Tarkistetaanko minkä vyön olet oikeasti saanut?

Zhillas79

Tarkistetaanko noita vyöarvoja seuraa vaihdettaessa jostain kun tunnen yhden joka jotain 5 vuotta sitten harrasti mun kanssa samassa seurassa Vaasassa karatea ja saatiin kummatkin tuolloin oranssi vyö. Sitten meni vähän aikaa ja se lopetti lajin. Nyt se sitten muutti Espooseen, alkoi kuukausi sitten harrastaa karatea siellä ja käyttää sinistä vyötä! Eikö todellakaan kukaan tarkista vyöarvoja? Eikö noi vyökoetulokset mene johonkin liiton tietokantaan josta voisi tarkistaa että minkä vyön kukakin on oikeasti ansainnut?

12

2948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne mitään tajua

      Ei ne niitä yleensä tarkista. Pari pykälää voi huoletta hypätä seuraa vaihtaessa. Kannattaa panna uusi vyö koneeseen ja hinkata sitä hieman johonkin että näyttää käytetyltä.

    • ...

      Yleinen käytäntö on että harrastajalla on esim. karatepassi, johon vyökokeen pitäjä allekirjoituksellaan vahvistaa suoritetun vyöarvon ja vyökokeen päivämäärän. Joissain tyylisuunnissa ei karatepassia ole, mutta yleensä jonkinlainen dokumentti niistä tulee.
      Varmasti on myös seuroja joissa tällaista käytäntöä ei ole...

      • kokemusta ei saa

        Kyllä on kauheeta.
        Miten toi voi olla mahdollista?
        Ei muuta kun saunan taakse tollaset tyypit.
        Vyö pitää housut jalassa, eikä karatessa edes niitä.
        Taito ratkaisee.


    • Juuso

      Onko varilla merkitysta??????????

    • vaikka se ei vielä takaa se...

      En tiedä mihin Espoolaisseuraan tämä ystäväsi on näin päässyt, mutta meillä on ainakin käytäntönä, että vyö tarkistetaan. Ja tapauskohtaisesti päätetään mitä vyötä henkilö saa pitää. Jos tulee toisesta tyylisuunnasta, niin passitetaan vyökokeeseen, jonka perusteella päätetään vyöarvo..

      • asdsda

        Musta on valkosta parempaa!!!!


    • ekomesta

      Eikös nämä vyöhommelit ole sitten vain lapsille tarkoitettuja motivointi keinoja vai onko myös aikuisille nämä vyön väritykset jotenkin tärkeitä. esim kilpailuihin pääsemisen kannalta?

      • Rautahevonen

        Happamia ovat, sanoi kettu pihlajanmarjoista.


      • Markiisi5

        osuit kato asian ytimeen. Vyöarvot on tärkeitä nimenomaan jos haluaa kilpailuihin. Esim karatessa (ainakin jossain liitossa) tarvitaan vähintään sininen vyö et saa osallistua SM-kisoihin, TKD:ssa on eri kisat mustille ja värivöille (ainakin ITF:ssä).


      • Karim
        Markiisi5 kirjoitti:

        osuit kato asian ytimeen. Vyöarvot on tärkeitä nimenomaan jos haluaa kilpailuihin. Esim karatessa (ainakin jossain liitossa) tarvitaan vähintään sininen vyö et saa osallistua SM-kisoihin, TKD:ssa on eri kisat mustille ja värivöille (ainakin ITF:ssä).

        Vyöarvon itse nostaminen on arvotonta ja turhaa.
        Vyö on pelkkä naru - Lajia harrastetaan sen takia että sitä opitaan, ei vöiden takia. Lyöt itse päätäsi seinään jos merkkaat passiisi korkeamman vyöarvon kuin mitä todella olet.
        Itse olen harrastanut Karatea 20 vuotta ja olen ansainnut mustan vyön kovalla työllä.


      • Urbaani

        Terppa,

        Koen että vyöarvolla on toki montakin merkitystä, joko harjoittelijan puolelta tai valmentajan/seuran kannalta katsottuna.

        Otan yhden merkityksen esille, olen valmentaja.
        Vyöarvo kertoo harrastajan määrätynlaisen tyylisuunnalle standardoidun osaamistason. Ts. vähimmäisosaamistason.

        Salissa: Kun on treenit päällä, on helpompaa opettaa uusia asioita kun tietää porukan opettamisen taitotaso jakauman.

        Siis mitä voi tuolta ja tuolta treenaajalta jo vaatia tässä..seuraavassa.. treenissä jotta osaaminen ja kehitys olisi nousujohteista.

        Se mikä on karatekan henkilökohtainen taitotaso, on käytännössä parempi kuin tuo "standardoitu" taitotaso koska ko. vyökokeesta on kulunut aikaa edes jonin verran (kehityshän oli siis nouseva).

        Lahjakkaille treenaajille annan enemmän haastetta treeniteemaan nojautuen.
        Ja taas perusjunnaaja joka joutuu vääntämään kovalla väännöllä ja sydämmellä jokaisen tekniikan eteen jotta sen saisi kulkemaan, katson hänelle sopivaa opetusta jotta kehitys olisi oikeanlaista.

        Kun joutuu jakamaan huomiota useille harjoittelijoille, monelle taitotasolle jossa käsitellään virheenkorjukset yms. niin vyöjärjestelmän näkyminen konkreettisesti salissa tukee treenin kulkua.
        Pystyy helpommin liikuttelemaan porukkaa sekä muokkaamaan treeniteemoja vyöryhmittäin yms./jne.

        Pahoittelen pitää sepostusta..


      • 26v.treenannu..
        Urbaani kirjoitti:

        Terppa,

        Koen että vyöarvolla on toki montakin merkitystä, joko harjoittelijan puolelta tai valmentajan/seuran kannalta katsottuna.

        Otan yhden merkityksen esille, olen valmentaja.
        Vyöarvo kertoo harrastajan määrätynlaisen tyylisuunnalle standardoidun osaamistason. Ts. vähimmäisosaamistason.

        Salissa: Kun on treenit päällä, on helpompaa opettaa uusia asioita kun tietää porukan opettamisen taitotaso jakauman.

        Siis mitä voi tuolta ja tuolta treenaajalta jo vaatia tässä..seuraavassa.. treenissä jotta osaaminen ja kehitys olisi nousujohteista.

        Se mikä on karatekan henkilökohtainen taitotaso, on käytännössä parempi kuin tuo "standardoitu" taitotaso koska ko. vyökokeesta on kulunut aikaa edes jonin verran (kehityshän oli siis nouseva).

        Lahjakkaille treenaajille annan enemmän haastetta treeniteemaan nojautuen.
        Ja taas perusjunnaaja joka joutuu vääntämään kovalla väännöllä ja sydämmellä jokaisen tekniikan eteen jotta sen saisi kulkemaan, katson hänelle sopivaa opetusta jotta kehitys olisi oikeanlaista.

        Kun joutuu jakamaan huomiota useille harjoittelijoille, monelle taitotasolle jossa käsitellään virheenkorjukset yms. niin vyöjärjestelmän näkyminen konkreettisesti salissa tukee treenin kulkua.
        Pystyy helpommin liikuttelemaan porukkaa sekä muokkaamaan treeniteemoja vyöryhmittäin yms./jne.

        Pahoittelen pitää sepostusta..

        Kyllähän asia on niin että jos seuraa vaihdettaessa vaihtaa myös vyön väriä,niin ei siinä kuseta muita kuin itseään;kyllä ne muut treenaajat huomaavat kaverin tason jo parien treenien jälkeen..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe