Trileptal vs. Apydan

Lauri1111

Kertokaa kaikki, jotka olette kokeilleet molempia lääkkeitä, mielipiteenne näistä. Kumpi on parempi, kumpi aiheuttaa vähemmän sivuvaikutuksia?
Eronahan lääkkeissä ilmeisesti on että Trileptalissa on enemmän apuaineita, jotka sitten ilmeisesti aiheuttavat näitä sivuvaikutuksia?
Eli jokainen, joka on kokeillut molempia lääkkeitä, kertokaa mielipiteenne! Se olisi hyvin tärkeää minulle :)
Kiitos!

15

5613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku-22

      lääkkeisiin reagoiminen on aivan yksilöllistä ja täten sitä on vaikea vertailla kumpi aiheuttaa enemmän kumpi vähemmän.
      Toinen voi olla kohtaukseton ja täysin sivuoireeton trileptalilla kun taas joku toinen taas saa kohtauksia jatkuvasti ja sivuoireet ovat aivan hirveitä.
      Asia ei selviä kuin kokeilemalla.
      Edes se että neurologi sanoo että lääke on hyvin siedetty sivuoireiden kannalta ei kerro omalta kohdaltasi yhtään mitään.
      Kokeile sillä se selviää.

    • neiti kesäheinä

      Syy miksi mulla trileptal vaihdettii apydaniin oli se, että suola-arvot seilas missä sattuu ja pari kohtausta tuli senki takia että ne pääs liian alas.
      Apydanin kohdalla tilanne parani hiukan(joskaan ei riittävästi).
      Muista sivuvaikutuksista muistan kaksoiskuvat, mitä trileptalin aikana esiinty, mutta apydanin aikana ei. -Tosin pikkunen haitta joka ei juurikaan arkipäivää haitannu.

      • Lauri1111

        Trileptalin ja Apydanin erohan on se, että molemmissa on samat aineet, mutta Trileptalissa apuaineita on enemmän. Apydanissa ei ole siis mitään aineita, joita Trileptalissa ei olisi.
        Ansku22, sen vuoksi olisi loogista ettei Apydan aiheuta kenellekään enemmän haittavaikutuksia kuin Trileptal, eikö vain?
        Oletteko muuten huomanneet kyseisten lääkkeiden heikentävän libidoa?
        Itselläni Trileptal aiheuttaa ainakin näin alkuun väsymystä, lihasheikkoutta ja ärtyneisyyttä.
        Lisää kokemuksia näistä lääkkeistä olisi hyvä kuulla!


      • ansku-22
        Lauri1111 kirjoitti:

        Trileptalin ja Apydanin erohan on se, että molemmissa on samat aineet, mutta Trileptalissa apuaineita on enemmän. Apydanissa ei ole siis mitään aineita, joita Trileptalissa ei olisi.
        Ansku22, sen vuoksi olisi loogista ettei Apydan aiheuta kenellekään enemmän haittavaikutuksia kuin Trileptal, eikö vain?
        Oletteko muuten huomanneet kyseisten lääkkeiden heikentävän libidoa?
        Itselläni Trileptal aiheuttaa ainakin näin alkuun väsymystä, lihasheikkoutta ja ärtyneisyyttä.
        Lisää kokemuksia näistä lääkkeistä olisi hyvä kuulla!

        aikoinaan molempia lääkkeitä,mutta sivuoireista en osaa sinulle sanoa koska minulla taisi olla vielä "tutti suussa" silloin.Taisin olla ala-asteella,muisti ei pelaa niin pitkälle =)
        Jokainen edelleenkin reagoi lääkkeisiin erillälailla ja täten et pääse puusta pitkälle kyselemällä miten muut ovat reagoineet.


      • Lauri1111
        ansku-22 kirjoitti:

        aikoinaan molempia lääkkeitä,mutta sivuoireista en osaa sinulle sanoa koska minulla taisi olla vielä "tutti suussa" silloin.Taisin olla ala-asteella,muisti ei pelaa niin pitkälle =)
        Jokainen edelleenkin reagoi lääkkeisiin erillälailla ja täten et pääse puusta pitkälle kyselemällä miten muut ovat reagoineet.

        Minusta on mielenkiintoista kuulla ihmisten kokemuksista kyseisten lääkkeiden kanssa.
        Sen lisäksi, jos suurin osa molempia lääkkeitä kokeilleista sanoo toisen lääkkeen olevan heille parempi, on todennäköistä, että kyseinen lääke sopii käyttäjille paremmin.
        Vaikkakaan ei ole varmaa, että "parempi" lääke sopisi juuri jollekin yksilölle paremmin, niin ainakin se on todennäköisempää :)


      • ansku-22
        Lauri1111 kirjoitti:

        Minusta on mielenkiintoista kuulla ihmisten kokemuksista kyseisten lääkkeiden kanssa.
        Sen lisäksi, jos suurin osa molempia lääkkeitä kokeilleista sanoo toisen lääkkeen olevan heille parempi, on todennäköistä, että kyseinen lääke sopii käyttäjille paremmin.
        Vaikkakaan ei ole varmaa, että "parempi" lääke sopisi juuri jollekin yksilölle paremmin, niin ainakin se on todennäköisempää :)

        mutta asiaa ei voi yleistää trileptal huono,Apydan hyvä tyyliin.


      • Lauri1111
        ansku-22 kirjoitti:

        mutta asiaa ei voi yleistää trileptal huono,Apydan hyvä tyyliin.

        Siltikin mua ihmetyttää, miten Apydan voi aiheuttaa eri sivuvaikutuksia, kuin Trileptal (katso viestini alempana).
        Joku kemisti tai farmaseutti vois selittää?

        Itselläni Trileptal aiheuttaa lievää väsyneisyyttä.
        Suola-arvoista en ole vielä tietoinen koska niitä ei ole mitattu.


    • sauvatar

      söin Trileptalia ja mun työkaveri kertoi Apydanista, joten ehdotin sitä Neurologilleni.
      hän vaihtoi sen koska Apydan on paremmin siedetty yleensä.
      En muista mitä sivuoireita mulla oli Trileptalista,
      mutta ne lieventyi kun lääke vaihdettiin.
      Tosin Apydanin aikana on joutunut enemmän seuraamaan suola-arvoja tosin se voi johtua
      muistakin kuin itse lääkkeestä.

      Apydanista ei ole nyt mitään sivuoireita,
      kun elimistö siihen tottui =)

    • krooninen.sairastelija

      Itse olen syönyt Trileptalia jo vuosikausia. Yhdessä vaiheessa yritetiin vaihtaa Apydaniin sivuvaikutusten vuoksi.

      Trileptal aiheutti pääosin puheen katkeilua, sanojen unohtamista ja väsymystä. Edelleen nuo ovat vaivana. Apydanin myötä nuo vaivat hävisivät, mutta tilalle tuli jatkuva päänsärky, joka vei niin paljon voimia, että loppujen lopuksi päädyttiin takaisin Trileptaliin.

      Oikeastaan Trileptaliin takaisin palaaminen tapahtui "vahingossa", kun Apydan oli pitkään maahantuojaltakin loppu ja lääkkeet loppuivat kesken kun ei apteekista lisää saanut :)

      K.S

      • Lauri1111

        Ilmeisesti logiikkani ontuu sitten. Osaako joku selittää miten lääke, jossa on samoja aineita kuin toisessa mutta vain vähemmän niitä, voi aiheuttaa eri sivuvaikutuksia kuin se toinen lääke?
        Apydanhan on riisuttu versio Trileptalista. Siinä ei ole mitään aineita, mitä Trileptalissa ei ole.
        Kiitos erittäin paljon vastauksestasi K.S.

        Kertokaa vaan lisää kokemuksia ihmiset :)


      • Lauri1111
        Lauri1111 kirjoitti:

        Ilmeisesti logiikkani ontuu sitten. Osaako joku selittää miten lääke, jossa on samoja aineita kuin toisessa mutta vain vähemmän niitä, voi aiheuttaa eri sivuvaikutuksia kuin se toinen lääke?
        Apydanhan on riisuttu versio Trileptalista. Siinä ei ole mitään aineita, mitä Trileptalissa ei ole.
        Kiitos erittäin paljon vastauksestasi K.S.

        Kertokaa vaan lisää kokemuksia ihmiset :)

        Tuohon yllä esittämääni kysymykseen?


      • sauvatar
        Lauri1111 kirjoitti:

        Ilmeisesti logiikkani ontuu sitten. Osaako joku selittää miten lääke, jossa on samoja aineita kuin toisessa mutta vain vähemmän niitä, voi aiheuttaa eri sivuvaikutuksia kuin se toinen lääke?
        Apydanhan on riisuttu versio Trileptalista. Siinä ei ole mitään aineita, mitä Trileptalissa ei ole.
        Kiitos erittäin paljon vastauksestasi K.S.

        Kertokaa vaan lisää kokemuksia ihmiset :)

        kaikki, kun ei käy kaikille samalla tavalla.
        Itse kerroin miten mulla on toiminut ja
        Apydan on parempi kuin Trileptal.
        Muistini kun ei vaan pelaa vielä kuin
        pitäisi niin en muista,
        että Trileptalin kanssa olisi seurattu
        suola-arvoja näin,
        kun Apydanin kanssa eli siltä osin
        taas Trileptal olisi ollut parempi.

        Pitäisi olla kaikki vanhat paperit joista
        voisi itse lukea miten on reagoinut
        mihinkin ja tehdä niistä päätelmät.


      • Lauri1111
        sauvatar kirjoitti:

        kaikki, kun ei käy kaikille samalla tavalla.
        Itse kerroin miten mulla on toiminut ja
        Apydan on parempi kuin Trileptal.
        Muistini kun ei vaan pelaa vielä kuin
        pitäisi niin en muista,
        että Trileptalin kanssa olisi seurattu
        suola-arvoja näin,
        kun Apydanin kanssa eli siltä osin
        taas Trileptal olisi ollut parempi.

        Pitäisi olla kaikki vanhat paperit joista
        voisi itse lukea miten on reagoinut
        mihinkin ja tehdä niistä päätelmät.

        Osaako joku selittää miten lääke, jossa on samoja aineita kuin toisessa mutta vain vähemmän niitä, voi aiheuttaa eri sivuvaikutuksia kuin se toinen lääke?
        Apydanhan on riisuttu versio Trileptalista. Siinä ei ole mitään aineita, mitä Trileptalissa ei ole.


    • on syönyt

      molempia.trilep on hyökkäävämpi lääke, eli pojalla aiheutti kovasti väsymystä ja oli valmis tunnin sisällä nukkuu oli päivä tai ilta.apydan taas vaikuttaa vähän loivemmin, eli ei ainakaan väsytä niin.molemmat pitäneet kohtaukset pois niin ja näin.välistä paremmin välistä huonommin.näiden lisäksi syöty vaikka mitä:frisium,keppra,en edes muista kaikkea.

    • arpinaama

      Äskeinen keskustelija, leapas tämä viestiketju. Tässä hyvää puhetta lääkkeiden vaikutuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe