkinaosuus on selvästi suurempi kuin meillä.

        täytyy käydä ostamassa. se on alunperin suunniteltu ammattikäyttöön. uskon että on yhtä hyvä kuin yamaha. ihmeen vähän niitä suomessa myydään.


      • jareta
        venehullu kirjoitti:

        paljonko jammu kuluttaa matkanopeudella, puol kaasu. ajattelin hommata uuden 2T Tohatsun 40 hv ja käytetyn terhi 415R nova veneen

        7,5 l/h @ 17 kn


      • Selvallako?
        Jiniz kirjoitti:

        Kaikkien muistamieni 2T perämoottoritestien häviäjä. Ei yleensä yhtään plussia, ellei hinnasta ole tullut. Moitteita yleensä epätasaisesta käynnistä, melusta, hitaudesta, epätaloudellisuudesta jne. Varmaan kestävä peruskone ja hinta edullinen e/hv, mutta jotkut Selvan ominaisuudet on vain hyväksyttävä.

        Ensinnäkin, silmiini ei ole viime aikoina sattunut ainuttakaan perämoottori TESTIÄ, missä Selvan moottoria olisi ajettu esim. 100 tai 200 tuntia. Jos tiedät tällaisen testin julkaistun, kerro siitä sillä olen aidosti kiinnostunut!
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Maaliskuussa 2008 (tosin viestisi oli kirjoitettu jo 2006) oli Vene -lehdessä laaja 40 hv:n perämoottoreiden vertailu. Siinä puntarissa oli Selvalta kaksikin moottoria, 2 -tahtinen, kaksisylinterinen, "Fiat" -matalapaineruiskukone ja 4 -tahtinen, kolmisylinterinen "Yamaha" -kaasutinmoottori.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Periaatteessa vertailun paras ja "huonoin" moottori olivat merkiltään Selvoja. Parhaaksi ylsi paremman hinta/laatu -suhteen turvin japanilainen Selva Manta joka on Yamahan valmistama ja sama moottori, mutta maalattu Selvan väreihin ja silloin 880e Yamahaa halvempi. Vertailussa kiitettiin taloudellisuutta, melutasoa, keveyttä ja hintaa.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Peränpitäjäksi vertailussa jäi italialainen Selva Bull Shark (taitaa olla entinen Madeira) siis se "aito" Selva! Moottori sai kiitosta joukon halvimmasta ohjehinnasta (4920e) ja hyvästä kiihtyvyydestään, mikä tosin on varsin toisarvoinen seikka normaalikäytössä. Moitteita tuli niin tärinästä, melutasosta (huippukierroksilla 94 dB) ja korkeimmasta kulutuksesta (15.6l/h).
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Mutta onko asia välttämättä näin yksioikoinen? Samassa artikkelissa todettiin myös, että Tohatsun kolmisylinterinen tärisee lähes samalla tavalla ja sekä Tohatsu että Evinrude möyryävät 91 dB:n voimalla nekin. Toki huippukierrosten tuntikulutuksessa oli eroa piheimpään Mercuryyn lähes 2.6l mutta koko joukon keskiarvoon verraten eroa oli enää 0.9l matkanopeuden (n. 20 solmua) vertailukulutuksen ollessa 8.2l/h eli 0.8l/h yli keskiarvon. Onko se sitten paljon vai vähän, kun moottoreiden välinen hintaero on 1370e, Selva 15kg kevyempi ja sillä on vuoden pidempi takuukin.....?
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Lisäksi vertailussa ihmetytti eräs seikka: vertailtavista moottoreista vain Honda ajettiin normaalilla rikikorkeudella (poikkeama 0 mm) Muita koneita oli nostettu 18 mm ja HUOM! Selva Bull Shark´ia peräti 36 mm!!!!! Miksi? Sitä ei artikkelissa mainittu, mutta tunnettuahan on että mitä lähempänä pintaa potkuri toimii, sitä kuuluvammin pakoäänet ilmoille kantautuvat.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Herää siis kysymys, olisiko moottorin käyntiääni ollut vaimeampi jos se olisi uinut normaalisyvyydessä ja olisivatko jotkut muut ominaisuudet tästä vastaavasti huonontuneet?
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Toivottavasti joku venelehti toteuttaisi näiden 2-T DFI Fiat -moottorilla varustettujen italialais -Selvojen useamman sadan tunnin kestotestin, että näkisimme mitä nämä vesillämme harvalukuisesti tavatut, pienen pohjois-Italialaisen tehtaan meillä varsin tuntemattomat koneet ovat moottoreitaan, sillä jotenkin tuntuu siltä että niiden pahin vika on vain etteivät ne ole kalliita, yleisesti hyväksyttyjä "merkkimoottoreita"...........


      • selvääää
        Jiniz kirjoitti:

        Kaikkien muistamieni 2T perämoottoritestien häviäjä. Ei yleensä yhtään plussia, ellei hinnasta ole tullut. Moitteita yleensä epätasaisesta käynnistä, melusta, hitaudesta, epätaloudellisuudesta jne. Varmaan kestävä peruskone ja hinta edullinen e/hv, mutta jotkut Selvan ominaisuudet on vain hyväksyttävä.

        ...Selvan kaksitahtisissa ei oo varsinaisesti muuta vikaa, kun että niiden yleinen kehitys on jäänyt junnaamaan paikalleen samalla, kun muut merkit on menneet menojaan. noi niiden huonot ominaisuudet kuten tärinä, melutaso,vanhahko ulkonäkö ja suurehko kulutus eivät oo mitään vikoja, vaan ihan normaaleja ominaisuuksia lähes kaikille perätuuppareille 15 - 20 vuotta sitten, jolloin melkein kaikki, vallanki 2-sylinteriset oli tommosia. Selva on vaan tehny koneita pieniä määriä pienelle markkina-alueelle minne ne ovat kelvanneet semmoisenaan eikä niiden kehitystä oo määränny muut kun päästövaatimukset. Nelarithan sille tekee Yamaha joka kai omistaa pienen osan Selvan tehtaasta. mä tosin en ymmärrä miksi joku ostais Selvan Yamahana..... pelkän halvemman hinnanko vuoksi kun tietää ettei saa siitä myydessä likikään samaa, ku Jammusta..... mut me suomalaiset ollaan melko jääviä arvosteleen Selvan hyvyyttä tai huonoutta, kun meillä ei täälä valmisteta enää minkään tasoista perämoottoria, ei edes Terhiä, eix je?


      • itäviitta
        Jiniz kirjoitti:

        Kaikkien muistamieni 2T perämoottoritestien häviäjä. Ei yleensä yhtään plussia, ellei hinnasta ole tullut. Moitteita yleensä epätasaisesta käynnistä, melusta, hitaudesta, epätaloudellisuudesta jne. Varmaan kestävä peruskone ja hinta edullinen e/hv, mutta jotkut Selvan ominaisuudet on vain hyväksyttävä.

        Selatessani venelehtien artikkeleita, joissa on vertailtu erimerkkisiä perämoottoreita ja joissa Selvakin on ollut mukana, on usein todettu että erot nykymoottoreiden välillä ovat erittäin pieniä. Matkanopeuksien kulutuserot voidaan laskea muutamissa desilitroissa ja nopeuserot samassa hevosvoimaluokassa 2 - 3 solmua. Ainoat todelliset erot aiheutuvat moottoreiden työtavan ja sylinteriluvun vuoksi. On selvää, että kolmisylinterinen nelitahtimoottori käy värinättömämmin, kuin kaksisylinterinen kaksitahtikone ja että kaksitahtinen on aina nelitahtia äänekkäämpi, mutta yleensä rakenteeltaan yksinkertaisempi, kevyempi ja joissain tapauksissa myös kiihtyvämpi. Myös hintaerot eri moottoreiden välillä ovat merkittäviä: esim. hieman tuntemattomamman 40 hv:n 2-T peruskoneen saattaa saada helposti alle 5000e:n, kun vastaavasta tunnetusta 4-T "merkkikoneesta" saattaa joutua pulittamaan yli 6000e!


      • huoltoo peliin
        selvääää kirjoitti:

        ...Selvan kaksitahtisissa ei oo varsinaisesti muuta vikaa, kun että niiden yleinen kehitys on jäänyt junnaamaan paikalleen samalla, kun muut merkit on menneet menojaan. noi niiden huonot ominaisuudet kuten tärinä, melutaso,vanhahko ulkonäkö ja suurehko kulutus eivät oo mitään vikoja, vaan ihan normaaleja ominaisuuksia lähes kaikille perätuuppareille 15 - 20 vuotta sitten, jolloin melkein kaikki, vallanki 2-sylinteriset oli tommosia. Selva on vaan tehny koneita pieniä määriä pienelle markkina-alueelle minne ne ovat kelvanneet semmoisenaan eikä niiden kehitystä oo määränny muut kun päästövaatimukset. Nelarithan sille tekee Yamaha joka kai omistaa pienen osan Selvan tehtaasta. mä tosin en ymmärrä miksi joku ostais Selvan Yamahana..... pelkän halvemman hinnanko vuoksi kun tietää ettei saa siitä myydessä likikään samaa, ku Jammusta..... mut me suomalaiset ollaan melko jääviä arvosteleen Selvan hyvyyttä tai huonoutta, kun meillä ei täälä valmisteta enää minkään tasoista perämoottoria, ei edes Terhiä, eix je?

        on ihan turhaa vatvoa sitä, mikä moottori olis huono ja mikä hyvä tai parempi. kaikilla merkeillä pärjää mutta kuka sitten haluaa rikkoa kalliimman ja kuka särkee halvemman, on taas jokaisen oma asia. oon meinaan kuullut tosi harvan väittävän, että ehjä ja hoidettu moottori särkyy ihan noinvain kesken ajon. mutta sitä vastoin on vastaani on tullu kymmeniä, vuosikausia huoltamatta olleita moottoreita joita on koitettu rikkomalla rikkoa ja sitten täällä ihmetellään, kun ne vihdoin viimein hajoavat, jotkut ennenmin, jotkut myöhemmin.


      • Selva
        Selvallako? kirjoitti:

        Ensinnäkin, silmiini ei ole viime aikoina sattunut ainuttakaan perämoottori TESTIÄ, missä Selvan moottoria olisi ajettu esim. 100 tai 200 tuntia. Jos tiedät tällaisen testin julkaistun, kerro siitä sillä olen aidosti kiinnostunut!
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Maaliskuussa 2008 (tosin viestisi oli kirjoitettu jo 2006) oli Vene -lehdessä laaja 40 hv:n perämoottoreiden vertailu. Siinä puntarissa oli Selvalta kaksikin moottoria, 2 -tahtinen, kaksisylinterinen, "Fiat" -matalapaineruiskukone ja 4 -tahtinen, kolmisylinterinen "Yamaha" -kaasutinmoottori.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Periaatteessa vertailun paras ja "huonoin" moottori olivat merkiltään Selvoja. Parhaaksi ylsi paremman hinta/laatu -suhteen turvin japanilainen Selva Manta joka on Yamahan valmistama ja sama moottori, mutta maalattu Selvan väreihin ja silloin 880e Yamahaa halvempi. Vertailussa kiitettiin taloudellisuutta, melutasoa, keveyttä ja hintaa.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Peränpitäjäksi vertailussa jäi italialainen Selva Bull Shark (taitaa olla entinen Madeira) siis se "aito" Selva! Moottori sai kiitosta joukon halvimmasta ohjehinnasta (4920e) ja hyvästä kiihtyvyydestään, mikä tosin on varsin toisarvoinen seikka normaalikäytössä. Moitteita tuli niin tärinästä, melutasosta (huippukierroksilla 94 dB) ja korkeimmasta kulutuksesta (15.6l/h).
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Mutta onko asia välttämättä näin yksioikoinen? Samassa artikkelissa todettiin myös, että Tohatsun kolmisylinterinen tärisee lähes samalla tavalla ja sekä Tohatsu että Evinrude möyryävät 91 dB:n voimalla nekin. Toki huippukierrosten tuntikulutuksessa oli eroa piheimpään Mercuryyn lähes 2.6l mutta koko joukon keskiarvoon verraten eroa oli enää 0.9l matkanopeuden (n. 20 solmua) vertailukulutuksen ollessa 8.2l/h eli 0.8l/h yli keskiarvon. Onko se sitten paljon vai vähän, kun moottoreiden välinen hintaero on 1370e, Selva 15kg kevyempi ja sillä on vuoden pidempi takuukin.....?
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Lisäksi vertailussa ihmetytti eräs seikka: vertailtavista moottoreista vain Honda ajettiin normaalilla rikikorkeudella (poikkeama 0 mm) Muita koneita oli nostettu 18 mm ja HUOM! Selva Bull Shark´ia peräti 36 mm!!!!! Miksi? Sitä ei artikkelissa mainittu, mutta tunnettuahan on että mitä lähempänä pintaa potkuri toimii, sitä kuuluvammin pakoäänet ilmoille kantautuvat.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Herää siis kysymys, olisiko moottorin käyntiääni ollut vaimeampi jos se olisi uinut normaalisyvyydessä ja olisivatko jotkut muut ominaisuudet tästä vastaavasti huonontuneet?
        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Toivottavasti joku venelehti toteuttaisi näiden 2-T DFI Fiat -moottorilla varustettujen italialais -Selvojen useamman sadan tunnin kestotestin, että näkisimme mitä nämä vesillämme harvalukuisesti tavatut, pienen pohjois-Italialaisen tehtaan meillä varsin tuntemattomat koneet ovat moottoreitaan, sillä jotenkin tuntuu siltä että niiden pahin vika on vain etteivät ne ole kalliita, yleisesti hyväksyttyjä "merkkimoottoreita"...........

        Miksi nostit 3v vanhan ketjun esille ja vastaat siihen.
        ene töihin tai keksi jotain järkevää tekemistä.


      • Selvallako?
        Selva kirjoitti:

        Miksi nostit 3v vanhan ketjun esille ja vastaat siihen.
        ene töihin tai keksi jotain järkevää tekemistä.

        Miksikö nostin näin vanhan keskusteluaiheen uudestaan pinnalle? En minkään vitun vuoksi, vaan siksi että: A. Perämoottorit tuntuvat olevan melko suosittu puheenaihe tällä palstalla ja kiinnostavan minun lisäkseni monia muitakin. B. 40 -hevosvoimainen moottori tuntuu olevan maassamme hyvin yleinen teholuokka ja monilta valmistajilla sellainen näyttää olevan mallistossaan kaiketi sopivan teho/paino/hinta -suhteensa ansiosta. C. Selvan teho/paino/hinta -suhde näyttää ainakin paperilla olevan enemmän kuin kohdallaan, joten perämoottorin hankintaa suunnittelevia varmasti kiinnostaa, mikä se on koneitaan ja ovatko sen ainoat huonot ominaisuudet nuo koeajossa ilmenneet tärinä, melu ja lievä epätaloudellisuus? Näistä seikoista voivat kertoa vain sellaisen omistajat.

        Ja lopuksi selvennystä virheelliseen luuloosi: Olen sikäli harvinainen suomen kansalainen, että minulla ON vielä töitä ja sinne pitäisi yrittää mennä huomennakin ja veneharrastus jos mikä, on järkevää tekemistä :)

        Hyvää talven odotusta vaan sinullekkin ja reipasta mieltä!!!!


    • toimii

      Terppa! 2-tahtisessa on sekin hyvä puoli, että se on ehdottomasti varmatoimisempi, kuin 4-tahtinen. 4-tahtista pitäisi aina lämmittää min.2 minuuttia ennen lähtöä. Paskempi juttu, jos on paha paikka ja on mentävä, mutta kone sammahtelee kylmänä.

      Lisäksi pienessä veneessä kuin 415 terhi kaikki painon säästö tuntuu heti nopeudessa ja taloudessa, vaikka 4-tahti muuten on taloudellisempi vääntäjä.

      Ja lisäksi; yksinkertaisempi on aina parempi!

      • kala.kalle

        taidan hommata 2 tahdin. joko tohatsu tai yamaha.
        ovat yhtävyviä. sitä ei vaan momi usko.
        tohatsu suunniteltiin alunperin ammattikäyttöön.


      • huoltoa?
        kala.kalle kirjoitti:

        taidan hommata 2 tahdin. joko tohatsu tai yamaha.
        ovat yhtävyviä. sitä ei vaan momi usko.
        tohatsu suunniteltiin alunperin ammattikäyttöön.

        Miten niin 4T on enemmän huoltoa, kuin 2T? Niin no öljyn ja suodattimen vaihto...eipä ole kovin iso homma. Itse kallistun ehdottomasti 4T, paljon hiljaisempi, eikä tarvitse läträtä jatkuvasti 2T öljyjen kanssa. Ei se 2T öljykään ihan ilmaista ole. Bensaa vaan tankkiin ja menoks...


      • 12-11
        huoltoa? kirjoitti:

        Miten niin 4T on enemmän huoltoa, kuin 2T? Niin no öljyn ja suodattimen vaihto...eipä ole kovin iso homma. Itse kallistun ehdottomasti 4T, paljon hiljaisempi, eikä tarvitse läträtä jatkuvasti 2T öljyjen kanssa. Ei se 2T öljykään ihan ilmaista ole. Bensaa vaan tankkiin ja menoks...

        On kyllä kova homma läträillä noitten kakstahtiöljyjen kanssa, joutuu keväällä kaatamaan tuorevoiteluöljysäiliöön 8litraa öljyä, on kyllä niin kova homma että kannattaa vaihtaa nelitahtisee ja heti.


      • koko kesää
        12-11 kirjoitti:

        On kyllä kova homma läträillä noitten kakstahtiöljyjen kanssa, joutuu keväällä kaatamaan tuorevoiteluöljysäiliöön 8litraa öljyä, on kyllä niin kova homma että kannattaa vaihtaa nelitahtisee ja heti.

        ajelet. Ja on tosi hienoa vaikka uistella siinä savupilvessä, entäs jossei olekkaan tuorevoitelujärjestelmää...eli nelaria vaan peliin, syö taatusti myös vähemmän


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5330
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      2615
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      270
      2463
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2379
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1814
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      229
      1553
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      54
      1151
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1083
    9. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1076
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      86
      1063
    Aihe