Hammaslääkärin työ

Dipoli

Joo eli olisin kiinnostunu sekä hammaslääkärin että lääkärin työstä, ja ois kiva jos joku kertois alan opiskelusta ja työstä.
Esim. onko paljon erikoistumisaloja?
Onko palkka paljon lääkärin vastaavaa huonompi?
Minkälaista alan opiskelu on?
Kuinka vaikeaa on päästä sisään tiedekuntaan?
Opiskelevatko hammaslääkärit vain hammaslääketiedettä vai tietääkö ne kans jotain lääketieteestä?

Siinä pari alkuun :]

8

5741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammasharrastaja

      Erikoisaloja tarjolla neljä, vrt. lääkispuolella muistaakseni noin neljäkymmentä plus erityispätevyysohjelmat päälle...

      Palkasta en vielä ole ottanut selvää, mutta ei se hullumpi ole.

      Aika samanlaista on kuin lääkäreilläkin opinnot, mutta klinikkavaiheessa oikeastu omia potilaita eikä vain hengailua jossakin osastolla hoitajien tiellä.

      About yhtä vaikeaa on päästä sisään kuin tavalliselle puolellekin (sama pääsykoe), hakijoita tosin vähemmän koska harva tuetää varmasti haluavansa nimenomaan hammaslääkäriksi, monia kiinnostaa lääketiede yleensä ja siksi hakevat yleispuolelle. Hampaalla tavallaan erikoistutaan suoraan perusopintojen aikana, kun taas LL-porukoille se oman alan valinta on edes vasta valmistumisen jälkeen.

      Hampaalla luetaan hieman useimpien kliinisen lääketieteen alojen perusasioita kyllä, mutta vain sen verran kuin hampaalaisen tarvitsee tietää.

      • Dipoli

        Joo itseä tosiaan kiinnostais nuo molemmat alat, ja pitää tässä miettiä kumpaan hakis..
        Hammaslääkärin työ vois kyllä olla sillain siistimpää, mutta pari asiaa puoltaa LÄÄKÄRIN ammatin puolesta:
        Enemmän erikoistumisaloja
        Parempi palkka( ei kuitenkaan kovin merkittävä syy)
        Kyky hoitaa itse omat pienet kiusalliset vaivat, ei tarvi lähtä yöllä jonnekkin päivystykseen.
        Kyky toimia hätätilanteissa, esim. jos lapsi sattuu vaikka lyömään kirveellä jalkansa poikki, lääkärinä, esim. yleiskirurgina minulla on paljon paremmat mahdollisuudet auttaa lasta kuin hammaslääkärillä.
        Ja jos esim. joku saa sydänkohtauksen, niin eikö hammaslääkäri ole aika avuton tuossa tilanteessa, kun taas lääkäri tietää täsmälleen miten toimia.
        Toivottavasti ymmärsitte nuo pointit :)

        Hammaslääkärin työ vois silti tavallaan olla siistimpää, eipähän ainakaan tarvi kaivella toisten ihmisten peräaukkoja esimerkiksi:) Tiedän että voihan sitä erikoistua vaikkapa psykiatriksi mutta kuitenkin, kyllä kaikki lääkärit varmasti jonkun aikaa terveyskeskuksissa työskentelee.


      • medisinaren
        Dipoli kirjoitti:

        Joo itseä tosiaan kiinnostais nuo molemmat alat, ja pitää tässä miettiä kumpaan hakis..
        Hammaslääkärin työ vois kyllä olla sillain siistimpää, mutta pari asiaa puoltaa LÄÄKÄRIN ammatin puolesta:
        Enemmän erikoistumisaloja
        Parempi palkka( ei kuitenkaan kovin merkittävä syy)
        Kyky hoitaa itse omat pienet kiusalliset vaivat, ei tarvi lähtä yöllä jonnekkin päivystykseen.
        Kyky toimia hätätilanteissa, esim. jos lapsi sattuu vaikka lyömään kirveellä jalkansa poikki, lääkärinä, esim. yleiskirurgina minulla on paljon paremmat mahdollisuudet auttaa lasta kuin hammaslääkärillä.
        Ja jos esim. joku saa sydänkohtauksen, niin eikö hammaslääkäri ole aika avuton tuossa tilanteessa, kun taas lääkäri tietää täsmälleen miten toimia.
        Toivottavasti ymmärsitte nuo pointit :)

        Hammaslääkärin työ vois silti tavallaan olla siistimpää, eipähän ainakaan tarvi kaivella toisten ihmisten peräaukkoja esimerkiksi:) Tiedän että voihan sitä erikoistua vaikkapa psykiatriksi mutta kuitenkin, kyllä kaikki lääkärit varmasti jonkun aikaa terveyskeskuksissa työskentelee.

        Ei se lääkäri siinä sydänkohtauksen hetkellä voi paljon muutakuin laittaa potilaan menemään sairaalaan saamaan hoitoa...

        Toisekseen hammaslääkärit tienaa väh. yhtä hyvin kuin lääkärit.

        Anteeksi nyt vaan, mutta noi syyt vaikuttivat melko lapsellisilta.


      • sama

        pääsykoe, mutta eri pisterajat. Kyllähän leegolandiaan on helpompi päästä kuin yleiselle.
        Stadiin ruotsinkieliselle puolelle on about sama kuin
        leegolle sinne.


    • ei kannata

      Jos edes epäröit, ja kykyjä löytyy, niin hae suoraan yleiselle. Itse olen yrittänyt kahdesti saada opiskeluoikeutta yleisellä, mutta se ei ole enää niin helppoa kaiken muun opiskelun ohessa.

      Tällä hetkellä olen niin täynnä oikomisia, että haluan täältä pois, piakkoin.

      • Dipoli

        No, onko se hampaiden oikominen ja poraaminen niin tylsää? Monettako vuotta oot opiskelemassa?


        Btw. Eikö olekin prekliininen vaihe olekin samanlainen hammaslääke- ja lääketieteellisessä?

        Mutta taitaa olla kuitenkin aika hankalaa vaihtaa vaikkapa hammaslääkiksestä lääkiksen puolelle kesken opintojen, vai onko?
        Vaan mitäpä sitä vaihtelemaan, pitää vaan tietää kumpi kiinnostaa enemmän..


    • legoland

      Hammaslääkärin ja lääkärin työn pystyy aika hyvin itekin hahmottamaan, koska niillä kummallakin on jokainen joskus käynyt.
      Hammaslääkärin palkka ei ole lääkärin palkkaa huonompi. Terveyskeskushammaslääkärin kokonaisansiot ovat keskimäärin 4500 euroa/kk. Yksityishammaslääkäri on puolestaan yrittäjä, joka voi vaikuttaa ansiotasoonsa työaikaansa säätelemällä.
      Terveyskeskuslääkärin keskimääräiset kokonaisansiot ovat 5100 euroa/kk (sisältää lisätyöt ja päivystyksen).
      Hammaslääkärin työ ei siis sisällä rankkoja päivystyksiä, joten siten se on "helpompaa". Kannattaa itse pohtia, mitä arvostaa ja mitä haluaa.
      Sen haluaisin vielä lisätä, että hammaslääkärit opiskelevat lääkäreiden kanssa kaksi ekaa vuotta.

    • Anonyymi

      Jos suu-ja leukakirurgiksi erikoistuu niin siinä pitää hallita asioita vähän enemmän kuin esim ortopedi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe