jäähdyttämätön pakosarja

tarvitaanko

OM617 koneessani on moottorin oma pakosarja, johon on väliputkella liitetty jäähdytysvesi ennen varsinaista pakoputkea. Pakosarja ei kykene aiheuttamaan palovaaraa, joten ainakaan sen takia en halua muutoksia tehdä. Onko jotain muuta syytä, miksi pakosarjat ovat yleensä jäähdytettyjä. Suolasilla merillä näkyy diiselit olevan lopussa jopa 1000 h/ 8-10 v jälkeen. Mitä mieltä raati on? Onko noin aikaiset kansivauriot syytä märästä pakoputkesta, koska suolainen vesi haihtuu suoraan moottoriin paatin seisoessa lämpöisessä. Olisiko järkeä tehdä kuiva savupiippu ja laittaa putken ympärille isompi putki, josta jäähdytysvesi poistuisi estäen putken kuumenemisen.

12

5314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakosarja

      Tarkoittaa sitä että pakosarjan ympärillä kiertää joko merivesi tai useimmiten moottorin pakkasneste,jos rakennat kuivan pakoputken se tarvii vain lämpöeristää ja laittaa joustava kiinnitys.Pakosarja voi olla kuumakin kunhan konetilan lämpötila ei kohoa liian suureksi,puhaltimia lisää.

    • pakosarja

      Huonosti tekstisi,en usko että vaikuttaa,meri-ilma on joka tapauksessa syövyttävää.

    • R K-S

      on eräs merimoottorin perusedellytys. Syy: Konehuoneen lämpötila ja paloturvallisuus. Kuuman ja eristetyn pakosarjan jälkeen veden syöttö on aiheuttanut suolavesihöyryä ja siten korroosiota. En suosittele.
      Kun marinoit ja asennat koneen veneeseen, tee kunnolla. Kone toimii, on turvallinen ja sitä kehtaa näyttää toisillekin. Kyllä kaikenlaisten viritysten aika on ohi. Toivottavasti.
      Voit hyvin tehdä kuivan pakoputken jäähdytetyn pakosarjan jälkeen, jos se on tarpeen. Edut: Ei jäätymisongelmaa. Haitat: Putken eristys ja ennenkaikkea ääni. Se on yleensä hirveä.

      • pakosarja

        Pakokaasujen lämpötila ei sanottavasti putoa vaikka pakosarjassa jäähdytys,eikä kuivan putken ääni ole yhtään kovempi ,päinvastoin,siellä pitää olla äänenvaimentimet.On tullut muutamat rakennettua ja parhaillaan työn alla.


      • Boatman
        pakosarja kirjoitti:

        Pakokaasujen lämpötila ei sanottavasti putoa vaikka pakosarjassa jäähdytys,eikä kuivan putken ääni ole yhtään kovempi ,päinvastoin,siellä pitää olla äänenvaimentimet.On tullut muutamat rakennettua ja parhaillaan työn alla.

        Vetusksen isommissa meridieseleissä on ainakin esitteen mukaan öljyjäähdytys ja pakosarjaa ei ole jäähdytetty ollenkaan vedellä. Ainoastaan lämpöeristetty. Merivesi syötetään kuitenkin pakokaasun sekaan pakosarjan jälkeen kuten muissakin.
        Hinnan puolesta nuo Vetukset pitäisi olla laadukkaita joten tuo lienee hyvä ratkaisu?


      • R K-S
        Boatman kirjoitti:

        Vetusksen isommissa meridieseleissä on ainakin esitteen mukaan öljyjäähdytys ja pakosarjaa ei ole jäähdytetty ollenkaan vedellä. Ainoastaan lämpöeristetty. Merivesi syötetään kuitenkin pakokaasun sekaan pakosarjan jälkeen kuten muissakin.
        Hinnan puolesta nuo Vetukset pitäisi olla laadukkaita joten tuo lienee hyvä ratkaisu?

        jäähdyttämätön, eristetty pakosarja. Syy: Moottorit eivät muuten täyttäisi nykyisiä pakokaasumääräyksiä. Ja ne ovat varmasti hyviä koneita.
        Sen sijaan vanhempi Vetus-Indenor (Peugeot) käytti samaa ratkaisua. Seuraus: Sylinterinkannet syöpyvät puhki taaemman pakoaukon kohdalta. Olen nähnyt useita koneita, jotka menevät kaikki samasta kohdasta.
        Syy: Veden sekaansyöttö aiheuttaa suolahöyryä.
        Alumiinikansi ja valurautainen pakosarja. Korroosiolle sopivat aineet.
        Tuo Mersun OM 617 on ilmeisesti huviveneen moottori? Se kannattaa marinoida taiteen sääntöjen mukaan. Vesillä liikkuvat traktorit on asia erikseen.


      • R K-S
        Boatman kirjoitti:

        Vetusksen isommissa meridieseleissä on ainakin esitteen mukaan öljyjäähdytys ja pakosarjaa ei ole jäähdytetty ollenkaan vedellä. Ainoastaan lämpöeristetty. Merivesi syötetään kuitenkin pakokaasun sekaan pakosarjan jälkeen kuten muissakin.
        Hinnan puolesta nuo Vetukset pitäisi olla laadukkaita joten tuo lienee hyvä ratkaisu?

        niin huomaat, että ainoastaan pienin malli 4.29 on öljyjäähdytteinen. Muut mallit ovat normaalisti makeavesijäähdytteisiä.


      • pakosarja
        R K-S kirjoitti:

        jäähdyttämätön, eristetty pakosarja. Syy: Moottorit eivät muuten täyttäisi nykyisiä pakokaasumääräyksiä. Ja ne ovat varmasti hyviä koneita.
        Sen sijaan vanhempi Vetus-Indenor (Peugeot) käytti samaa ratkaisua. Seuraus: Sylinterinkannet syöpyvät puhki taaemman pakoaukon kohdalta. Olen nähnyt useita koneita, jotka menevät kaikki samasta kohdasta.
        Syy: Veden sekaansyöttö aiheuttaa suolahöyryä.
        Alumiinikansi ja valurautainen pakosarja. Korroosiolle sopivat aineet.
        Tuo Mersun OM 617 on ilmeisesti huviveneen moottori? Se kannattaa marinoida taiteen sääntöjen mukaan. Vesillä liikkuvat traktorit on asia erikseen.

        Missä märkä pakoputki on samat höyryt.


      • R K-S
        pakosarja kirjoitti:

        Missä märkä pakoputki on samat höyryt.

        "kuumalla" pakosarjalle ongelma on pahempi. No joka tapauksessa venemoottorin pakosarjan tulee olla vesijäähdytetty. Ei kai näin muten tehtäisi käytännössä kaikkiin maailman moottoreihin.


    • pakosarja

      Olisiko kuivalle pakoputkelle markkinoita huvikäytössä,ei olisi.

      • mutta

        ammattilaiset näkyvät niitä käyttävän. Listerin kyljestä putki suoraan taivaalle. Välillä jopa ilman äänenvaimenninta (huh).


    • puoshaka

      Käsitykseni mukaan useimmissa huvkäyttöön tarkoitetuissa merimoottoreissa on jäähdytetty pakosarja. Jäähdytyksessä käytetään koneessa olevaa "pakkasnestettä" joka lauhdutetaan merivesitoimisessa lauduttimessa. Usein myös moottoriöljy ja vaihteistoöly kierrätetään merivesilauduttimen kautta. Merivesi poistetaan pakoputken mutkaan jossa se ohjataan niin ettei se pääse itse pakosarjaan. Tässä on se kriittinen kohta jolla myös pakoputken mutka saadaan sopivan viileäksi. Pakosarjan osa on ns kuumaa mutta ympärillä oleva vesivaippa esim 3/4 alasta pitää kuuman osan lämpötilan riittävän alhaisena eikä päästä nostamaan konetilan lämpöä juurikaan yli 60 asteen. Pakoputkeen johdettu merivesi toimii äänenvaimentimena ja poistuu tietenkin pakokaasupaineen voimalla pakoputken aukon kautta.
      Huonoin ja lyhyt ikäisin kone on sellainen jossa merivesi kiertää raakana aina pakoputkeen saakka. Onneksi näitä ei enää juurikaan ole mynnissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe