Polven tähystys (kierukka repeytynyt)

tahtoo tietää...

Kuinka pitkiä sairaslomia olette saaneet polven tähystyksestä (ilmeisesti kierukka on repeytynyt)?

Minulla on leikkaus edessä kohta ja pitäisi jo osata kertoo työpaikalle että kui kauan joudun olemaan poissa pelistä.

Kiitos avusta kaikille.

51

45141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rpra

      Itselläni homma hoidettiin päiväkirurgisena toimenpiteenä ja olin jo samana päivänä kotona ja keppien kanssa olin töissä jo ylihuomisten mutta toki olisin voinut olla muutaman päivän lisää kotona lepäämässä mutta jokaisella on erilainen leikkaus ja paranemisaika siitä myös eripituinen.

      • Jotain tietävä

        Sairauslomaa kirjoitetaan 2 vk - 6 vk tapauskohtaisesti, ei toki vain muutamaa päivää, se on poikkeuksellista.
        Jos enemmän korjattavaa, eturistiside tms. jopa 3 kk.


    • Potkulauta

      Et voi etukäteen tietää onko polvinivelen kierukka revennyt. se ei näy natiivirtg kuvassa. Nivelrako näkyy, mutta siitäkään ei voi vielä päätellä yhtään mitään.
      Polven tähystys(leikkaus) tehdään aina vain arvioinnin perusteella. Mikäli päädytään tähystykseen esim. päiväkirurgiassa, niin vasta operaation jälkeen todella tiedät mitä sieltä löytyi. Itse voit seurata operointia, mikäli et halua nukutusta. Tosin et ymmärrä siitä yhtikäs mitään. Tähystyksessä saattaa löytyä muitakin tekijöitä polven epäkuntoisuuteen ja jotka joudutaan samalla toimenpiteellä poistamaan. Todennäköisesti sinulle tuodaan jo heräämöön epikriisi suoritetusta toimenpiteestä. Kotiin pääset päiväkirurgiasta samana päivänä saattajan mukana ja sinulla pitää olla varmistettu kotona aikuinen ihminen siltä varalta jos jotakin komplikaatioita sattuisi tulemaan.
      Tällaisen toimenpiteen jälkeen sairausloma on yleensä n. 2 viikkoa. Mikäli tähystävä kirurgi löytää sieltä enemmän poistettavaa mm. synoviittia ja muita tulehduspusseja niin sairausloman pituus on 1 kk. Tähän voit hakea jatkoa työterveydestä tai terveyskeskuksesta.
      Lykkyä tyko.

      • buh

        Tänä päivänä ennen tähystystä otettaneen mangneetti kuvat, jotka kertoo vammojen laadun ja laajuuden ennen. Näiden perusteella päätetään toimenpide ja sen muoto..


      • jospa se tästä
        buh kirjoitti:

        Tänä päivänä ennen tähystystä otettaneen mangneetti kuvat, jotka kertoo vammojen laadun ja laajuuden ennen. Näiden perusteella päätetään toimenpide ja sen muoto..

        välttämättä, minulla kuvattiin normaalikuvalla, ja ei näkynyt mitään, joten oireiden perusteella siitten tähystettiin. Olikin rustovaurio, kierukka rispaantunut ja nivelrikko. Tähystyksestä 3 viikkoa, kävely sujuu, mutta turpoilee ja yösärkyä on vielä. Pyörällä olen ajellut kevyimmällä vaihteella, mutta jos 2 vaihteelle laitat niin kipuilee. Toivotaan että paranee pian.


    • juuri leikattu

      Sairaslomaa saa noin kaksi viikkoa, jos kaikki menee hyvin. Kerto nimim. juuri leikkauksessa ollut

    • Pera

      tehtiin viikko sitten "päiväkirurgisena" illalla (purkivat leikkausjonoja), joten jäin yön yli vapaaehtoisesti sairaalaan toipumaan. Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa ja toimenpidettä pystyi seuraamaan monitorista ja samalla kirurgi selitti mitä sieltä löytyi ja mitä poistettiin ja korjailtiin (mm. laaja ulomman nivelkierukan repeämä, joka tasoiteltiin ja arpeutunut sisäreunan nivelkalvon poimu, joka poistettiin samoinkuin joitain irtopaloja poistettiin ja rustoja kevyesti hiottiin).

      Sairaslomaa kirjoitettiin 2 viikkoa (jota tosin en tarvitse työeläkeläisenä) ja seuraavana päivänä lähdin bussilla ja kävellen kotiin (siis ilman kyynärsauvoja) ja jo parin päivän päästä kävely on onnistunut "normaalisti" kun polven lievä turvotus on laskenut. Eikä tarvitse enää herätä yöllä vähän väliä polvikipuihin, vaan saa nukkua yönsä rauhassa.
      Ainakin omalta osaltani kaikki sujui hienosti ja sain apua polvivaivaani.

      Terveisiä ja kiitokset Jorvin K4-osaston ja leikkaussalin henkilökunnille!

    • voi kysyä suoraan

      se tutkiva lääkäri "esikäynnillä" tuntee potilaan tapauksen ja on paras arvioimaan sairasloman pituuden.

      • sairausloman

        pituuksista, itse se pitää tietää minkä verran tarvitsee...

        Kyllä mullekin tarjotaan pitkiä sairaslomia joka kerta kun käyn valittamassa jotain. Mutta vastaan etten halua sairaslomaa, vaan jalan kuntoon...

        Missä lie kirjekursseilla suurin osa lääkäreistä tutkintonsa suorittaneet!!!!


    • Kierukka repaytynyt

      Minulle tehtiin tähystysleikkaus Maanantaina 25.08. Sairauslomaa kolme viikkoa. Ehkä loman pituuteen vaikuttaa myös, kuinka paljon sitä polvea "revitään"?

      • Aina saattuu

        Mulla on tähystykseen meno viikon-kahden sisällä. Toivon sydämeni pohjasta, että mitään ihmeellistä ei löytyisi, vaan kierukkaa vähän tungettaisiin omalle paikalleen ja homma olisi siinä. Töihin ajattelin palata heti seuraavana päivänä (tuskin enää samana päivänä kannattaa mennä marttyyria esittämään). Sairausloma on varmasti ok, mutta jos ei työssä joudu puolimaratonia päivän aikana juoksemaan, niin eikös sielläkin voi olla?

        Aikanaan rintalihaksen totaalisen repeämisen jälkeen töihin menin yhden huilatun arkipäivän jälkeen ja parani loistavasti!


      • marttyyriutta
        Aina saattuu kirjoitti:

        Mulla on tähystykseen meno viikon-kahden sisällä. Toivon sydämeni pohjasta, että mitään ihmeellistä ei löytyisi, vaan kierukkaa vähän tungettaisiin omalle paikalleen ja homma olisi siinä. Töihin ajattelin palata heti seuraavana päivänä (tuskin enää samana päivänä kannattaa mennä marttyyria esittämään). Sairausloma on varmasti ok, mutta jos ei työssä joudu puolimaratonia päivän aikana juoksemaan, niin eikös sielläkin voi olla?

        Aikanaan rintalihaksen totaalisen repeämisen jälkeen töihin menin yhden huilatun arkipäivän jälkeen ja parani loistavasti!

        Olin vuosi sitten polven tähystyksessä, eikä olisi tullut mieleenkään mennä seuraavana päivänä töihin. Kyynärsauvalla keventäen kuljin 10 päivää ja kipuja oli paljon pidempään. Liikevara ei palautunut ennalleen. Tähystyksessä vain siivottiin polviniveltä, kun repeytynyttä kierukkaa ei voitu enää korjata. Kyllä lääkärin antama sairausloma kannattaa käyttää, ellei ole yksityisyrittäjä joka tekee kotona työnsä istuen työpöydän ääressä.


      • perjantaina leikkaus
        Aina saattuu kirjoitti:

        Mulla on tähystykseen meno viikon-kahden sisällä. Toivon sydämeni pohjasta, että mitään ihmeellistä ei löytyisi, vaan kierukkaa vähän tungettaisiin omalle paikalleen ja homma olisi siinä. Töihin ajattelin palata heti seuraavana päivänä (tuskin enää samana päivänä kannattaa mennä marttyyria esittämään). Sairausloma on varmasti ok, mutta jos ei työssä joudu puolimaratonia päivän aikana juoksemaan, niin eikös sielläkin voi olla?

        Aikanaan rintalihaksen totaalisen repeämisen jälkeen töihin menin yhden huilatun arkipäivän jälkeen ja parani loistavasti!

        on yksilö, jokaisella oma toimenpide, mutta ei kannattas leikkiä marttyyria näissä asioissa. Tietenkin jos et halua polveasi todella kuntoon niin ei muuta kun leikkauspöydätä töihin.


      • 1959
        perjantaina leikkaus kirjoitti:

        on yksilö, jokaisella oma toimenpide, mutta ei kannattas leikkiä marttyyria näissä asioissa. Tietenkin jos et halua polveasi todella kuntoon niin ei muuta kun leikkauspöydätä töihin.

        Sairaslomaa määrättiin kolme viikkoa ja se oli ihan tarpeeseen.
        Burana 600mg kuurina kaksi viikkoa vaikka ei olisi kipujakaan ja Panacod lisäksi tarvittaessa.
        Kepit oli käytössä noin viikon. Kepit niin kauan että kävely normaalia.
        Kannattaa noudattaa ohjeita,ei ne niitä huvikseen anna.


      • Aina sattuu
        1959 kirjoitti:

        Sairaslomaa määrättiin kolme viikkoa ja se oli ihan tarpeeseen.
        Burana 600mg kuurina kaksi viikkoa vaikka ei olisi kipujakaan ja Panacod lisäksi tarvittaessa.
        Kepit oli käytössä noin viikon. Kepit niin kauan että kävely normaalia.
        Kannattaa noudattaa ohjeita,ei ne niitä huvikseen anna.

        No niin, tänään oli polven tähystys. Polkupyörällä lapset tarhaan, kolme tuntia töitä ja ruokkisaikaan polkupyörällä sairaalaan. Spinaalipuudutus, tähystys, 1/3 kierukan poisto (sisäkierukan repeämä), pari työpuhelua ja -sähköposteja, 3 tuntia leikkauksesta kotiin. Sairauslomaa vain tämä päivä. Huomenna töihin. (Vahtivat, jotten päässyt fillarilla pois, vaan saattaja piti olla..)

        Yksilöllisiä eroja varmasti on, mutta mä väitän, että viikon kuluttua pystyy jo hölkkäämään ja puolimaratonin pystyy juoksemaan 2 kk kuluttua, täyden maratonin 4-6 kk kuluttua.

        Kokemukseni julkisen ja yksityisen puolen kirurgisista operaatioista ovat olleet loistavat. Kymmenkuna leikkausta takana ja koko hoitohenkilökunta on jatkuvasti ällistyttänyt ammattitaidoillaan. Ei ole kyllä kuin positiivisia kokemuksia.


      • luuserien luuseri
        Aina sattuu kirjoitti:

        No niin, tänään oli polven tähystys. Polkupyörällä lapset tarhaan, kolme tuntia töitä ja ruokkisaikaan polkupyörällä sairaalaan. Spinaalipuudutus, tähystys, 1/3 kierukan poisto (sisäkierukan repeämä), pari työpuhelua ja -sähköposteja, 3 tuntia leikkauksesta kotiin. Sairauslomaa vain tämä päivä. Huomenna töihin. (Vahtivat, jotten päässyt fillarilla pois, vaan saattaja piti olla..)

        Yksilöllisiä eroja varmasti on, mutta mä väitän, että viikon kuluttua pystyy jo hölkkäämään ja puolimaratonin pystyy juoksemaan 2 kk kuluttua, täyden maratonin 4-6 kk kuluttua.

        Kokemukseni julkisen ja yksityisen puolen kirurgisista operaatioista ovat olleet loistavat. Kymmenkuna leikkausta takana ja koko hoitohenkilökunta on jatkuvasti ällistyttänyt ammattitaidoillaan. Ei ole kyllä kuin positiivisia kokemuksia.

        me muut olemme sitten luusereita....jos ei pysty heti leikkauksen jälkeen juoksemaan maratonia!


      • 1959
        luuserien luuseri kirjoitti:

        me muut olemme sitten luusereita....jos ei pysty heti leikkauksen jälkeen juoksemaan maratonia!

        Kyllä olet jokin erikoistapaus!!!
        Kyllä meikäläisen jalalla ei olisi otettu juoksuaskelia viikon kuluttua.


      • Aina sattuu
        1959 kirjoitti:

        Kyllä olet jokin erikoistapaus!!!
        Kyllä meikäläisen jalalla ei olisi otettu juoksuaskelia viikon kuluttua.

        Hyvät sisaret ja veljet!

        Mä en missään nimessä ole tarkoittanut viestiäni siten, että joku kokee olevansa luuseri. Anteeksi, jos tällainen käsitys on syntynyt. Kirjoittaminen ei taida olla mun vahvuuksia.

        Jaan vain omia kokemuksia ja fiiliksiä. Nyt polven operaatiosta on kulunut tasan kaksi viikkoa. Puolet kierukasta on poistettu. Töihin menin (tsto työtä välillä koko päivän jalkeilla oloa) operaation jälkeisenä päivänä - autolla, koska hoitoohjeessa kiellettiin varaamasta pariin päivään ja pyöräily ei näin ollut mahdollista. Sauvoja käytin siis operaatiopäivän illan ja seuraavan päivän. Kävely oli ulkopäin normaalia kaksi vuorokautta operaatiosta. Juoksemaan en vielä ole ryhtynyt, koska hoito-ohjeessa se on sallittua vasta 4-6 vkoa operaatiosta. Sen sijaan fillarilla olen ajanut 48 tuntia leikkauksen päättymisestä - tosin aluksi leikatulla jalalla keventäen.

        Särkylääkkeitä meni tasan 6kpl Panacodia, sillä mulle vakuutettiin sen olevan jalan etu. Varsinaista tarvetta ei kyllä ollut, koska kestämättömiä kipuja ei ole ollut. Toki pientä vihlontaa alkuvaiheessa. Mulle toi lääke aiheutti kyllä sellaiset tripit, etten kyllä vapaaehtoisesti enää suuhuni sitä laita...

        Treenata en vielä halua siten, että jalka kuormittuisi liikaa. Tarkoitushan on saada koipi kuntoon, eikä aiheuttaa lisävammoja. Ylä- ja keskivartalolle on nyt hyvää aikaa saada voimaa lisää.

        Tätä kirjoittaessa jalka tuntuu melko hyvältä, mutta malttia vaan vaaditaan, ettei tule takapakkia. Fiilis veisi kyllä jo ulos juoksemaan - pitää kuitenkin jarrutella. Fillarilla ajo sujuu jo hyvin, vaikkakaan en ole yli tunnin lenkkejä vielä ajanut. Ensi lauantaina HRC:n kannustusjoukkoihin - kateellisena juoksijoille :-)

        Tsemppiä kaikille meille polvivaivaisille - toivottavasti viimeistään pojasta se paranisi :-)


      • erilaista
        Aina sattuu kirjoitti:

        Hyvät sisaret ja veljet!

        Mä en missään nimessä ole tarkoittanut viestiäni siten, että joku kokee olevansa luuseri. Anteeksi, jos tällainen käsitys on syntynyt. Kirjoittaminen ei taida olla mun vahvuuksia.

        Jaan vain omia kokemuksia ja fiiliksiä. Nyt polven operaatiosta on kulunut tasan kaksi viikkoa. Puolet kierukasta on poistettu. Töihin menin (tsto työtä välillä koko päivän jalkeilla oloa) operaation jälkeisenä päivänä - autolla, koska hoitoohjeessa kiellettiin varaamasta pariin päivään ja pyöräily ei näin ollut mahdollista. Sauvoja käytin siis operaatiopäivän illan ja seuraavan päivän. Kävely oli ulkopäin normaalia kaksi vuorokautta operaatiosta. Juoksemaan en vielä ole ryhtynyt, koska hoito-ohjeessa se on sallittua vasta 4-6 vkoa operaatiosta. Sen sijaan fillarilla olen ajanut 48 tuntia leikkauksen päättymisestä - tosin aluksi leikatulla jalalla keventäen.

        Särkylääkkeitä meni tasan 6kpl Panacodia, sillä mulle vakuutettiin sen olevan jalan etu. Varsinaista tarvetta ei kyllä ollut, koska kestämättömiä kipuja ei ole ollut. Toki pientä vihlontaa alkuvaiheessa. Mulle toi lääke aiheutti kyllä sellaiset tripit, etten kyllä vapaaehtoisesti enää suuhuni sitä laita...

        Treenata en vielä halua siten, että jalka kuormittuisi liikaa. Tarkoitushan on saada koipi kuntoon, eikä aiheuttaa lisävammoja. Ylä- ja keskivartalolle on nyt hyvää aikaa saada voimaa lisää.

        Tätä kirjoittaessa jalka tuntuu melko hyvältä, mutta malttia vaan vaaditaan, ettei tule takapakkia. Fiilis veisi kyllä jo ulos juoksemaan - pitää kuitenkin jarrutella. Fillarilla ajo sujuu jo hyvin, vaikkakaan en ole yli tunnin lenkkejä vielä ajanut. Ensi lauantaina HRC:n kannustusjoukkoihin - kateellisena juoksijoille :-)

        Tsemppiä kaikille meille polvivaivaisille - toivottavasti viimeistään pojasta se paranisi :-)

        Jokainen on näköjään erilainen tai sitten polvivaurio on ollut vaikeusasteeltaan erilainen. Olin vuosi sitten polven tähystyksessä. Huonekaveri ei tarvinnut tähystyksen jälkeen lainkaan kyynärsauvaa kun lähti kotiin. Minä jouduin käyttämään yhtä sauvaa viikon keventämään tähystettyä polvea. Kivut eivät loppuneet koskaan ja parisen kuukautta sitten laitettiin tekonivel polveen, loppu mitä loppu.

        Tekonivelleikkauksen jälkeen käytin Panacodia 6 pilleriä päivässä. Ei aiheuttanut mitään trippejä, mutta kipujakaan ei saanut pois kokonaan. Kuukauden verran käytin noita, sitten siirryin vähitellen pelkkään parasetamoliin. Nytkin otan vielä yöksi.


      • Aina sattuu
        Aina sattuu kirjoitti:

        Hyvät sisaret ja veljet!

        Mä en missään nimessä ole tarkoittanut viestiäni siten, että joku kokee olevansa luuseri. Anteeksi, jos tällainen käsitys on syntynyt. Kirjoittaminen ei taida olla mun vahvuuksia.

        Jaan vain omia kokemuksia ja fiiliksiä. Nyt polven operaatiosta on kulunut tasan kaksi viikkoa. Puolet kierukasta on poistettu. Töihin menin (tsto työtä välillä koko päivän jalkeilla oloa) operaation jälkeisenä päivänä - autolla, koska hoitoohjeessa kiellettiin varaamasta pariin päivään ja pyöräily ei näin ollut mahdollista. Sauvoja käytin siis operaatiopäivän illan ja seuraavan päivän. Kävely oli ulkopäin normaalia kaksi vuorokautta operaatiosta. Juoksemaan en vielä ole ryhtynyt, koska hoito-ohjeessa se on sallittua vasta 4-6 vkoa operaatiosta. Sen sijaan fillarilla olen ajanut 48 tuntia leikkauksen päättymisestä - tosin aluksi leikatulla jalalla keventäen.

        Särkylääkkeitä meni tasan 6kpl Panacodia, sillä mulle vakuutettiin sen olevan jalan etu. Varsinaista tarvetta ei kyllä ollut, koska kestämättömiä kipuja ei ole ollut. Toki pientä vihlontaa alkuvaiheessa. Mulle toi lääke aiheutti kyllä sellaiset tripit, etten kyllä vapaaehtoisesti enää suuhuni sitä laita...

        Treenata en vielä halua siten, että jalka kuormittuisi liikaa. Tarkoitushan on saada koipi kuntoon, eikä aiheuttaa lisävammoja. Ylä- ja keskivartalolle on nyt hyvää aikaa saada voimaa lisää.

        Tätä kirjoittaessa jalka tuntuu melko hyvältä, mutta malttia vaan vaaditaan, ettei tule takapakkia. Fiilis veisi kyllä jo ulos juoksemaan - pitää kuitenkin jarrutella. Fillarilla ajo sujuu jo hyvin, vaikkakaan en ole yli tunnin lenkkejä vielä ajanut. Ensi lauantaina HRC:n kannustusjoukkoihin - kateellisena juoksijoille :-)

        Tsemppiä kaikille meille polvivaivaisille - toivottavasti viimeistään pojasta se paranisi :-)

        No niin

        Mulla oli tähystys 21.4. ja ensimmäiset juoksuaskeleet otin 4.6. Polvessa on jotakin muutakin vialla, kuin tuo revennyt kierukka (josta siis osa poistettiin). Mutta "pakko" on aloittaa myös aerobinen treenaminen juosten, kun puntti ja pyöräily jotenkin tympii. Aluksi juoksua 20 km vko ja elokuusta lähtien kilsoja voi nostaa yli 40 km vko.

        Kannattaa muuten hankkia vapaa-ajan tapaturmavukuutus, mulla oli kämppiksenä leikkausosastolla henkilö, joka joutui maksamaan polven tähystyksen omasta pussistaan. Jos mitään ihmeellistä ei tule niin yksityisen puolen kustannukset ovat siinä 1600-2000 €.

        Polven kuntoutuminen lienee kovin yksilöllistä. Parasta on varmasti ottaa rauhallisesti ja oman tuntemuksensa mukaan - kyllä se siitä.

        Hyvää kesää!


      • mi
        marttyyriutta kirjoitti:

        Olin vuosi sitten polven tähystyksessä, eikä olisi tullut mieleenkään mennä seuraavana päivänä töihin. Kyynärsauvalla keventäen kuljin 10 päivää ja kipuja oli paljon pidempään. Liikevara ei palautunut ennalleen. Tähystyksessä vain siivottiin polviniveltä, kun repeytynyttä kierukkaa ei voitu enää korjata. Kyllä lääkärin antama sairausloma kannattaa käyttää, ellei ole yksityisyrittäjä joka tekee kotona työnsä istuen työpöydän ääressä.

        Onko polvi nyt täysin kunnossa, kun tähystyksistänne on jonkin verran aikaa ?


      • Vi
        Aina saattuu kirjoitti:

        Mulla on tähystykseen meno viikon-kahden sisällä. Toivon sydämeni pohjasta, että mitään ihmeellistä ei löytyisi, vaan kierukkaa vähän tungettaisiin omalle paikalleen ja homma olisi siinä. Töihin ajattelin palata heti seuraavana päivänä (tuskin enää samana päivänä kannattaa mennä marttyyria esittämään). Sairausloma on varmasti ok, mutta jos ei työssä joudu puolimaratonia päivän aikana juoksemaan, niin eikös sielläkin voi olla?

        Aikanaan rintalihaksen totaalisen repeämisen jälkeen töihin menin yhden huilatun arkipäivän jälkeen ja parani loistavasti!

        Kyllähän töissä pitää käydä! Miten ne siellä muuten pärjää?


      • uusija
        Aina sattuu kirjoitti:

        Hyvät sisaret ja veljet!

        Mä en missään nimessä ole tarkoittanut viestiäni siten, että joku kokee olevansa luuseri. Anteeksi, jos tällainen käsitys on syntynyt. Kirjoittaminen ei taida olla mun vahvuuksia.

        Jaan vain omia kokemuksia ja fiiliksiä. Nyt polven operaatiosta on kulunut tasan kaksi viikkoa. Puolet kierukasta on poistettu. Töihin menin (tsto työtä välillä koko päivän jalkeilla oloa) operaation jälkeisenä päivänä - autolla, koska hoitoohjeessa kiellettiin varaamasta pariin päivään ja pyöräily ei näin ollut mahdollista. Sauvoja käytin siis operaatiopäivän illan ja seuraavan päivän. Kävely oli ulkopäin normaalia kaksi vuorokautta operaatiosta. Juoksemaan en vielä ole ryhtynyt, koska hoito-ohjeessa se on sallittua vasta 4-6 vkoa operaatiosta. Sen sijaan fillarilla olen ajanut 48 tuntia leikkauksen päättymisestä - tosin aluksi leikatulla jalalla keventäen.

        Särkylääkkeitä meni tasan 6kpl Panacodia, sillä mulle vakuutettiin sen olevan jalan etu. Varsinaista tarvetta ei kyllä ollut, koska kestämättömiä kipuja ei ole ollut. Toki pientä vihlontaa alkuvaiheessa. Mulle toi lääke aiheutti kyllä sellaiset tripit, etten kyllä vapaaehtoisesti enää suuhuni sitä laita...

        Treenata en vielä halua siten, että jalka kuormittuisi liikaa. Tarkoitushan on saada koipi kuntoon, eikä aiheuttaa lisävammoja. Ylä- ja keskivartalolle on nyt hyvää aikaa saada voimaa lisää.

        Tätä kirjoittaessa jalka tuntuu melko hyvältä, mutta malttia vaan vaaditaan, ettei tule takapakkia. Fiilis veisi kyllä jo ulos juoksemaan - pitää kuitenkin jarrutella. Fillarilla ajo sujuu jo hyvin, vaikkakaan en ole yli tunnin lenkkejä vielä ajanut. Ensi lauantaina HRC:n kannustusjoukkoihin - kateellisena juoksijoille :-)

        Tsemppiä kaikille meille polvivaivaisille - toivottavasti viimeistään pojasta se paranisi :-)

        jos on nivelrikkoa, niin kuin vanhemmalla porukalla melkein kaikilla, on kovemmat kivut, sano tohtori!


    • Zolas

      Olin kolmeviikkoa sairiksella leikauksen jälkeen.Oli täydellinen jumppa kielto alussa.
      Olin kierukan tähystysleikauksessa Herttoniemen sairaalassa 9kk sitten en ole vieläkään täysin tipunut. Syön buranaa ja pankodia välillä.On turvonnut polvi kokoajan. Ärtyy aina kun käyn airobikissa. Joten en kai voi mitään enää harrastaa. mitenkähän kauan tää paraneminen kestää sanovat ,että on yksilöllistä ja jälkitarkastusta ei ollut.

      • tuuubag

        itselläni tehtiin tähystys toissapäivänä, missä korjattiin revennyt kierukka ja samalla todettiin, että takaristiside on revennyt ja se korjataan n. kuukauden päästä. Ennen tähystystä, kävelin jo kaksi viikkoa sauvojen avulla..nyt kävelen niillä toiseen leikkaukseen asti..ja senkin jälkeen vielä.. pitkä kuntoutus edessä


    • Trikkaaja

      Postaan nyt tänne kans. Elikkäs itellä meni kanssa tuo kierukka pari viikkoa sitten ja tänää magneettikuvissa vielä varmistu asia. Kalliiks tulee kun ei ole vakuutusta, mutta pääasia että tulisi joskus kuntoon. Millainen on tuo polven tähystys leikkaus? Sattuuko leikkaus tai puudutus? Kumpi on parempi: nukutus vai puudutus? Kauanko operaatio suurinpiirtein kestää? Pystyykö kierukan poiston jälkeen enää koskaan harrastamaan urheilua missä jalat ovat kovilla? Esim telinevoimistelu ja muua akrobatia? Kiitos etukäteen..

      • polvi sökö

        Minulla polven tähystys tehtiin spinaalipuudutuksessa, joten vyötäröstä alaspäin ei tuntunut mitään, eikä jalat toiminut. Kun puudutus hävisi, tuli kivut ja niihin söin särkylääkkeitä. Pudutuksesta selviää nopeammin kuin nukutuksesta.


    • PolviKierukka

      Moikka,

      Tiedättekö muuten että polvikierukoita voidaan nykyään korjata siirteillä. Idea on että kierukan rikkoutumisen takia poistettu kierukka korjataan istuttamalla ehjä kierukka. Uusi kierukka palauttaa polven normaalin anatomian, vie kivut pois ja ehkäisee nivelrikkoa. Keskustelen omasta siirteestä vakuutusyhtiön kanssa. Siirre tehdään minulle Dextrassa.

      Muun muassa täällä on juttua polvikierukan siirteistä -> http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=24708&page=2 .

    • aina sattuu

      Mulla on nyt kulunut polvinivelen sisäkierukan osittaisesta poistamisesta reilut 11 kk. Toipuminen on ollut suunniteltua. Pallopelit ovat jääneet, sillä kuntoutuksesta huolimatta sivuttaisliikkeet vihlovat ja polveen jää kipuilu.

      Juoksua olen pystynyt harrastamaan täysipainoisesti 2kk leikkauksesta (40-70km/vko). Mutta esimerkiksi sulkapallo on totaalista myrkkyä :(.

      Tsemppiä meille kaikille kevääseen!

    • ...?

      Täällä joku sanoi, että käveli jo seuraavana päivänä kotiin..? Jos näin on, miten ihmeessä on 2vk sairauslomia....

    • romupolvi

      Itse ainakin olen kävellyt heti leikkauksen jälkeen kun puudutus vain loppui enkä keppejä tarvinnut lainkaan. 2vk saikkua on ihan hyvä koska jalka on jäykkä eikä juurikaan taivu. 2 tähystystä tehty, aamulla sisään ja päivällä ulos.

    • Nivelkierukka

      Moi,

      Täällä on lisää juttua nivelkierukan korjaamisesta siirteellä tai ompeleilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 . Kannattaa muistaa, että nivelkierukan poistaminen aiheuttaa useimmille potilaille nivelrikon lähivuosina, jonka vuoksi hajonnnut nivelkierukka kannattaa yrittää korjata, eikä poistaa.

      Toipumiseen vaikuttaa paljon myös se että miten paljon nivelkierukkaa joudutaan poistamaan. Kierukan pientä poistoa ei juurikaan huomaa mutta kierukan totaaliresektion jälkeen polvinivel jää usein pysyvästi kipeäksi ja kivulias nivelrikko etenee kiihtyvällä vauhdilla.

    • ulkokierukka

      Mulla toissapäivänä ommeltiin repeytynyt ulkokierukka. Vielä ei saa polvea suoraksi, kipeä ja turpea (yöt yhtä helvettiä).

      Lukiolainen olen, ei annettu mitään sairaslomaa ens viikko ois koeviikko eheheh

      • vellit

        Taidat höpöttää omaksi. Jos kierukka ommellaan on varauskielto ja sairalomaa kepeillä useita viikkoja, usein 6 viikkoa


      • Myöhästynyt_viesti
        vellit kirjoitti:

        Taidat höpöttää omaksi. Jos kierukka ommellaan on varauskielto ja sairalomaa kepeillä useita viikkoja, usein 6 viikkoa

        Vastasit VIISI VUOTTA vanhaan viestiin, joten turha kommentti.
        Koululainen (=em. lukiolainen) ei saa sairauslomaa. Kouluun on mentävä tavalla tai toisella. Pojaltani murtui reisiluu ja sairaalasta kotiutumisen jälkeen piti mennä seuraavana päivänä kouluun. Kuljetus vaikka taksilla, mutta Kela maksoi meille oman auton käytöstä siihen saakka kun poika pystyi kulkemaan itsenäisesti kyynärsauvoilla bussissa.


    • catx85

      Leikkausjonossa ollaan. Tänään kävin poliklinikalla, ortopedi epäilee sisäkierukan repeämistä. Jatkan urheilua tähystykseen asti normaalisti, sen minkä polvi periksi antaa. Mitään tietoja en tulevasta päiväkirurgisesta operaatiosta saanut, mutta sinne on aikaa.

      Puudutuksesta sen verran, että käyttävät yleisimmin spinaalipuudutusta (selkäytimeen). Ko. puudutus vie koko alakropasta tunnon pariksi tunniksi jopa. Itse mielummin spinaali kuin nukutus :)

    • tuulahdus89

      catx85 ei se nukutus niin paha ole. Siit tulee kyl pahaolo eikä pysty sen takii oikein syömään samana päivänä, mutta muuten ei mtn negatiivista sanottavaa.

    • atroskopia potilas

      Minulla leikattiin tiistaina, siis 24 pvä heinäkuuta, keskivikkona en enää käyttänyt keppejä ja kävely sujui normaalisti. Jalka on paremmassa kunnossa kuin ennen leikkausta. Kierukkaa ja irronneita rustonpalasia poistettiin, samalla nivelkalvoa korjailtiin. Torstaina poljin jo hieman kuntopyörää, pakko laittaa nesteet liikkeelle ettei pakkaannu, samalla pidin tiistain, keskiviikon ja torstain 4X1,5 tuntia jäissä. Mitään pillereitä en ole ottanut, hieman oli vielä keskiviikkona kipuja. Pillereiden popsiminen vääristää liiaksi kipuasteikkoa, kuntoutus on vaikeampaa, (oma mielipide).

      Tänään lauantaina ei polvi ole enää edes turvoksissa, sormet ristiin ja kevyttä kuntoutusta päivittäin.

    • Sattuu!

      Eilen tähystetty oikea polvi ja sisempää kierukkaa ommeltiin ja parsittiin kasaan.
      Nyt polvi on aivan järkyttävän kipeä ja oikeaa jalkaa ei voi liikuttaa ollenkan. Lääkkeinä panacod ja arcoxia.
      Tosi yksilöllistä tuntuu olevan toipuminen noista leikkauksista.

    • koripalloamatööri

      Ensimmäisessä ACL:n ja sisäkierukan repeämisessä kierukka kiinnitettiin uudelleen, jolloin jalalla ei saanut astua ollenkaan... Oliko kuukauteen? Parin kuukauden jälkeen 100%. Ajat saattoivat olla lyhyempiäkin.

      Kierukka kuitenkin repesi uudelleen toisesta päästä. Tuolloin siitä poistettiin risa osa, jolloin kävelin heti leikkauksen jälkeen, ja seuraavana päivänä olin jo salilla treenaamassa. Kipuja ei ollut ollenkaan.

    • elen2

      Mulle tehtii eilen tähystysleikkaus, jossa poistettiin osa kierukasta. Jalalla en pysty kävelee kunnolla, lähinnä kävellessä laahaan leikattua jalkaa perässäni (hyvin pienin "vedoin"). Pitäs kuulemma alkaa jumppauttaa tota jalkaa, mutta kovin jäykkä on. Huomenna saa sidokset poistaa, saa nähä tekeekö entistäkin kipeämpää. Polveen sattuu pienetkin liikkeet, ja tuntuu että haavat kirvelee??

    • sahora

      Hei!
      Minulta leikattiin jo 2007 toisesta päästä irronnut eturistiside ja muuta vauriota ei silloin ollut, siis ei kulumia, eikä kierukkavaurioita. No kävipä niin, että lääkäri laittoi väärät ruuvi, koska ei talosta löytyny oikeita ruuveja, eikä niitä löytynyt huudon kanssakaan. Lisäksi tämä tohtori pakotti hoitajan poraamaan, hoitaja yritti kieltäytyä, mutta lääkäri haukkui ja uhkasi hoitajan uran tuhoamisella ja kaiken lisäksi napsauttipa kivasti hermon poikki. Myöhemmin, kun kävin valittamassa polvesta leikanneelle lääkärille, hän hetti minut ulos sanoen, ettei sinua vaivaa muu kun TURVOTUS ja ei suostunut enään keskustelemaan kanssani. Lopulta, kun polveni petti alta, muut lääkärit vasta alkoiva uskoa, ettei polveni ole kunnossa. Polveani yritettiin korjata, mutta lääkäri sanoi jo ennen leikkausta, ettei se ei enään tule kuntoon. Polveen oli tullut pahat kulumat, kun olin kävellyt paskalla polvella ja eturistiside oli tosi huonokuntoinen, sekä porakanavan paikaa oli väärä, kun myös ruuvitkin. Polveeni tehtiin rustopaikkaus ja uusi eturistiside, mutta kuntoon sitä ei enään saada. Hemovika aiheuttaa jatkuvan kivun, jalkani ei sietä pienintäkään tärähdystä, sääreni kosketusta esim. jo peitto, patja ja housun puntti on liian kivulliaita. Lisäksi isovarpaani ei liiku ollenkaan ja jos liikun pitempää (esim. uin viisikymmentä metriä), niin jalkani on sitä mieltä, "että nyt riittää, minä en enään liiku". Ja siihen jään! Kyse ei ole jaksamisesta, vaan jalkani ei liiku! Hermolääkäri sanoi tämän johtuvan hermokivusta. Hermovika, jonka lääkäri on aiheuttanut, estää myös tekonivelen laiton. Nyt olen tapellut potilasvahinkovakuutuksen kanssa, joka ei haluaisi korvata juuri mitään. Perustelu on, että minulla on perussairaus. ??? Nyt mietitään asianajajien kanssa mitä tehdään. Minä en pysty enään esim. tekemään työtäni, ja pvv mielestä minulle ei ole aiheutunut minkäänlaista ansion menetystä. entäs kaikki muut menot? Ja arvatkaapa tuleeko kukaan lääkäri sinua puolustamaan? No jääköön vastaamatta, mutta sanonta "Eihän korppi korpin silmää noki" sanoo varmaan vastauksen. Minultä voisi tulla vastaus ärräpäiden kera. Ja kyseinen lääkäri leikkaa aina vaan Kouvolan seudulla, mutta Kotkasta on saanut huhujen mukaan lähtöpassit.
      Tälläiset ovat minulla kokemukset yhdestä yksityisestä lääkäriasemasta Kouvolanseudulta!
      Ottakaa ihmeessä puudutus leikkauksen aikan, niin kuulette mitä leikkauksen aikana tapahtuu!
      Jos sinulle on tapahtunut Hoitovirhe, Olemme pienellä porukalla perustaneet vartaistukiryhmän Kymenlaakson alueelle! Saat meihin yhteyden [email protected] kautta

    • Anniina8

      Ortopedi J. Halinen korjasi Diacorissa polven nivelkierukkaan tulleet repeämät päiväkirurgisena toimenpiteenä. Kaksi viikkoa sairaslomaa ja saattaa kävellä heti. Varsinainen kuntoilurasitus ym. vasta kuukauden päästä. Aivan loistava lopputulos! Jalka on kuin ennen aikoinaan. Ei särkyjä eikä muitakaan tuntemuksia.

    • kierukaton

      Mullaki leikattii diacorissa (eri ortopedi), itte olin kierukan osapoistoleikkauksen jälkeen (poistettii suurin osa kierukasta) 5 viikkoa sairaslomalla. Ei meinannu alkaa kuntoutua eli kyykistyminen ei onnistunu kovin noppaa, ja kepitki oli käytössä lähes 2 viikkoa leikkauksesta.

      • jeeess

        Minulla leikattiin eilen sisempi kierukka tähystyksessä. Sain luvan varata kokopainon jalkaan heti keppejen kanssa muutoin sanoivat että kepit 1-2 pv. On turvoksissa ja tosi jäykkä mutta hieman pystyy todella varovasti koukistamaan. Sen kyllä huomaa että millon tulee stoppi, en tietenkään ole yrittänyt koukistaa paljoa vielä. Kipua tuntuu jonkinverran. ilman keppejäkin olen sisällä kävellyt varovasti hiljalleen. Lääkkeitä olen syönyt tänään joten kipu lievempi varmasti kuin ilman. Sairaslomaa 3viikkoa. Vähän jännittää että millainen polvesta tulee eniten se että taipuuko normaalisti kun on ",kunnossa". Sideharson otin polvesta pois tänään, teipit haavojen päälle pitää jättää 5-7 päiväksi. pientä veri tihkua tuli toisesta haavasta (niitä on 2 :D) teipin välistä mutta ei ollut isoa pieni tahra jäi housuihin. Osaako joku sanoa että millaista kävely yms liikkuminen on viikon päästä? Ja mitä tehä jos vuotaa verta vähän?


    • Leksa4

      Itse olen menossa parin vkon päästä sisänivelkirukan rikon korjaukseen. Kun olen lukenut näitä viestejä niin varmaan paranemiseeni vaikuttaa myös se että minulla on reumaa ja niveleni ovat yliliikkuvat. Eli uskon että toipumiseen vaikuttaa muut sairauden , yleiskunto, henkilön painot ym. ym. Mutta toivossa olen että tämä toimenpide helpottaa minua jatkamaan yleiskunnon ylläpitoani liikkuen luonnossa kävellen/lumikenkäillen.

    • pahei

      Multa leikattiin jo toinen polvi. Aikaväliä oli 3 kk.Molemmissa oli kierukan repeämä sekä sellaista rispaantumista.
      Kepeillä jouduin kummassakin tapauksissa olemaan 4 vk. Varausta jalalle ei saanut ottaa yhtään. Ihmettelen miten jotkut ovat jo kävelleet muutaman päivän päästä. Onkohan ohjeet olleet ihan oikeat. Itse olin Tulikouralla ja hän jos kuka osaa nää hommat.
      Kipuja ei paljon mitään sen ekan vuorokauden jälkeen ollut.

    • tietoja!

      Polven nivelkierukan vauriot voidaan hoitaa joko poistolla tai osapoistolla, tai uudelleen kiinnityksellä. Poistot ja osapoistot ovat helpompia; noin 2 viikon kuluttua kävely sujuu leikiten. Mutta jos osittain irronnut nivelkierukka kiinnitetään uudelleen, on homman nimi aivan toinen; noin 6-8 vkoa sairauslomaa, 6 viikkoa sauvoilla ja usein vielä ortoosituki yötä päivää. Ensimmäiset kaksi viikkoa 20 astetta saa taittaa jalkaa. Noin puolen vuoden kuluttua voi pelata vauhdikkaita pallopelejä (tennis, sulkapallo). Kosketusarka useita kuukausia.
      Kun nivelkierukka poistetaan tai osa poistetaan, se altistaa pitkällä aikavälillä kulumavioille. Siksi jos mahdollista kierukka kiinnitetään. Mutta kierukkaa EI kiinnitetä, jos polvessa on valmiiksi artoosia (siis kulumista) tai kuluminen on aiheuttanut repeämisen.
      Polvivaivojen kannalta on syytä pitää paino normilukemissa ja välttää polveen kohdistuvia tapaturmia.

      • Konnari

        Se on hienoa että pitää välttää ylipainoa ja ettei ole sellasta duunia joka aiheuttaa polvelle ylikuormitusta,vai miten se oli...?
        Olen konduktööri ja normaalipainoinen(60kg,162cm) mut koittakaapa tehdä duunia 9-14h/pvä liikkuvalla alustalla väistellen
        kasseja,jalkoja,pyöriä,lastenrattaita ym ym.... Ei ole muuten helppoa! Väkisinkin tulee polven kiertymisiä kun yhdellä jalalla
        vaihteissa ym:issa yrittää pysyä pystyssä ja olla ASIAKASPALVELIJA! Meidän yksi kriteeri on hyvä tasapaino,mutta se ei aina riitä!
        Odotan juuri aikaa leikkaukseen kunnalliselle,koska vammaani ei voida osoittaa työtapaturmaksi. Se kun pitää osata näyttää toteen
        päivää ja kellon aikaa myöten... Että tosi hienoa, saatan olla loppuikäni "vammainen",enkä sovellu enää työhöni.....


    • Anonyymi

      Moi. Minulla sellainen tarina, että ulkokierukan repeämä leikattiin kunnallisen kautta11/2020. Maksoi jotain 200e plus muut lääkärikäynnit, mutta asenne oli kyllä se että poistetaan repeämä, ei edes kerrottu mikä tällainen siirre on, mistä nyt tässä ketjussa eka kertaa luen.

      Vaihtoehdoiksi annettiin, että pakko poistaa jos se repeämä on kokonaan katki. N. 40% kierukasta lähti siis oman leikkausvideolta katsoman arvion mukaan. 9pvää kirjoitti lääkäri saikkua, mikä oli ihan alakanttiin. Meni n. 1,5 kk että pystyi varovasti kävelemään. N. 4 kkden päästä pystyi potkukelkan kanssa menemään pilkille ja kävelemään pieniä matkoja umpihangessa. N. 6 kkden jälkeen aloitin urheilun, kevyttä hölkkää, askelkyykkysarjoja ja koripallon kaa hypäreitä.

      Kuitenkin ilmeisesti tuo koripallon hyppyheiton kiertoliike on ihan myrkkyä, joten tässä kesäkuussa 2021 eli n. 7kk leikkauksesta alkoi uusi vaiva yht äkkiä, kävellessä saattaa polvi muljahtaa vähän niinkuin tunne että kääntyisi yli tai olisi liian löysä toimiakseen normaalisti. Aina tämän jälkeen on turvonnut ja turvotus häviää n. 2 päivässä. Ikävää tämä on siksi, että tuntuu että rankka reeni vaan kertoi etten ihan täysin usko että tuosta priimapolvea enää tulee. Ennemmin ajatuksella että kovaakin voi rasittaa kunhan loppuelämän on varovainen polven kanssa, eikä esim. Taivuta nopeasti ääriasentoihin. Miksi hoito-ohje on että rankasti pitää rasittaa, jos voi tulla damagea? Koen että vähän pitäisi enemmän lekurien varoittaa riskeistä kuntoutuksessa... Mutta joo, sitten taas toisaalta tuossa 2kktta leikkauksen jälkeen oli tunne että eihän tämä parane koskaan koska aina kävelyn jälkeen turposi vimmatusti. Sitten soitin lääkärille ja sain ajan kontrolliin ja otettiin magneetti silloin jossa kaikki näytti normaalilta paranemisprosessilta silloin... Että jospa tämäkin mäihällä menisi ohi tämä muljahtelu. Jos jollain muulla tällaisia kokemuksia niin kertokaa! Olisi kiinnostava kuulla onko esim urheilijoita joilla kuntoutus mennyt aaltoillen?

    • Anonyymi

      polven nivelkierukan repeämä.työterveyslääkäri totesi pieneksi venähdykseksi.kipu jatkui ortopedille .kehoitus magneettikuvaukseen,kuvissa näkyi Polven nivelkierukan (tuore) repeämä,sekä bakerin kysta.sairaslomaa työterveydestä kaikkiaan kolme päivää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe