raskaus ja unettomuus

banda12

Olen ihan alkuvaiheessa raskaana ja nyt en pysty enää nukkumaan öisin. Saatan nukahtaa n. 15 min. pätkiksi ja sitten herään kamalan ahdistuksen vallassa enkä välttämättä nuku enää yhtään. Pahimmillaan tämä on jos aamulla on aikainen herätys. En myöskään pysty suoriutumaan vastuullisesta työstä väsyneenä kädet täristen. Minulla oli n 1,5 sitten masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä johon sain Seroxat -kuurin joka tehosi. Olen saanut myös Sonata -nukahtamislääkettä, jota otan tarvittaessa eli n.1krt/2.vko eli aika harvoin. Positiivisen raskaustestin jälkeen en ole uskaltanut koskea nukahtamislääkkeisiin. Mutta nyt pelkään että saan keskenmenon jo ihan siitä syystä että kun en nuku, niin olen todella ahdistunut en pysty syömään kunnolla, en keskittymään mihinkään, en menemään töihin ja ottaa päähän niin suunnattomasti etten pysty kontrolloimaan untani eli nukkumaan niinkuin normaalit ihmiset. Parisuhdekin kärsii ja mies on kovasti huolissaan kun näkee mun vain olevan itku silmässä koko ajan. Ennen raskautta olin pitkiä aikoja ilman nukahtamislääkettä kun tavallaan ajatus että sitä voi ottaa jos paha unettomuus iskee joten se oli tavallaan vain lohtuna kaapissa. Nyt taas ahdistun oikein super-paljon kun tiedän etten voi ottaa niitä koska missään nimessä en halua vahingoittaa sikiötä. Olen kokeillut kaikkia ns. pehmeitä keinoja eli kamomillaa, valeriaanaa, liikuntaa, jne. mutta mikään ei auta silloin kun oikein paha olo iskee. ALan jo alkuillasta pelkäämään nukkumista ja palelen ja tärisen niin etten pysty olemaan paikallaan, menen välillä ihan paniikkiin.
Onko jollakin kokemusta unillääkkeiden tai nukahtamislääkkeiden käytöstä raskauden aikana?? Onko olemassa joitain lääkkeitä jotka ovat turvallisia sikiölle?

3

4995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uneton!

      Soitahan tänne, täältä saat parasta tietoa!

      Teratologinen tietopalvelu

      Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

      puh. (09) 471 76 500
      kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
      Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa Teratologisesta tietopalvelusta, joka siirtyi vuoden 2005 alussa Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Vastaavia keskuksia on perustettu useaan Euroopan maahan, mutta Pohjoismaista Suomi on toistaiseksi ainoa, jossa tällainen tietopalvelu toimii. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

      Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

      Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana.

    • uneton

      Hei!
      Kuulostaa tutulta. 12-tunnin työpäiviä, herääminen yöllä ja maksimissaan kolme tuntia unta. Ja aamusta taas töihin. Vaativaan hommaan.
      Nukahtamislääkkeitä en ole kokeillut, sen sijaan yöllä syömistä ja tavallaan 'luonnollista' tapaa vetää verenkierto vatsaan ja sen jälkeen uni tulee nopeasti lukemisen tms. jälkeen.
      Kiloista pääsee nopeasti eroon raskauden jälkeen ja paras keino tainnuttaa itsensä uneen on syödä. raskaus itsesssään pitää huolen siitä että liiat sokerit ja rasvat jäävät pois.
      Tähän on ollut pakko alistua, edellisen raskauden jääminen kesken yms. ahdistavat koko ajan ja tilanteen riskialttiuden tiedostaa. Kuitenkin elimistö on niin fiksu, että kun univelkaa on tarpeeksi pettää heikoin lenkki, tulee flunssa tai nivelkipuja jotka pakottavat sairaslomalle ja nukkumaan.
      Lämpö, lämpötyynyt ja kuuma kylpy illalla auttavat myös.

    • unettomuus sairastuttaa

      Sinuna ottaisin vastaan kaikki kemiallisetkin avut eli rauhoittavat ja tai unilääkkeet luontaisapujen( yömaito, yösyöminen jne.)lisäksi. Unettomuus stressaa ja johtaa masennukseen. Sikiöllekään ei ole hyvää elää jatkuvasti stressihormonin alaisena. Synnytys ja imetys rassaa elimistöä jo tarpeeksi. Pidä huolta että unettomuudesta johtuva ahdistus ja masennus on hoidettu lapsen syntymään mennessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe