Neuvoja ja vinkkejä

teekkariksiko?

Kertookas vinkkejä ja neuvoja mulle TKK:sta ja mille koulutussunnitelmaan mun teidän mielestänne tulisi hakeutua nyt keväällä.=)

Oon tällä hetkellä kahen vaiheilla; tuotantotalouden ja teknillisen fysiikan ja matikan, enkä osaa päättää niiden välillä. Molempiin vaan aika vaikee päästä...=S
Eli, matikka on ehottomasti vahvuuteni ja lempiaineeni, 12 kymppiä tällä hetkellä toikkarissa ja kirjotin sen nyt syksyllä alta pois L:n arvosanalla.

Fysiikas on muut kymppejä, mut yks piru vien ysi hakeutu keskuuteen. Fysiikast tykkään kans. Molemmat mainitut aineet on ollut mulle tähän asti helppoja, mut oon valmis tarpeen vaatiessa tekeen myös töitä asian eteen. Kemia ei taas yhtään kiinnostaa ja nyt on kaks ysii ja yks 10(kas, laskukurssi:D),mut päätin et kirjotan sen silti keväällä(myös fy).

Maantiedon kirjotin nyt E:nä. Luen myös ranskaa ja enkkua (ei vahvimpia aineitani), ja olen täysin kakskielinen.

Haluisin johonki "hyvään" ammattiin, eli missä ois kohtuullinen palkka.;D Oon pohjimmiltani ehkä ujo, mutta en niin että asiasta olisi haittaa. Olen tottunut oleen ihmisten kanssa paljon tekemisissä ja olen matkustellut aika paljon.

Nii ja oon tyttö, mutta eipä sillä oo mitään väliä.=)

Kumpikohan sopis mulle paremmin, vai ei missään nimessä kumpikaan? Tai joku aivan muu...?

15

2470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän

Vaikka molempiin on kohtalaisen vaikea päästä, niin osastot eroavat kuten yö ja päivä. Tuta on lyhyesti määriteltynä niitä näitä sieltä täältä, eli siellä kurssit edustavat osin talouspuolta ja osin tekniikkaa, kumpaankaan kuitenkaan syvälle porautumatta. Tutan opiskeluissa vaikeinta on sisäänpääsy, opiskelu kyllä luontuu jokaiselta.

Jos tutan suorittanut sattuu sopivaan firmaan ja on siellä oikeaan aikaan oikeassa paikassa, niin hänestä voi tulla aluksi pieni ja myöhemmin vähän suurempi pomo. Varsinaisiin todella teknistä osaamista vaativiin tehtäviin ei tutalaisista yleensä ole, mutta tarvitseehan elinkeinoelämä yleismies jantusiakin.

TF on enemmän nörttien maailmaa ja siellä meno on tutalle vastakkainen: vaativiin aihealueisiin mennään todella syvälle ja opiskelu on varmasti yksi TKK:n vaativimmista. Työtehtävät voivat sitten olla tutkijan, opettajan tai erikoisasiantuntijan tehtäviä, mutta kyllä opiskelujen myötä saatu analyyttisyys on vienyt monet melkoisten johtajienkin asemaan.

• Kaaaakkaaa

Kauppikseen tai lääketieteelliseen. Jos nyt välttämättä TKK:lle, niin sitten tuotantotaloutta tai vastaavaa epämääräistä hörhöilyä. Joku teknillinen fysiikka onkin jo sitten askel kohti fysiikkaa ja matematiikkaa, jotka ovat kenties vaativimpia aineita mutta niinpä palkkakin laskee työn vaativuuden mukaan... jollet sitten ole "hyvä tyyppi", mutta sellaiset pärjäävät maailmassa ilman yliopistokoulutustakin.

• ___________________________...

Eli jos pitäisi saada vaikkapa silta rakennettua tai kännykkä suunniteltua, niin kaikki onnistuu kunhan on "hyvä tyyppi"?
        Monet TKK:n koulutusohjelmat eroavat esimerkiksi kauppakorkean joistakin koulutusohjelmista siinä, että ihan oikeasti vaaditaan usean vuoden kestäviä teoriaopintoja, joiden jälkeen pitäisi ihan oikeasti osata jotakin. Vaikkapa nyt suunnitella uusia kuvantamis/tutkimuslaitteita, joita lääkäritkin osaisivat käyttää.

Suosittelen, että viestiketjun aloittaja pohtii, millaiseen valintaan päätyisi, jos vastakkain olisivat luonnontieteellisen tiedekunnan fysiikan laitos ja kauppakorkeakoulu. TFM ja TuTa ovat tavallaan DI-tutkintojen "ääripäät" - toki voit sisällyttää teknillisen fysiikan osastolta hankittavaan DI-tutkintoon kiitettävän määrän tuotantotalouden kursseja, ja tuotantotalouden DI:n tutkintoon hieman fysiikkaakin. Lisäksi suosittelen miettimään myös muita ei-niin-mediaseksikkäitä tutkinto-ohjelmia, jotka esimerkiksi työllisyyden/palkan ja opintojen sisällön kannalta saattavat olla hyvinkin mielekkäitä.

• diplins
        ___________________________... kirjoitti:

Eli jos pitäisi saada vaikkapa silta rakennettua tai kännykkä suunniteltua, niin kaikki onnistuu kunhan on "hyvä tyyppi"?
        Monet TKK:n koulutusohjelmat eroavat esimerkiksi kauppakorkean joistakin koulutusohjelmista siinä, että ihan oikeasti vaaditaan usean vuoden kestäviä teoriaopintoja, joiden jälkeen pitäisi ihan oikeasti osata jotakin. Vaikkapa nyt suunnitella uusia kuvantamis/tutkimuslaitteita, joita lääkäritkin osaisivat käyttää.

Suosittelen, että viestiketjun aloittaja pohtii, millaiseen valintaan päätyisi, jos vastakkain olisivat luonnontieteellisen tiedekunnan fysiikan laitos ja kauppakorkeakoulu. TFM ja TuTa ovat tavallaan DI-tutkintojen "ääripäät" - toki voit sisällyttää teknillisen fysiikan osastolta hankittavaan DI-tutkintoon kiitettävän määrän tuotantotalouden kursseja, ja tuotantotalouden DI:n tutkintoon hieman fysiikkaakin. Lisäksi suosittelen miettimään myös muita ei-niin-mediaseksikkäitä tutkinto-ohjelmia, jotka esimerkiksi työllisyyden/palkan ja opintojen sisällön kannalta saattavat olla hyvinkin mielekkäitä.

...että tkk:sta valmistuttuasi osaisit suunnitella sillan taikka kännykän.

• teekkariksiko?

Sen mä oon aina tiennyt et en haluu lääkikseen. =D Eikä mulla sitä paitsi oo tarvittavia biologian tietoja.

• teekkariksiko?

Kiitos kaikkien kommenteista ja lisää mielellään!

Nii, sitä mä vielä just oon tosiaan miettinyt on se et onko tuta sillisalaatti, joka ei sitten kumminkaan anna syvempiä tietoja mistään. Nyt viime aikoina oon alkanu miettiä sitä, että jos menis eka teknilliseen fysiikkaan ja sit yhistäs sen hankkeniin, niin oisko se parempi koulutus?

Mitä nörtteyteen tulee, niin en väitä itseäni viisaaksi, mutta kyllä mä helposti saan aikani viihtymään matemaattisten ongelmien parissa, ja voin jopa sanoa pitäväni siitä.=D Mutta, en kuitenkaan missään nimessä oo "nörtti", vaan ihan sosiaalinen ihminen.:D Mä uskosin et voisin viihtyä teknillisessä fysiikassa, ainakin opiskeluaikana, mutta en oo varma haluunko mikskää hike-tutkijaks...

Joku mainitse vähemmän mediaseksikkäät alat, niin mitä nämä olisivat?

• Jii

Konetekniikka.

• TFM-fuksi

Jos tykkäät laskemisesta etkä pelkää haasteita, uskon että viihtyisit tefyllä. Itse olen fuksi (ja myös tyttö) ja olen pitänyt opiskelusta todella paljon. Suurin osa fyssalaisista on ihan normaaleja sosiaalisia ihmisiä, toki niitä nörttejäkin löytyy. Killan järjestämät tapahtumat ovat myös hauskoja, ja teekkarikulttuuri ja -henki ovat aivan mahtavia! Suosittelen lämpimästi. Kysy ihmeessä lisää jos kiinnostaa niin yritän vastailla.

• teekkariksiko?
        TFM-fuksi kirjoitti:

Jos tykkäät laskemisesta etkä pelkää haasteita, uskon että viihtyisit tefyllä. Itse olen fuksi (ja myös tyttö) ja olen pitänyt opiskelusta todella paljon. Suurin osa fyssalaisista on ihan normaaleja sosiaalisia ihmisiä, toki niitä nörttejäkin löytyy. Killan järjestämät tapahtumat ovat myös hauskoja, ja teekkarikulttuuri ja -henki ovat aivan mahtavia! Suosittelen lämpimästi. Kysy ihmeessä lisää jos kiinnostaa niin yritän vastailla.

Onkos siellä tyttöjä tosi vähän? Kuinka hyvä olit lukiossa ma/fy aineissa ja onko vielä ollut ongelmia näissä aineissa yliopistolla? Minkälaiseen työpaikkaan/työtehtävään sä valmistut, ja meinaatko sä suorittaa jonku toisen tutkinnon sivussa? Onko hyvät työllistymisnäkymät, minkä laista palkkaa tulee valmistuneet saamaan? Onko opiskeluelämä ollut hauskaa(ts onko paljon muuta vapaa-ajan ohjelmaa)? Ootko saanu uusia kavereita? Miten muute asuntotilanne, onko vaikea saada/kalliita? Pääsitkö sä sisälle papereilla vai kokeella, jos kokeella niin oliko vaikea (verrattuna yo-kokeeseen) ja luitko siihen paljon?

Hehheh. Siinäpäs tulikin kysymyksiä, olisi kiva jos jaksat vastata ainakin osaan. =) (tiendän, mua koko ikäni syytetty uteliaaksi:D)

• TFM-fuksi
        teekkariksiko? kirjoitti:

Onkos siellä tyttöjä tosi vähän? Kuinka hyvä olit lukiossa ma/fy aineissa ja onko vielä ollut ongelmia näissä aineissa yliopistolla? Minkälaiseen työpaikkaan/työtehtävään sä valmistut, ja meinaatko sä suorittaa jonku toisen tutkinnon sivussa? Onko hyvät työllistymisnäkymät, minkä laista palkkaa tulee valmistuneet saamaan? Onko opiskeluelämä ollut hauskaa(ts onko paljon muuta vapaa-ajan ohjelmaa)? Ootko saanu uusia kavereita? Miten muute asuntotilanne, onko vaikea saada/kalliita? Pääsitkö sä sisälle papereilla vai kokeella, jos kokeella niin oliko vaikea (verrattuna yo-kokeeseen) ja luitko siihen paljon?

Hehheh. Siinäpäs tulikin kysymyksiä, olisi kiva jos jaksat vastata ainakin osaan. =) (tiendän, mua koko ikäni syytetty uteliaaksi:D)

Tässä tulee lupaamiani vastauksia! :)

Tyttöjä on arviolta 15 prosenttia. Lukion päättötodistukseen tuli matikasta ysi, kirjoitin siitä E:n. Fyssaa opiskelin vasta lukion jälkeen, joten en osaa sanoa hyvyydestäni siinä mitään. Tähänastiset pari tenttiä on mennyt kohtalaisilla arvosanoilla läpi, töitä on kyllä pitänyt tehdä. En usko että ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee, jos vain jaksan lukea ja laskea ahkerasti.
        En oikeastaan tiedä, mitä työtä tulen tekemään! :D Vaihtoehtoja on niin monia: tutkija, kaiken maailman konsultit ja asiantuntijat... Fyssalta melko moni rupeaa jatko-opiskelemaan DI-tutkinnon jälkeen. Suoritan kyllä toistakin tutkintoa eri yliopistolla, mutta se ei tue TKK-opiskelua millään tavalla.
        Vapaa-ajan ohjelmaa kyllä riittää, ja kavereita olen toki saanut. Tällä osastolla on huippuhyviä tyyppejä.
        Asuntotilanteesta en niin tiedä, koska asuin jo valmiiksi tarpeeksi lähellä koulua, mutta käsittääkseni Otaniemestä saa helposti halvan (~200e?) solukämpän jos tulee kaukaa.
        Pääsykokeella tulin sisälle, papereilla voivat tulla valituksi vain saman kevään ja edellisen syksyn ylioppilaat (itse siis kirjoitin jo pari vuotta aiemmin). Oli se vaikeahko, luin melko paljon, mutta se kannatti!

• TFM-fuksi
        TFM-fuksi kirjoitti:

Tässä tulee lupaamiani vastauksia! :)

Tyttöjä on arviolta 15 prosenttia. Lukion päättötodistukseen tuli matikasta ysi, kirjoitin siitä E:n. Fyssaa opiskelin vasta lukion jälkeen, joten en osaa sanoa hyvyydestäni siinä mitään. Tähänastiset pari tenttiä on mennyt kohtalaisilla arvosanoilla läpi, töitä on kyllä pitänyt tehdä. En usko että ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee, jos vain jaksan lukea ja laskea ahkerasti.
        En oikeastaan tiedä, mitä työtä tulen tekemään! :D Vaihtoehtoja on niin monia: tutkija, kaiken maailman konsultit ja asiantuntijat... Fyssalta melko moni rupeaa jatko-opiskelemaan DI-tutkinnon jälkeen. Suoritan kyllä toistakin tutkintoa eri yliopistolla, mutta se ei tue TKK-opiskelua millään tavalla.
        Vapaa-ajan ohjelmaa kyllä riittää, ja kavereita olen toki saanut. Tällä osastolla on huippuhyviä tyyppejä.
        Asuntotilanteesta en niin tiedä, koska asuin jo valmiiksi tarpeeksi lähellä koulua, mutta käsittääkseni Otaniemestä saa helposti halvan (~200e?) solukämpän jos tulee kaukaa.
        Pääsykokeella tulin sisälle, papereilla voivat tulla valituksi vain saman kevään ja edellisen syksyn ylioppilaat (itse siis kirjoitin jo pari vuotta aiemmin). Oli se vaikeahko, luin melko paljon, mutta se kannatti!

Pari kysymystä unohtui. Työllisyystilanne on käsittääkseni hyvä, joka paikassa meille on hehkutettu sitä, kuinka fyssalta valmistuneiden osaamista arvostetaan. Ei ne palkatkaan taida huonoimmasta päästä olla yksityisellä puolella. Tutkijat eivät varmaankaan palkallaan juhli.

• rugheirue

Jos matematikkka ja fysiikka kiinnostavat ihan oikeasti tieteinä(eikä niiden pelkkinä sovelluksina, kuten kännyköinä), niin yksi vaihtoehto voisi olla myös Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, ja sieltä vaikka fysiikan laitos. Kurssivalikoima on käsitykseni mukaan syvällisempi ja monipuolisempi kuin tkk:lla, ja valinnanvapaus opintojen suhteen on suurempi. Esimerkiksi suhteellisuusteoriaa ei tkk:lla juurikaan vissiin luennoida, eikä liioin tähtitiedettä, geofysiikkaa tai meteorologiaa. Myös maantiedettä on mahdollista lukea, jos moisesta pitää. Opiskelu on kyllä aika teoreettista(mitä se on kyllä myös tkk:lla), mutta jos tykkää niin...

DI:t kyllä työllistyvät näin yleisesti ottaen parempipalkkaisiin ammatteihin kuin luonnontieteilijät. DI:t kun menevät (kärjistäen) yksityiselle puolelle johtajiksi, ja luonnontieteilijöistä tulee tutkijoita(kansainvälinen ammatti muuten) ja opettajia. Poikkeuksiakin on tosin runsaasti ja omaan työllistymiseen voi vaikuttaa suuresti sivuainevalinnoilla. Kauppatieteiden opiskelu JOO-sopimuksella ei olisi välttämättä lainkaan huono veto.

• aaasi

Ei kannata listata kouluaineita ja luulla että se on siinä. Peruskoulun ja lukion aineet käsittävät vain pienen osan käytännön tekniikasta ja tieteestä. Toisaalta on hankala päättää, että miksi haluaisi isona, kun se ei ole selvä vielä välttämättä ännännen vuoden opiskelijallekaan.

Mediaseksittömistä aloista tulisi nyt lähinnä mieleen infrastruktuuri, energia, ja ympäristö.

• Arkkari

Neroimmat tyypit TKK:lla menevät lukemaan luultavasti fysiikkaa tai tietotekniikkaa, mutta tiedä sitten onko tuo höyrypäiden lahko sinua varten...tuta taas on vähän semmosta ekonomihenkistä porukkaa varten.

Suosittelisin karusti sähköä (energia), konetta tai puunjalostusta. Niihin ynnäät vähän kauppakorkeeta niin eiköhän se siitä...puunjalostuksessa lienee heikoin työtilanne tällä hetkellä.

Pääasia että jollekin osastolle haet. Arkkitehtuuria ja IT:tä välttäisin.

• tiedän

Olet selvästi perfektionisti? Jos susta tuntuu, että olet teoreettinen, niin se tekninen fysiikka voisi olla hyvä. TUTA:n puolella päädyt todennäköisesti enemmän tekemään ihmisten kanssa töitä. Ei näissä ole mitään oikeita vastauksia. Paljon riippuu, miten sitten opinnoissa suuntaudut jne. TUTA:n puolella ainakin TTY:ssä oli noin puolet tyttöjä.

Huom. Kukaan ei kysely ylioppilastodistusta yliopistossa sen jälkeen, kun olet päässyt sisään, joten peli alkaa alusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe