seepramänty

ei onnistu

kuinka saapiipi seepramännyn kävystä kavatettuu puun. tiedän että siemenet otetaan kävystä mutta miten sitten. olisikokaan kellään tietoa ja näkisi vaivaa kertoa mullekkin. kiitoksii etukäteen.

3

5707

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

Siis nimi kuuluu näin : Pinus cembra SEMBRAMÄNTY. Otat kävyt ja kuivatat,siemenet pois ja maahan,multaa päälle,sitten vaan odotusta.

Ne tarvii kylmäkäsittelyn 1 - 3 kk, mutta jos laitat suoraan ulos ja maahan,niin ei tarvi muuta.

• onttomukulakiurunkannus

Idätin sembran siemeniä partsilla tässä muutama vuosi sitten. Itävyys oli todella heikko, saatoin tehdä jotain väärin tai olosuhteet ei olleet oikein hyvät. Seitsemän tainta sain aikaiseksi, vaikka siemeniä oli mielestäni ainakin sata.

Vuosi sitten syksyllä hengissä oli vielä yksi taimi. Viime keväänä lumien sulettua jäljellä oli vain kuorettomaksi kaluttu tikku ja neulaset kasassa vieressä. :-(

Juuri kun se oli alkanut muodoltaan ( joskaan ei kooltaan! ) muistuttaa oikeaa puuta!

Sembran siemenet ovat muuten erittäin ravinnepitoisia, joten jos niitä ihan maahan kylvät, on hyvin mahdollista, että joku nälkäinen luojanluoma vetäisee ne naamariinsa ja pysyy hengissä pitkälle kevääseen....

• isä...

Poikasena kiipeiltiin hautausmaan puissa ja kerättiin niistä Sempran käpyjä, joista syötiin siemeniä.
      Isä kiinostu touhuistamme ja halusi osan siemenistä ja istutti ne jugurttipurkkeihin.
      Muutamia nousi taimelle, jotka kasvoi sisätiloissa parikymmentäsenttisiksi. Sitten hän istutti ne perunamaan laitaan...lannoitti ja ruohoi.

Isän kuoleman jälkeen olen siitänyt nuo 2 metriset taimet omalle tontilleni ja nyt niissä voisi oma jälkikasvuni vaivatta kiipeillä ja kerätä käpyjä.
      Suurimmat noista on noin 6-8 metrisiä ja todella komeita.

Mutta tuo erään kirjoittajan kertoma kylmäkäsittely, se pitää ottaa todesta. Ehkä isäni istuttamat siemenet oli kokeneet talven, tuota en muista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe