NYT DUBAI ON MUUTTUNUT

jortti petuni

Olen käynyt Dubaissa useita kertoja. Viime viikolla taas siellä käydessäni huomasin sen todella jo kasvannen jo niin suureksi ettei siinä ollut enää mitään mieltä ja se ennenkaikkea, että se ei enää ole entisensä viehättävä Dubai. Liikennekaaos oli todella järkyttävää ja ihmisiä sekä varsinkin rakennustyömaita liian paljon. Tällä kaikella en tarkoita että kaipaisin muinaista paimentolaisten kylää. En, vaan sitä kaikki oli paisunut NIIN suureksi. Hintatason suhteellinen nousu on ollut huimaa, jos vertaa 10 vuotta taakse olevaan aikaan. Nyt oli pettymys käydä siellä. Ensi kerralla kohde on joku muu paikka.

21

7031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itse pidin dubaista kyllä valtavasti. oli mukavaa päästä aivan toiseen kulttuuriin, joka kuitenkin dubaissa on hyvinkin vapaamielistä. Hintataso oli kyllä ostoskeskuksissa suomen tasoa, mutta kyllä piraatteja ja ruokaa halvalla sai. Uudestaan kyllä aijon hymyssä suin mennä.

      • vapaamielistä ??

        Tulin juuri, en huomannut, enkä mene uudestaan.


      • ette mene
        vapaamielistä ?? kirjoitti:

        Tulin juuri, en huomannut, enkä mene uudestaan.

        karsiutuu kaikki turhanpäiväiset narisijat ja valittajat matkasta pois.


    • enää Dubaihin

      Itselleni riitti kerta Dubaissa, juuri noista mainitsemistasi syistä. Lisäksi v*tutti dubailaisten ylimielisyys. Nehän kohtelevat työntekijöitään ja palvelijoitaan kuin eläimiä.

      Vapaamielinen ei Dubai ollut, pikemminkin ahdasmielinen, tiukkapipoinen maa.

      • äänestäville tarkoitettu

        paikka. Sellaisille suosittelen Tukholmaa.


      • Dubaihin

        Kiinnostaisi hiukan tarkemmat perustelut Dubain epäkohdista. Ei kai vaan viinan huono saatavuus aiheuta ärtymystä...vai mikä? Se, että sinne menee työläiseksi tai palvelijaksi on ihan eri juttu kuin lomailu, niistä kokemuksista on parempi valittaa muualla.


      • Kuudes kerta sinne
        äänestäville tarkoitettu kirjoitti:

        paikka. Sellaisille suosittelen Tukholmaa.

        Olen käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana n. reilut 10 kertaa ja toki huomannut moninaisen kehityksen. Näin myös täällä Suomessa. Menen taas tammikuussa lastenlapsieni kanssa ja olen varma etten pety, sää on lämmin, ostoskeskuksia on taas tullut lisää, hygieniataso on korkea ja aina on riittänyt katseltavaa. Suosittelen kaikille kanarian matkailijoille vilpittömästi!


      • lähdit

        sinne asti palvelijaksi? Odotitko sitten jotain kunnioittavaa kohtelua? Siellä on vähän eri kulttuuri paikallisten keskuudessa palvelijoiden suhteen.
        Minun tyttäreni oli siellä aupairina ranskalaisessa perheessä ja sai hyvän kohtelun.


      • olin herra!
        lähdit kirjoitti:

        sinne asti palvelijaksi? Odotitko sitten jotain kunnioittavaa kohtelua? Siellä on vähän eri kulttuuri paikallisten keskuudessa palvelijoiden suhteen.
        Minun tyttäreni oli siellä aupairina ranskalaisessa perheessä ja sai hyvän kohtelun.

        En ollut palvelijana vaan herrana Dubaissa. Tuntui todella vastenmieliseltä katsoa, miten dubailaiset kohtelevat "palvelijoitaan" (= orjiaan). Aasialaisia työntekijöitä kohdellaan kuin heillä ei olisi ihmisarvoa lainkaan. En pitänyt siitä.

        Onneksi minulla on valinnanvapaus. Itse arvostan enemmän yhteisöjä/yhteiskuntia, jotka rakentuvat korkeampien moraalisten prinsiippien varaan kuin Dubai.

        Olavi Paavolainen kirjoitti natsi-Saksassa teoksen "Kolmannen tasavallan vieraana". Varmasti nämä tällä palstalla Dubaita ylistävät olisivat viihtyneet loistavasti turisteina 1930-luvun natsi-Saksassa. Sielläkin oli siistiä, turvallista, upeita rantoja, edullisia ostosparatiiseja jne... Työt tekivät ali-ihmiset, kuten juutalaiset ym. Herrakansa sai valita omansa työnsä.

        Ette ehkä tule tunnustaneeksi itsellenne, että tämän päivän Dubai ei kaikessa hirveydessään ole välttämättä kaukana 1930-luvun Saksasta.

        Kerran kävin, koskaan en mene uudestaan. Hyvä, että kävin. En koskaan lakkaa kertomasta näkemästäni. Samalla tavalla kuin Dubaita kohtaan olen tuntenut vastenmielisyyttä paitsi natsi-Saksaa myös Neuvostoliittoa kohtan, sitäkin kovasti ylistettiin aikoinaan.


      • viinan saatavuus
        Dubaihin kirjoitti:

        Kiinnostaisi hiukan tarkemmat perustelut Dubain epäkohdista. Ei kai vaan viinan huono saatavuus aiheuta ärtymystä...vai mikä? Se, että sinne menee työläiseksi tai palvelijaksi on ihan eri juttu kuin lomailu, niistä kokemuksista on parempi valittaa muualla.

        Eipä haitannut viinan huono saatavuus, koska olen absolutisti. En juo polta, juo enkä käytä huumeita. Ärsytti kyllä paikallisten tapa käytää alkoholia. Ollaan olevinaan niin islamilainen maa. Kuitenkin vedetään "salaa" alkoholia.

        Päivällä ja ihmisten edessä puhutaan yhtä ja yöllä ja salaa tehdään ihan jotain muuta. Eikös se ole kaksinaamaista.

        Dubain epäkohdat? Nehän huutavat kovaa ja tulevat vyöryn lailla silmille. Miten, Rakas Ystävä, sinä et niin ole voinut olla huomaamatta.


      • miten sinä
        viinan saatavuus kirjoitti:

        Eipä haitannut viinan huono saatavuus, koska olen absolutisti. En juo polta, juo enkä käytä huumeita. Ärsytti kyllä paikallisten tapa käytää alkoholia. Ollaan olevinaan niin islamilainen maa. Kuitenkin vedetään "salaa" alkoholia.

        Päivällä ja ihmisten edessä puhutaan yhtä ja yöllä ja salaa tehdään ihan jotain muuta. Eikös se ole kaksinaamaista.

        Dubain epäkohdat? Nehän huutavat kovaa ja tulevat vyöryn lailla silmille. Miten, Rakas Ystävä, sinä et niin ole voinut olla huomaamatta.

        ne salaajuomiset olet huomannut, kun olet itse absolutisti? Olen käynyt monet kerrat Dubaissa, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään juovan alkoholia. Minäkin kun olen absolutisti, niin en ole hakeutunut sellaisiin paikkoihin jossa sitä juodaan. Paikallisissa ruokaravintoloissa olen käynyt syömässä, mutta kun niissäkään ei tarjoilla alkoholia. Olen nyt kyllä vähän ihmeissäni. Tavallinen absolutisti matkailija ei kyllä pääse salaajuomisia näkemään. Olen paljon liikkunut ja ystävystynyt tavallisten työläisten joukossa enkä ole yhtään tyytymätöntä tyyppiä tavannut. Viime kerralla tein oikein galluppia siitä että haluavatko asua siellä vai menisivätkö kotimaahansa. Yksikään ei halunnut palata kotimaahan. Missä ne epäkohdat jotka oikein vyöryvät silmille? Ovat ainakin osaksi matkailijoiden (kiihkoilijoiden) keksimiä tai suurentelemia. No on kai niitä epäkohtia joka maassa kun ruvetaan kaiveleen, mutta eivät tällä palstalla parane.


      • miten sinä kirjoitti:

        ne salaajuomiset olet huomannut, kun olet itse absolutisti? Olen käynyt monet kerrat Dubaissa, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään juovan alkoholia. Minäkin kun olen absolutisti, niin en ole hakeutunut sellaisiin paikkoihin jossa sitä juodaan. Paikallisissa ruokaravintoloissa olen käynyt syömässä, mutta kun niissäkään ei tarjoilla alkoholia. Olen nyt kyllä vähän ihmeissäni. Tavallinen absolutisti matkailija ei kyllä pääse salaajuomisia näkemään. Olen paljon liikkunut ja ystävystynyt tavallisten työläisten joukossa enkä ole yhtään tyytymätöntä tyyppiä tavannut. Viime kerralla tein oikein galluppia siitä että haluavatko asua siellä vai menisivätkö kotimaahansa. Yksikään ei halunnut palata kotimaahan. Missä ne epäkohdat jotka oikein vyöryvät silmille? Ovat ainakin osaksi matkailijoiden (kiihkoilijoiden) keksimiä tai suurentelemia. No on kai niitä epäkohtia joka maassa kun ruvetaan kaiveleen, mutta eivät tällä palstalla parane.

        Alkoholi on islamissa kielletty, myös Arabiemiirikunnissa on alkoholi kielletty. Kuitenkin kaikki hotellien yökerhot ja ravintolat tarjoilevat alkoholia. Mistä tämä kertoo? Siitä, että rahan perässä hyväksytään kaikki unohtaen oman maan kulttuuri ja uskonto.

        Ei maan epäkohtia ole suurenneltu, päinvastoin monet eivät niitä edes tiedosta ja onpa useiden mielissä jopa ihana paratiisi, joka on täynnä onnellisia ihmisiä. Niin ehkä ne rikkaimmat ovat onnellisia, kun on rahaa ja palvelijoita. Mutta edes moni paikallinen ihminen ei pidä enää omasta maasta. Niin voiko sitä enää edes omaksi maaksi kutsua, kun ei enää edes arabian kielellä kaikkialla selviä. Ei varmasti tunnu kovin mukavalta puhua omassa kotimaassaan englantia. Minulla on maassa myös paikallinen tuttava, jonka vuoksi olen maassa vieraillut. Ei hän enää pidä omasta maastaan, toivoisi, että olisi edes 80-luvun oltavat, jolloin maassa oli sentään enemmän omaa kulttuuria jäljellä. Ulkomaalaisia on nykyisin joka puolella ja vaikka on maassa asutaan vuosikymmeniä niin silti ei vaivauduta opettelemaan arabian kieltä. Nyt joka puolelle rakennetaan amerikkalaistyylisiä ostoskeskuksia orjatyöllä ja ennen niin viihtyisät puistot kuolevat ja kuihtuvat. Viikonloppu on muutettu perjantai-lauantaiksi. Länsimaisuus jyllää ja islamilainen ja arabialainen kulttuuri kuolee.


      • globalisaation kourissa
        kahvitar kirjoitti:

        Alkoholi on islamissa kielletty, myös Arabiemiirikunnissa on alkoholi kielletty. Kuitenkin kaikki hotellien yökerhot ja ravintolat tarjoilevat alkoholia. Mistä tämä kertoo? Siitä, että rahan perässä hyväksytään kaikki unohtaen oman maan kulttuuri ja uskonto.

        Ei maan epäkohtia ole suurenneltu, päinvastoin monet eivät niitä edes tiedosta ja onpa useiden mielissä jopa ihana paratiisi, joka on täynnä onnellisia ihmisiä. Niin ehkä ne rikkaimmat ovat onnellisia, kun on rahaa ja palvelijoita. Mutta edes moni paikallinen ihminen ei pidä enää omasta maasta. Niin voiko sitä enää edes omaksi maaksi kutsua, kun ei enää edes arabian kielellä kaikkialla selviä. Ei varmasti tunnu kovin mukavalta puhua omassa kotimaassaan englantia. Minulla on maassa myös paikallinen tuttava, jonka vuoksi olen maassa vieraillut. Ei hän enää pidä omasta maastaan, toivoisi, että olisi edes 80-luvun oltavat, jolloin maassa oli sentään enemmän omaa kulttuuria jäljellä. Ulkomaalaisia on nykyisin joka puolella ja vaikka on maassa asutaan vuosikymmeniä niin silti ei vaivauduta opettelemaan arabian kieltä. Nyt joka puolelle rakennetaan amerikkalaistyylisiä ostoskeskuksia orjatyöllä ja ennen niin viihtyisät puistot kuolevat ja kuihtuvat. Viikonloppu on muutettu perjantai-lauantaiksi. Länsimaisuus jyllää ja islamilainen ja arabialainen kulttuuri kuolee.

        On varmasti inhottavaa, kun länsimaisuus vie kaiken pois. Varmasti myös vaikeaa säilyttää omaa kulttuuria, kun Dubai ei paikkana ole historiallisesti merkittävä, niin silloin helposti jää paikallinen elämä rahan jalkoihin. Eikä liian täyteenkään saisi rakentaa. Olisi ihanaa jos keskusta olisi vanhaa kalastajakylää ja pieniä ostoskeskuksia siellä täällä, ja autiomaassa sitten jenkkilän tavoin muutama suuri ostoskeskus.

        Mitä tulee kieleen, niin Dubaihan on ollut tietynlainen maailmankaupan osallinen jo pitkään, joten englanti on kuulunut öljyn löytymisestä lähtien tärkeisiin kieleen. Mutta kyllä arabimaassa pitäisi pärjätä myös arabialla! Olisipa niinkuin Suomessa, arabiaa ja englantia rinnakkain.

        Toivottavasti jossain vaiheessa, ehkä sitten kun kaupunki on valmiimpi, voitaisiin palata hieman taaksepäin ja ottaa mm. uskonnon määrittelemät moraalisäännöt vakavasti. Miksi ihmeessä turistit kaipaavat lomalla alkoholia? Voihan sitä juoda kotona, ja jos haluaa matkalla juoda, niin bilepaikkoja löytyy vaikka kuinka, Tallinnasta Kanarialle ja Brasiliaan ja vaikka mistä. Ei sitä tarvitse sellaisista maista saada, jonne se ei kuulu. Alkoholittomuudesta ehdottomat kunnianosoitukseni Sharjahin emiraatille!


      • Absolutisti
        miten sinä kirjoitti:

        ne salaajuomiset olet huomannut, kun olet itse absolutisti? Olen käynyt monet kerrat Dubaissa, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään juovan alkoholia. Minäkin kun olen absolutisti, niin en ole hakeutunut sellaisiin paikkoihin jossa sitä juodaan. Paikallisissa ruokaravintoloissa olen käynyt syömässä, mutta kun niissäkään ei tarjoilla alkoholia. Olen nyt kyllä vähän ihmeissäni. Tavallinen absolutisti matkailija ei kyllä pääse salaajuomisia näkemään. Olen paljon liikkunut ja ystävystynyt tavallisten työläisten joukossa enkä ole yhtään tyytymätöntä tyyppiä tavannut. Viime kerralla tein oikein galluppia siitä että haluavatko asua siellä vai menisivätkö kotimaahansa. Yksikään ei halunnut palata kotimaahan. Missä ne epäkohdat jotka oikein vyöryvät silmille? Ovat ainakin osaksi matkailijoiden (kiihkoilijoiden) keksimiä tai suurentelemia. No on kai niitä epäkohtia joka maassa kun ruvetaan kaiveleen, mutta eivät tällä palstalla parane.

        Vaikka olenkin absolutisti käyn mielelläni diskoissa ja yökerhoissa. Niissähän saa alkoholittomiakin juomia. Voin vakuuttaa, että myös absolutisti pääsee yökerhoon, ei siellä ole pakko juoda alkoholia.

        Kyllä tavallinen absolutisti matkailija pääsee näkemään "salaa"juomista. Miten Sinä voit väittää, ettei saudit tai arabiemiraattien kansalaiset juo alkoholia, jos et kerta ole käynyt anniskelupaikoissa. Kyllä ne vetävät siellä "lärvit", voin vakuuttaa sen. Vaikka uskonto kieltää sen ehdottomasti.

        Mitä taas tulee tyytymättömiin vierastyöläisiin uskon kyllä mieluummin omiin silmiini ja korviini kuin Sinun todistukseesi. Galluppeja en tehnyt Sinun laillasi, mutta turhan moni noista ihmisistä sanoi minulle, että heidän elämänsä on paska elämää Dubaissa. Pidätkö heitä idiootteina? Kyllä he, jumalauta, ymmärtävät sen hirveän epäoikeudenmukaisen aseman, joka heillä on tuossa maassa.

        Sharjahille ja Omanille pisteet alkoholikysymyksessä. Siellä meininki oli rehellistä. Kun kerta on kielletty niin eletään sen mukaan. Lisäksi Omanissa oli se hyvä puoli, ettei sinne oltu hankittu orjatyövoimaa vaan omalla porukalla tehtiin myös raskaat duunit. Siellä Omanissa oli ihan oikeita omanilaisia duunareita.


      • arvelet
        Absolutisti kirjoitti:

        Vaikka olenkin absolutisti käyn mielelläni diskoissa ja yökerhoissa. Niissähän saa alkoholittomiakin juomia. Voin vakuuttaa, että myös absolutisti pääsee yökerhoon, ei siellä ole pakko juoda alkoholia.

        Kyllä tavallinen absolutisti matkailija pääsee näkemään "salaa"juomista. Miten Sinä voit väittää, ettei saudit tai arabiemiraattien kansalaiset juo alkoholia, jos et kerta ole käynyt anniskelupaikoissa. Kyllä ne vetävät siellä "lärvit", voin vakuuttaa sen. Vaikka uskonto kieltää sen ehdottomasti.

        Mitä taas tulee tyytymättömiin vierastyöläisiin uskon kyllä mieluummin omiin silmiini ja korviini kuin Sinun todistukseesi. Galluppeja en tehnyt Sinun laillasi, mutta turhan moni noista ihmisistä sanoi minulle, että heidän elämänsä on paska elämää Dubaissa. Pidätkö heitä idiootteina? Kyllä he, jumalauta, ymmärtävät sen hirveän epäoikeudenmukaisen aseman, joka heillä on tuossa maassa.

        Sharjahille ja Omanille pisteet alkoholikysymyksessä. Siellä meininki oli rehellistä. Kun kerta on kielletty niin eletään sen mukaan. Lisäksi Omanissa oli se hyvä puoli, ettei sinne oltu hankittu orjatyövoimaa vaan omalla porukalla tehtiin myös raskaat duunit. Siellä Omanissa oli ihan oikeita omanilaisia duunareita.

        että olen väittänyt etteivät joisi. Sanoin vain etten ole nähnyt. Ei se siis mitään julkijuopottelua ole kun olen niin monesti käynyt, ja en yhtään humalaista ole nähnyt. No enpä ole käynyt diskoissakaan enkä muissa biletyspaikoissa. Meiniki voi siellä olla kuvaamasi. Mutta eikö se heidän uskonto olekin sellainen että salassa kun tekee niin ei haittaa. Ainakin olen niin ymmärtänyt.


      • on kaksinaamaista
        arvelet kirjoitti:

        että olen väittänyt etteivät joisi. Sanoin vain etten ole nähnyt. Ei se siis mitään julkijuopottelua ole kun olen niin monesti käynyt, ja en yhtään humalaista ole nähnyt. No enpä ole käynyt diskoissakaan enkä muissa biletyspaikoissa. Meiniki voi siellä olla kuvaamasi. Mutta eikö se heidän uskonto olekin sellainen että salassa kun tekee niin ei haittaa. Ainakin olen niin ymmärtänyt.

        Juuri sehän on kaksinaamaista touhua. Eletään toisin kuin opetetaan ja puhutaan. Ainakin minusta se on koko lailla ärsyttävää.

        Onhan siellä Omanissakin puutteita, mm. naisten asema. Pidän kuitenkin menoa siellä rehellisempänä kuin Dubaissa. Eikä minulla ole mitään vierastyöläisiä vastaan - päinvastoin. Heillä tulee kuitenkin olla samat palkat (myös mininipalkkajärjestelmä) kuin alkuperäisväestöllä. Ei työvoiman polkumyyntiä ja EHDOTTOMASTI vapaa järjestäytymisoikeus myös ammattiyhdistyksille.

        Dubaissa on pelkistetysti esillä, mikä tässä maailmassa mättää. Resurssien täysin epäoikeudenmukainen jako, epätasa-arvo sukupuolten välillä, valtavat ympäristöongelmat: eihän ne ainoastaan riistä köyhempien maiden työläisiä vaan myös tulevia sukupolvia. Mm. yksityisautoilu saastuttaa siellä aivan järjettömästi. Siellä, jos missä tarvittaisiin ympäristöliikettä.

        Sen korean julkisivun taakse kätkeytyy valtavan paskainen ympäristö...


      • moninaamaisuus
        on kaksinaamaista kirjoitti:

        Juuri sehän on kaksinaamaista touhua. Eletään toisin kuin opetetaan ja puhutaan. Ainakin minusta se on koko lailla ärsyttävää.

        Onhan siellä Omanissakin puutteita, mm. naisten asema. Pidän kuitenkin menoa siellä rehellisempänä kuin Dubaissa. Eikä minulla ole mitään vierastyöläisiä vastaan - päinvastoin. Heillä tulee kuitenkin olla samat palkat (myös mininipalkkajärjestelmä) kuin alkuperäisväestöllä. Ei työvoiman polkumyyntiä ja EHDOTTOMASTI vapaa järjestäytymisoikeus myös ammattiyhdistyksille.

        Dubaissa on pelkistetysti esillä, mikä tässä maailmassa mättää. Resurssien täysin epäoikeudenmukainen jako, epätasa-arvo sukupuolten välillä, valtavat ympäristöongelmat: eihän ne ainoastaan riistä köyhempien maiden työläisiä vaan myös tulevia sukupolvia. Mm. yksityisautoilu saastuttaa siellä aivan järjettömästi. Siellä, jos missä tarvittaisiin ympäristöliikettä.

        Sen korean julkisivun taakse kätkeytyy valtavan paskainen ympäristö...

        Eikos oikea kritiikin kohde olisi Dubain hallitsijasheikki joka on naita uudistuksia ajannut?

        Maailma on paha, epakohtia loytyy joka paikasta. Miten tuomitsette orjuuden Afrikassa, suuren siirtotyolaisten lukumaaran vaikkapa Libanonissa ja entas ne kiinalaiset kivenhakkaajat puhumattakaan kaivotyolaisista Kiinassa, Etela-Afrikassa ja muualla?

        Suosittelen persianlahden oljyn boikotoimista ettei rahaa enaa tule dubain loiston rakentamiseen. Samoin olisi hyva boikotoida kultaa ja timantteja. Lentoliikennekin saastuttaa paljon eli parempi kavella lomalle.

        Kylla expatteja ottaa Dubaissa paahan kun ei ole samoja oikeuksia kuin alkuasukkailla, monia paikallisia ei taas mielellaan oteta ulkomaalaisiin firmohin toihin koska ovat tottuneet kolmen kuukauden(!) vuosilomaan ja lyhyisiin tyopaiviin. Maan kansalaisuutta ei voi saada edes syntymalla dubaissa. Lisaksi paikalliset saavat jopa avioliittoon rahaa valtiolta, kylla on epareilua, kylla turistinkin pitaisi saada jos muutkin saa!

        Mita tulee alkoholiin muslimimaissa, eikos saudit osta jatkuvasti kalliita alkoholeja Euroopan kentilta? Salajuopottelua kotona, huh huh.

        Mielummin siedan muslimin kotisalajuopottelua kuin teinipissisten juopottelua espan puistossa, siideria muovipullosta ja sitten pissalle puun juurelle, onko se muka kaunista ja viela EU-puheenjohtajamaan paakaupungissa???


      • moninaamaisuus kirjoitti:

        Eikos oikea kritiikin kohde olisi Dubain hallitsijasheikki joka on naita uudistuksia ajannut?

        Maailma on paha, epakohtia loytyy joka paikasta. Miten tuomitsette orjuuden Afrikassa, suuren siirtotyolaisten lukumaaran vaikkapa Libanonissa ja entas ne kiinalaiset kivenhakkaajat puhumattakaan kaivotyolaisista Kiinassa, Etela-Afrikassa ja muualla?

        Suosittelen persianlahden oljyn boikotoimista ettei rahaa enaa tule dubain loiston rakentamiseen. Samoin olisi hyva boikotoida kultaa ja timantteja. Lentoliikennekin saastuttaa paljon eli parempi kavella lomalle.

        Kylla expatteja ottaa Dubaissa paahan kun ei ole samoja oikeuksia kuin alkuasukkailla, monia paikallisia ei taas mielellaan oteta ulkomaalaisiin firmohin toihin koska ovat tottuneet kolmen kuukauden(!) vuosilomaan ja lyhyisiin tyopaiviin. Maan kansalaisuutta ei voi saada edes syntymalla dubaissa. Lisaksi paikalliset saavat jopa avioliittoon rahaa valtiolta, kylla on epareilua, kylla turistinkin pitaisi saada jos muutkin saa!

        Mita tulee alkoholiin muslimimaissa, eikos saudit osta jatkuvasti kalliita alkoholeja Euroopan kentilta? Salajuopottelua kotona, huh huh.

        Mielummin siedan muslimin kotisalajuopottelua kuin teinipissisten juopottelua espan puistossa, siideria muovipullosta ja sitten pissalle puun juurelle, onko se muka kaunista ja viela EU-puheenjohtajamaan paakaupungissa???

        Minä en ymmärrä tällaisia maita kuin esim. Irlanti ja Yhdysvallat, joissa kansalaisuuden saamiseen riittää vain maassa syntyminen. Minusta jokainen voisi pysytellä omassa kansalaisuudessaan.

        Paikalliset ihmiset saavat kyllä rahaa avioliittoon, mutta tiedätkö sinäkään sen seurauksista? Ensinnäkin paikalliset häät ovat usein huomattavasti kalliimmat kuin esimerkiksi suomalaiset häät. Vieraita on yleensä paljon enemmän, häät pidempikestoisia jne. Ihmiset menevät usein rahan vuoksi naimisiin ja paikallisväestön avioeroluvut ovat maailman suurimmat. Onnettomia ihmisiä...mutta niinhän siellä jo pienestä pitäen opetetaan, raha tuo arvostusta ja ihmisen ihmisarvo on hyvin pitkälti riippuvainen siitä onko hänellä rahaa vai ei. Sitä paitsi läheskään kaikki paikalliset ihmiset eivät ole rikkaita (aivan liian liioiteltua tuo heidän rikkautensa), läheskään kaikilla ei ole 3 kuukauden lomaa tai lyhyitä päiviä. Hyvin monet työskentelevät pitkiäkin päiviä.

        Miksi sinä kiukuttelet siitä, että paikalliset ihmiset saavat avioliittorahaa? Onko se sinulta pois, että he saavat rahaa? Antakoon vaikka satoja miljoonia dirhameja paikallisille naimisiinmenijöille, mutta se ei ole inhimillistä, että samaan aikaan sadat tuhannet köyhät ihmiset työskentelevät orjina maassa, vailla ihmisarvoa, vailla mitään nykyajan oikeuksia kunnolliseen elämään. Ja kyllä tällaista ihmisten sortoa tapahtuu muuallakin, mutta tässä puhuttiinkin Arabiemiirikunnista. Mielestäni on kyllä vielä hirvittävämpää, että nykyaikaisena valtiona itseään mainostava RIKAS maa käyttää näin järjestelmällisesti orjatyövoimaa. Olisi jotenkin ymmärrettävämpää jos kyseessä olisi köyhä maa, jossa ei muuta ole kuin köyhiä ja täten myös köyhiä työläisiä. Mutta nyt kyseessä on rikas maa, joka tietoisesti on rakentanut itsensä orjatyöläisillä.

        Edelleenkin kysyn miksei tällä palstalla saisi keskustella myös Dubain ja koko maan huonoista puolista? Kai nyt ihmisten olisi hyvä tietää muutakin kuin ne turistikirjojen ylistyslauseet ja ruusunpunaiset kuvat.

        Niin teillä ei siellä ole SAMOJA oikeuksia kuin Arabiemiirikuntien alkuperäisväestöllä, mutta ONKO TEILLÄ HYVÄ ELINTASO? Aivan varmasti on...mitä sinä siis valitat? Onko elintasosi parantunut siitä kun muutit Suomesta? Hyvin todennäköisesti on, koska muuten olisit varmaan muuttanut maasta pois. Ette te länsimaiset raada siellä orjina 150 euron kuukausipalkalla ja asu lähes tulkoon keskitysleiriä muistuttavassa löyhkäävässä yhteisasuntolassa. On siis turha verrata itseään näihin köyhiin työläisiin, joista monet eivät edes pääse maasta pois, vaikka haluaisivat.

        Vielä tuosta juopottelusta. Suomessa on kyllä todella paha ongelma tuo nuorten juominen, mutta alkoholi EI OLE Suomessa kiellettyä, alkoholi ei ole suomalaisen kulttuurin vastaista. Sen sijaan mm. Dubai mm. sallii alkoholin oman kulttuurinsa vastaisesti ja vain siksi, että alkoholi tuo taas rahaa. Niin rahahan se on tärkeintä.


      • tuomitaan
        moninaamaisuus kirjoitti:

        Eikos oikea kritiikin kohde olisi Dubain hallitsijasheikki joka on naita uudistuksia ajannut?

        Maailma on paha, epakohtia loytyy joka paikasta. Miten tuomitsette orjuuden Afrikassa, suuren siirtotyolaisten lukumaaran vaikkapa Libanonissa ja entas ne kiinalaiset kivenhakkaajat puhumattakaan kaivotyolaisista Kiinassa, Etela-Afrikassa ja muualla?

        Suosittelen persianlahden oljyn boikotoimista ettei rahaa enaa tule dubain loiston rakentamiseen. Samoin olisi hyva boikotoida kultaa ja timantteja. Lentoliikennekin saastuttaa paljon eli parempi kavella lomalle.

        Kylla expatteja ottaa Dubaissa paahan kun ei ole samoja oikeuksia kuin alkuasukkailla, monia paikallisia ei taas mielellaan oteta ulkomaalaisiin firmohin toihin koska ovat tottuneet kolmen kuukauden(!) vuosilomaan ja lyhyisiin tyopaiviin. Maan kansalaisuutta ei voi saada edes syntymalla dubaissa. Lisaksi paikalliset saavat jopa avioliittoon rahaa valtiolta, kylla on epareilua, kylla turistinkin pitaisi saada jos muutkin saa!

        Mita tulee alkoholiin muslimimaissa, eikos saudit osta jatkuvasti kalliita alkoholeja Euroopan kentilta? Salajuopottelua kotona, huh huh.

        Mielummin siedan muslimin kotisalajuopottelua kuin teinipissisten juopottelua espan puistossa, siideria muovipullosta ja sitten pissalle puun juurelle, onko se muka kaunista ja viela EU-puheenjohtajamaan paakaupungissa???

        "Maailma on paha, epäkohtia löytyy joka paikasta. Miten tuomitsette orjuuden Afrikassa, suurten siirtotyöläisten lukumäärän vaikkapa Libanonissa ja entäs ne kiinalaiset kivenhakkaajat jne". Kyllä ne ovat väärin, totta kai. Mutta tällä palstalla keskustellaan Dubaista, joten puutun noihin epäkohtiin niille varatuilla palstoilla.

        En ymmärrä logiikkaasi. Miten se oikeuttaa epäoikeudenmukaisuuden Dubaissa, jos muualla maailmassa on epäoikeudenmukaisuutta? Ystävä kallis, vääryyttä ei koskaan, siis ei koskaan, voida oikeuttaa toisella vääryydellä. Logiikkasi perusteella voisin tulla kotiisi ja ampua sinut, koska Los Angelesissakin ampuivat ihmisen kotiryöstön yhteydessä! Ei se noin mene.

        En pidä Dubaista. Olen pahoillani, mutta elämä siellä loukkaa syvästi minun oikeus- ja moraalikäsityksiäni. En tietenkään pidä myös epäoikeudenmukaisuudesta Suomessa. Lapsijuopot Suomessa ovat minustakin vastenmielinen näky, siitä olen samaa mieltä.

        Dubai on kaunis päältä, mutta koko lailla paskaa sisältä. Jos sinä luulet ironisoimalla ja pilkkaamalla minua selviäväsi siitä, niin ole hyvä. "Lisäksi paikalliset saavat jopa avioliittoon rahaa valtiolta, kyllä on epäreilua, kyllä turstinkin pitää saada, jos muutkin saa"... Voit vapaasti pilkata minua ja mielipiteitäni. Arvomaailmaani kuuluu kuitenkin se, että jokaista ihmistä on kohdeltava ihmisarvon mukaisesti.


      • antakaa jo olla
        tuomitaan kirjoitti:

        "Maailma on paha, epäkohtia löytyy joka paikasta. Miten tuomitsette orjuuden Afrikassa, suurten siirtotyöläisten lukumäärän vaikkapa Libanonissa ja entäs ne kiinalaiset kivenhakkaajat jne". Kyllä ne ovat väärin, totta kai. Mutta tällä palstalla keskustellaan Dubaista, joten puutun noihin epäkohtiin niille varatuilla palstoilla.

        En ymmärrä logiikkaasi. Miten se oikeuttaa epäoikeudenmukaisuuden Dubaissa, jos muualla maailmassa on epäoikeudenmukaisuutta? Ystävä kallis, vääryyttä ei koskaan, siis ei koskaan, voida oikeuttaa toisella vääryydellä. Logiikkasi perusteella voisin tulla kotiisi ja ampua sinut, koska Los Angelesissakin ampuivat ihmisen kotiryöstön yhteydessä! Ei se noin mene.

        En pidä Dubaista. Olen pahoillani, mutta elämä siellä loukkaa syvästi minun oikeus- ja moraalikäsityksiäni. En tietenkään pidä myös epäoikeudenmukaisuudesta Suomessa. Lapsijuopot Suomessa ovat minustakin vastenmielinen näky, siitä olen samaa mieltä.

        Dubai on kaunis päältä, mutta koko lailla paskaa sisältä. Jos sinä luulet ironisoimalla ja pilkkaamalla minua selviäväsi siitä, niin ole hyvä. "Lisäksi paikalliset saavat jopa avioliittoon rahaa valtiolta, kyllä on epäreilua, kyllä turstinkin pitää saada, jos muutkin saa"... Voit vapaasti pilkata minua ja mielipiteitäni. Arvomaailmaani kuuluu kuitenkin se, että jokaista ihmistä on kohdeltava ihmisarvon mukaisesti.

        koska olette näköjään esittäneet argumenttinne huonoista puolista, ja nyt keskitytte toistenne kommenttien viilaamiseen täysin muissa kuin Dubain epäkohtiin liittyvissä asioissa, antakaa jo olla!

        Epäkohdat kiinnostaa, mutta ei teidän keskinäinen riitely, joka vie pohjaa argumenteiltakin.


    • AJMAN

      Dubaissa käynyt vuodesta -96 lähtien 2 - 3 kertaa vuodessa ja jatkan edelleenkin
      siellä käymistä, upeita ystäviä, paikkka täynnä.

      AJMAN

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe