kuinka saapiipi seepramännyn kävystä kavatettuu puun. tiedän että siemenet otetaan kävystä mutta miten sitten. olisikokaan kellään tietoa ja näkisi vaivaa kertoa mullekkin. kiitoksii etukäteen.
seepramänty
3
5707
Vastaukset
- vaan
Siis nimi kuuluu näin : Pinus cembra SEMBRAMÄNTY. Otat kävyt ja kuivatat,siemenet pois ja maahan,multaa päälle,sitten vaan odotusta.
Ne tarvii kylmäkäsittelyn 1 - 3 kk, mutta jos laitat suoraan ulos ja maahan,niin ei tarvi muuta.- onttomukulakiurunkannus
Idätin sembran siemeniä partsilla tässä muutama vuosi sitten. Itävyys oli todella heikko, saatoin tehdä jotain väärin tai olosuhteet ei olleet oikein hyvät. Seitsemän tainta sain aikaiseksi, vaikka siemeniä oli mielestäni ainakin sata.
Vuosi sitten syksyllä hengissä oli vielä yksi taimi. Viime keväänä lumien sulettua jäljellä oli vain kuorettomaksi kaluttu tikku ja neulaset kasassa vieressä. :-(
Juuri kun se oli alkanut muodoltaan ( joskaan ei kooltaan! ) muistuttaa oikeaa puuta!
Sembran siemenet ovat muuten erittäin ravinnepitoisia, joten jos niitä ihan maahan kylvät, on hyvin mahdollista, että joku nälkäinen luojanluoma vetäisee ne naamariinsa ja pysyy hengissä pitkälle kevääseen....
- isä...
Poikasena kiipeiltiin hautausmaan puissa ja kerättiin niistä Sempran käpyjä, joista syötiin siemeniä.
Isä kiinostu touhuistamme ja halusi osan siemenistä ja istutti ne jugurttipurkkeihin.
Muutamia nousi taimelle, jotka kasvoi sisätiloissa parikymmentäsenttisiksi. Sitten hän istutti ne perunamaan laitaan...lannoitti ja ruohoi.
Isän kuoleman jälkeen olen siitänyt nuo 2 metriset taimet omalle tontilleni ja nyt niissä voisi oma jälkikasvuni vaivatta kiipeillä ja kerätä käpyjä.
Suurimmat noista on noin 6-8 metrisiä ja todella komeita.
Mutta tuo erään kirjoittajan kertoma kylmäkäsittely, se pitää ottaa todesta. Ehkä isäni istuttamat siemenet oli kokeneet talven, tuota en muista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769