Perän purkaminen

mercman

Muistaako/tietääkö kukaan?

Olen tässä ajatellut vaihtaa mercurin perään kaikki laakerit viimeisen päälle. Nyt olen irroittanut potkurin ja seuraavaksi pitäisi irroittaa ns.kehämutteri joka pitää koko paketin sisällä, mutta kumman kätinen kierre mutterissa on? Tähän täytyy muutenkin tehdä erikois työkalu tämän mutterin irroittamiseksi.

19

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tover

      vasemmalle.

      • mercun perän

        Niin mutterissahan lukee on vasemmalla ja off oikealla eli normaali kierre aukeaa vasempaan.


      • Pesän kiinnitykselle?

        Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisen avaimen olette valmistaneet sille pesän kiinnitys kehämutterille yks vuos yritin avata sitä latasta tehdyllä "haarukalla", mutta aina lipes koloistaan.


    • purkaja.

      Älkää purkako periä itse, jos hommasta ei ole minkäänlaista kokemusta. Ette saa periä kestämään kun ette osaa laittaa hammaskosketuksia kohdalleen.

      • purkajalle

        Niin eipä kai niitä "hammas kosketuksia" pysty muuttamaan eiköhän ne ole kiinteitä. Taidatte puhua nyt jostain suurista koneista jossa hammas välys ei saa pohjata eikä olla liian hilkula.


      • asian tuntija
        purkajalle kirjoitti:

        Niin eipä kai niitä "hammas kosketuksia" pysty muuttamaan eiköhän ne ole kiinteitä. Taidatte puhua nyt jostain suurista koneista jossa hammas välys ei saa pohjata eikä olla liian hilkula.

        Kyllä välykset simmataan kohdalleen merkkivärin kanssa. Tai ainakin niin pitäisi tehtä, jotta vaihteistot kestävät.
        Ossatko muuten paineistaa öljytilan?


      • hammasta purren
        purkajalle kirjoitti:

        Niin eipä kai niitä "hammas kosketuksia" pysty muuttamaan eiköhän ne ole kiinteitä. Taidatte puhua nyt jostain suurista koneista jossa hammas välys ei saa pohjata eikä olla liian hilkula.

        Yllätys onkin melkonen kun purat perän ja sieltä tipahtaa kourallinen eri paksuisia prikkoja jotka on tehtaalla TARKASTI (mikrometrin tarkkuudella) asennettu paikoilleen niin että hammaspurenta on oikea.
        Erityisesti moottorista (ylhäältä alas) tulevan kartiohammasrattaan kosketus on tarkka - ja vaikuttaa perän kestävyyteen.
        Ei kannata ite lähtee yrittämään.


      • mitä haluaa!
        hammasta purren kirjoitti:

        Yllätys onkin melkonen kun purat perän ja sieltä tipahtaa kourallinen eri paksuisia prikkoja jotka on tehtaalla TARKASTI (mikrometrin tarkkuudella) asennettu paikoilleen niin että hammaspurenta on oikea.
        Erityisesti moottorista (ylhäältä alas) tulevan kartiohammasrattaan kosketus on tarkka - ja vaikuttaa perän kestävyyteen.
        Ei kannata ite lähtee yrittämään.

        Antakaa kaverin purkaa koneensa ja jos kone on vanha niin ei sitten harmita niin paljoakaan ja virheistä oppii jos haluu oppia niihän me kaikki ollaan tehty.

        Itse olen purkanut yhden mercun perän siitä on tosin aikaa eikä siinä mitään erikoista ollut, kun kattoo jostain räjäytyskuvat kyseeseen koneeseen.....

        Noita prikkoja vähän ihmetelen no ihminen nekin on laittanut jos sellasia on?


      • tekijä.
        mitä haluaa! kirjoitti:

        Antakaa kaverin purkaa koneensa ja jos kone on vanha niin ei sitten harmita niin paljoakaan ja virheistä oppii jos haluu oppia niihän me kaikki ollaan tehty.

        Itse olen purkanut yhden mercun perän siitä on tosin aikaa eikä siinä mitään erikoista ollut, kun kattoo jostain räjäytyskuvat kyseeseen koneeseen.....

        Noita prikkoja vähän ihmetelen no ihminen nekin on laittanut jos sellasia on?

        Ei perän simmaamisessa mitään ihmeellistä ole. Kaiken oppii ja opii hyvin jos harjoittelee. Mutta milläs harjoittelee, jos on vain yksi ja ainoa oma moottori? Kuka kaiken lisäksi opettaisi?

        Perän purkamista eivät osaa edes kaikki alan "ammattilaiset".

        Sääliksi käy sellaista, joka ostaa käytetyn "läpikäydyn" moottorin.


      • mercman
        tekijä. kirjoitti:

        Ei perän simmaamisessa mitään ihmeellistä ole. Kaiken oppii ja opii hyvin jos harjoittelee. Mutta milläs harjoittelee, jos on vain yksi ja ainoa oma moottori? Kuka kaiken lisäksi opettaisi?

        Perän purkamista eivät osaa edes kaikki alan "ammattilaiset".

        Sääliksi käy sellaista, joka ostaa käytetyn "läpikäydyn" moottorin.

        Onhan ne välykset kerrottu kirjoissa ja kyllä ne mercun perät on ihan helppoja voi vaan joskus joutua useamman kerran avaamaan ja säätämään ennenkuin kohdallaan.Ja kohtuulliseen tulokseen pääsee ku laittaa kaikki shimmit samoile paikoille missä ne on ollukkin kun on ne laakerit vaihtanu.


      • Mercun perän
        mercman kirjoitti:

        Onhan ne välykset kerrottu kirjoissa ja kyllä ne mercun perät on ihan helppoja voi vaan joskus joutua useamman kerran avaamaan ja säätämään ennenkuin kohdallaan.Ja kohtuulliseen tulokseen pääsee ku laittaa kaikki shimmit samoile paikoille missä ne on ollukkin kun on ne laakerit vaihtanu.

        Mitäs muuten jouduit pulittaa laakereista.
        Itälläni on 9.8hp ja 20hp seiskyt luvulta mihin vois vaihtaa laakerit kans.


      • kauhistelija.
        mercman kirjoitti:

        Onhan ne välykset kerrottu kirjoissa ja kyllä ne mercun perät on ihan helppoja voi vaan joskus joutua useamman kerran avaamaan ja säätämään ennenkuin kohdallaan.Ja kohtuulliseen tulokseen pääsee ku laittaa kaikki shimmit samoile paikoille missä ne on ollukkin kun on ne laakerit vaihtanu.

        Siis vaihdat uudet osat ja oletat vanhojen simmilevyjen olevan vielä sopivia. No voi huh huh!

        En kyllä enää ihmettele enään yhtään mitään...


      • mercman
        Mercun perän kirjoitti:

        Mitäs muuten jouduit pulittaa laakereista.
        Itälläni on 9.8hp ja 20hp seiskyt luvulta mihin vois vaihtaa laakerit kans.

        No tuskin kukaan niitä välyksiä on vanhoilla laakereilla säädelly. Joten uusilla pääsee kohtuullisiin tuloksiin säätämättä.Laakereissa ei ole kovin suuria yksilöeroja. Lisäksi laakerit kannattaa hieman mittilöidä pöydällä ennen asennusta mutta ei niissä tosiaan kovin suuria eroja pitäs olla. Mercun perän väärät välykset tuntee jo käsin pyörittäessä raksuttaa tai on tiukka pyörimään.


      • masentaja.
        mercman kirjoitti:

        No tuskin kukaan niitä välyksiä on vanhoilla laakereilla säädelly. Joten uusilla pääsee kohtuullisiin tuloksiin säätämättä.Laakereissa ei ole kovin suuria yksilöeroja. Lisäksi laakerit kannattaa hieman mittilöidä pöydällä ennen asennusta mutta ei niissä tosiaan kovin suuria eroja pitäs olla. Mercun perän väärät välykset tuntee jo käsin pyörittäessä raksuttaa tai on tiukka pyörimään.

        Hammaskosketuksissa välys on vain yksi säädettävä asia. Toinen erittäin tärkeä on säätö on mihin kohtaan hammaskosketus osuu hammastuksessa. Sitä ei käsipelillä pyöritellen pysty sanomaan.

        Mahdatko tietää yhtään mistä kirjoittelet. Jos olet jonkinasteinen ammattilainen, niin sääliksi käy asiakkaitasi.


      • kaikkialla
        kauhistelija. kirjoitti:

        Siis vaihdat uudet osat ja oletat vanhojen simmilevyjen olevan vielä sopivia. No voi huh huh!

        En kyllä enää ihmettele enään yhtään mitään...

        Ei kai noissa vanhoissa perämoottoreissa muutenkaan ole täydellisiä välyksiä. Vanhassa mercussakin kun vetää edes takasi potkuriakselista niin siinä on klappia.


      • klappaava
        kaikkialla kirjoitti:

        Ei kai noissa vanhoissa perämoottoreissa muutenkaan ole täydellisiä välyksiä. Vanhassa mercussakin kun vetää edes takasi potkuriakselista niin siinä on klappia.

        Sitä klappia on uudessakin perämoottorissa akselista edes takaisin vedettäessä. Se kuuluu asiaan. Jos klappia ei löytyisi, perä olisi rikki.

        Totta kai hammaskosketukset kuluvat käyttötuntien kasvaessa. Rattaat hioutuvat toisiaan vasten, mutta itse kosketus pysyy lähes samallaisena. Jos kosketus on esim. säädetty liian reunaan, eivät hampaat kestä, koska paine ei jakaannu tasaisesti koko hampaan alalle.


      • mercman
        klappaava kirjoitti:

        Sitä klappia on uudessakin perämoottorissa akselista edes takaisin vedettäessä. Se kuuluu asiaan. Jos klappia ei löytyisi, perä olisi rikki.

        Totta kai hammaskosketukset kuluvat käyttötuntien kasvaessa. Rattaat hioutuvat toisiaan vasten, mutta itse kosketus pysyy lähes samallaisena. Jos kosketus on esim. säädetty liian reunaan, eivät hampaat kestä, koska paine ei jakaannu tasaisesti koko hampaan alalle.

        Siis jos kyse on nimenomaan laakereiden vaihdosta EI rattaiden ja akselien vaihdosta. Ne välykset ja kosketukset aika kohdallaan säilyy jos vaihtaa pelkät laakerit.Tilanne on aivan eri jos uusitaan myös rattaat silloin on säädettävä täysin kaikki kosketukset ja välykset. Tietysti välys on lisääntyny vanhemmiten joten voi tarvita kiriä vähän.Ja mercun kirjoissa on kerrottu kaikki tarpeelliset tiedot: ensin säädetään yläakselin korkeus että sattuu hammaskosketus sitten se etummainen ratas pinionirattaaseen ja sit viimeseksi pakin rattaan välykset. Masentajalle: olen kyllä painiskellut vähän monimutkaistempien ja raskaammassa kuormituksessa olevien akseleiden ja hammaspyörien kanssa joten kolmen rattaan asentaminen kyllä onnistuu.Shimmilevyjähän käytetään koska perän kuoret ja rattaat ovat yksilöitä näissä vanhemmissa vehkeissä. Laakerit ovat kyllä mittatarkkoja.Monissa uusissa laitteissa ei simmilevyjä ole enää lainkaan koska valmistustekniikka on kehittynyt paljon mittatarkemmaksi mm. NC työstökoneet jotka tekee aina tietyillä toleransseilla.


    • Anonyymi

      Voi kiesus näitä jeesustelijoita. Monta perää kasannut ja toimii vielä 2021.
      Tarvii olla aika gynekologi, jos Mercuryn perässä merkkiväreillä tuusaa...ja tyhmä

    • Anonyymi

      Huvittavaa luettavaa. Laakerit on aina mikromillilleen sama, on kyse 70- tai 2020-luvusta. Laakeroinnit ja perärempat voi huoletta tehdä itse. Jos rattaita (eli rattaat uusitaan kaikki samaan aikaan), ei vain kulunut) joutuu kosketukset mittaamaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe