Joo eli olisin kiinnostunu sekä hammaslääkärin että lääkärin työstä, ja ois kiva jos joku kertois alan opiskelusta ja työstä.
Esim. onko paljon erikoistumisaloja?
Onko palkka paljon lääkärin vastaavaa huonompi?
Minkälaista alan opiskelu on?
Kuinka vaikeaa on päästä sisään tiedekuntaan?
Opiskelevatko hammaslääkärit vain hammaslääketiedettä vai tietääkö ne kans jotain lääketieteestä?
Siinä pari alkuun :]
Hammaslääkärin työ
8
6226
Vastaukset
- hammasharrastaja
Erikoisaloja tarjolla neljä, vrt. lääkispuolella muistaakseni noin neljäkymmentä plus erityispätevyysohjelmat päälle...
Palkasta en vielä ole ottanut selvää, mutta ei se hullumpi ole.
Aika samanlaista on kuin lääkäreilläkin opinnot, mutta klinikkavaiheessa oikeastu omia potilaita eikä vain hengailua jossakin osastolla hoitajien tiellä.
About yhtä vaikeaa on päästä sisään kuin tavalliselle puolellekin (sama pääsykoe), hakijoita tosin vähemmän koska harva tuetää varmasti haluavansa nimenomaan hammaslääkäriksi, monia kiinnostaa lääketiede yleensä ja siksi hakevat yleispuolelle. Hampaalla tavallaan erikoistutaan suoraan perusopintojen aikana, kun taas LL-porukoille se oman alan valinta on edes vasta valmistumisen jälkeen.
Hampaalla luetaan hieman useimpien kliinisen lääketieteen alojen perusasioita kyllä, mutta vain sen verran kuin hampaalaisen tarvitsee tietää.- Dipoli
Joo itseä tosiaan kiinnostais nuo molemmat alat, ja pitää tässä miettiä kumpaan hakis..
Hammaslääkärin työ vois kyllä olla sillain siistimpää, mutta pari asiaa puoltaa LÄÄKÄRIN ammatin puolesta:
Enemmän erikoistumisaloja
Parempi palkka( ei kuitenkaan kovin merkittävä syy)
Kyky hoitaa itse omat pienet kiusalliset vaivat, ei tarvi lähtä yöllä jonnekkin päivystykseen.
Kyky toimia hätätilanteissa, esim. jos lapsi sattuu vaikka lyömään kirveellä jalkansa poikki, lääkärinä, esim. yleiskirurgina minulla on paljon paremmat mahdollisuudet auttaa lasta kuin hammaslääkärillä.
Ja jos esim. joku saa sydänkohtauksen, niin eikö hammaslääkäri ole aika avuton tuossa tilanteessa, kun taas lääkäri tietää täsmälleen miten toimia.
Toivottavasti ymmärsitte nuo pointit :)
Hammaslääkärin työ vois silti tavallaan olla siistimpää, eipähän ainakaan tarvi kaivella toisten ihmisten peräaukkoja esimerkiksi:) Tiedän että voihan sitä erikoistua vaikkapa psykiatriksi mutta kuitenkin, kyllä kaikki lääkärit varmasti jonkun aikaa terveyskeskuksissa työskentelee. - medisinaren
Dipoli kirjoitti:
Joo itseä tosiaan kiinnostais nuo molemmat alat, ja pitää tässä miettiä kumpaan hakis..
Hammaslääkärin työ vois kyllä olla sillain siistimpää, mutta pari asiaa puoltaa LÄÄKÄRIN ammatin puolesta:
Enemmän erikoistumisaloja
Parempi palkka( ei kuitenkaan kovin merkittävä syy)
Kyky hoitaa itse omat pienet kiusalliset vaivat, ei tarvi lähtä yöllä jonnekkin päivystykseen.
Kyky toimia hätätilanteissa, esim. jos lapsi sattuu vaikka lyömään kirveellä jalkansa poikki, lääkärinä, esim. yleiskirurgina minulla on paljon paremmat mahdollisuudet auttaa lasta kuin hammaslääkärillä.
Ja jos esim. joku saa sydänkohtauksen, niin eikö hammaslääkäri ole aika avuton tuossa tilanteessa, kun taas lääkäri tietää täsmälleen miten toimia.
Toivottavasti ymmärsitte nuo pointit :)
Hammaslääkärin työ vois silti tavallaan olla siistimpää, eipähän ainakaan tarvi kaivella toisten ihmisten peräaukkoja esimerkiksi:) Tiedän että voihan sitä erikoistua vaikkapa psykiatriksi mutta kuitenkin, kyllä kaikki lääkärit varmasti jonkun aikaa terveyskeskuksissa työskentelee.Ei se lääkäri siinä sydänkohtauksen hetkellä voi paljon muutakuin laittaa potilaan menemään sairaalaan saamaan hoitoa...
Toisekseen hammaslääkärit tienaa väh. yhtä hyvin kuin lääkärit.
Anteeksi nyt vaan, mutta noi syyt vaikuttivat melko lapsellisilta. - sama
pääsykoe, mutta eri pisterajat. Kyllähän leegolandiaan on helpompi päästä kuin yleiselle.
Stadiin ruotsinkieliselle puolelle on about sama kuin
leegolle sinne.
- ei kannata
Jos edes epäröit, ja kykyjä löytyy, niin hae suoraan yleiselle. Itse olen yrittänyt kahdesti saada opiskeluoikeutta yleisellä, mutta se ei ole enää niin helppoa kaiken muun opiskelun ohessa.
Tällä hetkellä olen niin täynnä oikomisia, että haluan täältä pois, piakkoin.- Dipoli
No, onko se hampaiden oikominen ja poraaminen niin tylsää? Monettako vuotta oot opiskelemassa?
Btw. Eikö olekin prekliininen vaihe olekin samanlainen hammaslääke- ja lääketieteellisessä?
Mutta taitaa olla kuitenkin aika hankalaa vaihtaa vaikkapa hammaslääkiksestä lääkiksen puolelle kesken opintojen, vai onko?
Vaan mitäpä sitä vaihtelemaan, pitää vaan tietää kumpi kiinnostaa enemmän..
- legoland
Hammaslääkärin ja lääkärin työn pystyy aika hyvin itekin hahmottamaan, koska niillä kummallakin on jokainen joskus käynyt.
Hammaslääkärin palkka ei ole lääkärin palkkaa huonompi. Terveyskeskushammaslääkärin kokonaisansiot ovat keskimäärin 4500 euroa/kk. Yksityishammaslääkäri on puolestaan yrittäjä, joka voi vaikuttaa ansiotasoonsa työaikaansa säätelemällä.
Terveyskeskuslääkärin keskimääräiset kokonaisansiot ovat 5100 euroa/kk (sisältää lisätyöt ja päivystyksen).
Hammaslääkärin työ ei siis sisällä rankkoja päivystyksiä, joten siten se on "helpompaa". Kannattaa itse pohtia, mitä arvostaa ja mitä haluaa.
Sen haluaisin vielä lisätä, että hammaslääkärit opiskelevat lääkäreiden kanssa kaksi ekaa vuotta. - Anonyymi
Jos suu-ja leukakirurgiksi erikoistuu niin siinä pitää hallita asioita vähän enemmän kuin esim ortopedi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389