Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kissa-allergia vai ei?

kissan omistaja

Minulla on ollut jo monta kuukautta nuhaa, aivastelua ja hengenahdistusta. Minulla on yksi kissa, mutta rast- ja prick-allergiatesteissä ei löydetty allergiaa kissoille, eikä kyllä millekään muullekaan.

Murehdin kuitenkin, voisiko oireeni aiheuttaja olla kissani. Eli voiko kaksi allergiatestiä olla väärässä?
Oireeni vaivaavat lähes koko ajan sekä töissä että kotona, enkä ole löytänyt niille mitään selvää syy-yhteyttä.

Kommentteja?

10

8241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissan omistaja

      Niin, lisäykseksi vielä, että kissa on ollut minulla 3 vuotta.

      • Hajusteintolerantti

        Kirjoitin tänne jo koiranpapanoille reagoinnistani - toinen ketju - luulin ensin olevani koiralle allerginen, vaikken allergiatesteissä reagoinut millekään eläimelle. Lisä-, säilöntä- ja väriaineeton ruoka koiralle auttoi.

        On vaikea sanoa, mikä sinun kohdallasi aiheuttaa oireet. Mene lukemaan keskustelua 'Hajusteet' ja voit myös lukea homekeskustelupalstaa.
        Perusperiaate on: mitä puhtaampi sisäilma, sitä paremmin ihminen voi. Homeet senparemmin kuin hajusteetkaan eivät kuulu puhtaaseen ilmaan.
        Elämme kemikalisoituneessa maailmassa, hengitysteitä ärsyttäviä aineita haihtuu huoneilmaan monesta eri lähteestä. Moni kärsii ylä- ja alahengitystieongelmista tai silmävaivoista (kirvelyä, kutinaa, valonarkuutta, rähmäisyyttä, punoitusta), joku saa migreenin, joku on jatkuvassa poskiontelotulehduskierteessä.
        Mitä silmä ei erota, sitä ei luule olevan, mutta kyllä nämä pienhiukkaset ilmassa leijuvat.

        Kun hengitystiet ärtyvät jostain, ihminen reagoi herkemmin kaikkeen muuhunkin, kuten eläimiin, huonepölyyn, yms. Aikanaan luulin olevani allerginen huonepölylle, piti ostaa hyvä imuri, missä hiilikuitusuodatin. Hajusteeton elämä (ei tehty myöskään remontteja eikä ostettu uusia huonekaluja) on auttanut, 'pölykissojen' kanssa ei ole enää mitään ongelmaa.

        Tuossa muutamia vihjeitä. Testaile itseäsi, toivottavasti syy löytyy.


      • hometta seinänraoissa?

        tai sientä....?


    • kokonut

      Vieläkö olosi on kurja vai onko elämä palannut jo raiteilleen?

      Paras kissa-allergia testi on yksinkertaisesti sellainen että on kissan kanssa ja ei ole kissan kanssa. JOs olotila vaihtelee selkeästi, ts. kissan kanssa ahistaa, nenää kutittaa ja aivastuttaa, niin kyseessä on melko varmasti allergeeni.
      MIkäli oireet ovat kokoajan päällä, eivätkä poikkea kissan lähellä olosta, niin silloin kissa-allergiaa on syytä epäillä. Varsinkin kun testitkin sen osoittavat. Oletko puhaltanut peffiin?

      Itselläni on kissa ja ikävä kyllä olen herkistynyt homekoulussa työskentelyn takia myös kissani hienojakoiselle pölylle. Ensin oireilin pari kuukautta vain koulussa ja kotona oli aina hyvä olo, kunnes vaihdoin opetustilaa ja olo alkoi parantua. Yhtenä päivänä vain tulin työmatkalta ja huomasin että kissan kanssa alkoi nenää kirveltää. Nyt olen seuraillut tilannetta, enkä haluaisi millään uskoa että kissamme aiheuttaa minulle epämukavan olon nenään (välillä jopa ahdistusta keuhkoihin). Kissa on minulle hyvin rakas. Se on sitä myös kahdelle alakouluikäiselle lapselleni, joiden kanssa ei kissan lopettamisesta ole todellakaan mukava keskustella..itku tulee välittömästi! Kukaan ei huoli vaivoikseen neljä vuotiasta maalaistyttöä, joka on aina saanut mennä ja tulla mielensä mukaan.

      • kissanomistaja

        Vieläkin oireet jatkuvat, toisin hieman ovat nyt hellittäneet.
        Myös minä olen ollut töissä homekoulussa. En tiedä miten paljon oireet ovat vielä perua sieltä, mutta...

        Oireet tuntuvat olevan jatkuvasti enemmän tai vähemmän päällä. Ne eivät mitenkään voimistu kissan kanssa ollessa, vaikka pitäisi sitä sylissä ja suukottelisikin sitä.

        Jotenkin vain itseä huolettaa, koska kissani on niin rakas. Nyt olin viikonlopun kotona ilman allergialääkkeitä, ja olotila pysyi samana. Harmi vaan, kun ei tiedä mistä oireet johtuvat. Nenän limakalvot ovat turvonneet ja välillä tuntuu kurkussa, söin allergialääkkeitä tai en.

        Yleensä ottaen mietin sitä, miten luotettavia allergiatestit ovat. Toisaalta, en oikein jaksa uskoa, että kaksi testiä voisi olla väärässä?!
        Allergia ei lääkärin mukaan ole aina nopeasti vaikuttavaa IgE-välitteistä allergiaa, vaan se voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. MItenkähän sellaista voisi testata?


      • vai pelkkä iho?
        kissanomistaja kirjoitti:

        Vieläkin oireet jatkuvat, toisin hieman ovat nyt hellittäneet.
        Myös minä olen ollut töissä homekoulussa. En tiedä miten paljon oireet ovat vielä perua sieltä, mutta...

        Oireet tuntuvat olevan jatkuvasti enemmän tai vähemmän päällä. Ne eivät mitenkään voimistu kissan kanssa ollessa, vaikka pitäisi sitä sylissä ja suukottelisikin sitä.

        Jotenkin vain itseä huolettaa, koska kissani on niin rakas. Nyt olin viikonlopun kotona ilman allergialääkkeitä, ja olotila pysyi samana. Harmi vaan, kun ei tiedä mistä oireet johtuvat. Nenän limakalvot ovat turvonneet ja välillä tuntuu kurkussa, söin allergialääkkeitä tai en.

        Yleensä ottaen mietin sitä, miten luotettavia allergiatestit ovat. Toisaalta, en oikein jaksa uskoa, että kaksi testiä voisi olla väärässä?!
        Allergia ei lääkärin mukaan ole aina nopeasti vaikuttavaa IgE-välitteistä allergiaa, vaan se voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. MItenkähän sellaista voisi testata?

        Onko allergiat testattu verikokeella? Pidän sitä luotettavampana kuin ihotestiä. Eräs erilaisista allergioista kärsivä työkaverini kertoi aikoinaan, että ne testit ovat epäluotettavia: hänen allergiansa kohteet vaihtelivat niissä.


      • kissan omistaja
        vai pelkkä iho? kirjoitti:

        Onko allergiat testattu verikokeella? Pidän sitä luotettavampana kuin ihotestiä. Eräs erilaisista allergioista kärsivä työkaverini kertoi aikoinaan, että ne testit ovat epäluotettavia: hänen allergiansa kohteet vaihtelivat niissä.

        Testit on otettu sekä verestä että iholta. Kumpikaan ei näytä kissalle eikä millekään muullekaan mitään arvoja.


      • merj..:-p
        kissan omistaja kirjoitti:

        Testit on otettu sekä verestä että iholta. Kumpikaan ei näytä kissalle eikä millekään muullekaan mitään arvoja.

        Mulla on otettu allergia testit ja kodettu että olen kissalle allerginen. Mutta se ilmeisesti riippuu ihan kissasta kun oireita ei kaikkien kissojen kohalla, joskus ei tarttee olla ku 2sekunttia kissan läheisyydessä niin silmät vuotaa ja nuha iskee ja henkee ahistaa vaan toisen kissan kohdalla ei yhtään mitään, en tiiä että onko kissan hilseessä ja karvoissa niin paljo eroa, vai onko se kissan väri allergiaa vai mitä lie. :-)


      • kissan omistaja
        merj..:-p kirjoitti:

        Mulla on otettu allergia testit ja kodettu että olen kissalle allerginen. Mutta se ilmeisesti riippuu ihan kissasta kun oireita ei kaikkien kissojen kohalla, joskus ei tarttee olla ku 2sekunttia kissan läheisyydessä niin silmät vuotaa ja nuha iskee ja henkee ahistaa vaan toisen kissan kohdalla ei yhtään mitään, en tiiä että onko kissan hilseessä ja karvoissa niin paljo eroa, vai onko se kissan väri allergiaa vai mitä lie. :-)

        Eri kissarodut voivat aiheuttaa erilaisen reaktion. Eräällä tutullani on kolme Cornis Rex kissaa kotonaan eikä oireita ole, mutta heti joutuessaan pitempi karvaisten kissojen seuraan alkaa silmät turvota ja nenä kutista. Kissojen hilseet poikkeavat niin paljon toisistaan, että kokeilemalla sen vaan saa selville, mikä niistä aiheuttaa oireet ja mikä ei. :)


    • rasansar

      mitkä ovat allergiatestiverikokeen siedettävät arvot, lääkäristä sanottiin vain, että luovu kissasta? Mitkä lääkkeet auttavat parhaiten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1210
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe