Parannus ja armonjärjestys

vl-kristitty

Ensimmäiseksi kehotan kaikkia lukemaan Augsburgin tunnustuksen puolustuksen XII uskonkohdan Parannus:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/XII.html

Se on TÄYSIN meidän oppimme mukainen.

Raamatun ja Lutherin mukaan parannus ja uudestisyntyminen tapahtuu ns. armonjärjestyksessä: jumalattomuus => herääminen => uudestisyntyminen => elämänvanhurskaus eli pyhitys.

ESIMERKKI RAAMATUSTA

Apostolien teot, 10. luku

1 Kesareassa oli Cornelius-niminen mies, joka palveli sadanpäällikkönä niin sanotussa Italialaisessa kohortissa.
2 Hän oli hurskas ja jumalaapelkäävä, niin kuin koko hänen perhekuntansakin, hän antoi runsaasti almuja juutalaisille ja rukoili alati Jumalaa.
3 Kerran hän iltapäivällä yhdeksännen tunnin vaiheilla näki näyssä selvästi Jumalan enkelin, joka tuli hänen luokseen ja sanoi: "Cornelius!"
4 Cornelius tuijotti peloissaan enkeliä ja kysyi: "Mitä tahdot, herra?" Enkeli vastasi: "Rukouksesi ja almusi ovat uhrina nousseet Jumalan eteen, ja hän on muistanut sinut.
5 Lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan tänne Simon, jota kutsutaan myös Pietariksi.
6 Hän asuu Simon-nimisen nahkurin luona, jonka talo on meren rannalla."
7 Kun enkeli tämän puhuttuaan oli mennyt pois, Cornelius kutsui luokseen kaksi palvelijaansa sekä yhden läheteistään, hurskaan sotilaan.
8 Hän kertoi heille kaiken ja lähetti heidät Joppeen.
9 Seuraavana päivänä, kun miehet olivat matkalla ja jo lähestyivät kaupunkia, Pietari nousi kuudennen tunnin vaiheilla katolle rukoilemaan.
10 Hänen tuli nälkä ja hän halusi ruokaa, mutta sillä aikaa kun ateriaa valmistettiin hän joutui hurmoksiin.
11 Hän näki taivaan avoinna, ja taivaasta tuli alas ikään kuin suuri purjekangas, joka laskettiin maahan neljästä kulmastaan kannateltuna.
12 Siinä oli kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia ja matelijoita, sekä taivaan lintuja.
13 Samassa hän kuuli äänen: "Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!"
14 Mutta hän vastasi: "Ei, ei, Herra! En ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta tai kiellettyä."
15 Silloin ääni puhui uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi."
16 Tämä tapahtui kolmesti. Heti sen jälkeen kangas nostettiin taivaaseen.
17 Kun Pietari vielä ihmetteli, mitä hänen näkynsä oikein tarkoitti, Corneliuksen lähettämät miehet ilmaantuivat portille. He olivat kyselemällä löytäneet Simonin talon
18 ja tiedustelivat nyt kuuluvalla äänellä, oliko talossa vieraana Simon, toiselta nimeltä Pietari.
19 Pietarin yhä pohtiessa näkyään Henki sanoi hänelle: "Kolme miestä kysyy sinua.
20 Mene alas ja lähde epäröimättä heidän mukaansa. Minä olen lähettänyt heidät."
21 Pietari meni alas miesten luo ja sanoi: "Minä olen se, jota etsitte. Mikä on asianne?"
22 Miehet vastasivat: "Pyhä enkeli on ilmestynyt sadanpäällikkö Corneliukselle, joka on hurskas ja jumalaapelkäävä mies ja hyvässä maineessa kaikkien juutalaisten keskuudessa. Enkeli käski hänen kutsua sinut kotiinsa ja kuunnella, mitä sinulla on sanottavana."
23 Silloin Pietari pyysi miehet sisään vieraikseen. Seuraavana päivänä Pietari lähti matkaan miesten kanssa, ja muutamat Joppessa asuvat veljet tulivat hänen mukaansa.
24 Sitä seuraavana päivänä hän tuli Kesareaan. Cornelius oli kutsunut koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä ja odotti tulijoita.
25 Kun Pietari oli astumassa sisään, Cornelius tuli häntä vastaan ja kumartui hänen edessään maahan saakka.
26 Mutta Pietari sanoi: "Nouse, minä olen vain ihminen niin kuin sinäkin", ja auttoi hänet ylös.
27 Sitten hän Corneliuksen kanssa keskustellen meni sisään ja tapasi siellä suuren joukon ihmisiä.
28 Hän sanoi heille: "Niin kuin tiedätte, juutalaisen ei ole sallittua seurustella toiseen kansaan kuuluvien kanssa eikä mennä heidän luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, ettei ketään ihmistä saa pitää epäpuhtaana tai saastaisena.
29 Siksi lähdin vastustelematta, kun minua tultiin hakemaan. Nyt tahtoisin tietää, miksi te pyysitte minua tulemaan."
30 Cornelius vastasi: "Kolme päivää sitten olin tähän aikaan, yhdeksännellä tunnilla, täällä kotonani rukoilemassa. Silloin seisoi yhtäkkiä edessäni mies, jolla oli hohtavan valkeat vaatteet,
31 ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.
32 Lähetä sana Joppeen ja kutsu luoksesi Simon, jota sanotaan myös Pietariksi. Hän asuu nahkuri Simonin talossa meren rannalla.'
33 Niinpä lähetin heti noutamaan sinua, ja teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme kaikki täällä Jumalan edessä kuullaksemme, mitä Herra on sinun käskenyt puhua."

34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. 35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
36 Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut -- hän, joka on kaikkien Herra.
37 "Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi.
38 Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan.
39 Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat,
40 mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä --
41 ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista.
42 Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi:
47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Mooseksen ankara laki oli herättänyt Corneliuksen tunnon. Hän pelkäsi Jumalaa ja yritti lepytellä häntä elämällä hurskasta ja kunnianarvoisaa elämää. Koska hänellä oli synnin tunto ja hän antoi kunnian Jumalalle, hän oli Jumalan silmissä otollisemmassa tunnontilassa kuin julki jumalattomat, vaikkei ollutkaan vielä Jumalan lapsi.

Raamattu näyttää selvästi, ettei Cornelius tullut rukoilemalla autaaksi. Rukous ja hyvät teot nousivat kuitenkin uhrina Jumalan eteen. Jumala lähetti Corneliuksen luokse enkelin - ei sanomaan, että 'Jumala antaa sinulle taivaasta käsin synnit anteeksi', vaan 'nouda tänne apostoli Pietari ja kuuntele häntä'. Pietari tuli ja julisti evankeliumia Jeesukseesta. Cornelius kuuli, uskoi ja sai Pyhän Hengen. Näin hän syntyi uudesti Jumalan lapseksi. Corneliuskin sai lapseuden Hengen, joka huutaa Jumalan puoleen "Abba, Isä" (Gal.4:6). Näin toteutuu Raamatun sana: "Joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Pietari kertookin enkelin sanoneen:

Apostolien teot, 11. luku

"13 Hän kertoi meille nähneensä talossaan enkelin. Enkeli oli sanonut hänelle: 'Lähetä miehiä Joppeen noutamaan tänne Simon, toiselta nimeltä Pietari.
14 Hän puhuu sinulle, ja niiden sanojen voimasta sinä pelastut, sinä ja koko perhekuntasi.'
15 Ja kun aloin puhua, laskeutui Pyhä Henki heihin niin kuin alussa meihin."

Ap.t.8:26-40 kerrotaan myös etiopialaisesta hoviherrasta, jonka Filippos johdatti elävään uskoon. Hoviherra ei voinut tulla uskoon Raamattua lukemalla, sillä hänella ei ollut Pyhää Henkeä eivätkä Kirjoitukset aukea ilman Häntä. Mutta Filippos julisti hoviherralle evankeliumia, jonka hän uskoi ja kastettiin. Näin hänkin sai parannuksen armon ja syntyi Jumalan lapseksi.

Tarkistakaa:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Ap. t. 8:27&rnd=1164705592496

MUITA RAAMATUNKOHTIA:

"Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi" (Joh.20:23)

"Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu." (Matt.18:18)

"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." (Matt.16:19)

2. Korinttolaiskirje, 5. luku

"18 Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran.
19 Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.
20 Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa."

"Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut." (Luuk.10:16)

"Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt." (Matt.10:40)

"Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki." (Matt.10:20)

Ihmisen ei siis tarvitse etsiä Jeesusta taivaasta, sillä Hän vaikuttaa edelleen maan päällä veljissään ja sisarissaan. Hän asuu heidän sydämissään ja puhuu heidän suunsa kautta. Jeesus lähestyy heränneellä tunnolla olevaa ihmistä Jumalan valtakunnan evankeliumissa, sillä:

"evankeliumi ei tullut teidän luoksenne vain sanoina vaan myös Pyhän Hengen voimana, kun me täynnä varmuutta sitä julistimme." (1.Tess.1:5)

"Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi." (1.Kor.4:15)

1. Pietarin kirje, 1. luku

"23 Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
24 Sillä ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
25 mutta Herran sana pysyy iäti. Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu."

Galatalaiskirje, 3.luku

"2 Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?_ _

5 Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?"

Roomalaiskirje, 1. luku

"16 Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. [1. Kor. 1:18, 2:5, 4:20; 1. Tess. 1:5]
17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: 'Uskosta vanhurskas saa elää.'"

Evankeliumi on sanomaa Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, erityisesti Hänen kärsimisestään ja kuolemastaan. Evankeliumi on tiivistetty armolupaus. Juhani Raattamaa kuvaa evankeliumin voimaa:

"Mutta kun sain uskossa ja hengessä katsella veripunaista, orjantappuroilla kruunattua kuningasta, silloin voima läksi Hänestä ja Kristuksen kärsiminen vaikutti sielussani elävän voiman. Minä uskoin synnit anteeksi vuotaneessa ja priiskuvaisessa veressä, josta myös seurasi ylösnousseen ja elävän Herran Jeesuksen tunteminen. Se, jota etsin kaukaa, se olikin läsnä ja vaikutti ilon ja rauhan sielussani. Olin ennenkin mielestäni uskonut, että Jeesus on kuollut ja kuolleista ylösnoussut, mutta nyt häpesin epäuskoani ja havaitsin, etten olekaan ennen sydämestäni uskonut."

Lähde:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Raattamaa

TUNNUSTUSKIRJOJEN KOHTIA:

"Edelleen avainten valta toimii evankeliumin palvelijana ja julistaa sen lausumalla synninpäästön, joka on todellinen evankeliumin ääni. siten me puheeseen uskosta sisällytämme myös synninpäästön, koska usko tulee kuulemisesta, niin kuin Paavali sanoo. (Room. 10:17) Sillä kun evankeliumi on kuultu, kun synninpäästö on kuultu, omatunto rohkaistuu ja saa lohdutuksen. Ja koska Jumala todella tekee eläväksi sanallaan, avaimet todella antavat synnit anteeksi Jumalan edessä tämän sanan mukaisesti: "Joka kuulee teitä, se kuulee minua." (Luuk. 10:16) Tästä syystä synneistäpäästäjän sanaa on uskottava aina niin kuin tämä sana kuuluisi taivaasta. Varsinaiseksi parannuksen sakramentiksi voitaisiinkin sanoa synninpäästöä, niin kuin valistuneemmat skolastikotkin sanovat. Tätä uskoa sitten koettelemusten keskellä yhä uudestaan vahvistavat evankeliumin sanat ja sakramenttien käyttäminen" (Augsburgin tunnustuksen puolustus)

Lähde:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/XII.html

"Tätä sananjulistuksen välittämää Jumalan kutsua emme saa pitää tuulenpieksentänä, vaan meidän on tiedettävä, että Jumala ilmoittaa tahtonsa siten. Niissä, jotka hän sillä tavalla kutsuu, hän tahtoo vaikuttaa sanalla sen, että he valaistuvat, kääntyvät ja pelastuvat. Juuri sananjulistus, joka meitä kutsuu, on se "Hengen virka", joka antaa Hengen eli jonka välityksellä Henki annetaan (2 Kor. 3:8). Se on "Jumalan voima pelastukseksi" (Room. 1:16). Koska Pyhä Henki tahtoo voimallisesti vaikuttaa sekä antaa voimaa ja kykyä nimenomaan sanan avulla, Jumala tahtoo, että me otamme sanan vastaan, uskomme sen ja noudatamme sitä." (Yksimielisyyden ohje)

Lähde:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/11.html

"Jumalan kanssa ei päästä kosketuksiin eikä häntä voida käsittää muutoin kuin sanan kautta. Sen tähden vanhurskautus tapahtuu sanan kautta, niin kuin Paavali sanoo: (Room.1:16) "Evankeliumi on Jumalan voima itsekullekin uskovalle pelastukseksi", ja taas: (Room. 10:17) "Usko tulee kuulemisesta." Jo tämänkin perusteella voitaisiin todistaa, että usko vanhurskauttaa. Jos nimittäin vanhurskautus tapahtuu yksinomaan sanan kautta ja sana taas voidaan ottaa vastaan vain uskolla, seuraa tästä, että usko vanhurskauttaa." (Augsburgin tunnustuksen puolustus)

Lähde:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IVu.html

LUTHER:

"_ _ Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjassaan "Kirkon Baabelin vankeudesta" osiossa "Avaimista"). "

SVEBILIUKSEN KATEKISMUS PARANNUKSESTA:

_ _ _

"9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa?

Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle.
Mark. 1:15. Aika on täytetty ja Jumalan valtakunta on lähestynyt; tehkäät parannus ja usko-kaat evankeliumi. Ap.t. 20:21. Paavali todisti sekä juutalaisille että kreikkalaisille sitä kääntymystä, kuin Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jeesuksen Kristuksen päälle on.

10. Mistä synnin tunto ja katumus tulee?

Vastaus: Jumalan laista, joka herättää ihmisen omaatuntoa, näyttää hänen pahoin tehneen ja sillä ansainneen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen. Room. 3:20. Lain kautta synnin tunto tulee. Room. 4:15. Laki kehoittaa vihaan, sillä kussa ei lakia ole, ei siellä ole myös ylitsekäymistä.

11. Mistä usko tulee?

Vastaus: Evankeliumin suloisesta opista ja armon lupauksista syntein anteeksi antamisesta Kristuksen tähden. Room. 1:16. En minä häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi.

12. Mikä on synninpäästö?

Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puolesta.

13. Kuka on antanut sananpalvelijalle sen voiman?

Vastaus: Kristus Jeesus, Jumalan Poika.
Ap.t.13:28. Olkoon teille tiettävä miehet, rakkaat veljet, että minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotkin anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta.

14. Mistä sen tiedät?

Vastaus: Kristuksen omista sanoista, kun Hän sanoi apostoleillensa, Joh. 20:22,23: Ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan; ja joilla te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. Matt. 18:18: Totisesti sanon minä teille: Kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa, ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Ja Pietarille, Matt. 16:19: Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, sen pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään?

Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää.
Joh. 20:23. Katso 14 kysymys.

16. Kuinka monta näitä avaimia on?

Vastaus: Kaksi: yksi kutsutaan päästöavaimeksi, toinen side- eli pidätysavaimeksi.

17. Mikä on päästöavain?

Vastaus: Se on se voima, joka Kristuksen palvelijoille annettu on maan päällä päästää katuvaista syntistä synneistänsä ja avata hänelle taivaan valtakunta. 2 Kor. 5:20. Me ( sanoo Paavali) olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neu-voo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

18. Mikä on side- eli pidätysavain?

Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä tai-vaan ja jota pannaksi kutsutaan.
1 Kor. 5:3-5. Minä tosin (Paavali), joka niin kuin ruumiin puolesta poissa ollen niin kuin tykönä oleva, sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuk-sen nimeen, teidän kokoon tulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki au-tuaaksi tulisi Herran Jeesuksen päivänä. Matt. 17:15-18. Jos sinun veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljesi voittanut; mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssasi, että kaikki asia kahden tai kolmen todistajan suus-sa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle: ellei hän seurakuntaa totte-le, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa; ja kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

_ _ _

21. Mitä Jumala sitten meiltä vaatii, kun me olemme parannuksen tehneet ja saaneet syntimme anteeksi?

Vastaus: uuden kuuliaisuuden, joka näyttää itsensä pyhässä ja jumalisessa elämässä ja kutsutaan parannuksen hedelmäksi. Matt. 3:8. Tehkäät parannuksen soveliaita hedelmiä. Luukk. 3:8.

22. Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntein anteeksi saamisesta?

Vastaus: Herran korkealla ehtoollisella eli alttarin sakramentilla."

Lähde:

http://www.mangusti.com/Katekismus/Katekismus?main=Svebelius&sub=showPage&title=Svebilius selitys rippi

33

1522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahvitaukolainen

Muista, että tuo on vain yksi esimerkki, ei todellakaan ainut tapa. Jumalalle kaikki on mahdollista. Jeesus opetti, että joka uskoo, se pelastuu. Tästä ei pääse kukaan yli eikä ympäri. Voi rukoilla syntinsä anteeksi ja riittää, että uskoo, että asia on näin, koska Jeesus on Raamatussa niin luvannut. Toiseksi kaste ja ehtoollinen ovat armovälineitä. Näin opetti Lutherkin. Ehtoollisella voi myös uskoa syntinsä anteeksi.

• vl-kristitty

Roomalaiskirje, 10. luku

6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle
        7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
        8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
        9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
        11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään."
        12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen.
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
        14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
        15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"
        16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?"
        17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

Kukaan ei voi rukoilla Isää "Hengessä ja totuudessa" ilman Pyhää Henkeä.

Kukaan ei voi nauttia ehtoollista muuten kuin tuomiokseen ilman Pyhää Henkeä.

Raamattu ja Tunnustuskirjat todistavat selkeästi, että Pyhä Henki saadaan uskomalla Kristuksen lähettiläiden julistama evankeliumi.

• vielä aiheesta
        vl-kristitty kirjoitti:

Roomalaiskirje, 10. luku

6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle
        7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
        8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
        9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
        12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen.
        14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
        15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"
        16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?"

Raamattu ja Tunnustuskirjat todistavat selkeästi, että Pyhä Henki saadaan uskomalla Kristuksen lähettiläiden julistama evankeliumi.

Sinä et voi ottaa Jumalaa ja hänen armoaan pois toisilta ihmisiltä, vaikka sitä täällä julistat. Pyhää Henkeä on muuallakin kuin vl:ssa, vaikka aina vastaan väitättekin. Se tekee teistä valitettavasti epäuskottavia ja naurettavia, vaikka asia on oikeasti surullinen ja tekisi mieli itkeä, koska tiedämme, että olette totaalisesti väärässä. On omaksi turmioksenne, että yritätte kieltää Jumalaa muilta ihmisiltä. Toimitte vastoin Raamattua. Jeesus nimenomaan käski levittää ilosanomaa ja meni itsekin syntisten kotiin aterioimaan. Te sen sijaan käännytte omiin piireihinne ja olette keskenänne. Ei se ole mitään lähetystyötä vaan omaan napaan tuijottelua se pikemminkin on. Se on hyvin surullista ja kurjaa. Vl-piispa L.P. Tapaninen jo aikoinaan kiinnitti tähän huomiota ja hän jäikin historiaan merkittävänä lähetystyön asian ajajana. Hän oli hyvin pahoillaan, että vl halveksii armovälineitä, kastetta ja ehtoollista. Nykyaika on yhtä surkeaa, ei voi muuta sanoa kuin että historia toistaa itseään.

Toivon, että Jumala avaisi sinunkin silmäsi jokunen päivä ja armahtaisi teitä, sillä tuollainen tuomioitten jakeleminen kapsahtaa omaan nilkkaan ja siitä Raamattu myös varoittaa.

• ajatusta kerrassaan
        vl-kristitty kirjoitti:

Roomalaiskirje, 10. luku

Muista, että kuurojakin pelastuu. Moni on tullut uskoon lukemalla Raamattua ja uskonut siitä evankeliumin. Sinä et voi estää Jumalaa toimimasta. Jumala kuulee joka ikisen rukouksen. Venäjälle salakuljetettiin Raamattuja silloin kun se oli Neuvostoliitto. Moni luki, kääntyi kristityksi. Turhaan yrität mitätöidä miljoonien ihmisten uskoa ympäri maapalloa. 100 000 vl:sta ei ole pelkästään Taivaan Isän kirjoissa, sillä siellä on juuri ne joita sinäkin vähiten odotat olevan.

• vl-kristitty
        vielä aiheesta kirjoitti:

Sinä et voi ottaa Jumalaa ja hänen armoaan pois toisilta ihmisiltä, vaikka sitä täällä julistat. Pyhää Henkeä on muuallakin kuin vl:ssa, vaikka aina vastaan väitättekin. Se tekee teistä valitettavasti epäuskottavia ja naurettavia, vaikka asia on oikeasti surullinen ja tekisi mieli itkeä, koska tiedämme, että olette totaalisesti väärässä. On omaksi turmioksenne, että yritätte kieltää Jumalaa muilta ihmisiltä. Toimitte vastoin Raamattua. Jeesus nimenomaan käski levittää ilosanomaa ja meni itsekin syntisten kotiin aterioimaan. Te sen sijaan käännytte omiin piireihinne ja olette keskenänne. Ei se ole mitään lähetystyötä vaan omaan napaan tuijottelua se pikemminkin on. Se on hyvin surullista ja kurjaa. Vl-piispa L.P. Tapaninen jo aikoinaan kiinnitti tähän huomiota ja hän jäikin historiaan merkittävänä lähetystyön asian ajajana. Hän oli hyvin pahoillaan, että vl halveksii armovälineitä, kastetta ja ehtoollista. Nykyaika on yhtä surkeaa, ei voi muuta sanoa kuin että historia toistaa itseään.

Toivon, että Jumala avaisi sinunkin silmäsi jokunen päivä ja armahtaisi teitä, sillä tuollainen tuomioitten jakeleminen kapsahtaa omaan nilkkaan ja siitä Raamattu myös varoittaa.

"Sinä et voi ottaa Jumalaa ja hänen armoaan pois toisilta ihmisiltä, vaikka sitä täällä julistat. Pyhää Henkeä on muuallakin kuin vl:ssa, vaikka aina vastaan väitättekin. Se tekee teistä valitettavasti epäuskottavia ja naurettavia, vaikka asia on oikeasti surullinen ja tekisi mieli itkeä, koska tiedämme, että olette totaalisesti väärässä."

Pyhä Henki toimii ennen kaikkea Jumalan seurakunnassa.

"On omaksi turmioksenne, että yritätte kieltää Jumalaa muilta ihmisiltä."

Niin olisi, jos yrittäisimme, mutta me tahdomme tarjota Jumalan armoa kaikille. "Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi!" (2.Kor.6:1)

"Vl-piispa L.P. Tapaninen jo aikoinaan kiinnitti tähän huomiota ja hän jäikin historiaan merkittävänä lähetystyön asian ajajana. Hän oli hyvin pahoillaan, että vl halveksii armovälineitä, kastetta ja ehtoollista. Nykyaika on yhtä surkeaa, ei voi muuta sanoa kuin että historia toistaa itseään."

Sakramentit vahvistavat uskovaisen uskoa ja näin edistävät hänen pelastustaan. Ne eivät kuitenkaan ole rituaaleja, jotka tuovat ilman uskoa autuuden osallistujille - jos muuta väität, et todellakaan ymmärrä Lutherin oppia.

L.P. Tapaninen väitti, että kastamattoman lapsen pelastuminen on epävarmaa.

Jeesus väitti: "Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." (Mark.10:15)

Me vl:t uskomme, että kaikki lapset ja vammaiset ovat uskovaisia ja pelastuvat. Maapallon nykyisestä väkiluvusta noin puolet on lapsia. Onko "lahkomme" pieni?

• noilla lapsilla
        vl-kristitty kirjoitti:

"Sinä et voi ottaa Jumalaa ja hänen armoaan pois toisilta ihmisiltä, vaikka sitä täällä julistat. Pyhää Henkeä on muuallakin kuin vl:ssa, vaikka aina vastaan väitättekin. Se tekee teistä valitettavasti epäuskottavia ja naurettavia, vaikka asia on oikeasti surullinen ja tekisi mieli itkeä, koska tiedämme, että olette totaalisesti väärässä."

Niin olisi, jos yrittäisimme, mutta me tahdomme tarjota Jumalan armoa kaikille. "Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi!" (2.Kor.6:1)

"Vl-piispa L.P. Tapaninen jo aikoinaan kiinnitti tähän huomiota ja hän jäikin historiaan merkittävänä lähetystyön asian ajajana. Hän oli hyvin pahoillaan, että vl halveksii armovälineitä, kastetta ja ehtoollista. Nykyaika on yhtä surkeaa, ei voi muuta sanoa kuin että historia toistaa itseään."

Sakramentit vahvistavat uskovaisen uskoa ja näin edistävät hänen pelastustaan. Ne eivät kuitenkaan ole rituaaleja, jotka tuovat ilman uskoa autuuden osallistujille - jos muuta väität, et todellakaan ymmärrä Lutherin oppia.

Jeesus väitti: "Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." (Mark.10:15)

Me vl:t uskomme, että kaikki lapset ja vammaiset ovat uskovaisia ja pelastuvat. Maapallon nykyisestä väkiluvusta noin puolet on lapsia. Onko "lahkomme" pieni?

on pelastua, jos syntyvät perheeseen joka ei tunnusta vl-uskoa? Jos vastaat, että Jumala johdattaa heidät vl-uskovaisen luokse, niin annatko jotain lukuja, kuinka paljon näitä on ollut historiassa, ja miten heidän polkunsa löysi Suomeen, ja täällä rauhanyhdistykselle taikka vl-perheeseen. Ja sekin kiinnostaisi, että miten he sitten ovat löytäneet vl-uskovaisen luokse? Onko teillä ilmoituksia ympäri maailmaa paikallisissa lehdissä?

• on että
        vl-kristitty kirjoitti:

Jokainen lapsi on syntyessään muslimi. Näin opettavat islaminuskoiset. Onko islam tällä perusteella maailman suurin uskonto. Siinäpä teillä pienellä lahkolla ja suurella uskonnolla onkin napit vastakkain.

• vl-kristitty
        ajatusta kerrassaan kirjoitti:

Muista, että kuurojakin pelastuu. Moni on tullut uskoon lukemalla Raamattua ja uskonut siitä evankeliumin. Sinä et voi estää Jumalaa toimimasta. Jumala kuulee joka ikisen rukouksen. Venäjälle salakuljetettiin Raamattuja silloin kun se oli Neuvostoliitto. Moni luki, kääntyi kristityksi. Turhaan yrität mitätöidä miljoonien ihmisten uskoa ympäri maapalloa. 100 000 vl:sta ei ole pelkästään Taivaan Isän kirjoissa, sillä siellä on juuri ne joita sinäkin vähiten odotat olevan.

Jumalaa saarnauttaa evankeliumiaan myös viittomakielellä.

"Turhaan yrität mitätöidä miljoonien ihmisten uskoa ympäri maapalloa. 100 000 vl:sta ei ole pelkästään Taivaan Isän kirjoissa, sillä siellä on juuri ne joita sinäkin vähiten odotat olevan."

Taivaan Isän kirjoissa ovat kaikki miljardit Jeesuksen vähimmät veljet: lapset ja vammaiset. Lisäksi on pieni jäännös meitä aikuisia ihmisiä. Tarkan luvun tietää vain Jumala.

Paavali sanoo ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä (16:22): "Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu." Näin hän kirosi ylivoimaisesti suurimman osan silloisen Rooman valtakunnan väestöstä, maapallon väestöstä puhumattakaan. Oli se Paavali kauhea lahkolainen, vai mitä:)?

• Saulus tarsolainen (hik)
        vl-kristitty kirjoitti:

Jumalaa saarnauttaa evankeliumiaan myös viittomakielellä.

"Turhaan yrität mitätöidä miljoonien ihmisten uskoa ympäri maapalloa. 100 000 vl:sta ei ole pelkästään Taivaan Isän kirjoissa, sillä siellä on juuri ne joita sinäkin vähiten odotat olevan."

Taivaan Isän kirjoissa ovat kaikki miljardit Jeesuksen vähimmät veljet: lapset ja vammaiset. Lisäksi on pieni jäännös meitä aikuisia ihmisiä. Tarkan luvun tietää vain Jumala.

Paavali sanoo ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä (16:22): "Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu." Näin hän kirosi ylivoimaisesti suurimman osan silloisen Rooman valtakunnan väestöstä, maapallon väestöstä puhumattakaan. Oli se Paavali kauhea lahkolainen, vai mitä:)?

Kaikkihan me Paavalin tarinat tiedämme. Ei Paavalikaan tiedä, ketkä roomalaisista kääntyivät myöhemmin kristityiksi. Paavali ei ole Jumala. Jeesuksen opetukset ovat huomattavasti tärkeämpiä kuuin Paavalin. Jeesus sanoi, joka uskoo, se pelastuu. Armon ehdoiksi emme voi asettaa mitään muuta koska ei ole mitään muuta mitä asettaa. Te olette julmia, kun omia veljiä ja sisarianne tuomitsette, sen huomaa, miten lestadiolaisuus on hajonnut lukuisia kertoja ja ette jaksa edes omia veljiänne ja sisarianne rakastaa. Jeesus todella käski rakastaa vihamiehiäkin. Minkä te teette toisille ihmisille, sen te teette Jeesukselle. Kyllä ne fariseukset ja muut itseään parempina pitävät ihmiset kävelivät pahoinpidellyn ohi, mutta huonompana pidetty samarialainen oli ainoa joka pysähtyi. Hyvää päivän jatkoa.

• vl-kristitty
        noilla lapsilla kirjoitti:

on pelastua, jos syntyvät perheeseen joka ei tunnusta vl-uskoa? Jos vastaat, että Jumala johdattaa heidät vl-uskovaisen luokse, niin annatko jotain lukuja, kuinka paljon näitä on ollut historiassa, ja miten heidän polkunsa löysi Suomeen, ja täällä rauhanyhdistykselle taikka vl-perheeseen. Ja sekin kiinnostaisi, että miten he sitten ovat löytäneet vl-uskovaisen luokse? Onko teillä ilmoituksia ympäri maailmaa paikallisissa lehdissä?

"Mitkä mahdollisuudet noilla lapsilla on pelastua, jos syntyvät perheeseen, joka ei tunnusta vl-uskoa?"

Heillä on Jumalan antamat mahdollisuudet pelastua. Hän kyllä johdattaa jokaisen valittunsa pelastukseen.

• vl-kristitty
        Saulus tarsolainen (hik) kirjoitti:

Kaikkihan me Paavalin tarinat tiedämme. Ei Paavalikaan tiedä, ketkä roomalaisista kääntyivät myöhemmin kristityiksi. Paavali ei ole Jumala. Jeesuksen opetukset ovat huomattavasti tärkeämpiä kuuin Paavalin. Jeesus sanoi, joka uskoo, se pelastuu. Armon ehdoiksi emme voi asettaa mitään muuta koska ei ole mitään muuta mitä asettaa. Te olette julmia, kun omia veljiä ja sisarianne tuomitsette, sen huomaa, miten lestadiolaisuus on hajonnut lukuisia kertoja ja ette jaksa edes omia veljiänne ja sisarianne rakastaa. Jeesus todella käski rakastaa vihamiehiäkin. Minkä te teette toisille ihmisille, sen te teette Jeesukselle. Kyllä ne fariseukset ja muut itseään parempina pitävät ihmiset kävelivät pahoinpidellyn ohi, mutta huonompana pidetty samarialainen oli ainoa joka pysähtyi. Hyvää päivän jatkoa.

Niinhän meille seuroissakin opetetaan, että suurin uskon hedelmä on Rakkaus.

Hyvää päivänjatkoa Sinullekin:)!

• valehtelijoista
        vl-kristitty kirjoitti:

"Mitkä mahdollisuudet noilla lapsilla on pelastua, jos syntyvät perheeseen, joka ei tunnusta vl-uskoa?"

Heillä on Jumalan antamat mahdollisuudet pelastua. Hän kyllä johdattaa jokaisen valittunsa pelastukseen.

tällä palstalla?

• vl-kristitty
        valehtelijoista kirjoitti:

tällä palstalla?

valehdellut täällä missään asiassa. Mutta jos olen mielestäsi käyttäytynyt väärin, tarkenna, ole hyvä.

• kun Matti
        vl-kristitty kirjoitti:

valehdellut täällä missään asiassa. Mutta jos olen mielestäsi käyttäytynyt väärin, tarkenna, ole hyvä.

oli sanonut, että täällä valehdellaan. Ja kun sinä olet Matin porukkaa, niin arvelin että Matti omansa paraiten tuntee.

Mutta hyvä jos et tunne valehdelleesi. Ehkä se Matti sitten puhuikin arveluja eikä faktoja.

• mutta mutta

...ns. seuraajat alkavat jäljitellä uskonnollista ihmistä luomalla ihanteensa mukaisen elämän. Hän itse eli ihanteettoman ja spontaanin elämän kasvamalla villisti omaan suuntaansa. Seuraajat alkavat noudattaa tapoja ja kaavoja, pistää asioita järjestykseen, tuomita. He keksivät totuuksia, oppeja ja uskontunnustuksia. Näin syntyy järjestelmiä, ja uskonto muuttuu rationaaliseksi(=järkiperäinen).

"Uskonnollinen ihminen on kaunis ilmiö. Uskonnollinen oppi on rationaalinen ilmiö, mikä on seurausta siitä, kun järki yrittää tunkeutua pohjimmiltaan irrationaaliseen(=järjenvastainen) asiaan."

Tuohon päästämiseen ja pidättämiseen ja avainten valtoihin sen verran, että kaikissa uskonnoissa opetuksia ja sanomaa pidätettiin joillekin ihmisille antamatta niitä kaikille. Avaimet on joillakin harvoilla Taivaan valtakunnan salaisuuksiin:
      "Mutta me puhumme siitä viisaudesta, joka on täydellisten tykönä, ei tämän maailman viisaudesta, eikä tämän maailman päämiesten, jotka hukkuvat.
      7. Vaan me puhumme siitä salatusta Jumalan viisaudesta, jonka Jumala on ennen maailman alkua säätänyt meidän kunniaksemme"(Paavalilta)

Syntien anteeksiannosta ja -saamisesta:

" 8. Sen tähden on taivasten valtakunta kuninkaan vertainen, joka teki tiliä palvelijainsa kanssa. Ja kun hänen palvelijansa oli hänelle velkaa kymmenen tuhatta talenttia, käski hän myydä hänet perheineen orjiksi. Mutta kun palvelija häneltä rukoili armoa, antoi hän koko velan anteeksi. Silloin palvelija meni ulos ja löysi toisen palvelijan, joka oli hänelle velkaa sata penninkiä, kiristi tätä kurkusta ja vaati maksua. Kun herransa tästä kuuli, vihastui hän ja käski antaa hänen pyövelille siihen asti, että hän maksaisi kaiken velkansa. (Matt. 18: 23-34.)

Parilla sanalla Jeesus lopuksi selittää vertauksen sisällön:

"Niin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, jollette kukin veljellenne teidän sydämistänne anna anteeksi heidän rikoksensa." (Matt. 18: 35.) Tämä näin annettu vertaus taivasten valtakunnasta on siveellinen opetus, joka koskee ihmisen suhdetta toisiin ihmisiin. Se on niin ylevä, niin korkea ja maalliselta kannalta katsoen niin mahdoton, että se todella päältä katsoen jo kuuluu taivaallisen elämän lakeihin.
      Se on tuo uusi laki: ihminen, anna sydämessäsi kaikki kaikille anteeksi!"

• vl-kristitty
      • kuitenkin...

Tunnustuskirjoissa ei tarkoita vanhoillislestadiolaista parannusta. Nykyinen vl parannus tyyli sanoilla "Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi" sai alkunsa kun Raattamaa ja Laestadius kahdestaan sopivat, että noita sanoja voi käyttää. Laestadius käytti tutkimusten mukaan harvoin noita sanoja. Laestadius ei muutenkaan ollut Vain me- opin edustaja, ei hän erotellut missä joukossa on oikeita uskovia ja missä ei.

Parannus voidaan siis tehdä muutenkin kuin vl tavalla eli parannus on mielen muutos, halua lähteä seuraamaan Herraa Jeesusta ja jättää entinen syntielämä taakseen uskomalla evankelimin sanat, että synnit ovat anteeksi.

• vl-kristitty
        kuitenkin... kirjoitti:

Tunnustuskirjoissa ei tarkoita vanhoillislestadiolaista parannusta. Nykyinen vl parannus tyyli sanoilla "Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi" sai alkunsa kun Raattamaa ja Laestadius kahdestaan sopivat, että noita sanoja voi käyttää. Laestadius käytti tutkimusten mukaan harvoin noita sanoja. Laestadius ei muutenkaan ollut Vain me- opin edustaja, ei hän erotellut missä joukossa on oikeita uskovia ja missä ei.

Parannus voidaan siis tehdä muutenkin kuin vl tavalla eli parannus on mielen muutos, halua lähteä seuraamaan Herraa Jeesusta ja jättää entinen syntielämä taakseen uskomalla evankelimin sanat, että synnit ovat anteeksi.

Parannus pitää tehdä Raamatun opettamalla tavalla.

• vl-kristitty
        vl-kristitty kirjoitti:

Jumala antaa parannuksen armon. Parannuskin on Jumalan työ.

• Raamatusta
        vl-kristitty kirjoitti:

mikä Raamatun mukainen tapa tehdä parannus. Miksi muuten te vl:t sanotte, että Pyhä Henki ei voi liikkua missä vain haluaa? Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yhdessä, eivät erillisiä. Ihan kuin sanoisitte, että vain teillä on tuo kolmiyhteinen Jumala.

Miksi sanotte, että rukoillen ei saa syntejä anteeksi, vaikka Raamatussakin niin lukee että Jumalalta voi rukoilla syntejä anteeksi? Ei Jumala ole voimaton, kyllä Hän voi saada ihmisen kääntymään ja uskomaan Häneen ja antaa ihmiselle Pyhän Hengen ilman vl:n läsnäoloa. Jos Jumala ei voisi tehdä mitään, vaan kaikki olisi kiinni vain vl uskoisista, niin huonosti kävisi maailman. Oikeastaan koko maailma joutuis helvettiin, koska vl:iä on niin vähän. Mistä se johtuu se käsitys, että Jumla ei voisi antaa syntejä anteeksi ja kutsua yhteyteensä ketä vain? Ei siinä vl:ää tarvita. Jumalalle kaikki on mahdollista.

• vl-kristitty
        Raamatusta kirjoitti:

mikä Raamatun mukainen tapa tehdä parannus. Miksi muuten te vl:t sanotte, että Pyhä Henki ei voi liikkua missä vain haluaa? Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yhdessä, eivät erillisiä. Ihan kuin sanoisitte, että vain teillä on tuo kolmiyhteinen Jumala.

Miksi sanotte, että rukoillen ei saa syntejä anteeksi, vaikka Raamatussakin niin lukee että Jumalalta voi rukoilla syntejä anteeksi? Ei Jumala ole voimaton, kyllä Hän voi saada ihmisen kääntymään ja uskomaan Häneen ja antaa ihmiselle Pyhän Hengen ilman vl:n läsnäoloa. Jos Jumala ei voisi tehdä mitään, vaan kaikki olisi kiinni vain vl uskoisista, niin huonosti kävisi maailman. Oikeastaan koko maailma joutuis helvettiin, koska vl:iä on niin vähän. Mistä se johtuu se käsitys, että Jumla ei voisi antaa syntejä anteeksi ja kutsua yhteyteensä ketä vain? Ei siinä vl:ää tarvita. Jumalalle kaikki on mahdollista.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000021553749

• Opettiko Luther väärin ?
        vl-kristitty kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000021553749

..näytetty.

Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.

• vl-kristitty
        Opettiko Luther väärin ? kirjoitti:

..näytetty.

Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.

Kirkkopostillaan. Se on koottu vasta Lutherin kuoleman jälkeen ja sitä on "toimitettu" paljon.

Lue avauksesta mitä Luther oikeasti opetti.

• Älä nyt viitsi
        vl-kristitty kirjoitti:

Kirkkopostillaan. Se on koottu vasta Lutherin kuoleman jälkeen ja sitä on "toimitettu" paljon.

väittää, että Luther olisi opettanut kuten vl:t opettaa. Luther opetti, että kasteessa saa Pyhän Hengen ja syntien anteeksiantamuksen sekä vapautuksen Perkeleestä. Lisäksi hän opetti, että ehtoollisella saa uskoa synnit anteeksi. Kolmanneksi hän opetti, että rukoillen saa myös uskoa synnit anteeksi ja parannusta on sekin,kun pyytää anteeksi keltä vaan ketä on loukannut. Rippi on myös, mutta se on vapaaehtoinen.
        Luther opetti, että tärkeitä ovat siis evankeliumin sanat ja sakramentit ja usko.

Lutherin Iso Katekismus on suunnattu papistolle ohjeeksi.

• VL-opit tuulessa

• tarkoitus
        vl-kristitty kirjoitti:

oli nähtävästi kumota ev.lut.kirkon opetus Raamattuun ja tunnustuskirjoihin perustuvana opetuksena.

Sinä et luota muuhun kuin SRK:n muokkaamaan harhaoppiin.

• vl-kristitty
        Älä nyt viitsi kirjoitti:

väittää, että Luther olisi opettanut kuten vl:t opettaa. Luther opetti, että kasteessa saa Pyhän Hengen ja syntien anteeksiantamuksen sekä vapautuksen Perkeleestä. Lisäksi hän opetti, että ehtoollisella saa uskoa synnit anteeksi. Kolmanneksi hän opetti, että rukoillen saa myös uskoa synnit anteeksi ja parannusta on sekin,kun pyytää anteeksi keltä vaan ketä on loukannut. Rippi on myös, mutta se on vapaaehtoinen.
        Luther opetti, että tärkeitä ovat siis evankeliumin sanat ja sakramentit ja usko.

Lutherin Iso Katekismus on suunnattu papistolle ohjeeksi.

"Kuule älä nyt viitsi väittää, että Luther olisi opettanut kuten vl:t opettaa. Luther opetti, että kasteessa saa Pyhän Hengen ja syntien anteeksiantamuksen sekä vapautuksen Perkeleestä. Lisäksi hän opetti, että ehtoollisella saa uskoa synnit anteeksi."

Olet traditionaalisen Luther-käsityksen vanki. Pidät itsestään selvänä, että Luther opetti niin kuin kirkko opettaa nykyään. Suosittelen, että luet SRK:n kustantaman ja Erkki Reinikaisen kirjoittaman kirjan "Usko ja kaste". Hän käsittelee siinä myös Lutherin kastekäsitystä. Lisäksi sinun kannattaa lukea vanhoja kirkkokäsikirjoja. Tulet hämmästymään!

"Kolmanneksi hän opetti, että rukoillen saa myös uskoa synnit anteeksi"

Rukouksella oli Lutherin mukaan uskovaiselle sama vaikutus kuin evankeliumin saarnalla ja ehtoollisella. Rukous ei kuitenkaan tee epäuskoista uskovaiseksi, sen tekee vain evankeliumin saarna.

"ja parannusta on sekin,kun pyytää anteeksi keltä vaan ketä on loukannut."

Sen voi sanoa olevan sitä jokapäiväistä parannusta, kyllä. Olenko väittänyt toisin?

"Rippi on myös, mutta se on vapaaehtoinen."

Lutherin rippikäsitys ja meidän myös:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/rippi.html

(Lue tarkkaan ja ajatuksen kanssa!)

"Luther opetti, että tärkeitä ovat siis evankeliumin sanat ja sakramentit ja usko."

Ne ovat äärimmäisen tärkeitä myös meidän mielestämme. Varsinkin usko, sillä lopulta vain se pelastaa.

"Lutherin Iso Katekismus on suunnattu papistolle ohjeeksi."

Niin, entä sitten?

• on aina
        vl-kristitty kirjoitti:

"Kuule älä nyt viitsi väittää, että Luther olisi opettanut kuten vl:t opettaa. Luther opetti, että kasteessa saa Pyhän Hengen ja syntien anteeksiantamuksen sekä vapautuksen Perkeleestä. Lisäksi hän opetti, että ehtoollisella saa uskoa synnit anteeksi."

Olet traditionaalisen Luther-käsityksen vanki. Pidät itsestään selvänä, että Luther opetti niin kuin kirkko opettaa nykyään. Suosittelen, että luet SRK:n kustantaman ja Erkki Reinikaisen kirjoittaman kirjan "Usko ja kaste". Hän käsittelee siinä myös Lutherin kastekäsitystä. Lisäksi sinun kannattaa lukea vanhoja kirkkokäsikirjoja. Tulet hämmästymään!

"Kolmanneksi hän opetti, että rukoillen saa myös uskoa synnit anteeksi"

Rukouksella oli Lutherin mukaan uskovaiselle sama vaikutus kuin evankeliumin saarnalla ja ehtoollisella. Rukous ei kuitenkaan tee epäuskoista uskovaiseksi, sen tekee vain evankeliumin saarna.

"ja parannusta on sekin,kun pyytää anteeksi keltä vaan ketä on loukannut."

Sen voi sanoa olevan sitä jokapäiväistä parannusta, kyllä. Olenko väittänyt toisin?

"Rippi on myös, mutta se on vapaaehtoinen."

Lutherin rippikäsitys ja meidän myös:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/rippi.html

(Lue tarkkaan ja ajatuksen kanssa!)

"Luther opetti, että tärkeitä ovat siis evankeliumin sanat ja sakramentit ja usko."

Ne ovat äärimmäisen tärkeitä myös meidän mielestämme. Varsinkin usko, sillä lopulta vain se pelastaa.

"Lutherin Iso Katekismus on suunnattu papistolle ohjeeksi."

Niin, entä sitten?

Luther ei opettanut kuten vl:t. Hän opetti Raamattua tulkitsemalla, että kasteessa saa Pyhän Hengen sekä syntien anteeksiantamuksen ja ehtoollisella saa uskoa synnit anteeksi.

Miksi vl:t opettavat, että rukoillen ei saa uskoa syntejään anteeksi? Sehän on ihan vastoin Raamatun ja Lutherinkin opetuksia. Ei vl:t opeta, että kukaan vl saisi uskoa rukoillen synnit anteeksi. Vl:llä on vain yksi tapa eli kuulla synninpäästö toiselta vl:tä.

Rukoillen ei saa syntejä anteeksi, niin vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan. Siksi tämä selityksesi "Rukouksella oli Lutherin mukaan uskovaiselle sama vaikutus kuin evankeliumin saarnalla ja ehtoollisella. Rukous ei kuitenkaan tee epäuskoista uskovaiseksi, sen tekee vain evankeliumin saarna."

Tuo ei ole nyt ihan vl opin mukaista tai sitten jätit pois sen Lutherin opetuksen, että ehtoollisella saa synnit anteeksi jokainen joka uskoo. Ei vl:t usko että kukaan vl saa ehtoollisellakaan syntejä anteeksi. Vl:llä on vain yksi tapa saada synnit anteeksi, eli toinen vl saarnaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Teillä on vain yksi tapa uskoa evankelimiusta synnit anteeksi eli pyytää synnit anteeksi vain vl:ltä. Tähän liittyy kummallinen käsityksenne, että vain vl:llä olisi Pyhä Henki. Mistä te tiedätte missä Henki kulkee ja missä ei kulje? Ei se ole teidän käsissänne sen kulkeminen.

Ette te tiedä missä ja milloin Pyhä Henki laskeutuu johonkin ihmiseen, synnyttää ihmisessä uskon ja antaa uuden suunnan elämälle.

Usko evankeliumin sanoihin on myös vain uskoa siihen, että Jeesus sovitti syntimme. SRK:n kirjat ovat vl-tulkinnan mukaan selitetty, asiat on käännetty vl-opin mukaisiksi. Kannattaa sinunkin lukea muitakin kirjoja Lutherista kuin SRK:n teoksia.

Vl:t eivät tunnusta sakramentteja niin, että niihin sisältyisi syntien anteeksiantamus. Luterilaisuudessa opetetaan, että Pyhä Henki välittyy sanan ja sakramenttien välityksellä.

Epäuskoinen on se, joka ei usko että Jeesus Kristus tuli lihaksi ja on ylösnoussut ja kuolemalla syntimme sovittanut. Älä siis pidä epäuskoisina niitä uskovia, jotka eivät ole vl:iä. Siksi rukouksissa voi pyytää syntejä anteeksi kuka vain kuka uskoo, että synnit on anteeksi annetut kun uskoo, että anteeksi annetut ovat.

Epäuskoinen joka ei usko, ei yleensä edes rukoile koska miksi hän rukoilisi jotain sellaista mihin ei usko?
        Vl:llä on tökerö tapa leimata epäuskoisiksi kaikki, jotka eivät ole vl:iä. Jos uskoo Jeesukseen Kristukseen ja syntien sovitukseen sekä Hänen ylösnousemukseensa ei ole epäuskoinen.

Vl:t opettavat hassusti, että vain vl:llä on Pyhä Henki. Vl:t eivät oikeasti tiedä, missä kaikkialla Jumala vaikuttaa ja missä Pyhä Henki kulkee. Pyhä Henki on yhtä Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kanssa. Tuo kolminaisuus ei siis vaikuta vain vanhoillislestadiolaisuudessa eikä Pyhä Henki ole yksin vl uskoisten omaisuutta. Pyhä Henki synnyttää uskon ja siksi sitä on muuallakin kuin vl:llä:)

Suosittelen, että luet muitakin kirjoja kuin SRK:n kirjoja.

Etsi kirjastosta teoksia, missä teologian tutkijat selvittävät teologian asioita.

Tässä myös hyvä linkki sinulle:

http://koti.mbnet.fi/vltietoa/oppi/aasinsillat.html

Ei sinun kannata yrittää tehdä vl-uskosta maailman ainoaa oikeaa uskoa, koska sitä se ei ole. Vl uskossa on sellaista, mikä ei tosiaan tee siitä täysin oikeaa. On vain yksi ainoa usko ja se on usko Jeesukseen Kristukseen, se on se yksi ja ainoa usko Raamatun mukaan.

• laatinut..

Augsburgin tunnustusta v.1530. Sen laati Philip Melanchton. Luther ei ollut edes mukana koko kokouksessa.

• marssijärjestys

eikä se synny opinkappaleista. Vain Pyhä Henki voi "puhaltaa hengen" sanoihin.

• opin puolustaja

"oikea oppi ei ketään taivaasen vie (siis sinällään, ilman uskoa), mutta väärä oppi kadottaa varmasti"

• Henkeä
        opin puolustaja kirjoitti:

"oikea oppi ei ketään taivaasen vie (siis sinällään, ilman uskoa), mutta väärä oppi kadottaa varmasti"

ei ole Jumalan sanaa eikä Jumalan tahdon mukaista oppia. Oppi ei ole oikeaa, jos se on kirjaviisautta ilman Jumalan henkeä.

• ja sanoi
        Henkeä kirjoitti:

ei ole Jumalan sanaa eikä Jumalan tahdon mukaista oppia. Oppi ei ole oikeaa, jos se on kirjaviisautta ilman Jumalan henkeä.

hänelle: joka minua rakastaa, se pitää minun sanani; ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä, ja asumme hänen tykönänsä. Joka ei minua rakasta, ei se minun sanojani kätke: ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka minun lähetti. Näitä olen minä teille puhunut, ollessani teidän kanssanne. Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen." (Joh 14:23-26)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      45
      1081
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      41
      942
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe