Masennus

kaverilla

Hei kaikki vesimiehet! Onko teille tyypillistä, että koette syviä masennuskausia? Ovatko nämä toistuvia ja kuinka pitkiä yleensä? Minulla on yksi vesimiesystävä, jota en ole tuntenut vasta kuin pari kuukautta, ja nyt hän vaikuttaa ajautuneen masennustilaan. Muistan lukeneeni joskus jostain, että vesimiehille on tyypillistä tällaiset "apatiat". Haluatteko tällöin olla omissa oloissanne vai puhua ystävienne kanssa? Kiitos, jos jaksatte vastata. Hyvää päivänjatkoa kaikille!

8

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heipsaq

      Masentuneita on maailmassa niin paljon, että varmasti mahtuu runsaasti eri horoskooppimerkkien edustajia. Itse olen vesimies, 28. tammikuuta ja kärsinyt kohta kolme vuotta pitkäaikaisesta masennuksesta. Ja kyllä, haluaisin todellakin puhua ystäväni kanssa asiasta, mutta silti toisaalta toivon, että hän ei ala liikaa tuputtamaan ja pakottamaan minua puhumaan. Ahdistaa moinen. Välillä tosin on parasta olla yksin.

      Koitappas tukea ystävääsi vaikka ohimennen huikkaamalla, että sinulle voi kyllä kaikesta puhua. Älä todellakaan mene nenän eteen huitomaan, että "hei mikä nyt on, kerro minulle!" :D

      • mikään ei tunnu miltään.Tätä nyt on jatkunu sellaiset viis päivää,mikään ei kiinnosta,mikään ei hymyilyitä enkä jaksa keskustella asiasta.Oma ukko on iha pyörällä päästään,että mikä mulla on,mutta kun en osaa itsekkään sitä sanoa.Miehessä ei ole vikaa,itsessäni ei ole vikaa,elämässä ylipäätänsä ei ole mitään vikaa,mut siltikään en puhu,vetäydyn yksikseni eikä ruoka maistu.Puhua tekis mieli,mutta ei kuitenkaan ole mitään puhuttavaa,kun en itse löydä syytä käytökseeni.

        tää on todella poikkeuksellista,koska normaalisti oon todella iloinen ja reipas,mutta nyt mikään ei jaksa naurattaa eikä mikään tunnu miltään,kaikki on aivan sama.

        Kysyä kannattaa,mutta vastaukseks saat todennäköisesti,et ei mikään tai en mä tiiä mikä mua vaivaa,suosittelen tarjoamaan hellyttä,halaa ja näytä olevasi huolissas,ei kuitenkaan mitään holhousta,mutta niin että veskari tuntee,että joku muukin on huonmannut hänen muuttuneen käytöksensä.Älä kuitenkaan käytä lausetta:"mikä sua vaivaa?",vaan kysy vaikka että mitä kuuluu yms kautta rantain.

        Yks hyvä syy kuitenkin löytyy tästä inhottavasta kelistä,joka ainakin vaikuttaa osa syyllisenä minuunkin.


      • ei yksistään vesimies

        Olen kyllä itsekkin vesimies , tiedän mitä masennus on ja mitä se tuo pahimmillaan . Liiallinen tuputtaminen , tentaaminen , mikä nyt ? Siinä tilanteessa moni sulkeutuu entistä enemmän kuoreensa. Kyllä ystäväsi tulee ja puhuu kun on aika , mutta tärkein anna aikaa jos haluat auttaa olla tukena . Kun tulee aika hän puhuu , kuuntele , älä aseta ystävääsi piinapenkkiin tenttaamalla , kysymyksillä .

        Yksin oloa aikalailla , mutta voit toki pyytää häntä vaikka ulos . Ilman kysymyksiä , tukeutumista . Huomaat , että hän alkaa puhua asioista luontevasti se on jo askel eteenpäin .


    • ....sitä yksin haluaa masentuneena olla mut pienet huomionosoitukset esim. ystävälliset halit otetaan vastaan ja poskisuukot. puhuminen ei juurikaan kiinnosta ja kun puhumisen aika on teen sen ihan kysymättä.

    • vesimies nainen

      En nyt sanoisi, että ihan masennukset olisi tyypillisiä, mutta nuo mainitsemasi "apatiat" kylläkin! Masennushan on aika vakava juttu, sairaus. Tunnen monta ja olen itsekin vesimies ja kaikki ovat sanoneet, että puhuminen ei oikeen kiinnosta silloin, kun ei välttämättä edes tiedä, mistä kiikastaa. Mutta läheisyys, ainakin jossain määrin, on enemmän kuin tervetullutta! Ei mitään vahtimista vaan välittämistä.

    • Betty

      ..kyllä vain tunnistan itsessänikin ajoittain lievää apatiaa.. se lienee kai tyypillistä vesimiehille, kun sanotaan, että vesimiehet ovat edellä aikaansa. Olemme ainva vähän "väärinymmärrettyjä" ajatuksinemme.
      Onneksi nämä ns. "masennuskaudet" ovat kausittaisia ja menevät ohitse yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Positiiviset sanat auttavat - samoin se että hetken saa olla omissa ajatuksissaan. Vesimiehet tarvitsevat hirveesti omaa aikaa.

      • samaa mieltä

        Toden totta tietyt asiat masentaa , elämän kulku ei ole helppoa . Mutta parasta on antaa itselle aikaa , olla yksin . Käydä omia ajatuksia läpi .
        Hetkiä jolloin ei jaksa puhua , vaipuu kuin hiljaisuuteen , paapomista ja kyselyjä ei kaipaa .
        Kun asioiden kanssa on päässyt sinuksi , käsitellyt itse , ymmärtää asiat itse . Elämä alkaa taas ajautua uomiinsa . Positiivisuus on se joka alkaa taas asioiden selkeentyessä itselle nousta esiin . Huumori ja ilo palaa .


    • miten olet ....

      kirjoitit ystävästäsi joka on ajautunut masennuksen viemäksi . Oletko saanut vastaajilta mitään joka olisi auttanut itseäsi , jotta olisit voinut taas vastavasti tukea ystävääsi . Kunhan et itse väsyisi ja vaipuisi mukana , jotenkin kirjoituksen lopusta tuli tunne , että olet epätoivoinen ja väsynyt myös . Toivottomuus usein astuu kuvioihin jos tietää ja on halu auttaa mutta ei kykene . Ei osaa tehdä oikein mitään asian eteen . Mutta voimia tarvit itsekkin .
      Älä anna pimeyden lannistaa elämäniloasi .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe