kissa-allergia vai ei?

kissan omistaja

Minulla on ollut jo monta kuukautta nuhaa, aivastelua ja hengenahdistusta. Minulla on yksi kissa, mutta rast- ja prick-allergiatesteissä ei löydetty allergiaa kissoille, eikä kyllä millekään muullekaan.

Murehdin kuitenkin, voisiko oireeni aiheuttaja olla kissani. Eli voiko kaksi allergiatestiä olla väärässä?
Oireeni vaivaavat lähes koko ajan sekä töissä että kotona, enkä ole löytänyt niille mitään selvää syy-yhteyttä.

Kommentteja?

10

8434

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissan omistaja

Niin, lisäykseksi vielä, että kissa on ollut minulla 3 vuotta.

• Hajusteintolerantti

Kirjoitin tänne jo koiranpapanoille reagoinnistani - toinen ketju - luulin ensin olevani koiralle allerginen, vaikken allergiatesteissä reagoinut millekään eläimelle. Lisä-, säilöntä- ja väriaineeton ruoka koiralle auttoi.

On vaikea sanoa, mikä sinun kohdallasi aiheuttaa oireet. Mene lukemaan keskustelua 'Hajusteet' ja voit myös lukea homekeskustelupalstaa.
        Perusperiaate on: mitä puhtaampi sisäilma, sitä paremmin ihminen voi. Homeet senparemmin kuin hajusteetkaan eivät kuulu puhtaaseen ilmaan.
        Elämme kemikalisoituneessa maailmassa, hengitysteitä ärsyttäviä aineita haihtuu huoneilmaan monesta eri lähteestä. Moni kärsii ylä- ja alahengitystieongelmista tai silmävaivoista (kirvelyä, kutinaa, valonarkuutta, rähmäisyyttä, punoitusta), joku saa migreenin, joku on jatkuvassa poskiontelotulehduskierteessä.
        Mitä silmä ei erota, sitä ei luule olevan, mutta kyllä nämä pienhiukkaset ilmassa leijuvat.

Kun hengitystiet ärtyvät jostain, ihminen reagoi herkemmin kaikkeen muuhunkin, kuten eläimiin, huonepölyyn, yms. Aikanaan luulin olevani allerginen huonepölylle, piti ostaa hyvä imuri, missä hiilikuitusuodatin. Hajusteeton elämä (ei tehty myöskään remontteja eikä ostettu uusia huonekaluja) on auttanut, 'pölykissojen' kanssa ei ole enää mitään ongelmaa.

Tuossa muutamia vihjeitä. Testaile itseäsi, toivottavasti syy löytyy.

• hometta seinänraoissa?

tai sientä....?

• kokonut

Vieläkö olosi on kurja vai onko elämä palannut jo raiteilleen?

Paras kissa-allergia testi on yksinkertaisesti sellainen että on kissan kanssa ja ei ole kissan kanssa. JOs olotila vaihtelee selkeästi, ts. kissan kanssa ahistaa, nenää kutittaa ja aivastuttaa, niin kyseessä on melko varmasti allergeeni.
      MIkäli oireet ovat kokoajan päällä, eivätkä poikkea kissan lähellä olosta, niin silloin kissa-allergiaa on syytä epäillä. Varsinkin kun testitkin sen osoittavat. Oletko puhaltanut peffiin?

Itselläni on kissa ja ikävä kyllä olen herkistynyt homekoulussa työskentelyn takia myös kissani hienojakoiselle pölylle. Ensin oireilin pari kuukautta vain koulussa ja kotona oli aina hyvä olo, kunnes vaihdoin opetustilaa ja olo alkoi parantua. Yhtenä päivänä vain tulin työmatkalta ja huomasin että kissan kanssa alkoi nenää kirveltää. Nyt olen seuraillut tilannetta, enkä haluaisi millään uskoa että kissamme aiheuttaa minulle epämukavan olon nenään (välillä jopa ahdistusta keuhkoihin). Kissa on minulle hyvin rakas. Se on sitä myös kahdelle alakouluikäiselle lapselleni, joiden kanssa ei kissan lopettamisesta ole todellakaan mukava keskustella..itku tulee välittömästi! Kukaan ei huoli vaivoikseen neljä vuotiasta maalaistyttöä, joka on aina saanut mennä ja tulla mielensä mukaan.

• kissanomistaja

Vieläkin oireet jatkuvat, toisin hieman ovat nyt hellittäneet.
        Myös minä olen ollut töissä homekoulussa. En tiedä miten paljon oireet ovat vielä perua sieltä, mutta...

Oireet tuntuvat olevan jatkuvasti enemmän tai vähemmän päällä. Ne eivät mitenkään voimistu kissan kanssa ollessa, vaikka pitäisi sitä sylissä ja suukottelisikin sitä.

Jotenkin vain itseä huolettaa, koska kissani on niin rakas. Nyt olin viikonlopun kotona ilman allergialääkkeitä, ja olotila pysyi samana. Harmi vaan, kun ei tiedä mistä oireet johtuvat. Nenän limakalvot ovat turvonneet ja välillä tuntuu kurkussa, söin allergialääkkeitä tai en.

Yleensä ottaen mietin sitä, miten luotettavia allergiatestit ovat. Toisaalta, en oikein jaksa uskoa, että kaksi testiä voisi olla väärässä?!
        Allergia ei lääkärin mukaan ole aina nopeasti vaikuttavaa IgE-välitteistä allergiaa, vaan se voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. MItenkähän sellaista voisi testata?

• vai pelkkä iho?
        kissanomistaja kirjoitti:

Vieläkin oireet jatkuvat, toisin hieman ovat nyt hellittäneet.
        Myös minä olen ollut töissä homekoulussa. En tiedä miten paljon oireet ovat vielä perua sieltä, mutta...

Oireet tuntuvat olevan jatkuvasti enemmän tai vähemmän päällä. Ne eivät mitenkään voimistu kissan kanssa ollessa, vaikka pitäisi sitä sylissä ja suukottelisikin sitä.

Jotenkin vain itseä huolettaa, koska kissani on niin rakas. Nyt olin viikonlopun kotona ilman allergialääkkeitä, ja olotila pysyi samana. Harmi vaan, kun ei tiedä mistä oireet johtuvat. Nenän limakalvot ovat turvonneet ja välillä tuntuu kurkussa, söin allergialääkkeitä tai en.

Yleensä ottaen mietin sitä, miten luotettavia allergiatestit ovat. Toisaalta, en oikein jaksa uskoa, että kaksi testiä voisi olla väärässä?!
        Allergia ei lääkärin mukaan ole aina nopeasti vaikuttavaa IgE-välitteistä allergiaa, vaan se voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. MItenkähän sellaista voisi testata?

Onko allergiat testattu verikokeella? Pidän sitä luotettavampana kuin ihotestiä. Eräs erilaisista allergioista kärsivä työkaverini kertoi aikoinaan, että ne testit ovat epäluotettavia: hänen allergiansa kohteet vaihtelivat niissä.

• kissan omistaja
        vai pelkkä iho? kirjoitti:

Onko allergiat testattu verikokeella? Pidän sitä luotettavampana kuin ihotestiä. Eräs erilaisista allergioista kärsivä työkaverini kertoi aikoinaan, että ne testit ovat epäluotettavia: hänen allergiansa kohteet vaihtelivat niissä.

Testit on otettu sekä verestä että iholta. Kumpikaan ei näytä kissalle eikä millekään muullekaan mitään arvoja.

• merj..:-p
        kissan omistaja kirjoitti:

Testit on otettu sekä verestä että iholta. Kumpikaan ei näytä kissalle eikä millekään muullekaan mitään arvoja.

Mulla on otettu allergia testit ja kodettu että olen kissalle allerginen. Mutta se ilmeisesti riippuu ihan kissasta kun oireita ei kaikkien kissojen kohalla, joskus ei tarttee olla ku 2sekunttia kissan läheisyydessä niin silmät vuotaa ja nuha iskee ja henkee ahistaa vaan toisen kissan kohdalla ei yhtään mitään, en tiiä että onko kissan hilseessä ja karvoissa niin paljo eroa, vai onko se kissan väri allergiaa vai mitä lie. :-)

• kissan omistaja
        merj..:-p kirjoitti:

Mulla on otettu allergia testit ja kodettu että olen kissalle allerginen. Mutta se ilmeisesti riippuu ihan kissasta kun oireita ei kaikkien kissojen kohalla, joskus ei tarttee olla ku 2sekunttia kissan läheisyydessä niin silmät vuotaa ja nuha iskee ja henkee ahistaa vaan toisen kissan kohdalla ei yhtään mitään, en tiiä että onko kissan hilseessä ja karvoissa niin paljo eroa, vai onko se kissan väri allergiaa vai mitä lie. :-)

Eri kissarodut voivat aiheuttaa erilaisen reaktion. Eräällä tutullani on kolme Cornis Rex kissaa kotonaan eikä oireita ole, mutta heti joutuessaan pitempi karvaisten kissojen seuraan alkaa silmät turvota ja nenä kutista. Kissojen hilseet poikkeavat niin paljon toisistaan, että kokeilemalla sen vaan saa selville, mikä niistä aiheuttaa oireet ja mikä ei. :)

• rasansar

mitkä ovat allergiatestiverikokeen siedettävät arvot, lääkäristä sanottiin vain, että luovu kissasta? Mitkä lääkkeet auttavat parhaiten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      128
      1966
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      51
      979
    3. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      156
      836
    4. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      756
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      71
      684
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      626
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      617
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      59
      606
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      593
    10. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      120
      552
    11. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      510
    12. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      52
      503
    13. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      498
    14. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      6
      494
    15. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      488
    16. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      487
    17. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      118
      486
    18. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      4
      469
    19. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    20. Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.

Vaimon viesti on paljastanut totuuden.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      451
    Aihe