Onko Suonenjoki henkisesti

kuollut kaupunki?

joopa,
näyttää, että suonenjoki on sisäänlämpiävä,itsesiittoinen reservaatti nykyään.
Elo muistuttaa vanhaa venäläistä kylää,jossa kaikki äijät on kännissä ajokortti-ikäisestä vaariin ja eukot kantaa niska väärällään läskiä kaupasta kotiin. Kaupat alkaa olla enimmäkseen kirpputoreja ja kapakat on räkälöityneet.kansainvälisen tuulahduksen tuo kebab ja kesäisin virolaiset mansikkatytöt.
30v sitten kekkoslovakian aikaan,kun siellä asuin,kaikki oli jo kuten nyt....paitsi kebab.
surkeeta on nähdä kylän kehitys,joutuu sentään välillä käymään asia toteamassa
ja näkeehän sen ,vaikka tätä palstaa seuraamalla,missä mennään......vastatkaa nyt joku
itseensäkyllästynyt edes tähän?!

22

2940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla niin

      Mä muutin tänne jokin aika sitten ja ekaks kaikki vaikuttivat ihan kivoilta, mut nyt duunipaikassakin on tapahtunut jokin kahtia jako.

      Ois kyllä ihan kiva et kaikenlaisista harrastuksista olis paikallislehdessä enempi juttua ja miten niihin voi osallistua.

      Seurakunta tosin kutsui kirkkoon mutta menemättä jäi kun en tiennyt et saako se partneri tulla mukaan joka on täkäläisiä...

      Jotain kivaa yhteistä tekemistä ihan aikuisillekin olis kiva saada, ihan ilman alkoholia.

      • Myös tänne muuttanut

        Kyllähän täällä varmaan on kansalaiopistoa jne.
        Hieno Lintharjun maasto, mutta en ole oikein sisään päässyt kyläpahaseen ja kapakit ei kiinnosta.
        Onko ideoita ?


      • Emilia_Erikoinen

        Muutin minäkin tänne lähes vuosi sitten. Missäspäin asustat? Tule mukaan SPR:n toimintaan. Katso SPR:n nettisivuilta Raija Lehikoisen puhelinnumero. Hän osaa neuvoa eteenpäin. Sit ne Lintharjun maastot, joista on paljon ollut puhetta ja kansalaisopisto. Minulla tässä lisänä vielä ratsastus Vanhamäen tallilla. Ja ihan ilman alkoholia täällä pystyy tekemään vaikka mitä. Tai sit käydä vaik kahvilla/teellä kahvilassa. Ainakin Jussin leivässä on tosi hyvät kahvileivät. Sitä torin vieressä olevaa Tuulanteitä en ole vielä testannut.

        Mukavaa joulunodotusta!!!


      • moi!!
        Emilia_Erikoinen kirjoitti:

        Muutin minäkin tänne lähes vuosi sitten. Missäspäin asustat? Tule mukaan SPR:n toimintaan. Katso SPR:n nettisivuilta Raija Lehikoisen puhelinnumero. Hän osaa neuvoa eteenpäin. Sit ne Lintharjun maastot, joista on paljon ollut puhetta ja kansalaisopisto. Minulla tässä lisänä vielä ratsastus Vanhamäen tallilla. Ja ihan ilman alkoholia täällä pystyy tekemään vaikka mitä. Tai sit käydä vaik kahvilla/teellä kahvilassa. Ainakin Jussin leivässä on tosi hyvät kahvileivät. Sitä torin vieressä olevaa Tuulanteitä en ole vielä testannut.

        Mukavaa joulunodotusta!!!

        rupsahti kun omistajat vaihtuivat. Kannattaa käydä pitomestarin kahvilassa matkatoimiston talossa.


      • Nimetön
        moi!! kirjoitti:

        rupsahti kun omistajat vaihtuivat. Kannattaa käydä pitomestarin kahvilassa matkatoimiston talossa.

        on ihan parhaat ruuat ja kahvileivät..oi niitä juustokakkuja ja toffeekahveja.. :)uosittelen sitä paikkaa..


      • Anonyymi

        Meillä on sellanen perspanorinki aina viikonloppuna tuossa assan vieressä rakkaudenkujalla. Reilusti viinaa ja eiku menox. Siellä ei nimiä kysellä.


    • ex-jokelainen

      heips te suonenjokeen kyllästyneet.
      itse sitä mieltä olen ettei suonenjoki ole itsekeskeinen,sisäänlämpiävä. ei ainakaan pahimmasta päästä.. joella on helppo tutustua uusiin ihmisiin, jos vain itsellänsä rohkeutta riittää. huomattavasti vaikeampaa on muissa kaupungeissa tutustua ihmisiin.
      siitä olen kyllä samaa mieltä ettei suonenjoella tuoda harraste-mahdollisuuksia kovinkaan esille. ihan tässä parin vuoden sisällä olen huomennut suonenjoen kehittyneen huomattavasti parempaan suuntaan.. itse vasta muuttanut joelta pois, en suinkaan ilmapiirin takia vaan yksinkertaisesti töitten perässä. varma siitä kyllä olen että sinne vielä palaan.

      • hetukka

        Mä olen sjoelta kotoisin ja muuttasin heti takas jos vaan oli s töitä. Miehelle kyllä, mutta naisille vaan hoitajan töitä. Kaikki sjoen uudet asukkaat laittakaa mulle viestiä. Tulen kohta takas sjoel..


    • Anonyymi

      Täyttä pas.. Koko juttu.

      • Anonyymi

        Pessimistipertti on puhunut. Ugh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pessimistipertti on puhunut. Ugh

        PessimistiRiitta.


    • Anonyymi

      Suonenjoki on henkisyyden ja filosofisen pohdinnan tyyssija. Kaikki ovat lukeneet Dantea ja Nietzscheä. Kahvilassa on oppineisuuden tunnelmallinen atmosfääri. Muutin tänne Helsingin Ullanlinnasta, asuin vuosia Ranskassa ja opetin Sorbonnen yliopistossa. Sitten ymmärsin että Suonenjoki on paikka jossa henkinen taso on muun Suomen yläpuolella ja muutin tänne.

      • Anonyymi

        :D:D:D:D:D


      • Anonyymi

        Ihanaa, Suonenjoen älyköthän antautuvat syvällisiin keskusteluihin heti kun silmä välttää 🤣 Eikös siellä ole suurin osa akateemista väkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa, Suonenjoen älyköthän antautuvat syvällisiin keskusteluihin heti kun silmä välttää 🤣 Eikös siellä ole suurin osa akateemista väkeä?

        Kyllä. Me vietämme aikaamme antiikin Kreikan filosofien tapaan laiskotellen lähipubissa ja keskustelemme olevaisuuden olomuodoista ja välillä runoudesta, viimeksi Saarikoskesta ja Anhavasta. Tohtoreita meistä lienee puolet, loput maistereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Me vietämme aikaamme antiikin Kreikan filosofien tapaan laiskotellen lähipubissa ja keskustelemme olevaisuuden olomuodoista ja välillä runoudesta, viimeksi Saarikoskesta ja Anhavasta. Tohtoreita meistä lienee puolet, loput maistereita.

        Runoilija ja nero Pentti Saarikoski viihtyisi Suonenjoen kapakoissa! Tulee mieleen Dublin Irlannissa, kaupunki jonne Saarikoski pakeni etsimään luovuuttaan mutta aika menikin kapakoissa olemiseen.


    • Anonyymi

      olet väärässä.ei ole.

      • Anonyymi

        Suonenjoen lähipubeissa roikkuvat tohtorit ja maisterit (joita lenee todella paljon) lienevät niitä, joista ei ollut Mäkkärin myyjiksi tai rautatieasemien vessojen siivoojiksi. Niitä alkaa olla. Suomessa koulutus on niin pielessä että eläkkeellä olevaa duunaria hävettää. Ajatekaapa tuota persujen Jussi H:ta: Jussi on siis tohtori ja väitöskirja muinaisbulgaarian kielestä! Todella tärkeä aihe Suomen politiikkaa ajatellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suonenjoen lähipubeissa roikkuvat tohtorit ja maisterit (joita lenee todella paljon) lienevät niitä, joista ei ollut Mäkkärin myyjiksi tai rautatieasemien vessojen siivoojiksi. Niitä alkaa olla. Suomessa koulutus on niin pielessä että eläkkeellä olevaa duunaria hävettää. Ajatekaapa tuota persujen Jussi H:ta: Jussi on siis tohtori ja väitöskirja muinaisbulgaarian kielestä! Todella tärkeä aihe Suomen politiikkaa ajatellen.

        jussilla muinaiskirkkoslaavi eikä bulgaria! hyvin on pärjännyt ja liksa hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jussilla muinaiskirkkoslaavi eikä bulgaria! hyvin on pärjännyt ja liksa hyvä.

        Muinaiskirkkoslaavi eli muinaisbulgaria on vanhin slaavilaisen kirjakielen muoto. Katso tarkemmin Wikipediasta, äläkä ala viisastella. Se, että Jussilla on sattumia sopassa, ei johdu kielitieteestä, vaan siitä, että on osannut huijata rahoittajakseen tyhmän ja kaikkeen tyytymättömän reppanaporukan.


    • Anonyymi

      Ajat ovat muuttuneet.
      Liikkumisesta ja luonnosta on tulossa hiljalleen mansikan vertainen tunnettavuustekijä.
      Juopot ovat kuolemassa sukupuuttoon. Baareja on vain yksi auki ja sekin suhteellisen siisti.
      Ruokailutottumukset ovat terveellisempää ja ruokaravintoloita on riittävästi.
      Vanhuksesta lapsiin näkyy aktiivisia ihmisiä kylällä ja ilmapiiri on maalaismainen.
      Sellainen on kaupunki tätä nykyä.

      • Anonyymi

        Ahdistavaa tuo terveysintoilu. Viinaa ja kaljaa pitää ottaa reippasti ja kapakka on toinen olohuone. Mukava tarinoida, iskeä naisia ja humaltua. Ja laulaa karaokea.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe