Taidekasvatusta opiskelemaan

Kalkkis??

Haippa.

Yksi tutkinto on jo lähes valmis mutta itsetutkiskelu on tuottanut sellaisen tuloksen että tahdon tehdä elämälläni jotain muuta kuin sitä mitä teen ja mihin olen opiskellut.
Eli onko ihan älytöntä hakea 26-vuotiaana opiskelemaan taidekasvatusta? Onhan tässä ainakin elämänkokemusta, ja kykenen perustelemaan ja analysoimaan motiiveitani hakea koulutukseen...

Taidekasvatus on oikeasti juuri sitä, mitä tahtoisin tehdä. Kokemukset opiskelusta ja pääsykokeista kiinnostaisivat kovin!

3

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BARE

      Pääsin itse tänä vuonna sisään. En ole itse tyytyvväinen koko kuvioon, mutta aion nyt jättää sen pois tästä threadista :)...

      Niin joo eli... Ainakin pääsykokeissa oli mouutama 30 vuotias ja paljon 25 kin. Suurin osa oli kuitenkin jostain 18-25 välimaastosta. En näe kyllä syytä minkä takia et lähtis lukemaan tota, jos toi kerran kiinnostaa :). Pääsykokeet oli "helpot" tai siis en tajunnut miten niihin pystyi edes panostamaan (toisaalta toi luo aika kovat paineet). Työt arvosteltiin enemmänkin sen konseptin/idean perusteella eikä teknisen taidon. Haastateluissa haettiin enemmänkin jotain taitoa esittää selkeästi syyt minkä takia esitti työnsä mitenkin, eikä sitä klassista "minkä takia juuri minut pitäisi valita" juttua. Haastatelut oli aika pitkälti ryhmä haastateluita, lopussa oli yks jossa oltiin yksin 2 haastatelijan kanssa 20min muistaakseni.

      Kannattaa muuten todella lukea noi tehtävät, yleensä noi hakee jotain ajatusta aina sen yksinkertaisen tehtävänannon takaa. Jollain helvetin hyvällä toteutuksella ja sillä kirjaimellisesti toteutetulla tehtävänannolla ei saa kun ehkä sen 2-3/5 maksimissaan, kun taas todella huonolla toteutuksella ja jollain ajatusleikki idealla voi hyvinkin saada 5/5 tehtävä toisensa jälkeen (kunhan siis osaa tähdätä just tarkkaan mitä haluaa sanoa ja antaa just sopivan vaikean pähkinän purtavaks).

      Mitään DeKooning, Picasso ding dong sotku abstrakti expressionismi linjaa ei missään nimessä kannata ruveta vetämään, kaikki omat tulkinnat ja muut sohellukset on aina 0 pojoa. Noi hakee enemmänkin jotain tollasta nyt-lehti tyylistä design juttua. Piirrustustaidolla sai kyllä sen verran boonuksia että pystyi toteuttamaan jotain monimutkaisempiakin kuvia, ilman että tartti turvautua johonkin leikkaa liimaa valokuva kollaasi juttuihin.

      Tässä on vanhat pääsykokeet. http://www.yle.fi/opinportti/keskustelu/viewtopic.php?t=5260&highlight=taik

      Noihin kannattaa panostaa sen verran että antaa oikeasti ajatusta noille tehtävän annoille. Kaikissa tehtävissä on joku punanen lanka. Ei mitään mystistä da vinci koodi juttua josta saat 10h pengottua oikean vastauksen, vaan joku pohja josta voi ponnistaa ja tehdä oman systeeminsä, mutta silti tehtävän annon ehdoilla. Noi arvioitsijat haluaa tollasta vaihtoehto tulkintaa melkeempä joka tehtävässä. Vaikuttaa itsestään selvyydeltä painostaa kokoajan tota "kaikki ei ole sitä miltä näyttää" roskaa, mutta se on oikeasti super tärkeä osa tota, joka on selvästi se juttua millä ainakin viimesissä vaiheissa ruvetaan tiputtelemaan porukkaa pois.

      Sitten noi itse tehtävät kannattaa ostaa esim. valmennuskeskukselta. Jotain 100e ne taitaa maksaa, mutta antaa aika hyvän kuvan siitä millasta noi kysyy todennäkösesti. Valmennuskeskuksen muu materiaali on paskaa, joten älä oikeasti kiinnitä huomiota siihen. Piirrustusoppaita saa 100 kertaa parempia netistä esim. loomis, harold speed jne. kuin noi valmennuskeskuksen vamma oppaat. Myöskin ne kirjasuositukset on roskaa.

      Noh ei tässä voi sanoa mitään muuta kuin lykkyä tykö. Jos et oo treenannut piirtämistä ennen, niin suosittelen http://www.fineart.sk/index.php?cat=1 ja http://www.gutenberg.org/etext/14264 treenailet kaiken vapaan ajan noita ja pohdit välillä vanhoja pääsykokeita. Sitten kun ennakot tulee panostat niihin 100%. Jos pääset pääsykokeisiin (todennäköisesti pääset, jos olet panostanut ennakkotehtäviin) niin treenaat samaan malliin kokeisiin asti ja loppu on tuurista kiinni.

      • Kalkkis??

        Tuo auttoi paljonkin, kiitoksia :)

        Vilkaisin ne linkin tehtävät, ja mielenkiintoisilta vaikuttivat. Alkoi kynnet syyhytä jo kevään ennakkotehtäviä odotellessa.
        Perinteinen piirtäminen, maalaaminen, pienen mittakaavan kuvanveisto jne on mulle tutumpaa, nuo mediasötkötykset eivät niinkään. Olen kai sitä viimeistä sukupolvea, jolle teknologian käyttö kaikissa eri yhteyksissä ei ole itsestäänselvää ja arkipäiväistä. (Teknologiaosaamisessa se sukupolvien välinen kuilu menee kokemukseni mukaan siinä v. 1980 syntyneiden kohdalla...)

        Mahtaako tällä asialla olla vaikutusta tuossa hakuvaiheessa ja sitten myöhemmin mahdollisesti opiskeluissa? Oppimaanhan kyllä pystyn, mutta kun en valmiiksi osaa :(


      • BARE
        Kalkkis?? kirjoitti:

        Tuo auttoi paljonkin, kiitoksia :)

        Vilkaisin ne linkin tehtävät, ja mielenkiintoisilta vaikuttivat. Alkoi kynnet syyhytä jo kevään ennakkotehtäviä odotellessa.
        Perinteinen piirtäminen, maalaaminen, pienen mittakaavan kuvanveisto jne on mulle tutumpaa, nuo mediasötkötykset eivät niinkään. Olen kai sitä viimeistä sukupolvea, jolle teknologian käyttö kaikissa eri yhteyksissä ei ole itsestäänselvää ja arkipäiväistä. (Teknologiaosaamisessa se sukupolvien välinen kuilu menee kokemukseni mukaan siinä v. 1980 syntyneiden kohdalla...)

        Mahtaako tällä asialla olla vaikutusta tuossa hakuvaiheessa ja sitten myöhemmin mahdollisesti opiskeluissa? Oppimaanhan kyllä pystyn, mutta kun en valmiiksi osaa :(

        Ei noissa ainakaan ennen mitään teknologiaa tarvinnut. Enemmänkin ehkä sellasta jotain kyseenalaistamis leikkimistä tai jotain siihen suuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe