Moottorilämmitin uuteen 5-sarjan dieseliin?

Bemukuski

Kyseessä on siis tuliterä 5-sarjalainen dieselkoneella. Laakkosella sanottiin, että moottorinlämmitintä ei välttämättä tarvitse, vaan moottori hyrähtää käyntiin pakkasillakin.

Talven tullessa koko ajan lähemmäs on alkanut hirvittää, mitä tapahtuu kun pakkasta on rapeat 30 astetta, eikä auto ole tallissa.

Onko kenelläkään kokemuksia - missä lämpötilassa uusi dieselbemu hyytyy eikä lähde käyntiin?

Ja kertokaa tietämättömälle, mitä eri vaihtoehtoja moottorilämmittimelle on! Edellisessä (bensa)-autossani oli lohkolämmitin, joka toimi hyvin. Sellaisen saisi kuulemma tähänkin autoon. Mutta onko muita vaihtoehtoja? Ja mikä on webasto? Vaimo väittää sitä ihmekoneeksi, joka muuttaa talven kesäksi.

38

12578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikreisin

      Niin pitoa löytyy

    • areu

      ei moottorinlämmitintä käytetä sen takia että saadaan se käyntiin....

    • 540

      Laita nyt ihmeessä se lohkolämppäri jos ja kun sellsisen voit asentaa.
      Tuo webasto ei loppu peleissä kesää tee. Saattaapi ja on myös käynyt niin, että kun pakkasta on tarpeeksi yli -20 niin eipä se webaosto lähde käyntiin kun se polttoainekkin on jo muuten jähmeää.
      Siinäs sitten ihmettelet kun pitäsi mennä mutta ei pelitä.
      Käyntiin lähtöhän talvella riippuu siitä kuinka kylmää on mutta muista että aina talvella moottorin lämmittäminen ennen strattia on vaan hyväksi. Pakkasraja milloin käynnistyy riippuu monesta asiasta eli tarkkaa rajaa ei voi sanoa se pitää omasta autostaan periaatteessa testata.
      Kuitenki laita se lohkolämppäri niin ei tartte ainakaan miettiä, että pääsetkö aamulla liikkeelle.

    • Säteilylämmitin+sisäpistoke

      Itse laitatin defan säteilylämmittimen sisähaaroitus sarjalla joka tuli maksamaan n. 350€. Onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla liikenteeseen. Mikäli ei ole käytettävissä "lämpötolpaa" niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää webasto tai eberi.

      • Anonyymi

        Säteilylämmitin on huono vitsi. Ei bloki lämpenen kyljestä.


    • 46_39

      Sinulla siis upouusi 5-sarja (60-jotain t. Eur?) mutta asut ilmeisesti vuokrakämpässä jos ei autolle löydy tallia?

      On jokseenkin huvittavaa lukea nämä foorumit kun vertaa ulkomaisiin. Muualla on poikkeuksetta niin, että autoilla on tallit, varsinkin kun nyt puhutaan tästä merikstä ja hintaluokasta. Usein sen näkee kuvistakin. Auton taso vastaa asumistasoa.

      Sitten on suomalaiset ja Suomi...uudet 60-tonnin autot hankitaan vaikka väkisin, mutta okt-taloa on harvemmin...
      On se aika itäblokin meininkiä kun autolla pitää näyttää.

      Parhaassa tapauksessa kavereilla löytyy se suomalaisten rakastama "lämpötolppa" jolla saadaan kidutuksen vauriot alas asteikolla 10:stä 5:seen. Ihmetyttää.

      T. Itsekin BMW omistaja mutta lämmin talli perheen molemmille autoille.

      • -tomppa66-

        ..paljastuu, että kirjoittaja on rehupuntti. Hän haaveilee/asuu omakotitalossa. Urbaani kaupunkilainen joutuu ikävä kyllä pysäköimään autonsa Eirassa tai Ullanlinnassa useimmiten kadun varteen. Tallipaikkoja ei ole, tai ne ovat liian kaukana asunnosta.
        Edellisen kirjoittajan asuinpaikassa Kiihtelysvaarassa saattaa olla tärkeää, että autolla nostatetaan statusta. Täällä kaupungeissa on asia niin, että osakehuoneistot keskustassa ovat arvotavaraa, ja OKT-talosta haikailevat vain jo edellämainitut peltopöllöt. Kuka syntyperäinen kaupunkilainen nyt omaa pihaa tarvitsee mihinkään!!??
        Lisäksi ne sijaitsevat aivan liiana kaukana keskustasta, Helsingissä EHKÄ Kulosaari täyttää juuri ja juuri nämä normit.

        Tai jos olet erimieltä, niin viitsitkö vihjaista VAPAASTA tallipaikasta, joka olisi alle 500 metrin kävelymatkan päässä Tehtaankadulta.

        Eli se, mikä toimii maaaseudulla, ei valttämättä kaupungeissa, joten nauti aivan vapaasti maalaismaisemasta ja sikalan tuoksusta, minä lämmitän autoni edelleen mukavan lämpöiseksi kadunvarressa Webastolla..


      • ilmeisesti jossain

        Peraseinajoella.


      • -tomppa66-
        ilmeisesti jossain kirjoitti:

        Peraseinajoella.

        ....todellakaan pystynyt parempaan??


      • Luulevat jopa tietävänsä jo...

        Autoni on yli kaksikertaa mainitsemasi summan hintainen, mutta sillä ajetaan Suomen olosuhteissa. Se seisoo työpaikan parkissa, laskettelurinteen parkkipaikalla, asiakasparkkipaikoilla ja monessa muussa paikassa jossa ei välttämättä löydy edes verkovirtaa helposti. Webasto kaukosäätimellä on mahdollistanut lämpimän auton joka lähtöön.
        Auto on useimmille meille käyttöesine tarkoitettu jokapäiväiseen liikenteeseen eikä hangattavaksi ja lääpittäväksi lämpimässä autotallissa.
        Itäblokin meininki on tainnut jäädä korvien väliin samoin kuin kuvittelu muiden maiden tuntemisesta. Hyvinhän tuo näyttäminen tuntuu tehoavan joihinkin "itäblokkilaisiin" kun täytyy ihan nettipalstoilla uhota.
        Kansainvälistymisen voisit aloitta tutustumalla aluksi kotimaasi erilaisiin asumisolosuhteisiin. Älä nyt tukehdu itsetyytyväisyytesi, kun on ihan autotalli.


      • Anonyymi

        Itekkin otan autotallini mukaan reissuihin. Etenkin pohjoiseen lähtiessä. On mukava omasta lämpöisestä autotallista lähteä liikkeelle. Ompelijamme on hitsita ja voihan hohtimet!


    • Kra

      Opiskelet vaan sen Webasto:n käytön kunnolla. Ja huolehdit, että et ajele vajaalla akulla. Pätkäajossa talvella akku on jos ei paljon niin ainakin vähän vajaana jatkuvasti.
      Ite laitan akkulaturin kiinni yöksi tallissa pari kertaa kuukaudessa. Onnistuu näppärästi konehuoneen puolelta kun siellä on vartavasten rakennettu sekä napa että -napa valmiiksi.

      Kyllä 5 kW pitäis riittää yhden auton lämmitykseen, ainakin minulla on riittänyt. Ja talvellahan tankataan talvilaatua tankkiin, ei pitäis heti hyytyä reilummassakaan pakkasessa

      • 330d E90

        E60 autossa ei ole webastoa vakiona. E39 dieseleissä taas oli.


    • 330xd touring -03

      Itselläni on autossa sekä sähkölämppäri, että webasto. EI tuolla sähköisellä tee yhtikäs mitään. Toki se puhaltaa sisälle lämmintä mutta ei kone valitettavasti lämpene juuri ollenkaan. Ei teho riitä kolmilitraseen. Webasto sen sijaan suorastaan helmi. Toki riskit on tuon akun kanssa niinkuin muutama tässä sanoikin. Itselläni jäi juuri viikon pätkäajojen takia viime talvena auto kadunvarteen, mutta kyllähän niistäkin selvitään ja pieni varovaisuus on valttia (=pidemmät ajolenkit toisinaan).

      • Bemukuski

        Kiitos asiallisista vastauksista.

        Sille joka ihmetteli miten on varaa ostaa 60 kilon bemari mutta ei tallia, vastaan että autoni ei maksanut lähellekään 60 teuroa, mutta en asukaan Suomessa. Autolla kuitenkin käydään siellä myös talvella ja joskus se ehkä päätyy sinne lopullisestikin. Siksi talvikäynnistys mietityttää.

        Täällä kotona toki auto on tallissa.


    • Kra

      ...........Laakkosella sanottiin, että moottorinlämmitintä ei välttämättä tarvitse, vaan moottori hyrähtää käyntiin pakkasillakin.........

      Pitäähän heidän koittaa jollain varmistaa, että kauppa käy jatkossakin.

      Miksi moottorin käynnistäminen kylmänä on aina huonompi vaihtoehto kuin käynnistäminen lämpimänä?

      - akusta saa huonommin tehoa ulos pakkasella
      - käynnistyslaitteet kuormittuvat huomattavasti enemmän (kuluvat ennen aikojaan)
      - moottorin pyörittäminen on rankempaa, koska öljyn viskositeetti on suurempi (myös moniasteöljyillä)
      - koska moottori pyörii hitaammin startilla kylmänä, myös käynnistyminen on huonompaa
      - polttoaineilmaseos syttyy huonommin kylmänä
      - kylmässä moottorissa voitelu ei lähde heti kunnolla toimimaan (kuluttaa osia)
      - kylmä moottori on "väljä" moottori ja toimii huonolla hyötysuhteella (päästöt lisääntyy)

      Moottorin esilämmitys sähköisellä lämmittimellä on huomattavasti taloudellisempaa kuin lämmittäminen kylmä moottori käyttämällä.

      Jossain esitteessä näin saman asian hauskasti havainnollistettuna. Siinä oli vasemmalla ulkölämpötila asteina. Seuraavaksi oli akun kuva ja kolmantena moottorin kuva.

      20 astetta = iso akku ja pieni moottori
      0 astetta = akku ja moottori samaa kokoa
      -20 astetta = pieni akku ja julmetun suuri moottori

      Tietysti jos ostaa auton uutena ja vaihtaa sen kolmen vuoden sisällä taas uuteen. Eikä ole pätkääkään kiinnostunut ympäristöstä ja luonnonvarojen käytöstä. Niin silloin tuo Laakkosen kaverin kommentti on ihan oikein mietitty.

      Itse hankin kyllä autoni pitempää käyttöjaksoa ajatellen, edellinenkin oli minulla 18 vuotta.

      Näyttää olevan yleistä varsinkin nuoremmilla kuskeilla, että ennenkuin startti pyörähtää niin laitetaan kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat jo valmiiksi päälle. Ihan OK silloin kun kaikki toimii normaalisti, mutta entäs sitten kun kaikki ei aina toimikaan normaalisti. Akku ehtii tyhjentyä ennenkuin kone on käynnissä, siinä sitten "limonaadivetimissä" ihmetellään ja kohmeisin sormin kaivetaan kännykkää.

    • Ricracing

      Dieselissä jo polttoaine rupeaa hyytymään -30:ssä...

      Mulla on autossani (525iA vm. 05) Defan pastinpannu, eli lohkon ulkopuolinen lämmitin.
      En tiedä paljonko se auttaa mutta ei siitä haittaakaan ole.

      Mutta se mikä on kova juttu on sisäpistoke ja sisätilan lämmitin. Nahka ei tunnu mukavalta - 10:ssä...
      Enkä edes muista koska olen viimeksi raaputtanut jäätä laseista...

      Defan sähkö systeemit mulla oli myös parissa E36:ssa, kahdessa E46 coupéssa, yhdessä E39:ssä ja nyt jo toisessa E60:ssa.

      • Bemukuski

        Selvä, laitetaan tuo härveli joulupukin listalle.

        Homman nimi on, että olemme tulossa Suomeen joululomalle ja se on samalla ensimmäinen kerta kun uusi auto altistuu Suomen arktisiin lämpötiloihin. Olemme tosin joulun Etelä-Suomessa, joten keli voi olla plussankin puolella. Suurin huolenaihe on kun loma loppuu. Vaikka pakkasta on 30 astetta niin auto pitää silti lähtöpäivänä saada pihalta käyntiin, laiva ei odota.

        Olen tämän viestiketjun perusteella ymmärtänyt, että autuaaksi tekevää systeemiä ei ole, mutta tuo säteilylämmitin auttaa vähän. Tekeekö sen lämpösäteilyn turhaksi se, että kone on kolmilitrainen? Joku taisi väittää, että koneen koko vaikuttaa lämmittimen tehoon käänteisesti?

        Sisätilatkin on tietenkin kiva saada lämpimäksi, mutta se ei tässä vaiheessa ole vielä ongelma...


      • 540
        Bemukuski kirjoitti:

        Selvä, laitetaan tuo härveli joulupukin listalle.

        Homman nimi on, että olemme tulossa Suomeen joululomalle ja se on samalla ensimmäinen kerta kun uusi auto altistuu Suomen arktisiin lämpötiloihin. Olemme tosin joulun Etelä-Suomessa, joten keli voi olla plussankin puolella. Suurin huolenaihe on kun loma loppuu. Vaikka pakkasta on 30 astetta niin auto pitää silti lähtöpäivänä saada pihalta käyntiin, laiva ei odota.

        Olen tämän viestiketjun perusteella ymmärtänyt, että autuaaksi tekevää systeemiä ei ole, mutta tuo säteilylämmitin auttaa vähän. Tekeekö sen lämpösäteilyn turhaksi se, että kone on kolmilitrainen? Joku taisi väittää, että koneen koko vaikuttaa lämmittimen tehoon käänteisesti?

        Sisätilatkin on tietenkin kiva saada lämpimäksi, mutta se ei tässä vaiheessa ole vielä ongelma...

        Pääosa väittää ettei tulla säteiliällä ole mitään virkaa mutta hyvin on V8 4.0L:ssa toiminut kun siihen ei muuta vastaavanlaista edes voi laittaa.
        Eli kyllä sillä pärjää ihan varmasti, kovilla pakkasilla vaan hieman pidempi lämmitys aika.


      • Kra
        540 kirjoitti:

        Pääosa väittää ettei tulla säteiliällä ole mitään virkaa mutta hyvin on V8 4.0L:ssa toiminut kun siihen ei muuta vastaavanlaista edes voi laittaa.
        Eli kyllä sillä pärjää ihan varmasti, kovilla pakkasilla vaan hieman pidempi lämmitys aika.

        Tunkea vaikka auton sisätilalämppärin puhaltamaan, jos ei halua asentaa kiinteätä laitetta. Pääasia ettei täysin kylmänä laita konetta väkisin käyntiin.
        Samalla se kuivattaa kondenssi- ym kosteudet pois konehuoneen sähkölaitteista.
        Tosin onhan siinäkin aina oma vaivansa joka kerta.


      • Bemukuski
        Kra kirjoitti:

        Tunkea vaikka auton sisätilalämppärin puhaltamaan, jos ei halua asentaa kiinteätä laitetta. Pääasia ettei täysin kylmänä laita konetta väkisin käyntiin.
        Samalla se kuivattaa kondenssi- ym kosteudet pois konehuoneen sähkölaitteista.
        Tosin onhan siinäkin aina oma vaivansa joka kerta.

        Joo, voihan sinne kai laittaa sisätilanlämppärinkin (entä hiustenkuivaaja?), mutta koska automme on todennäköisesti tulossa muuttoautona joskus Suomeen, pakkaslähtöjä on tiedossa myöhemminkin. Siksi pysyvä ratkaisu (säteilylämmitin) lienee parempi kuin kertakäyttöinen.

        Kiitos vielä neuvoista!


      • Ricracing
        Bemukuski kirjoitti:

        Selvä, laitetaan tuo härveli joulupukin listalle.

        Homman nimi on, että olemme tulossa Suomeen joululomalle ja se on samalla ensimmäinen kerta kun uusi auto altistuu Suomen arktisiin lämpötiloihin. Olemme tosin joulun Etelä-Suomessa, joten keli voi olla plussankin puolella. Suurin huolenaihe on kun loma loppuu. Vaikka pakkasta on 30 astetta niin auto pitää silti lähtöpäivänä saada pihalta käyntiin, laiva ei odota.

        Olen tämän viestiketjun perusteella ymmärtänyt, että autuaaksi tekevää systeemiä ei ole, mutta tuo säteilylämmitin auttaa vähän. Tekeekö sen lämpösäteilyn turhaksi se, että kone on kolmilitrainen? Joku taisi väittää, että koneen koko vaikuttaa lämmittimen tehoon käänteisesti?

        Sisätilatkin on tietenkin kiva saada lämpimäksi, mutta se ei tässä vaiheessa ole vielä ongelma...

        Uudet BMW:n rivikuutoset ovat joko 2,5 tai 3-litraisia.
        Vähenemässä määrin 2,5 litraisia, esim jenkeissä ei 2,5 litraisia enää tarjota.

        3000 kuutiosenttinen rivi 6 kone on ihanteellinen mekaaninen moottori myös 0,5 litraisen sylinteri kokonsa takia.

        Koneen litratilauvuus ei tietenkään vaikuta säteilylämmittimen tehoon vaan öljyn määräällä.
        Myöskään alumiinlohkon ulkopuolinen lämmitin ei ole se paras vaihtoehto...

        530d moottorin öljy määrä on 7,75 litraa kun esimerkiksi bensa R6 koneisiin menne "vain" 6,5 litraa.

        Mainittakot vielä muutkin öljymäärät E60:ssä.
        520d 5,75 l (rivi 4)
        525d 8,25 l
        535d 8,50 l
        550i 8,00 l (V8) myös 540 i


      • Kra
        Bemukuski kirjoitti:

        Joo, voihan sinne kai laittaa sisätilanlämppärinkin (entä hiustenkuivaaja?), mutta koska automme on todennäköisesti tulossa muuttoautona joskus Suomeen, pakkaslähtöjä on tiedossa myöhemminkin. Siksi pysyvä ratkaisu (säteilylämmitin) lienee parempi kuin kertakäyttöinen.

        Kiitos vielä neuvoista!

        ......(entä hiustenkuivaaja?),....

        Hiustenkuivaajaa ei ole suunniteltu tuon tapaiseen käyttöön, sen kanssa piilee ilmeinen palovaara. Sisätilalämppärissä ei pintalämmöt pääse karkaamaan liian kuumaksi ja lisäksi siinä on se ylilämpösuoja joka katkaisee virrat laitteesta jos lämmöt nousee liikaa.

        Sisätilalämppäriä käytetään yleisesti lentokoneiden (ilmajäähdytteisissä mäntämoottoreissa) konehuoneiden lämmittiminä. Samalla lämpenee myös erillisessä säiliössä oleva öljy. Tuli vaan mieleen että miksei sitten autoissakin tilapäisenä ratkaisuna.


      • 540
        Ricracing kirjoitti:

        Uudet BMW:n rivikuutoset ovat joko 2,5 tai 3-litraisia.
        Vähenemässä määrin 2,5 litraisia, esim jenkeissä ei 2,5 litraisia enää tarjota.

        3000 kuutiosenttinen rivi 6 kone on ihanteellinen mekaaninen moottori myös 0,5 litraisen sylinteri kokonsa takia.

        Koneen litratilauvuus ei tietenkään vaikuta säteilylämmittimen tehoon vaan öljyn määräällä.
        Myöskään alumiinlohkon ulkopuolinen lämmitin ei ole se paras vaihtoehto...

        530d moottorin öljy määrä on 7,75 litraa kun esimerkiksi bensa R6 koneisiin menne "vain" 6,5 litraa.

        Mainittakot vielä muutkin öljymäärät E60:ssä.
        520d 5,75 l (rivi 4)
        525d 8,25 l
        535d 8,50 l
        550i 8,00 l (V8) myös 540 i

        No eihän tässä öljyjä olla lämmittämässä vaan nesteitä. Tuo lämpiäminen ei millään tavalla ole riippuvainen öljyn. Säteiliät tulee sijoittaa lhkon kykeen. Joo niin tietysti on olemassa myös öjypohjaan asennettavia vastaavia silloin tuo lämmittäminen kohdistuu öljyyn.
        Jo mitenkäs alulohkossa saat sen veden lämmitettyä sisäisesti kun siihen ei ole minkäänlaista mahdollisuutta asentaa ns. perinteistä lämmitintä.

        Ja sinä joka meinaa sisälämppärillä moottoriasi lämmittää niin oletpa taas yksi rohkea suomalainen. Tee vaan niin kuin haluat mutta kun autosi palaa niin turha ottaa siloin yhteyttä vakuutusyhtiöön. Ei muuten korvauksi tule.


      • Bemukuski
        Kra kirjoitti:

        ......(entä hiustenkuivaaja?),....

        Hiustenkuivaajaa ei ole suunniteltu tuon tapaiseen käyttöön, sen kanssa piilee ilmeinen palovaara. Sisätilalämppärissä ei pintalämmöt pääse karkaamaan liian kuumaksi ja lisäksi siinä on se ylilämpösuoja joka katkaisee virrat laitteesta jos lämmöt nousee liikaa.

        Sisätilalämppäriä käytetään yleisesti lentokoneiden (ilmajäähdytteisissä mäntämoottoreissa) konehuoneiden lämmittiminä. Samalla lämpenee myös erillisessä säiliössä oleva öljy. Tuli vaan mieleen että miksei sitten autoissakin tilapäisenä ratkaisuna.

        En tietenkään tosissani tuota hiustenkuivaajaa ehdottanut!

        Mutta voisin hyvin kuvitella tilanteen, jossa joko ei ole sähköä saatavilla tai autossa ei ole lohkolämmitintä tms. Auto on saatava käyntiin, mutta moottori ei inahdakaan ja syynä on kova pakkanen. Epätoivoinen voi päätyä epätoivoisiin ratkaisuihin. Olikohan se armeija-aikainen urbaani legenda vai joku elokuva, jossa Venäjän armeijan kuorma-autojen moottoreiden alle viriteltiin nuotioita, että ne lähtisivät kovalla pakkasella käyntiin? Mieleen saattaisi tiukassa tilanteessa tulla vähemmän radikaaleja, mutta jälkikäteen arvioituna yhtä mielipuolisia ajatuksia.

        No joo, hurautan Laakkoselle heti loman aluksi ja pyydän asentamaan säteilylämmittimen sisätilapistokkeella niin ei tarvitse pelätä pakkasia!


      • Mikäli käytössä
        540 kirjoitti:

        No eihän tässä öljyjä olla lämmittämässä vaan nesteitä. Tuo lämpiäminen ei millään tavalla ole riippuvainen öljyn. Säteiliät tulee sijoittaa lhkon kykeen. Joo niin tietysti on olemassa myös öjypohjaan asennettavia vastaavia silloin tuo lämmittäminen kohdistuu öljyyn.
        Jo mitenkäs alulohkossa saat sen veden lämmitettyä sisäisesti kun siihen ei ole minkäänlaista mahdollisuutta asentaa ns. perinteistä lämmitintä.

        Ja sinä joka meinaa sisälämppärillä moottoriasi lämmittää niin oletpa taas yksi rohkea suomalainen. Tee vaan niin kuin haluat mutta kun autosi palaa niin turha ottaa siloin yhteyttä vakuutusyhtiöön. Ei muuten korvauksi tule.

        Tyyppihyväksytty auton sisätilanlämmitin, jonka äkillisestä rikkoutumisesta johtuen lämmityksen ollessa päällä auto palaa romuksi, niin vakuutus ei korvaa?


      • Kra
        Bemukuski kirjoitti:

        En tietenkään tosissani tuota hiustenkuivaajaa ehdottanut!

        Mutta voisin hyvin kuvitella tilanteen, jossa joko ei ole sähköä saatavilla tai autossa ei ole lohkolämmitintä tms. Auto on saatava käyntiin, mutta moottori ei inahdakaan ja syynä on kova pakkanen. Epätoivoinen voi päätyä epätoivoisiin ratkaisuihin. Olikohan se armeija-aikainen urbaani legenda vai joku elokuva, jossa Venäjän armeijan kuorma-autojen moottoreiden alle viriteltiin nuotioita, että ne lähtisivät kovalla pakkasella käyntiin? Mieleen saattaisi tiukassa tilanteessa tulla vähemmän radikaaleja, mutta jälkikäteen arvioituna yhtä mielipuolisia ajatuksia.

        No joo, hurautan Laakkoselle heti loman aluksi ja pyydän asentamaan säteilylämmittimen sisätilapistokkeella niin ei tarvitse pelätä pakkasia!

        Vaan totisinta totta Siperiassa, lisäksi moottoriölyjä ohennellaan siellä lisäämällä runsaasti bensaa joukkoon. Moottorin lämmetessä bensa haihtuu (toivottavasti) pois öljystä.

        Lieneekö sieltä peräisin tuttu sanonta, että laitetaanpas kone "tulille"!


      • 540
        Mikäli käytössä kirjoitti:

        Tyyppihyväksytty auton sisätilanlämmitin, jonka äkillisestä rikkoutumisesta johtuen lämmityksen ollessa päällä auto palaa romuksi, niin vakuutus ei korvaa?

        Ei tipu jos laitat sinne moottoritilaan auton sisätilanlämmittimen. Sitä ei ole tarkoitettu moottoritilaan vaan auton sisälle.


    • X5 3DA

      Autossasi on jo todennäköisesti Webasto tarvitset vain päivityspaketin esilämmitystä varten esim. kauko-ohjaimella.
      Autoni Webasto on toiminut kovissakin pakkasissa hyvin. Webasto on 5,2 KW:n tehoinen joten normaalisti alle puoli tuntia riittää lämmitysajaksi hyvinkin. Webasto kuluttaa jonkin verran akkua joten kannataa huolehtia, että akku on latautunut kovilla pakkasilla. Lyhyestä työmatkasta huolimatta minulla ei ole kuitenkaa vielä ollut ongelmia.

      • Kra

        On präntätty siihen Webaston infokilpeen siinä vasemmassa lokasuojassa konehuoneessa, muistaakseni on jotain 4 ampeerin luokkaa. 4A x 0,5 tuntia = 2 Ah , ei pitäis pahemmin vaikuttaa ehjän akun "sielunelämään".


    • Ricracing

      Kun laitatat sen lohkölämmittimen niin ota nyt samalla se sisäpistoke, koko paketti maksaa luokkaa 350 - 400 €.
      Tosin n. 1400W sisätilan lämmitin maksaa myös jotain, mutta on sen arvoinen.

      Sisälämppärin voi säilyttää pelkääjän puolen "verkkokassissa".
      Suuntaat sen vaan suht ylös niin toimii tosi hyvin eikä lämmäri pyöri jaloissa.

      Webasto on tietenkin oivallinen (ajastimella) jos ei sähköjä ole saatavissa, mutta huomattavasti kalliimpi se on kuten myös sen käyttö, ellei ole firman auto.


      540:lle:
      Eikö öljy ole neste? :-)
      Esim. jos lämmität samassa kattilassa litran tai kolme vettä, niin ero kiehumispisteessä on mitattavissa ajalla...

    • Kra

      Mitä kohtaa (nestettä, öljyä tai rautoja)ja miten konehuoneessa lämmität. Kyllä se lämpö leviää koko koneeseen.

    • Kra

      Sopivat mihin tahansa automerkkiin ja -malliin, jos muunlaiset mallit tuottavat ongelmia. Lisäksi ne ovat kohtuullisen helppoja asentaakin. Mutta niistäkään ei ole apua jos ei ole verkkovirtaa saatavilla.

    • Havainnoitsija

      Kumma juttu, että suomalaiset BMW-liikkeet ovat jo usean vuoden ajan "veisanneet samaa virttä" tehtaan kanssa, kylmäkäynnistyksestä. Itse kokeilin yhden talven uudella 500-sarjan dieselillä käynnistystä pienestä pakkasesta -30 kylmyyteen. Kokeilun ansiosta seuraavana syksynä asennutin Webaston!
      Joku tässä keskusteluketjussa näki vian piilevän siinä, että ei ole varaa pitää autoa autotallissa? No, hänelle toivotan edelleen hyvää 08.00-16.00 Finnair-elämää!! (Illaksi kotiin)

      • Bemukuski

        Olin jo päätymässä tuohon lohkon ulkopuoliseen lämmittimeen. Tässä keskustelussa on esitetty sellainenkin kanta, että webasto pettää viimeistään silloin jos akku hyytyy. No, akkuhan ei kai hyydy jos sen pitää kunnossa ja latingissa. Ja sähkölämmittimestä ei ole hyötyä jos ei ole sähkötolppaa. Pitäisikö miettiä asiaa vielä uudelleen?

        Sinä siis olet kokeillut webastoa 30 asteen pakkasessa ilman ongelmia?

        Minulla tärkeintä ei ole lämmittimen käyttömukavuus eikä myöskään (vielä) ohjaamon lämmittäminen, vaan varma startti myös paukkupakkasilla.

        Paljonko webasto maksoi asennuksineen?


      • Havainnoitsija
        Bemukuski kirjoitti:

        Olin jo päätymässä tuohon lohkon ulkopuoliseen lämmittimeen. Tässä keskustelussa on esitetty sellainenkin kanta, että webasto pettää viimeistään silloin jos akku hyytyy. No, akkuhan ei kai hyydy jos sen pitää kunnossa ja latingissa. Ja sähkölämmittimestä ei ole hyötyä jos ei ole sähkötolppaa. Pitäisikö miettiä asiaa vielä uudelleen?

        Sinä siis olet kokeillut webastoa 30 asteen pakkasessa ilman ongelmia?

        Minulla tärkeintä ei ole lämmittimen käyttömukavuus eikä myöskään (vielä) ohjaamon lämmittäminen, vaan varma startti myös paukkupakkasilla.

        Paljonko webasto maksoi asennuksineen?

        Nykyisessä BMW:ssäni (1,5 vuotta vanha diesel) minulla on molemmat lämmitysmallit, lohko ja Webasto. Ostaessani auton (2000 km ajettuna) siinä oli asennettuna lohkolämmitin sisäpistokkeineen. Työni takia en voi kuitenkaan kylminä aikoina laittaa aina autoa "liekaan", joten asennutin siihen Webaston kaukokäynnistyksellä (hinta n. 1600 eur asennettuna). Viime talvena ei kertaakaan ongelmia käynnistyksen tai Webaston kanssa.
        Kahdessa edellisessä BMW:ssäni (molemmat diesel) oli auton oma pieni Webasto, joka toimi hyvin -20 pakkasrajaan. Sen jälkeen ei Webasto enää käynnistynyt, koska akun latauksen tasoa mittaava anturi esti sen. Niinpä piti hankkia akkuvahti ja samalla tuli taas "tolpasta riippuvaiseksi".
        Oma mielipiteeni on siis Webaston puolella.


      • Bemukuski
        Havainnoitsija kirjoitti:

        Nykyisessä BMW:ssäni (1,5 vuotta vanha diesel) minulla on molemmat lämmitysmallit, lohko ja Webasto. Ostaessani auton (2000 km ajettuna) siinä oli asennettuna lohkolämmitin sisäpistokkeineen. Työni takia en voi kuitenkaan kylminä aikoina laittaa aina autoa "liekaan", joten asennutin siihen Webaston kaukokäynnistyksellä (hinta n. 1600 eur asennettuna). Viime talvena ei kertaakaan ongelmia käynnistyksen tai Webaston kanssa.
        Kahdessa edellisessä BMW:ssäni (molemmat diesel) oli auton oma pieni Webasto, joka toimi hyvin -20 pakkasrajaan. Sen jälkeen ei Webasto enää käynnistynyt, koska akun latauksen tasoa mittaava anturi esti sen. Niinpä piti hankkia akkuvahti ja samalla tuli taas "tolpasta riippuvaiseksi".
        Oma mielipiteeni on siis Webaston puolella.

        Webasto maksaa siis monta kertaa enemmän kuin sähkölämppäri! Noin paljon en ole valmis maksamaan siitä että olisin riippumaton sähköstä.

        Kiitos vastauksestasi, tämä taisi ratkaista asian lopullisesti.


    • Anonyymi

      Minulla on BMW 520 d autossa tämä ns sisätilalämmitin . Sehän ei lämmitä muuta kuin sisätiloja, mutta sen tehtävän se hoitaa hienosti. Kovin pakkasaamu oli 28 astetta, auto käynnistyi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2454
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      280
      2087
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1238
    Aihe