Perunalaatikko

-Maija-

Tietääkö ketään hyvää perunalaatikon ohjetta? Sellainen makea ja löysä on niin tavattoman hyvvää ja olis kiva saada sellaista itse valmistumaan jouluksi.

8

2281

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuotanoinniin

      siis imelletty perunalaatikko, niin jo vain ohjetta pukkaa.

    • mattiviikari

      Netistä ja monista lehdistä löytyy paljon surkeita ja vielä surkeampia ohjeita. Valitettavasti. Tässä perinteinen ohjeeni jolla onnistuu varmasti.

      Imelletty hämäläinen perinteinen perunalaatikko eli -tuuvinki

      noin 2 kg jauhoisia perunoita (esim. Pito tai lähes vastaava, punaiseksi koodattu lajike)
      4 rkl vehnäjauhoja
      50 g voita tai rypsiöljyä
      8 dl (täys)maitoa
      2 tl suolaa


      Keitä perunat kypsiksi kuorineen suolattomassa vedessä. Kuori kypsät perunat kuumina.

      Survo ne (tai soseuta hyvin varovasti vaikka sähkövatkaimella) ja lisää jäähtyneeseen soseeseen vehnäjauhot. Jos survos on kovin kuiva, lisää joukkoon jäähtynyttä keitinvettä.

      Anna survoksen imeltyä lämpimässä paikassa kannen alla vähintään 3-5 tuntia, mieluummin vaikka koko yön. Pidä huolta siitä, että seoksen lämpötila on koko imeltymisen ajan yli 50 astetta mutta alle 75 astetta. Jos amylaasi pääsee liian lämpötilan takia tuhoutumaan lisää jauhoja.

      Kun seos on löystynyt ja maistuu imelältä, lisää sulatettu voi tai rypsiöljy, maito ja suola. Seoksen sakeuden tulee olla löysän puuron ja tukevan vellin väliltä.

      Kaada seos kahteen voideltuun 1,5 litran vuokaan. Kaada vuoat vain puolilleen, koska perunalaatikko kuohuu herkästi yli. Paista 150-175 asteessa 2-3 tuntia. Mikäli haluat pakastaa laatikon, tee se ennen kypsennystä ja paista vasta sulatuksen jälkeen.

      Huomioitani useimpien muiden imelletyn perunalaatikon ohjeiden puutteista:

      Suurin osa imelletyn perunalaatikon ohjeista on harhaanjohtavia tai suorastaan virheellisiä. Hämäläisen maalaistalon poikana pidän niiden esittämistä suorastaan vanhan ruokakulttuurin häväistyksenä, kun niissä on niin täydellisesti unohdettu perinteet ja pilataan imellyksen onnistumisen mahdollisuudet.

      Vain harvoin kerrotaan, että imellyksen edellytys on oikeanlainen perunalajike, sen pitää olla jauhoinen eli tärkkelyspitoinen. Useissa kaupoissa on käytössä perunapussien värikoodi, ja niissä jauhoiset perunat ovat merkitty punaisella. Oikea lajikekaan ei kelpaa edes heti syksyllä perunannoston aikaan, vaan aikaisistaan vasta syystalvella. Kiinteistä perunoista saa taitavakin kokki usein aikaan vain liisteriä, joka ei imelly. Tätä sitten yritetään korjata lisäämällä sekaan siirappia, mutta silloin on jo ruoka menetetty.

      Eri perunalajikkeiden tärkkelyspitoisuus voi olla vaikka seuraava: Pito 19,9 %, Suvi 18,9 %, Puikula 18,5 %, Hertha 17,2 %, Sabina 17,2 %, Lady Claire 17,0 %, Kulta 17,0 %, Satu 16,9 %, Rekord 16,9 %, Van Gogh 16,8 %, Fontane 16,5 %, Felsina 16,5 %, Matilda 16,1 %, Redstar 16,0 %, Gloria 15,8 %, Sini 15,7 %, Rosamunda 15,7 % .... Viljelyolosuhteilla on kuitenkin suurta merkitystä tärkkelyspitoisuuteenkin.

      Monissa ohjeissa neuvotaan lisäämään rasva jo soseutuksen aikaan. Tässä ei ole vähintäkään järkeä. Imeltyminen ei kaipaa rasvaa, ja rasva vaan hapettuu suotta lämpimässä soseessa.

      Usein erittäin paha puute on imellyksen ohjeissa. Monesti sanotaan vain, että jätetään sose lämpimään paikkaan. Useimmat nykyihmiset kuvittelevan tuollaiset 30 astetta olevan lämpimän paikan, mutta siinä lämpötilassa sose ennemmin pilaantuu kuin imeltyy. Imeltymisessä perunan tärkkelys hajoaa sokereiksi, ja prosessissa tarvittava amylaasi -niminen entsyymi tulee soseeseen lisättävästä viljasta. Amylaasia on viljassa kahta muotoa. Amylaasin beta -muodon toiminnan optimilämpötila on noin 62 - 65 astetta ja alfa -muodon noin 72 – 75 astetta. Molemmat hajottavat tärkkelystä sokereiksi, mutta hiukan erilaisiksi, ja molempien toimintaa tarvitaan. Itse imellytän sosetta sähköhellan uunissa n. 55 asteen lämpötilassa ja valvon lisäksi soseen lämpötilaa sähköisellä kinkunpaistomittarilla. Sosetta on hyvä sekoittaa imeltymisen aikana ja jauhojakin voi lisätä. Imeltynyt sose löystyy hyvin huomattavasti ja maistuu imelältä.

      Paistaminen on jo helppo juttu, pitkään ja miedolla lämmöllä, jolloin vellimäinen seos valmistuu herkulliseksi perunatuuvingiksi.

      • se....

        On Mattiviikari niin jotta ohjeesi on muuten aika lähellä totuutta, Mutta siinä kohtaa menee harhaan kun tuputat tuota samaa jauhoperunasoopaa kuin kaikki muutkin.Kaikissa kaupoissa ja resepteissä mainitaan jauhoinen peruna. Tosiasia kuitenkin on, että nimenomaan kiinteä peruna on se joka imeltyy paremmin ja jos väität vastaan ole hyvä ja kokeile itse äläkä jakele aloitteleville perunaloodan tekijöille HARHAANJOHTAVIA ohjeita.Minä olen monella perunalajikkeella kokeillut ja EHDOTTOMASTI paras tulos tulee vihreällä värikoodilla ja tuloksena on aina loistava imelle eikä jauhoja tarvitse välillä lisäillä. Eikä kokemusta ole kuin n22 vuotta ja joka ainut kerta olen onnistunut. Ja nyt kun olet lukenut tämän ja ennenkuin väität vastaan ota käteesi NICOLA ja toiseen käteen mikä vain valitsemasi jauhoinen peruna, puraise pala molemmista ja kysy sitten itseltäsi kumpi oli makeampi peruna!!!


      • ^^^^^^
        se.... kirjoitti:

        On Mattiviikari niin jotta ohjeesi on muuten aika lähellä totuutta, Mutta siinä kohtaa menee harhaan kun tuputat tuota samaa jauhoperunasoopaa kuin kaikki muutkin.Kaikissa kaupoissa ja resepteissä mainitaan jauhoinen peruna. Tosiasia kuitenkin on, että nimenomaan kiinteä peruna on se joka imeltyy paremmin ja jos väität vastaan ole hyvä ja kokeile itse äläkä jakele aloitteleville perunaloodan tekijöille HARHAANJOHTAVIA ohjeita.Minä olen monella perunalajikkeella kokeillut ja EHDOTTOMASTI paras tulos tulee vihreällä värikoodilla ja tuloksena on aina loistava imelle eikä jauhoja tarvitse välillä lisäillä. Eikä kokemusta ole kuin n22 vuotta ja joka ainut kerta olen onnistunut. Ja nyt kun olet lukenut tämän ja ennenkuin väität vastaan ota käteesi NICOLA ja toiseen käteen mikä vain valitsemasi jauhoinen peruna, puraise pala molemmista ja kysy sitten itseltäsi kumpi oli makeampi peruna!!!

        kanssasi aivan samaa mieltä, Nicola on paras peruna lajike miten vain nautittuna, muuta en huolisikaan..


      • Liisteriä
        se.... kirjoitti:

        On Mattiviikari niin jotta ohjeesi on muuten aika lähellä totuutta, Mutta siinä kohtaa menee harhaan kun tuputat tuota samaa jauhoperunasoopaa kuin kaikki muutkin.Kaikissa kaupoissa ja resepteissä mainitaan jauhoinen peruna. Tosiasia kuitenkin on, että nimenomaan kiinteä peruna on se joka imeltyy paremmin ja jos väität vastaan ole hyvä ja kokeile itse äläkä jakele aloitteleville perunaloodan tekijöille HARHAANJOHTAVIA ohjeita.Minä olen monella perunalajikkeella kokeillut ja EHDOTTOMASTI paras tulos tulee vihreällä värikoodilla ja tuloksena on aina loistava imelle eikä jauhoja tarvitse välillä lisäillä. Eikä kokemusta ole kuin n22 vuotta ja joka ainut kerta olen onnistunut. Ja nyt kun olet lukenut tämän ja ennenkuin väität vastaan ota käteesi NICOLA ja toiseen käteen mikä vain valitsemasi jauhoinen peruna, puraise pala molemmista ja kysy sitten itseltäsi kumpi oli makeampi peruna!!!

        En ole vielä tavannut ainuttakaan jauhoista lajiketta mikä liisteröityy. Kiinteissä lajikkeissa niitä on useita ja en viitsi niitä pitää mielessä. Siksi valitsen jauhoisen. Tarpeeksi on tullut liisteriä - nyt ei enää tule.


      • Perinnetietoa

        Millä perusteella imellyttämislämpötila olisi 55 astetta?, Vaikka imelyttämisreaktioiden optimilämpötila on 65-75 astetta.


      • LotrataanSiirapilla
        Perinnetietoa kirjoitti:

        Millä perusteella imellyttämislämpötila olisi 55 astetta?, Vaikka imelyttämisreaktioiden optimilämpötila on 65-75 astetta.

        Koska suuri perunalaatikkoguru antanut ohjeen imeltää 55 asteessa, niin silloin imeltämislämpötila on juurikin 55 astetta. Mitään muuta perustetta ei ole imeltää sellaisessa lämpötilassa missä imeltymistä ei tapahdu.

        55 asteen takia tuhannet ja tuhannet ovat lopettaneet imelletyn perunalaatikon teon kun imeltyminen ei onnistu.

        Aika moni on kuitenkin suostunut lotraamaan siirapilla.


      • Anonyymi
        se.... kirjoitti:

        On Mattiviikari niin jotta ohjeesi on muuten aika lähellä totuutta, Mutta siinä kohtaa menee harhaan kun tuputat tuota samaa jauhoperunasoopaa kuin kaikki muutkin.Kaikissa kaupoissa ja resepteissä mainitaan jauhoinen peruna. Tosiasia kuitenkin on, että nimenomaan kiinteä peruna on se joka imeltyy paremmin ja jos väität vastaan ole hyvä ja kokeile itse äläkä jakele aloitteleville perunaloodan tekijöille HARHAANJOHTAVIA ohjeita.Minä olen monella perunalajikkeella kokeillut ja EHDOTTOMASTI paras tulos tulee vihreällä värikoodilla ja tuloksena on aina loistava imelle eikä jauhoja tarvitse välillä lisäillä. Eikä kokemusta ole kuin n22 vuotta ja joka ainut kerta olen onnistunut. Ja nyt kun olet lukenut tämän ja ennenkuin väität vastaan ota käteesi NICOLA ja toiseen käteen mikä vain valitsemasi jauhoinen peruna, puraise pala molemmista ja kysy sitten itseltäsi kumpi oli makeampi peruna!!!

        Tönkkösose ei imelly.
        Kun perunat survotaan kuivina niin silloin sose jää usein tönkkösoseeksi ja sose ei juurikaan imelly. Kiinteä peruna saattaa hiukan imeltyä, mutta jauhoinen ei saata imeltyä vähääkään.

        Kun perunat kuoritaan raakoina tai keitetään kuorineen ja soseutetaan kuumina ja lisätään kuumaa vettä niin että muodostuu sakeahko sose ja sose jäähdytetään noin 70-75 asteiseksi ja jauhot lisätään ja sekoitetaan huolellisesti soseeseen, niin kaikki lajikkeet imeltyy noin 3 tunnissa. Kuiva tönkkösose ei usein edes imelly.

        Jauhoiset perunat tarvii enemmän vettä imeltämiseen kuin kiinteät perunat. Muuten oleellisia eroja imeltymisessä eri lajikkeilla ei ole.

        Kun jauho lisätään noin 75 asteiseen soseeseen, niin silloin sose imeltyy hyvin myös "vällyissä" lämpimässä paikassa tai jopa keittiön pöydällä noin 3 tunnissa.

        Varmimmin imeltyminen on hallinnassa kun noin 70 asteisnen sose laitetaan imeltymään 70 asteiseen sähkölieden uuniin. Soseen optimilämpötila imeltämisessä on noin 65 astetta. Soseen lämpötila on yleensä muutaman asteen uunin lämpötilaa alhaisempi ja siitä syystä uunin sopiva lämpötila imeltämiseen on 69-70 astetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe