Aloitus- päättyy joskus.

Tiikerijellona^^

Novelli
Maanantain monet kasvot


Kännykkä soitti aamumusiikkinsa, eli herätti minut kesken unien.
"Hitto, ei kello vielä voi kuutta olla." mutisin.
Kello näyttää sitä mitä se juuri onkin, viittätoista yli kuusi. Nyt se kysyi haluanko nukkua, eli painan joko tolkku- tai ok- rastia. Torkku antoi kymmenen minuuttia lisäaikaa nukkua. Samassa olin täysin hereillä.Muistin juuri, että pukeutuminen veisi tavallista enemmän aikaa.
Okei, mitä tungen jalkaani? mustat farkut niittivyöllä vai tavalliset perusfarkut? Kenties mustat kangashousut?
Paljonko paitoja on lattialla? Pimeää. En tykkää pimeästä. Laitan valot. Silmiä kirveltää. Nyt on liian valoisaa. No, kai minä tähän totun. En ole kuollut vielä!
Paitoja hujan hajan huoneen ympäri. Naulakossa, pöydällä, laatikoissa- ja vaatekaapissa. Milloin minä opin valitsemaan vaatteet jo illalla? Ette kyllä usko miten kamalaa tämä on.
Hahaa, maanantai, hävisit ensimmäisen taistelusi. Käyn ikuista sotaa maanantain kanssa.
Minulla on jo vaatteet päällä. Löysin jostakin ne parhaat mustat pillifarkut, ja päälle sain ihmeenkaupalla puhtaan (!) mintunvihreän t-paidan, ja samansävyisen kauluspuseron.
"Ei video." Minä muistin tietysti vasta nyt sen. Vilkaisen kelloa. Mitä? onko näköni heikennyt? ei se vielä ole puolta seitsemää!
Kaivelen meikkipöytäni laatikostoja. Riuhtaisen kaikki silmiin heti osuvat huulupuikot, rajauskynät, kynsilakat, muotovaahdot, harjat, luomivärit, kasvojen hoitoaineet sekä lakat.
Painelen vessaan. levitän kaikki lavuaarin yläpuolella olevaan hyllykköön, ja alan viimeistellä kasvoja ja hiuksia.
" Kuka siellä on ja tähän aikaan? Eikö me vanhat ihmiset päästä vessaan enää aamuisin?"
Mutsi koputteli oveen. Minä yritin huudella jotain älykästä. " Menkää toiseen vessaan" "Täällä olen nyt minä".

Aamiaispöydässä sota minun ja maanantain välillä riehuu hurjana. Maanantai yrittää saada minut ensin tahallaan myöhästymään.
" Et kai sä laihduta?" Mutsi kysyi töllistellen minun ikiomaa ruokaani johon sillä ei olisi ollut oikeutta koskea.
" Mulla ei oo nälkä aamuisin, puuronaama. " Minä tiesin, ettei mutsi luovuta helpolla. Ja jos sitä aletaan vielä haukkumaan on tiedossa katastrofi.
Pikkusiskoni pureksii omaa porkkanaansa hiljaisuuden vallitessa, kunnes huokaisee:
" Mä voisin kyllä olla laihempi. " Siskoni oli kymmenen.
" Kuulinkohan minä nyt väärin, pikku Neiti? " Äiti kysyi vaarallisen hiljaisesti.
" Et sä mitään kuullut", pikkusisareni ryntäsi keittiöstä pukemaan. Haalareita. Kuolisin häpeästä jos joutuisin käyttämään sellaisia. Pikkusiskoni kehtaa. Hän on aina ollutkin sekopää.

" Odotat siinä nyt! " Mutsi oli raivoissaan. Minähän olin syönyt peräti leivän ja kupin kaakaota. Itseni keittämää.
" Mitä sä musta haluut! Mä en voi odottaa! Bussi tulee!" Minä rääyn vastaan. Minä tiedän, että sinä haluat jatkaa tätä riitaa. Mutta entäpä minä? Minä en halua.
" Sä syöt ihan liian vähän. Sä olet anoreetikko pian. Mä joudun vaan ilmottamaan siitä sun opettajallesi ja keittiöön."
Mä katsoin sitä silmät pyöreinä. Idiootti muija. Voi hitto, millanen hyypiö minulla on äitinä. Saastaista, tuokaa desinfiointiaine. Minua oksettaa. Ja vati. Minä olen vaarallinen, koska voin yrjötä päällesi.


Bussi tuli ja meni. Minä ehdin mukaan. Luojan kiitos. Minulla alkaa kahdeksalta koulu. Enkä minä halua merkintää siitä että myöhästyin mutsin takia.


" Mitä sinä teet. Niin. Mitä teet!?" Opettajan vihainen ääni laukesi luokassa. Katselin kelle hän huusi. Hah, vierustoverini sai taas huudot. Hän on tyhmä lunttaava poika. Minua yrjöttää kun näen sen. Hetkinen. Minä sain huudot. Mitä!?
" Katselen." Vastaan arvokkaasti.
" Jos neiti katselee niin kertoisiko neiti myös sen, miten tämä lasketaan?" Opettaja oli punainen.
Nyökkäsin. Helppoja tehtäviä! Pelkästään tilavuuden kertausta. Hetkinen. Tilavuuden. Mikä ihme se oli?
Huijasit minua taas, maanantai! Typerä huijari. Saat vielä maksaa. Kyllä minä sinut päihitän.

Välitunti. Olen parhaiden ystävieni kanssa kävelemässä ympäri pihaa. Pojat ovat joko istumassa luokan "suosittujen" tyttöjen kanssa, eli Minnan, Elisan, Saran ja Sofian kanssa, tai sitten pelaamassa nyrkkipainia.
Tytöt keinuvat. Typerää, minä tuumin. Ei kutosten kuulu keinua kilpaa. Se on yhdeksänkesäisten puuhaa.
Kavereiden kanssa kuljeskelen ankealla pihamaalla.
Sataa. Minä en pidä sateesta.
Silloin on märkää.
" Hei, katso! sammakko! "
Voi että kun kiinnostaa. Lopeta jo, minun tekisi mieleni kiljua. Että se on nöyryyttävää!
Kati Lehtola oli kunnon hikipinko. Ja minusta hikipinnot olivat rasittavia. Minä en ainakaan olisi.
'sammakko' huutaa tuleva biologi. Ja matemaatikko. Ja liikunnan opettaja, salibandyn pelaaja sekä kemisti. Fyysikko. Astronautti. Äidinkielen nero sekä uskontoihminen. Voi luoja, minä todella inhoan Katia. Katoa! En siedä sinua silmissäni.

Kello soi. Typerää pongpotusta. DING- DONG. Raivostuttava ääni ja minä haluan kirkua.
Matikkaa. Minä oksennan sen. Minä en ymmärrä sitä. Ja se on matikan syy! Typerä oppiaine. Ei sitä erkkikään kestä. Janita osaa. Siitä vain, NEROPATTI!

Ihanaa, minä saan ruokaa. Se on kylläkin pahaa. Kokki hoi, oletko sinä poropeukalo? Että osaat tehdä PAHAA ruokaa. Minäkin osaan perempaa. Kuulitko, tämä peruna on läpimätä ja minua yrjöttää jälleen. Onko koulun IHAN PAKKO olla kidutusta? Maanantai sen tekee. Törppömaanantai. Minä inhoan maanantaita.

Taas sataa. Hohoi, minä haluan että paistaa aurinko. En halua kastua aina. Minä aion kiljua.
Maanantain mitään mainitsematon mammero. Mia on sellainen. Ja sellaisen ystävä en halua olla. Maanantai pilaa kaiken. Minä inhoan maanantaita.

Miksi meillä on uskontoa silloin kun minulla ei ole kirjoja mukana? Maanantain vika. En muistanut laittaa niitä laukkuun kun maanantai pilasi aamuni. Typerä maanantai, minä inhoan sinua!
" Onko sulla joku ongelma? Kun sä olet noin vihaisen näköinen."
Mitä se sinulle kuuluu, ämmä? oletko minua varten palkattu tyhmä nainen? vai kenties MAANANTAIN palkkaama. Kuuletko, maanantai. Minä INHOAN sinua.
" Haluutko sä puhuu jostain? Näytät siltä kuin maailmanloppu olisi tullut"
Terveydenhoitajan typerys. Minä inhoan sinua. Eikä sovi unohtaa törppö- maanantaita. Minä inhoan maanantaisin kaikkea, varokaa, minä voin silloin purra.
" En haluu. Kai sä tajuut et on mulla muutakin tekemistä kuin lorvailla sun luonas?! Kun mä haluisin ELÄÄ enkä puhuu sun kanssas, come on!"
" Ei sovi hiiltyä, nuori nainen. Mutta josolet varma niin-"
" Kyllä mä olen oikein sataprosenttisen varma etten mä halua jutella tollasen nuuskijan kanssa sekuntia kauempaa. Hyvästi. "
Minä lähdin helmat liehuen ovesta ulos. Herran Jumala, lopu maanantai jo.
Mutta se oli vasta alkanut! Härskiä. Sanon minä.
***
- Hei. Mä oon Maria. En Marja. Minä joudun selittämään sen myös maikoille. Ne kun eivät millään halunneet uskoa.
- Ah, anteeksi, Marja, maikka sanoo. Pyörittelen. silmiä. Ei väkisin. Voin minä Marja olla. Se vain ei ole nimeni.

- Moi Maria! Kimmo ajoi minun viereeni. Olin juuri päässyt koulusta (hahaa, maanantai, et jättänyt minua jälki-istuntoon!) Kävelin kirjastoa kohti. Kimmo oli pyörällä liikkeellä.
Videon hullu, nythän on talvi. Oliko sillä kypärä? No eipä tietenkään. Sellainen kovis- kuten kaikki muutkin.
- No hei. En kuulosta mitenkään ilahtuneelta. Maanantai laittaa minut inhoamaan kaikkia.
- Mitä sä täällä yksin tarvot? Eiks sun pitäis olla kavereides kaa? Eikö esimerkiksi Sara ja Sofia ole niiden poikafrendien kanssa?
- Ei mulla ole.
- Poikaystävää?
- No niin.
- Mitä?
- Onko niin ihmeellistä?
- Sä olet vapaa?
- No mitä oletat?
- Noin nätillä tytöllä pitäisi olla.
- Oo hiljaa.
- Voin mä ollakin.
Me seistiin siinä kadulla. Tuijottelimme toisiamme. Minä en sananvaihdon jälkeen kehdannut sanoa mitään. Minä olin paljastanut yhden elämäni asioista: Minulla ei ole ketään poikakamua.
- Onko se niin hirveetä? Kysyin lopulta.
- Ai mikä? Kimmo esitti tyhmää.
- Ettei mulla ole poikkista?
- Ai se. No on se vähän.
- Missä suhteessa? En mä ole mikään kovis.
- Ei kaikkien tarttis ollakaan.
- Mä en oo sellanen. Moikka. Minä menen nyt. Haluan jatkaa keskustelua. Mutta roolini koulussa on aina sama: Kiltti, uuttera, lahjakas, hyvä. En minä sellainen oikeasti ole. Pitää vain näyttää opettajille- tai jollekin millainen olisi ihanneoppilas. Minä en sitä normaaliasenteellani korjaisi.
JATKUU JOSKUS.................

6

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittamista,ja tulee

      helposti.ei ujostuta lukea,eikä ole vaivaantunut olo.Sinulle kirjoittaminen on helppoa ja ajatusmaailma tarinan edetessä jouhevaa.olet näköjään kirjoittanut paljon,katsotaan kuinka syvälle uskallat itsesi viedä kirjoittaessasi.Kirjoittaja joutuu aina panemaan itsensä likoon,ja siinä veri punnitaan.Mutta tiikerijellonalta kyllä uskaltaa odottaa.(eihän tartte kehua,jos tykkäs?)jatko luetaan.

    • scarabaeus

      harmittaa se, etten tiedä onko ounasteluni oikea.
      Siis jos nyt varmasti tietäisin kuka on nimimerkin takana niin myöskin varmasti voisin sanoa mielipiteeni, mutta kun ei näistä tiedä näistä nimimerkeistä.
      Voi hyvänen aika sentään!
      Joten luotan omaan intuitiooni kirjoittajan suhteen ja kerron mielipiteeni sen pohjalta, joka on seuraava:

      Verrattuna aikaisempaan tekstiisi, tämä on sujuvampaa ja ilmavampaa, eli minun kriteereilläni olet kehittymässä erittäin hyvään suuntaan.
      Ja vaikka et olisikaan sama kirjoittaja johon tekstiäsi nyt vertasin, niin

      tämä teksti on sujuvaa ja luin mielelläni, ja luen varmasti lisääkin.

    • Yönkakkara

      Kyllä, ihan jees tekstiä: sen luki mielenkiinnolla alusta loppuun, ja vieläpä helposti - sellainen ei ole niin helppoa saavottaa. Lisäksi olet vielä nuori ja nuoruutesi näkyy tekstissäsi, raikkaalla tavalla - tekstisi ei ollut ihan sellaista tyypillistä "teinin jurnutusta", vaan siinä oli samalla myös ideaa ja huumoriakin.

      Seuraavat kaksi asiaa minua kuitenkin häiritsivät paljon:

      - Mä- ja minä-muotojen käyttö: ei ollut mitään selkeätä kaavaa miten ne olisivat menneet, esim. puhuttaessa ja mä ja kertoessa minä, vaan ne vaihtelivat miten sattui... harvoin näin käy oikeasti.

      - Maanantain vihaamisen toistelu kun tekstiä oli mennyt n. 3/4. Siinä kohdassa tuli jo sillain, että kun aikaisemmin maanantain vihaaminen oli ollut hyvä muistutus aina välillä, tyyliin "jep, tätä se on: paska maanantai", niin nyt sinulta pääsi se maanantain vihaaminen käsistä: innostuit ja ohjakset herpaantuivat ja maanantain vihaaminen muuttui vähän kuluneeksi, yliliioittelevaksi toisteluksi. Onneksi sait ohjakset pian kuitenkin takaisin käsiisi ja ihan lopussa maanantain vihaaminen saavutti jälleen huvittavan ja nokkelan tason, joka sillä oli tekstin alussa.

      Sinussa on potentiaalia, jatka ihmeessa :).

    • Tiikerijellona^^

      Kävelen hitaasti madellen kohti kirjastoa, jonka huiput kohosivat silmieni edessä. Sivusilmällä näin Kimmon, joka epätoivoisesti viuhtomalla yritti saada minut kääntymään. Minä en kääntyisi. Mutta miksen? sanoi pieni hämyinen ääni päässäni- Niin, miksen?
      ´koska maanantai yrittää saada minut tuntemaan itseni huonoksi, kun Kimmo paljastaa että voitko jo mennä, kun näköä kirveltää...´ sitä tyydytystä en maanantaille antaisi.

      Pääsin kirjastoon. Ilman vaikeuksia, koska olen varmasti maanantaita voitolla.
      Hipsin omaan lukunurkkaani, jonne kukaan ei koskaan eksynyt. Kaivelin reppuani, kunnes löysin sen- oman, rakkaan, salaisimman vihkoni. A4-kokoa olevan vihkon sisältö oli arvokkaampaa minulle kuin kulta. Minun omatekemäni novellit, kirjoitelmat ja runot.
      Avasin vihkon ja aloin lukea viimeisimpiäni tekstejäni.
      "... Kaipaan häntä yhä. En tiedä, mistä hänet löytäisin, ja jos löydän, en tiedä mitä tekisin. Kuin unessa tarvoin seuraavan päivän. Hän oli poissa. Rakkain, lämpimin, omin. Kukaan ei koskaan voinut korvata häntä(...)"
      Olikohan tuo liian paksua, minä mietin omia tekstejäni. Äskeinen oli eräästä ihanasta, surullisen kauniista omatekemästä novellistani.
      Yht'äkkiä viha purkautui minusta. Miten joku saattoi rääkätä elävää ihmistä! Maanantai! Tämä ei ole ensimmäinen kerta. Mikset sinä jätä minua rauhaan!
      - Moi. Mulla olis asiaa sulle. Kimmo porhalsi minun luokseni. Tyhmä! Miksi sinä seuraat minua?
      - Ai on vai. Minä tylsistyn. Olisi pitänyt hakea kiskalta karkkia. Olisi jotain tekemistä.
      - Nii. Kimmo sanoo. minä en kuullut. Mikä oli se ensimmäinen sana? Tajuaakohan Kimmo etten minä kuullut?
      - kuulitsä? Kimmo luki minun omat ajatukseni. Miksi sinä katsot lävitseni?
      - En. Se on ainoa mitä jaksan puhua.
      - Alatsä olee? Sä olet aina ollut niin kaunis, fiksu, ja siis-sillee. Mä olen katellut sua.. -se jäi miettimään mitä sanoisi-
      -.. Noin viime elokuusta asti.
      MITÄ? Se äijä oli seonnu.
      - Hohhoh, miksi sä valehtelet? Minä kysyn.
      - Mä en valehtele. Tää on täyttä totta.

      JATKUU......

      - pieni lisäys: Kiitos kaikille, jotka ovat kehuneet tarinaa :) minulla ei ollut nyt aikaa muuttamaan tekstejäni , koska olen rajatulla ajalla kirjoittamassa. - Tiikerijellona^^

      • tiikerijellona

        Hemmetti se on hullu kundi.
        - Ootsä varma et sä oot tosissasi?
        - Hitto, tietenkin mä olen. Sen kasvoille nousi vieno puna.
        Minä katselen sitä silmät tihrustaen päästä varpaisiin. Ei hullumpi kundi-jos se kerta vielä tykkäsi minusta.
        Jota siis en uskonut.
        - No? Vitsi eikö noita kundeja mikään pidätellyt. Miksi se vaati minulta vastausta?
        Eikö se ymmärtänyt, että tytölläkin voisi olla oma ajatusmaailma?
        - Mitä 'no'!? Tiuskaisen vihaisena. Mitä videota se sitä multa kysyi, kun se näki että minä mietin.
        - Just just, sähän oot sähäkkä pimu. No, ei sillä ole väliä, niissä on haastetta.
        HEL***** KUS****, mun teki mieli huutaa. Voi että sinä kehtaat. Tuollaisen idiootin tyttöystävä en todellakaan halua olla. Haista huilu.
        Minä-
        en ole sellainen jota voi pompotella miten lystää-
        'haastetta'. Voi videon dorka!!

        Kimmo lähti. Minä en pahastunut ollenkaan. Se sitten kehtasi. Maanantain vika, muistutin itseäni. Toisaalta pieni ääni päässäni taisteli vastaan, kuten se oli tänään ensimmäistä kertaa herännyt.
        'onko se sittenkään maanantain syy?'
        ' on se. Se laittaa minut vihaamaan kaikkea.'
        ' mutta miksi ääni päässäni tivasi'
        ' kuules nyt. Maanantait- ne ovat pilanneet kaiken.'
        ' onko sinulla todisteita'
        ' on. Aivan liikaa.'i ole totta. Tämä alkaa rasittaa. Maanantai. Näytä minulle todelliset kasvosi.

        ***

        Vanha mummeli tuli hakemaan jotakin kirjaa. SEIS! Tämä on minun yksityisaluetta!
        Yäääääk, se lainasi jonkun rakkauskirjan- ROMAANIN! Yäääääk, kamala maku tuolla naisella!
        Maanantai pakotti minut sanomaan:
        - Teilläpä on mielenkiintoinen maku. Oletteko kirjainsinööri, kysyin viileän happamasti.
        Nainen närkästyi. No, lähtipä sentään pois yksityisalueeltani.
        ***


    • tiikerijellona

      Eli olen siis sama henkilö- Tiikerijellona^^.
      En ollut rekisteröitynyt tällä nimellä kun kirjoitin novellia.. Se jatkuu sitten joskus...;)
      Onko älykästä jatkaa? kun tuossa edeltävässä en yltänyt parhaimpiini...:/
      Kestääkö kukaan..eh lukea loppuun? suotta en jaksa kirjoittaa tänne :J

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe