miksi kickboxing

utelias

Kerroppa minulle, sinä kickboxaaja, miksi valitsit lajisi? Miksi et valinnut esimerkiksi nyrkkeilyä tai thai-boxingia? Eikö thai-boxing olisi monipuolisempi ja tehokkaampi itse-puolustuksessa? Tahallaan vähän tässä haastan, jotta saisin hyviä perusteluja :)

12

3096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • separator

      Vaikka itse olen noista vain thainyrkkeilyä treenannut, niin avarana ja objektiivisena ajattelijana näkisin kickboxingin etuna sen että nyrkkeilyyn keskitytään yleensä enemmän. Nyrkkeilytaito taas on itsepuolustuksen perusta, vaikka laki ei siitä samaa mieltä olekaan ja pään kopsahtaessa katuun voi herkästi henki lähteä. :)

      Kickboxingin Suomessa käytetyt vyöjutut ja ilmeisesti karateajoilta periytyvä kaikenmaailman kikkapotkujen harjoittelu on ehkä sitä turhuutta sitten... Tilalle voisi ottaa varsinkin polvien mutta myös kyynärpäiden käyttöä, joista ensimmäistä taidetaan pikkuisen treenatakin näin K1:n aikoina.

      Mutta kehälajeissa tietysti keskitytään harjoittelemaan sitä, mistä on hyötyä niiden kilpailujen sääntöjen mukaisissa matseissa, mitä treenataan.

    • del-la

      minä kiinnostuin kickboxingista nähtyäni muutaman matsin Oulu Fightnight I:ssa. sitten sopivasti houkuteltiin alkeiskurssille, jonne menin heti. Tykästyin ja jäin kai koukkuun lajiin enkä ole muita lajeja sen koommin miettinyt tai tutkinut. Savate formessa olen kylläkin käynyt mielenkiinnosta

    • AndyS

      Joo, eli aikoinaan treenasin Hokutoryuta ja halusin sparrailla enemmän ja kovempaa kuin mitä seurassani oli tapana. Päätin sitten aloittaa potkunyrkkeilyn kakkoslajiksi, mutta se imaisi nopeasti mukanaan. Mietin thainyrkkeilyäkin, mutta täkäläinen seura oli siihen aikaan aivan alkutekijöissään ja ajattelin mennä kilpailuissa menestyneimpään mahdolliseen paikkaan.

      Kisaaminenkin oli mielessä, joskaan en silloin tajunnut, että se ei ehkä "ihan" onnistu, jos potkunyrkkeily on kakkoslaji. Jälkikäteen ajateltuna valinta oli oikea. Thaiseuraa ei täällä Oulussa enää ole ja sen aktiivit treenaavat meillä potkunyrkkeilyä jos treenaavat mitään.

      Mitä itsepuolustukseen tulee, niin EVVK. Sama kuin kysyisit joltain painonnostajalta, miksi tämä ei treenaa itsepuolustukseen paremmin sopivaa lajia. Siihen on omat lajinsa, meillä urheillaan. Tietenkin KB-treenauksesta voi olla hyötyä, jos Arska päättää käydä päälle baarijonossa, mutta en treenaa erityisesti sitä varten.

    • nyrkkeilyä

      mutta vaikka onkin hieno laji (kovemmat treenit kun ns.ip-lajeissa) tuntui että kaipaisin jaloille myöskin enemmän käyttöä.On se vaan ihana tunne kun saa jalat ja kädet toimimaan yhteen...itsepuolustuksen takia en harrasta potkunyrkkeilyä,on sen verran ruma et saan muutenkin olla rauhassa:)

    • Mä vaan

      Haulikko tai ihan vaan lyhyt piippuinen käsiase toimii parhaiten.
      Mikä siellä kadulla pelottaa?

      Lajit valitaan ihan vaan kun siltä tuntuu ja suuren sattuman kautta.
      Treenataan niin kauan, kun kiinnostaa vaihdetaan lajia tai lopetetaan kokonaan kun siltä tuntuu.
      Kyllä kai sitä joskus 30-vuotta sitten saattoikin miettiä mikä on paras tai tehokkain laji tai menetelmä.
      Ei enää oikein jaksa syttyä moiseen pohdiskeluun.
      Tuo mikä paras / tehokkain on nuorten murrosikäisten kollien suuri pulma juuri tuossa elämänvaiheessa.
      Ei kannata huolestua se menee ajanmyötä ohitse.

      • utelias

        En ole murrosikäinen kolli, enkä kiinnostunut lajien tehokkuusvertailusta itsepuolustustilanteissa. Olen kiinnostunut nimenomaan potkunyrkkeilystä, mutta laji on minulle vieras. Siksi kyselen. Viittaukseni thai-nyrkkeilyyn ja itsepuolustukseen oli tarkoituksellisen naiivi, jotta saisin keskustelua auki. Ihmisillä on aina eri syitä treenata ja itsepuolustus on monilla niistä yksi. Yhtä hyvin olisin voinut kysyä, että eikö painissa kasvaisi lihaskunto paremmin. Jos tällä palstalla kysyy KB:n ja TB:n eroja, saa vastaukseksi joko vittuilua tai joitain itsestään selvyyksiä. Sen sijaan nyt kuulin treenaajien omakohtaisia kokemuksia. Ja sainpa sinunlaisen iäkkäämmänkin herrasmiehen vaivautumaan jakamaan viisautta.


    • Hilppa

      Treenasin jonkin aikaa Hokutoryu ju-jutsua, mutta seura lopetti toimintansa paikkakunnalla. Olin jo jonkin aikaa paikallislehdessä katsellut alkavan potkunyrkkeilyn peruskurssin mainoksia ja mielenkiinto lajia kohtaan oli herännyt. Tiedä sitten, minkä takia juuri tämä valinta, aina olen tosin ollut kiinnostunut itsepuolustus/kamppailulajeista, mutta potkunyrkkeilyn alkeiskurssille sitä sitten mentiin viitisen vuotta sitten ja sillä tiellä ollaan vieläkin.
      Lajin vaihtoon vaikutti myös salin sijainti, joka oli kotia lähellä ja autottomana pääsin sinne helpommin.

      Näin jälkikäteen ajateltuna kyllä potkunyrkkeily on juuri oikea laji mulle ja muille, jotka pitävät suoraviivaisemmasta toiminnasta. Monia lajeja olen harrastanut, mutta potkunyrk.treenien kovuus oli kyllä jotain ihan uutta. Luulin olevani hyväkuntoinen :)(tämä varmaan pätee myös thai-treeneissä)

      Nyrkkeilyä voisin ajatellakin harrastavani, sillä olen huono potkimaan :)Toisaalta, se ei ole niin vauhdikas laji. Thainyrkkeily on varmasti tehokas laji kaikinpuolin, itseäni ei viehätä lajiin sisältyvät vinkuintiaani-rituaalit.
      Niin, ja enpä tuota asiaa miettinyt aloittaessani, että mikä laji olisi tehokkain itsepuolustuksen kannalta, kuntomielessä lähdin harrastamaan ens alkuun, sittemmin olen muutaman ottelunkin päässyt kokeilemaan.

      Ja vielä noista kikkailupotkuista...Meidän salilla niitä treenataan ehkä kerran puolessa vuodessa yksissä harkoissa, eli eivät kuulu normitreenien ohjelmaan. Valitettavasti osa potkuista kuuluu vyökokeisiin, niitä saatkin sitten itse harjoitella kotona lähinnä..

      • Utelias

        Ihan asiallisesti utelen. Mitä kuuluu tuohon kategoriaan ja mahdollisesti millä perusteilla?


      • maita
        Utelias kirjoitti:

        Ihan asiallisesti utelen. Mitä kuuluu tuohon kategoriaan ja mahdollisesti millä perusteilla?

        siis mun mielestä sananmukaisesti kikkailua. Ne on niitä vaikemapia, näyttäviä potkuja joita harjoitellaan jossain enemmän ja jossain vähemmän. Yleensä ne taidetaan käydä läpi niin että jokainen niistä suoriutuu ja voi oman mielensä mukaan ottaa niitä harjoitteluunsa. Harvemmin niitä esim. kilpailuissa nähdään, toki taitavia suorituksia nähdään toisinaan. Ja tehoahan esim. kierähtävällä koukkupotkulla piisaa jos sen saa maaliin osumaan.

        Yleensä treeneissä on mukana sivupotkut ja etupotkut, ne on ne käytetyimmät. Lisänä sitten koukkupotkuja, takapotkuja ja niiden kierähtäviä muotoja. Lisäksi potkuihin voidaan ottaa vielä pieni hyppy mukaan, saadaan lisää näyttävyyttää ja tehoa tuplasti!

        Tämä siis minua mieleipiteeni asiasta =)


      • maita
        maita kirjoitti:

        siis mun mielestä sananmukaisesti kikkailua. Ne on niitä vaikemapia, näyttäviä potkuja joita harjoitellaan jossain enemmän ja jossain vähemmän. Yleensä ne taidetaan käydä läpi niin että jokainen niistä suoriutuu ja voi oman mielensä mukaan ottaa niitä harjoitteluunsa. Harvemmin niitä esim. kilpailuissa nähdään, toki taitavia suorituksia nähdään toisinaan. Ja tehoahan esim. kierähtävällä koukkupotkulla piisaa jos sen saa maaliin osumaan.

        Yleensä treeneissä on mukana sivupotkut ja etupotkut, ne on ne käytetyimmät. Lisänä sitten koukkupotkuja, takapotkuja ja niiden kierähtäviä muotoja. Lisäksi potkuihin voidaan ottaa vielä pieni hyppy mukaan, saadaan lisää näyttävyyttää ja tehoa tuplasti!

        Tämä siis minua mieleipiteeni asiasta =)

        Eli potkunyrkkeilyn varmasti käytetyin potku on kiertopotku jonka voi ottelumuodosta riippuen potkaista reiteen tai kylkeen/päähän.


      • Hilppa
        Utelias kirjoitti:

        Ihan asiallisesti utelen. Mitä kuuluu tuohon kategoriaan ja mahdollisesti millä perusteilla?

        Semmoiset "elokuvapotkut", joilla ei ole hirveästi käyttöä varsinaisessa ottelutilanteessa.
        Tosin myönnettäköön, etten osaisi itse kaikkia tässä vaiheessa vielä testatakaan:)
        Sanotaanko nyt vaikka esim. takakiertopotku hypyllä, koukkupotku ja varsinkin ne, joissa hypyt kuuluu mukaan. Ei sillä, etteivätkö osuessaan olisi tehokkaita, mutta enpä ole sparritilanteessa niitä kenenkään nähnyt käyttävät. Täytyisi olla tosi nopea, että vastustaja ei huomaisi potkun lähtöä.


      • AndyS
        maita kirjoitti:

        Eli potkunyrkkeilyn varmasti käytetyin potku on kiertopotku jonka voi ottelumuodosta riippuen potkaista reiteen tai kylkeen/päähän.

        Eli peruspotkuja on lähinnä etupotku ja kiertopotku. Käytännössä pelkästään näillä ( tietysti käsitekniikoilla) voi otella ja usein otellaankin.

        Sivupotku ja takapotku tai niiden eräänlainen välimuoto ovat joskus käyttökelpoisia ja niitä näkee matsissa silloin tällöin.

        Takakiertopotku ja kirvespotku voivat olla erikoistilanteissa tehokkaita, jos ne hallitsee hyvin. On kuitenkin aika kyseenalaista, kannattaako niitä treenata niin paljon, että niistä olisi apua.

        Koukkupotku ja hyppypotkut ovat täysin hyödyttömiä, eikä niitä käytä matsissa kukaan. Samoin usean potkun sarjat laskematta jalkaa välillä maahan. Ihmettelen, miksi niitä vaaditaan vyökokeissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      594
      4126
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3438
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3011
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2921
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2254
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2191
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2117
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1955
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1899
    Aihe