Etusumuvalojen väärinkäyttö

jullex

Ajelen arkisin päivittäin 9-tietä. Aamupimeällä arviolta 1/4 ajelee vastaan sumuvaloilla kelistä riippumatta; joukossa on taksejakin. Joskus erehdyin väläyttelemään vastaantulevalle sumuvaloista omia kaukovalojani ja joku törppö pisti vastauksenaan omat kaukovalonsa päälle!

Poliisit hommiin ja sakottamaan!

58

5931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanki elämä

      Hanki elämä, tai jotain..

      • Saija

        Jopas teinit hermostuvat, kun joku kirjoittaa asiallista asiaa tarpeettomasta sumuvalojen käytöstä...


    • tulistuja

      Ei näihin sumaripelleihin muu tehoa kuin nyrkit. Sumaripelleä tulee lyödä aina tavattaessa. Ottakaa oppia!

    • haittaa ole

      Ei ole haittaa sumareista, ainakaan minulle. Tosin tyhmän näköistähän se on kun aikuinen mies ajaa sumuvalot päällä kelillä kuin kelillä. Jäänyt ehkä lapsuudessa junarata saamatta.

    • päällä

      Kaikki likenevä valo on tarpeen kun on märkää ja pimeää. Sammutan sumarit sitten kun lumi tulee maahan.
      Ja voithan mulle räpsytellä pitkiä, räpsyttelen takaisin.

      • ihmettelen myös

        No miksi ajovalot ei ole päällä? Näitä pelkillä sumuvaloilla ajelevia vastaantulijoita olen myös tavannut useita. Onko ne jotenkin tehokkaammat yksistään käytettynä?


      • Torveloita Suomi täynnä
        ihmettelen myös kirjoitti:

        No miksi ajovalot ei ole päällä? Näitä pelkillä sumuvaloilla ajelevia vastaantulijoita olen myös tavannut useita. Onko ne jotenkin tehokkaammat yksistään käytettynä?

        Oikein käyttettynä ja kytkettynä sumareita käytetään juuri ilman ajovaloja... sanoohan sen järkikin :-))))))

        Eräissä ranskalaisissa ainakin ovatkin niin kytketyt...

        T. Kahvaedellä ja pitkää sladii vm-65


      • aaaaaaaaaa

        Ei siitä ole mitään hyötyä että auton edusta on kirkkaasti valaistu, päinvastoin.


      • hiofdgi
        aaaaaaaaaa kirjoitti:

        Ei siitä ole mitään hyötyä että auton edusta on kirkkaasti valaistu, päinvastoin.

        Takapuoliko se pitäisi valaista?


      • ajelija156v0,1
        hiofdgi kirjoitti:

        Takapuoliko se pitäisi valaista?

        ei mutta kun sumarit valaisevat kirkkaasti lähietäisyydeltä ja se antaa aivoillesi virheellisen kuvan valoisuudesta ja tällöin näkyvyytesi pidemmälle heikkenee


      • dkjfjk
        ajelija156v0,1 kirjoitti:

        ei mutta kun sumarit valaisevat kirkkaasti lähietäisyydeltä ja se antaa aivoillesi virheellisen kuvan valoisuudesta ja tällöin näkyvyytesi pidemmälle heikkenee

        No kuinkas kauas mun pitäisi niinkuin nähdä?


      • sumaripelle

        Olen sumaripelle
        sumarit on mulla päällä
        säällä kuin säällä

        Olen sumaripelle...


      • ei sumaripelle
        dkjfjk kirjoitti:

        No kuinkas kauas mun pitäisi niinkuin nähdä?

        Mitä ihmeen iloa on siitä, että valaiset tien pintaa puskurin edestä muutaman metrin päästä? Siihenkö tuijottelet ajaessasi.

        Maantiellä auto etenee yleensä yli 20 m/s. Jos jonkin esteen havaitset vasta kun se sumuvalojen keilaan tulee, on aivan liian myöhäistä, etkä ehdi tekemään mitään ennen kuin olet siinä kiinni.

        Sumuvalot on tarkoitettu käytettäväksi todellisessa hernerokkasumussa, jossa näkyvyys on siis olematon ja ajonopeus alhainen. Sellaisissa oloissa sumuvaloilla näkee edes tien reunat paremmin kuin normaaleilla ajovaloilla.

        Sumuvalot eivät todellakaan ole mitkään lisäajovalot.


      • 72km/h
        ei sumaripelle kirjoitti:

        Mitä ihmeen iloa on siitä, että valaiset tien pintaa puskurin edestä muutaman metrin päästä? Siihenkö tuijottelet ajaessasi.

        Maantiellä auto etenee yleensä yli 20 m/s. Jos jonkin esteen havaitset vasta kun se sumuvalojen keilaan tulee, on aivan liian myöhäistä, etkä ehdi tekemään mitään ennen kuin olet siinä kiinni.

        Sumuvalot on tarkoitettu käytettäväksi todellisessa hernerokkasumussa, jossa näkyvyys on siis olematon ja ajonopeus alhainen. Sellaisissa oloissa sumuvaloilla näkee edes tien reunat paremmin kuin normaaleilla ajovaloilla.

        Sumuvalot eivät todellakaan ole mitkään lisäajovalot.

        Joo, mä pidän syyspimeillä sumareita päällä, kun ajelen kaupunkialueella.

        Yleensä vauhti on n. 10 m/s siellä missä kävelijät ja pyöräilijätkin liikkuvat.

        Sumarit valaisevat hyvin etusivustan, n 20-25m asti.

        Sumuvalot ovat näin syksyllä helvetin hyvät lisäajovalot, ellei sitten halua ajaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden päälle.


      • oikea valojen käyttö

        niin saat tietoa. Muuten autokoulut järjestävät pimeän ajon kursseja. Voisi olla paikallaan jotta tietäisit enenmän valoista ja nopeudestä.


      • niin näet
        72km/h kirjoitti:

        Joo, mä pidän syyspimeillä sumareita päällä, kun ajelen kaupunkialueella.

        Yleensä vauhti on n. 10 m/s siellä missä kävelijät ja pyöräilijätkin liikkuvat.

        Sumarit valaisevat hyvin etusivustan, n 20-25m asti.

        Sumuvalot ovat näin syksyllä helvetin hyvät lisäajovalot, ellei sitten halua ajaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden päälle.

        ...ja voit ajaa laillisin valoin - kunhan hankit oikeat automaagisuunnatut xenonit...

        niillä näkee nimittäin todella _kirkkaasti_ paremmin - ja paljon leveämmälle

        nimimerkillä:
        hiljan sellaisiin vaihtanut


      • pelottava kuski oot
        72km/h kirjoitti:

        Joo, mä pidän syyspimeillä sumareita päällä, kun ajelen kaupunkialueella.

        Yleensä vauhti on n. 10 m/s siellä missä kävelijät ja pyöräilijätkin liikkuvat.

        Sumarit valaisevat hyvin etusivustan, n 20-25m asti.

        Sumuvalot ovat näin syksyllä helvetin hyvät lisäajovalot, ellei sitten halua ajaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden päälle.

        "Sumuvalot ovat näin syksyllä helvetin hyvät lisäajovalot, ellei sitten halua ajaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden päälle."

        Mee hyvänen aika käymään optikolla!!!!!!!!!!!! Silmälasit sinä tarviit tai käy mielummin luovuttamassa korttis takas poliisille!!


    • J_A_K_A_J_A

      haittaa nistä on kenellekkään, toista se on noi takasumari idiootit jotka märällä kelillä oikeesti aiheuttavat ongelmia ja toisilla vielä kaksi valoo takana joka on kiellettyäkin.

      • rane

        Ei kaksi valoa ole kielletty, mutta koska niitä
        pitää olla vähintään yksi, on säästösyistä jätetty toinen pois.


      • rane kirjoitti:

        Ei kaksi valoa ole kielletty, mutta koska niitä
        pitää olla vähintään yksi, on säästösyistä jätetty toinen pois.

        Takavuosina kun minulla oli Carinassa kaksi valoa, käski katsastusmies on oikeanpuoleisesta lampusta polttimon pois!


      • rane
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Takavuosina kun minulla oli Carinassa kaksi valoa, käski katsastusmies on oikeanpuoleisesta lampusta polttimon pois!

        Niin ne säännöt EU:ssa muuttuvat.


    • Eivä ne häikäise

      Jostain pitää aina nurista...juuri tuollaiset ihmiset joilla ei ole muutakaan elämää ja tekemistä! Ja alkavat kattelee toisten valoja...
      Eikös se Enska opettanut että älä jää tuijottaa niitä vastaan tulevan valoja.

      Eivät ne sumarit häise ollenkaan, niin alas näyttävät jos ovat oikein suunnatut.... ja oikeastaa niitä voitaisiin alkaa käyttämään huomiovaloina... ei niistä muuhunkaan ole!

      T. Kahvaedellä ja pitkää sladii vm-65

      • Korvispoju

        Olet suloinen juuri sopivasti naisellinen kundi. Vilkautan sulle mun sumareita kun kohdataan. Pusuja sulle gay!


    • "Turvavaloille"

      Vasta eilen joku ehdotti radiossa sumuvalojen nimeämistä uudelleen turvavaloiksi. Perusteena oli se, että niillä näkee hirvet sivuilta ja ne valaisevat etualan hyvin. Tottahan tuo onkin. Niillä näkee ojan taakse pensaikkoon ja tien reunamerkinnät näkyvät huomattavasti paremmin kuin pelkillä ajovaloilla.

      Vastapainoksi ne estävät näkyvyyden kauemmaksi valaisemalla etualan tehokkaasti. Jotta valot olisivat uuden nimensä mukaiset tulisi niille määrätä 60 km/h maksiminopeuden.

      • Olet oikeassa, että oikeinsäädetyt sumuvalot näyttää niin lyhyen matkaa eteenpäin, että nopeutta pitää turvallisuuden vuoksi rajoittaa.
        Esimerkki;
        Ajovaloilla saatat nähdä jo 50m päässä edessäsi olevan hirven ja välttää törmäyksen.
        Jos autossasi on lisäksi sumuvalot, ne valaisevat auton edestä hyvin kirkkaasti ehkäpä 30m asti.
        Silmä mukautuu tähän auton edessä olevaan kirkkaaseen alueeseen ja 50m päässä oleva hirvi jäisi huomaamatta, kunnes 30m kohdalla ei enää ehdikään tekemään mitään.
        Pläts, valaistunut, vaan ei häikäistynyt hirvi pläjähtää tuulilasiin.

        Rekoissa on mielestäni eniten sumareita "unohtunut" päälle. No jos niitä sattuu valoja väläyttämällä huomauttamaan saa vastaansa koko rekan katolla olevan kaukovaloarsenaalin.
        Raskaissa ajoneuvoissa nimenomaan pitäisi sumareita käyttää harkiten juuri tuon silmän mukautumisesta johtuvan näkökentäm lyhenemisen vuoksi.


      • veepee

        missä ajetaan max. kuuttakumppiä... kaupungin keskustoissa ja siellähän ne hirvet liikkuvatkin!


      • Neonilla ajellut
        Laaksonenster kirjoitti:

        Olet oikeassa, että oikeinsäädetyt sumuvalot näyttää niin lyhyen matkaa eteenpäin, että nopeutta pitää turvallisuuden vuoksi rajoittaa.
        Esimerkki;
        Ajovaloilla saatat nähdä jo 50m päässä edessäsi olevan hirven ja välttää törmäyksen.
        Jos autossasi on lisäksi sumuvalot, ne valaisevat auton edestä hyvin kirkkaasti ehkäpä 30m asti.
        Silmä mukautuu tähän auton edessä olevaan kirkkaaseen alueeseen ja 50m päässä oleva hirvi jäisi huomaamatta, kunnes 30m kohdalla ei enää ehdikään tekemään mitään.
        Pläts, valaistunut, vaan ei häikäistynyt hirvi pläjähtää tuulilasiin.

        Rekoissa on mielestäni eniten sumareita "unohtunut" päälle. No jos niitä sattuu valoja väläyttämällä huomauttamaan saa vastaansa koko rekan katolla olevan kaukovaloarsenaalin.
        Raskaissa ajoneuvoissa nimenomaan pitäisi sumareita käyttää harkiten juuri tuon silmän mukautumisesta johtuvan näkökentäm lyhenemisen vuoksi.

        Siinä se. Miksi juuri rekat ja taksit unohtavat sumarit päälle pimeässä. Ehkä autolla työtä tekevät ovat huomanneet, että virkamiesten luomat lait ja väittämät eivät vastaa todellisuutta. Minulla on aina pimeällä ajaessani sumarit päällä. Varsinkin kaukovalojen kanssa ne ovat tosi mukavat ja valoa riittää niin lähelle kuin kauas! Mahdollisimman paljon valoa pimeään


      • niitäsitten

        käytetään täällä pääkaupunkiseudulla ojattomilla ja metsättömillä teillä ihan surutta.
        Katuvalotkin täällä on päällä kesäätalvee...
        kyllä se on snobbailua koko homma ja kahjoa toimintaa.


    • Lisavaloina niinä käytetään.

      Lauantai-aamupäivällä ajoin sumussa Porista Tampereelle ja varsinkin etusumuvalot loistivat POISSAOLOLLAAN!

      Ei niinä kukaan silloin käytä, kun niistä ei ole ITSELLE apua.

    • ffdgfd

      Ei ne ketään haittaa. Olet vaan kateellinen, koska omassa autossasi ei ole.

    • psykologiaa

      Mitään hyötyä niistä ei ole, niitä käytetään vain osoittamaan ettei auto ole karvalakkimalli. Etenkin kirkkaalla säällä, jotta hänet, ei karvalakilla ajava, nähdään.

    • Ei sumareita

      Siksi ei nuo sumaristit haittaa vaan päinvastoin loppujen lopuksi. Kun niillä on jokin vastaava oireyhtymä kuin niillä jotka eivät osaa suuntavilkun käyttöä oikein. Niin on hyvä että huonompi aines liikenteessä ilmaisee itseään ja näkyy paremmin että tietää varoa. Näillähän voi olla nämä molemmat oireyhtyvät mutta onneksi sumarit on päällä ajovalojen lisäksi että he erottuvat mahdollisimman hyvin.

      Hienoa, näin toimitaan!

      Ajatelkaa asian positiivinen puoli myös, ei sumareista juuri haittaa ole!

    • Asmo Sula

      Täällä jotkut ehdottelevat sinulle elämän hakkimista. "Älykästä" populaa. Vaikka en usein sano, mutta nyt sanon - .......... P...e kun ei uskalla yllyttää, meinaan jää on ohutta vielä.

    • sumareita!!

      Minä käytän sumareita ainoastaan kateuden aiheuttamiseksi. Näkyy purevan hyvin. Halpojen riiskujen kuljetajilla verenpaine nousee ja tänekkin kirjoittavat kateellisina montakertaa vuodessa. Sumarit palamaan!

    • merkki muille

      Sumareiden käyttö kirkkaassa ilmassahan on merkki muille siitä, että kuljettaja on syntynyt lähisukulaisten harjoittaman anaaliyhdynnän tuloksena.

      • kipase pankeissa

        Lopeta se kaljan litkintä. Lakki käteen ja pankkeihin nöyristelee.
        Voit saada sumariauton. Säästämään, niin ei noin sieppaa!


      • jauhamista,
        kipase pankeissa kirjoitti:

        Lopeta se kaljan litkintä. Lakki käteen ja pankkeihin nöyristelee.
        Voit saada sumariauton. Säästämään, niin ei noin sieppaa!

        mutta onko kellään käyny mielessä, että väärin suunnatut sumu- ja ajovalot voivat todella häikäistä? Ystävälläni on muuten normaali näkö, mutta silmät ovat jostain syystä erittäin herkät valolle. Pitempien matkojen ajaminen onnistuu häneltä ainoastaan kesäaikaan kun ehtii valoisana aikana pois maantieltä.


      • vala!!!?
        jauhamista, kirjoitti:

        mutta onko kellään käyny mielessä, että väärin suunnatut sumu- ja ajovalot voivat todella häikäistä? Ystävälläni on muuten normaali näkö, mutta silmät ovat jostain syystä erittäin herkät valolle. Pitempien matkojen ajaminen onnistuu häneltä ainoastaan kesäaikaan kun ehtii valoisana aikana pois maantieltä.

        On tukkimiesten vala.
        Sompamiehen vala on. Rekka tulee keula täynnä lamppuja ja kaikissa pitkät. Se pitää OSATA ottaa eikä häikästyä. Ei todella muuten kannata lähteä ajelee..


      • vala!!!? kirjoitti:

        On tukkimiesten vala.
        Sompamiehen vala on. Rekka tulee keula täynnä lamppuja ja kaikissa pitkät. Se pitää OSATA ottaa eikä häikästyä. Ei todella muuten kannata lähteä ajelee..

        Onhan sillä arsenaalilla kiva joskus vähän huomautella...
        Pitkät valot on eri juttu ja niitä rekat käyttää normaalioloissa mun mielestäni ihan ok.
        Niin kuin ketjussa on moneen otteeseen mainittukin, pahinta onkin juuri se, että valaisemalla sumareilla puskurin edustansa, itse asiassa huonontaa näkyvyyttään tämän valomeren taakse.
        Tukkimies lähtee ylittämään katua ja kuvittelee, että sompamies kyllä näkee, kun on niin hitosti valoa keulalla - niin ja OTTAA tosiaankin sen rekan.


      • merkkinä muille
        kipase pankeissa kirjoitti:

        Lopeta se kaljan litkintä. Lakki käteen ja pankkeihin nöyristelee.
        Voit saada sumariauton. Säästämään, niin ei noin sieppaa!

        Onneksi olkoon, todistit juuri, että luonnehdintani sumaripellen todellisesta olemuksesta osui kuin nyrkki silmään.

        Sumareita käytetään, jotta muut saataisiin muka kateellisiksi. Valtaosa autoilijoista on kuitenkin henkiseltä tasoltaan näitä pellejä korkeammalla tasolla ja sumareiden virheellinen käyttö herättää häikäisyn takia (joskus) inhoreaktioita, muulloin lähinnä sääliä.

        Niin, omassa autossani on sumarit, mutta niissä on myös on/off-katkaisin, jota osaan käyttää.
        Enkä kuvittele, että ne sytyttämällä herättäisin muissa kateutta.


      • todenut!!
        merkkinä muille kirjoitti:

        Onneksi olkoon, todistit juuri, että luonnehdintani sumaripellen todellisesta olemuksesta osui kuin nyrkki silmään.

        Sumareita käytetään, jotta muut saataisiin muka kateellisiksi. Valtaosa autoilijoista on kuitenkin henkiseltä tasoltaan näitä pellejä korkeammalla tasolla ja sumareiden virheellinen käyttö herättää häikäisyn takia (joskus) inhoreaktioita, muulloin lähinnä sääliä.

        Niin, omassa autossani on sumarit, mutta niissä on myös on/off-katkaisin, jota osaan käyttää.
        Enkä kuvittele, että ne sytyttämällä herättäisin muissa kateutta.

        Käytänössä todennut.
        Aikoinaan, kun autoissa oli la-puhelimia. Voi sitä kateellisten purkautumista, kun pani sumarit.
        Minua ei sumarit häikäise. V..len vain köyhille vastaantulijoille...


      • kuten muutkin sumaripellet
        todenut!! kirjoitti:

        Käytänössä todennut.
        Aikoinaan, kun autoissa oli la-puhelimia. Voi sitä kateellisten purkautumista, kun pani sumarit.
        Minua ei sumarit häikäise. V..len vain köyhille vastaantulijoille...

        Et ole sinäkään ressukka vielä huomannut, että sumarit ovat nytkyään tuikitavallinen vakiovaruste, jopa halvemman pään autoissa. Et siis todellakaan kerää kateellisten katseita, kun vastaantulijoita sumareillasi häikäiset. ...ellei kyse sitten ole hinttarien "seuranhakuvaloista", kuten välillä on esitetty. Oletko parrua vailla?


      • Käntää!
        kuten muutkin sumaripellet kirjoitti:

        Et ole sinäkään ressukka vielä huomannut, että sumarit ovat nytkyään tuikitavallinen vakiovaruste, jopa halvemman pään autoissa. Et siis todellakaan kerää kateellisten katseita, kun vastaantulijoita sumareillasi häikäiset. ...ellei kyse sitten ole hinttarien "seuranhakuvaloista", kuten välillä on esitetty. Oletko parrua vailla?

        "että sumarit ovat nytkyään tuikitavallinen vakiovaruste, jopa "

        Sul ei ole. Olet kade runkku. Leputa välillä toista handua, ettei mene maitohapoille!
        Häikäisyvammasten pitää käyttää julkisia. Ovat liikenteessä vaaraksi!


      • niin kalliita
        todenut!! kirjoitti:

        Käytänössä todennut.
        Aikoinaan, kun autoissa oli la-puhelimia. Voi sitä kateellisten purkautumista, kun pani sumarit.
        Minua ei sumarit häikäise. V..len vain köyhille vastaantulijoille...

        siis sun tulotasoos nähden? että uskot niiden aiheuttaman kateuden tähden muiden vilauttelevan valojaan tai peräti häikäistyvän niistä.
        Ooks korjannu niiden hintalappua näkyvästi suuremmaks?

        Mutt mull (ja monella muullakin) on Xenonit, jotka todennäköisesti maksavat kymmenkertaisesti sun sumaripellevaloihin nähden. ...eikä mun oo tarvinnu silti jättää mitään hintalappua niihin killumaan...
        Mutt niillä vaan näkee paljon kirkkaammin ja levemmän alueen.
        Tosin nekin pitää sitt ehdottomasti olla laillisesti asennettuja ja automaagisuunnatut! jotteivat häise liikaa vastaan tulijoita, ku mull ei oo yksinajo-oikeutta näille kaikille käyttämilleni maanteille eikä edes lähikaduille


    • Tex--Ago

      Autohan on jo yli sata vuotta vanha keksintö.Ja valot autoissa varmaan lähes yhtä vanhat.Näiden runsaan sadan vuoden aikana on kymmenien autonvalmistajien joukossa tehty varmasti jatkuvaa parasta mahdollista kehitystyötä valojenkin kehittämiseksi.Miksei siis nykyisissä autoissa valokiilaa sitten ole suunniteltu näyttämään valoa yhtä lähelle keulaa kuin sumareilla??Jos se kerran parantaa näkemistä ja sitä kautta turvallisuutta!Kyllä turvallisinta olisi nähdä mahdollisimman kauas jotta yllättävän tilanteen sattuessa jäisi enemmän aikaa toimia ja välttää vaaratilanne.Sumuvalojen käyttö muulloin kuin huonossa kelissä juuri nimenomaan huonontaa kaukonäköä,koska ihmisen silmä pystyy terävöittämään katsettaan vain yhteen kirkkaustasoon kerrallaan!Erityisesti raskaankaluston kuljettajille tämä pitäisi saada jakeluun.He kun ovat suurin sumuvalojen väärinkäyttäjäryhmä!
      Tämä tuntuu olevan niin vaikeaa monille ymmärtää,että vaikka miten viisas ja asiaan perehtynyt ihminen asian tulisi vääntämään rautalangasta,niin aina on kavereita jotka tietävät tämänkin asian paremmin.

      • osoittaa

        että ei osata lukea ,käyttää vilkkua ,järkeäym liikennerikettä sumuvalojen väärä käyttö on räjähtänyt käsiin


    • käyttänyt

      turhaan niitä sumareita, mutta se tapahtui koemielessä. Mulla ensimmäiset sumuvalot ja olen kokeillut niitä pari kertaa pitkin syksyä ja alkutalvea. Olen huomannut, että mulla ei vielä tänä vuonna ole niille ollut tarvetta. Voi olla, että en niillä keleillä ajellut, jolloin niitä olisi tarvittu, mutta aikamoinen sumu tai lumimyräkkä pitää olla ennenkuin niitä tarvitaan.
      Nyt kun keskellä kirkasta päivää hieman tihkuttaa, niin niitä sumareita alkaa heti näkyä huomattavasti enemmän, naurettavaa. Kyllä poliisin pitäisi alkaa sakottamaan lujasti, niin tulisi ne liikennesäännötkin tutummaksi.
      Suurin haitta oli kerran, kun takana ajavalla oli sumarit päällä. Taustapeili tummenee automaattisesti, joten sen kautta ei paljon häikäistynyt, mutta sivupeileistä tuli valoa runsaasti. Ja kun hän vihdoin lähti ohittamaan, niin häikäisy sivupeileistä oli todella häiritsevä.
      Muuten eivät päivisin häiritse ja saahan siitä pientä iloakin, kun joku tekee itsensä naurettavaksi näytellessään sumuvalojaan. Kaikki eivät vielä tajua, että ne ovat nykyään aivan yleisiä, eivätkä siksi mikään kateuden aihe. Ehkä he eivät tajua siksi, koska muut käyttävät vain tarvittaessa ja siksi vaikuttaa siltä että ainoastaan heillä itsellään on sumuvalot harvojen joukossa. Heidän kannattaisikin katsella vaikka kauppojen parkkipaikoilla autojen etumaskeja, niin se erikoisuuden tuntu häviäisi hetkessä.

      • The Rat

        Ajelin tuossa Helsingistä turkuunpäin vievää moottoritietä pari kilometriä ja jopa harkitsin takasumuvalon käyttöä.

        Satoi enemmän tai vähemmän, mutta suurin syy oli autojen tienpinnasta nostattama "tihku", joka heikensi näkyvyyttä aika olellisesti. Tosin, edelläajavan näki ihan hyvin jo noin sadan metrin päästä (ja jarruvalot tietysti pidemmältäkin matkalta), joten eipä sitä tarvetta vielä ollut.


      • ghgghhg

        Kannattaa hommata ikkunatummennukset niin ei sumarit häikäise.


      • tulikin
        ghgghhg kirjoitti:

        Kannattaa hommata ikkunatummennukset niin ei sumarit häikäise.

        sivupeileistä, eikä niihin etummaisiin sivuikkunoihin mitään kovin suurta tummennusta saa laittaa.
        Yksinkertaisinta olisi se, että ihmiset oppisivat valojen käytön. Tänään taas kun oli tummia pilviä taivaalla, niin taajamassa tuli sumuvaloja vastaan paljon keskellä päivää.


      • fgffgfgf
        tulikin kirjoitti:

        sivupeileistä, eikä niihin etummaisiin sivuikkunoihin mitään kovin suurta tummennusta saa laittaa.
        Yksinkertaisinta olisi se, että ihmiset oppisivat valojen käytön. Tänään taas kun oli tummia pilviä taivaalla, niin taajamassa tuli sumuvaloja vastaan paljon keskellä päivää.

        Mulla ainakin on etusivu ikkunoissa 50 % tummennukset eikä poliisit ole koskaan mitään sanoneet.Johtuu varmaan siitä et mulla on niin uus auto,jos ajaa jollakin vanhalla teinirassilla niin saattaa kalvot poliisia ruveta kiinnostamaan.


    • Mikä todellisuudessa sumareissa ärsyttää?
      Takasumuvalon ymmärtää, että se kirkkaalla ilmalla saattaa häikäistä, mutta etusumuvalot ei oikein suunnattuna häikäise ketään.
      Useissa maissa ajovalojen käyttö päivällä ärsytti ennen kuin tuli ajovalosuositus tai ajovalopakko käytäntöön, mutta mikis etusumuvalot ärsyttävät joitakin?
      Mikä on todellinen syy? Polttakoon jokainen valojaan omien tarpeittensa mukaan kunhan eivät häikäise muita.

      • ;-)

        Syyspimeällä märkänä kiiltävä asfaltti heijastaa ajovalot sekä sumarit vastaantulijan silmille. Valoista 4x55w = 220w suoraan päin näköä ja koko tuo arsenaali vielä märästä asfaltista heijastuneena.


      • ajovaloistakin?
        ;-) kirjoitti:

        Syyspimeällä märkänä kiiltävä asfaltti heijastaa ajovalot sekä sumarit vastaantulijan silmille. Valoista 4x55w = 220w suoraan päin näköä ja koko tuo arsenaali vielä märästä asfaltista heijastuneena.

        Näyttää ne sumuvalot ärsyttävän eniten kirkaalla ilmalla joitaki.
        Sateella todella saattaa tulla heijastuksia, mutta silloin kyllä sattaa olla myös usvaisia laaksopaikkoja joissa lisävalosta on hyötyä nopeuden pudottamisen lisäksi.
        Kiukuttelu ja valojen vilkuttelu saattaa myös häiritä keskittymistä puolin ja toisin. Ehkä hiukan suvaitsevaisuutta olisi kuitenkin paikallaan


      • ärsyttää aina.
        ajovaloistakin? kirjoitti:

        Näyttää ne sumuvalot ärsyttävän eniten kirkaalla ilmalla joitaki.
        Sateella todella saattaa tulla heijastuksia, mutta silloin kyllä sattaa olla myös usvaisia laaksopaikkoja joissa lisävalosta on hyötyä nopeuden pudottamisen lisäksi.
        Kiukuttelu ja valojen vilkuttelu saattaa myös häiritä keskittymistä puolin ja toisin. Ehkä hiukan suvaitsevaisuutta olisi kuitenkin paikallaan

        Kirjoitit: "Näyttää ne sumuvalot ärsyttävän eniten kirkaalla ilmalla joitaki"
        Mitä hyötyä on sumuvaloista kirkkaalla ilmalla?
        Sama kuin kävelisi ku**i kourassa koko ajan, vaikka sille ei sillä hetkellä olisi käyttöä. Eikä sua ärsyttäisi, vaikka oletkin suvaitsevainen. Ilmeisesti itse ajat ne sumarit päällä jatkuvasti.


      • ja järjen käyttö
        ärsyttää aina. kirjoitti:

        Kirjoitit: "Näyttää ne sumuvalot ärsyttävän eniten kirkaalla ilmalla joitaki"
        Mitä hyötyä on sumuvaloista kirkkaalla ilmalla?
        Sama kuin kävelisi ku**i kourassa koko ajan, vaikka sille ei sillä hetkellä olisi käyttöä. Eikä sua ärsyttäisi, vaikka oletkin suvaitsevainen. Ilmeisesti itse ajat ne sumarit päällä jatkuvasti.

        Turha järkevyydestä on puhua ihmisten kanssa joiden ajatuksetkaan eivät koskaan yllä edes omaan pääkoppaan asti vaan jäävät vyötärön alapuolelle asiassa kuin asiassa.


      • jdgfdsgejdfjed
        ärsyttää aina. kirjoitti:

        Kirjoitit: "Näyttää ne sumuvalot ärsyttävän eniten kirkaalla ilmalla joitaki"
        Mitä hyötyä on sumuvaloista kirkkaalla ilmalla?
        Sama kuin kävelisi ku**i kourassa koko ajan, vaikka sille ei sillä hetkellä olisi käyttöä. Eikä sua ärsyttäisi, vaikka oletkin suvaitsevainen. Ilmeisesti itse ajat ne sumarit päällä jatkuvasti.

        Sumuvalot on kyllä eri asia kuin muna kourassa kävely.Turha niitä valoja on kytätä.Jos ne ärsyttää se on kuule voi voi.


      • saat sakot,
        jdgfdsgejdfjed kirjoitti:

        Sumuvalot on kyllä eri asia kuin muna kourassa kävely.Turha niitä valoja on kytätä.Jos ne ärsyttää se on kuule voi voi.

        niin se on vain voi, voi. Joka tapauksessa, teet itsesi naurunalaiseksi käyttämällä sumareita turhaan, mutta ethän sitä voi ymmärtää, joten jatka vain valitsemallasi tiellä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3235
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2421
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1770
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1613
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1097
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      45
      975
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      964
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      876
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      861
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      794
    Aihe