Nysväri vaarallisempi kun kaahari

En ole Antero

10...20km/h ylinopeutta suoralla tiellä ajava ei ole edes kaahari, mutta ohittaa usein ja kärkkäästi - tulee ja menee menojaan. Iso joukko on sormi pystyssä, so, so ei saa kaahata, mutta totuus on toinen.

Sen sijaan 10..20km/h muuta liikennettä hitaammin ajava on todellinen aikapommi varsinkin talvikelissä. Otan esimerkin, jos ajetaan vaikka Lahdesta Jyväskylään voi vain arvailla montako pahaa tilannetta syntyy ennen kun nysväri ehtii Nykäskylään..

En puolusta hurjastelua, mutta lähes aina hieman reippaammin ajava ajaa paljon ja hänellä on keskivertoa tehokkaampi auto. Tätä ei pidä myös yhdistää näihin itsensä ja kaverinsa tappaviin teini-kaahaajiin, he kuluvat samaan ryhmään kun autoilevat alkoholistit jotka ratsiaan jouduttuaan puhaltavat alkometrin tappiin.

33

1866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AAAnterooo!

      Tule apuun! Hullut nysvärit meinaa jäädä jalkoihin! Ja sitten ne paskat vielä luulee olevansa laskun laittajia! Mikä epäkohta tässä alikehittyneiden raplaajien joukossa! Pitänee varata kaljapulloja kassillinen seuraavaa venyttelijää varten, saa sitten rauhassa maistella liikenteen huminassa ja antaa muiden mennä menojaan! Miettiköön rauhassa anteliaisuuden perusteita! Viimeiseen pulloon pistän tarran: Armolahja Idiootille! Pysyypähän vähän aikaa pois häiritsemästä; jos ei omasta, niin jeparien toimesta!

    • Letkanvetäjä

      Yhtä monta ohitustahan siinä tapahtuu, jos joku ajaa 15 km/h muita nopeammin tai muita hitaammin. No joo, ei ihan tarkkaan, koska nysväri viipyy tiellä hieman pitempään, mutta jokseenkin sama vaikutus näillä kahdella on.

      Ja jos ylinopeutta ajava ei ole kaahari, niin ei kai sekään ole kaahari, joka ohittaa nysvärin sallitulla nopeudella.

      • Too Fast For You

        Puolimatkaan harkittu ja mietitty kommentti.

        Seurailes peilejä!
        Takana olevassa letkassakin ohitellaan!

        Todellisuudessa ohitusmäärät moninkertaistuvat yhden hitaan kuljettajan takia!!!


    • taitava ei-nysväri

      Nysvärit tosiaankin ovat liikenteen vaarallismpia kuskeja. He aiheuttavat 90% kaikista peräänajoista silkkaa taitamattomuuttaan. Ei ole mitään järkeä roikkua toisen puskurissa kilometrikaupalla ohituspaikkaa hakien. Eihän siitä edes näe mitään. Itse alitehoisella ajavana sitä pitää itsestään selvänä, että paremmin pääsee ohitse kun pitää pientä väliä, ja aloittaa kiihdyttämisen jo ennenkuin ohituspaikka aukeaa. Nysväri ja tehokas auto on vaarallinen yhdistelmä.

      • Taitavampi, ei-nysväri

        Nysvärit eivät roiku takapuskurissa, vaan etupuskurissa kiinni! Tällä tavalla he todellakin aiheuttavat 90% peräänajoista. Toivottavasti saadaan lakiin muutos, että peräänajaja ei olisi missään tapauksessa syyllinen onnettomuuteen, sillä peräänajo on lähes aina sen peräänajetun vika.


      • taitava ei-nysväri
        Taitavampi, ei-nysväri kirjoitti:

        Nysvärit eivät roiku takapuskurissa, vaan etupuskurissa kiinni! Tällä tavalla he todellakin aiheuttavat 90% peräänajoista. Toivottavasti saadaan lakiin muutos, että peräänajaja ei olisi missään tapauksessa syyllinen onnettomuuteen, sillä peräänajo on lähes aina sen peräänajetun vika.

        Ymmärrätkö suomea?

        Peräänajettu = joku jolle on tehty jotain
        Peräänajaja = joku joka tekee jotain

        Ja se joka tekee, se vastaa tekemisistään!

        Asia erikseen on sitten 'perään ajatuttavat' ja 'perään ajatetut'.


    • tarkoitat?

      Jep, varmasti syntyy paljon pahoja tilanteita, ennen kuin holtittomasti ohitteleva, mielellään 10...20km/h ylinopeutta ajava ja hitaampien perseessä ohituspaikkaa kyttäävä nysväri on päässyt Lahdesta Jyväskylään. Mutta mitä tarkoitat sillä, että Nysväriä hitaammin ajava olisi aikapommi liikenteessä? Eikö paremminkin aikapommi ole se nysväri, joka roikkuu perseessä ja arviointikyvyn ja taitojen puutteesta huolimatta pyrkii ohittelemmaan niin paljon kuin mahdollista?

      • ohittaa

        Pitää sitten tulla tänne valittamaan. Jos haluaa ajaa jatkuvasti ylinopeutta, sen toki voi tehdä. Se on vain yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen vastaista. Ja se aiheuttaa jatkuvat ohitustarpeet. Jotka taas aiheuttavat vaaratilanteita, huonosti hoidettuina.

        Se, että ohitettava olisi jotenkin tilanteeseen _syyllinen_ on kummallinen ajatus.

        Ja se, että rajoitustakin hitaammin ajavan ohittaminen olisi näille palstan "tavanomaista paremmille" tai "paljon paremmille" jokin ongelma, se vasta hämmästyttää. Kauankos se nyt kestikään kun ohittaa 40-70 km/h nopeuserolla 5 m pitkän ajoneuvon?

        Kumpi on nysväri, tasaisesti vähän hitaammin ajava vai ohituskyvytön kiireinen?


      • Keskitiellä
        ohittaa kirjoitti:

        Pitää sitten tulla tänne valittamaan. Jos haluaa ajaa jatkuvasti ylinopeutta, sen toki voi tehdä. Se on vain yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen vastaista. Ja se aiheuttaa jatkuvat ohitustarpeet. Jotka taas aiheuttavat vaaratilanteita, huonosti hoidettuina.

        Se, että ohitettava olisi jotenkin tilanteeseen _syyllinen_ on kummallinen ajatus.

        Ja se, että rajoitustakin hitaammin ajavan ohittaminen olisi näille palstan "tavanomaista paremmille" tai "paljon paremmille" jokin ongelma, se vasta hämmästyttää. Kauankos se nyt kestikään kun ohittaa 40-70 km/h nopeuserolla 5 m pitkän ajoneuvon?

        Kumpi on nysväri, tasaisesti vähän hitaammin ajava vai ohituskyvytön kiireinen?

        ja vielä yhtäaikaa kun yrittää siihen tunkea, vain reipas ohittaja voi selvittää homman kolaritta! En jarruttanut vaan vedin kaasua lisää ja penkat rutisten nousin taas asfaltille ja annoin kuulua torven täydeltä!TÖÖÖT! Huonot kuskit pois tieltä kokonaan, uskokaa jo! Ei tie ole jokamiehen oikeutta eikä pöljien oleskelukenttä!


      • ohittaa
        Keskitiellä kirjoitti:

        ja vielä yhtäaikaa kun yrittää siihen tunkea, vain reipas ohittaja voi selvittää homman kolaritta! En jarruttanut vaan vedin kaasua lisää ja penkat rutisten nousin taas asfaltille ja annoin kuulua torven täydeltä!TÖÖÖT! Huonot kuskit pois tieltä kokonaan, uskokaa jo! Ei tie ole jokamiehen oikeutta eikä pöljien oleskelukenttä!

        Lues nyt oma viestis uudelleen. Mutta rauhallisesti ettei suoni repee päässä.

        Ne tiet on yleisiä teitä just siksi että niillä saa kulkea kuka vaan. Pitää olla vaan sääntöjen mukainen ajoneuvo ja sen kuljettamiseen oikeuttavat luvat. Ja jos sieltä aletaan pöljiä karsimaan niin luulen että sinä ja minä ei kuljeta sitten samoja teitä...

        Kuten itsekin todistit, ohittaminen ei ole ongelma kun homman osaa. Ei siis VOI millään olla ohitettavan syy se, että sinulla on vaikeaa.


    • FatsAndFurios

      Näin on kuule! Meitzi ajaa taajamassaki aina hallitusti niinku jotaan 70-80 vauhtii, ja widun nyswät on koko aika jalois nysvääs! Sitte ne soittaa torwee ja näyttää keskarii ku meikä vetää ohi turvallisesti. Toiset nysvät ketä on vaarallissii on ne ketä seisoo suojatein edes! Siitä kun laskee ohi ni sieltä joku saadanan nysvä saattaa kävellä meitzin etee!

    • se nopeusero

      Joka on vaaraksi.

      Laki kieltää ylinopeuden, tälläisistä on siksi aivan turha kirjoitella.

      On jokaisen oman harkinnan varassa rikkooko lakia vai ei.

      JOS nopeusrajoituksia ylipäätään noudatettaisiin niin silloin ei sen nysvärin 10..20km/h alinopeus olisi niin paljon haittaava!

      Rajoitus 80km/h Suurin osa ajaa vaikka muun liikenteen mukana 90km/h eli 10km/h jo ylinopeutta. "nysväri" ajaa ajaa tunnollisesti 10km/h alle suurimman sallitun eli nopeuseroksi muodostuu 20km/h näiden välillä.

      Kaikkein loppujen lopuksi kyse on vain siitä että valvontaa ei ole ja siksi kaikki ajaa ylinopeutta. Missä se raja menee? Meneekö raja röyhkeyden mukaan, turvallisuuden, ajotaitojen, mielialan? Se menee noiden kaikkien mukaan ja monen muunkin syyn, liikenne ei toimi.

    • Mää ihmettelen

      Eli jos joku ajaa 20km/h alle rajoituksen, on hänen ohittamisensa todellinen vaaratilanne.

      Jos taas joku ajaa 20km/h ylinopeutta, ovat hänen tekemänsä ohitukset järjestäen turvallisia.

      Tuotako mieltä olet eli käsitinkö tähän asti oikein?

      Jos käsitin oikein, niin perusteletko näkemyksesi. Vielä et ole niin tehnyt.

      • En ole Antero

        Kuule tuolla tienpäällä tilanne on aivan toinen silloin kun nysväri vetää letkaa, mutta mistäs sinä sen tietäisit jos et ole siellä työksesi.


      • Mää ihmettelen
        En ole Antero kirjoitti:

        Kuule tuolla tienpäällä tilanne on aivan toinen silloin kun nysväri vetää letkaa, mutta mistäs sinä sen tietäisit jos et ole siellä työksesi.

        Useammin ohitan kuin olen ohitettavana ja molemmat roolit ovat ihan tuttuja. Saanko vastaukset kysymyksiini?


    • En ole Antero

      Kuulkaas jos olen ajanut parikymmentä vuotta vain viidellä ylinopeussakolla ja ajoa tulee vuosittain noin 50..60tkm. Olen harjoitellut ajoa suljetuilla sorateillä ja jääradoilla harrastuksen muodossa, kuten monet muutkin. Ajan taajamissa ja risteysalueilla kuten pitääkin, mutta pitkillä taipaleilla pidän reilumpaa nopeutta. Jos ohitan teen sen harkitusti en holtittomasti, kaltaisiani on tienpäällä monia eivätkä he ole mitenkään holtittomia.

      Vaikutta siltä, että moni kirjoittaja ei omaa edes ajokorttia tai eivät ole ajaneet vuosiin. Nykyaikaisella autolla ei oikein vauhti tunnu, kyydissä olija ei juuri huomaa ajetaanko yli vai alle 9-kympin. Toki talvikelissä pitää olla tarkkana ja harkittava koska kannattaa ohittaa ja missä. Toisaalta ohittaminen käy vähän viritetyllä ja jäykkäalustaisella autolla paremmin kun tehoa 3X tavallisen perheauton verran.

      • parikymmentä

        vuotta, ja jo viisi (5) ylinopeussakkoa? Ja vielä noin pienillä ajomäärillä? Olet holtiton kuljettaja, vie heti ajokorttisi viranomaisille, ennekuin kehenkään sattuu, mukaanlukiem sinut itsesi. Et selvästikään ole päteva kuljettajaksi.


    • Gaman Jaska.

      näin aluksi voisin todeta olevani kanssasi sekä samaa, että eri mieltä. molemmat ryhmät ovat vaarallisia ympäristölleen ja muille tielläliikkujille.

      "10...20km/h ylinopeutta suoralla tiellä ajava ei ole edes kaahari, mutta ohittaa usein ja kärkkäästi - tulee ja menee menojaan."
      -Heitä ei kiinnosta yleinen turvallisuus sen enempää kuin hidastelijoitakaan. Mennään vain omaa nopeutta sopeutumatta muihin.

      "Sen sijaan 10..20km/h muuta liikennettä hitaammin ajava on todellinen aikapommi varsinkin talvikelissä."
      -Hidastelija, joka ei edes anna tietä muille on vielä pahempi. Näiden ohittajat tekevät usein kamikaze-ohituksia.

      jos kaikki ajaisivat rajoituksen mukaan, tai edes samaa nopeutta, olisi liikenneturvallisuus korkeampi. tällöin voitaisiin jättää kunnolliset turvavälit jatkuvan ohittelukärkkyilyn sijaan. mutta usein tämä "optimimalli" on liian hyvä toteutuakseen.

      • ÄIJÄLÄ

        Talvikeli on hyvin usein sellainen, jolloin ei turvallisuus hakuisesti ajatteleva ajaja halua ajaa suurinta sallittua ja siihen vielä hienoinen ylinopeus päälle.

        >Jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan< Minä en ikinä tule ajamaan rajoitusten mukaan, eli suurinta sallittua vauhtia.
        Minä en ole niinkuin muut sopulit, joiden pitää orjallisesti ajaa yhtä lujaa kuin muiden.
        Tähän on vielä lisättävä se, että kunnon sopulin pitää ajaa mahdollisimman läöhellä toista edellä ajavaa. Minä en halua tulla sopuliksi ja minua ei saada siihen pakoitettua, vaikka kuinka härnättäisiin ja koitettaisiin perässä huohottaa.

        Vaarantaja ei ole se, joka ajaa turvallisuushakuisesti, vaan se, jonka pitää saada mennä edelle, vaikka tie olis kuinka liukasta.
        Eikö teille pölvästiille mene pääkoppaan se, ettei turvallista ajotapaa ole muuta kuin vain se, että ajaa hitaammin.
        Katkokaa nyt, miten jatkuvasti suistuu jossain päin joku tönttu tohelo autoineen tiepuoleen tai päin rekkaa siitä syystä, kun oli vauhtia liikaa.

        Ja sulla haistatan pitkät sellaiset, joka kehtaat alkaa talvikelissä muuta liikennettä hitaammin ajavia parjaamaan.

        Kamikaze ohittelijat ovat vain ja ainoastaan syypäitä liikenteen vaarantamiseen.
        Mikä helevetin pakko on aina mennä lujaa. ei mikään, mutta kun on opittu tämmöiseen käyttäytymiseen, niin siitä ei päästä irti.

        Äläkä uneksikkaan mistään optimimallista, sillä sellaisia ei tule koskaan. Tämä kansa on niin uppiniskaista ja jääräpäistä ajotavoissaan, ettei sen asennetta muuta enää mikään mahti maailmassa.


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Talvikeli on hyvin usein sellainen, jolloin ei turvallisuus hakuisesti ajatteleva ajaja halua ajaa suurinta sallittua ja siihen vielä hienoinen ylinopeus päälle.

        >Jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan< Minä en ikinä tule ajamaan rajoitusten mukaan, eli suurinta sallittua vauhtia.
        Minä en ole niinkuin muut sopulit, joiden pitää orjallisesti ajaa yhtä lujaa kuin muiden.
        Tähän on vielä lisättävä se, että kunnon sopulin pitää ajaa mahdollisimman läöhellä toista edellä ajavaa. Minä en halua tulla sopuliksi ja minua ei saada siihen pakoitettua, vaikka kuinka härnättäisiin ja koitettaisiin perässä huohottaa.

        Vaarantaja ei ole se, joka ajaa turvallisuushakuisesti, vaan se, jonka pitää saada mennä edelle, vaikka tie olis kuinka liukasta.
        Eikö teille pölvästiille mene pääkoppaan se, ettei turvallista ajotapaa ole muuta kuin vain se, että ajaa hitaammin.
        Katkokaa nyt, miten jatkuvasti suistuu jossain päin joku tönttu tohelo autoineen tiepuoleen tai päin rekkaa siitä syystä, kun oli vauhtia liikaa.

        Ja sulla haistatan pitkät sellaiset, joka kehtaat alkaa talvikelissä muuta liikennettä hitaammin ajavia parjaamaan.

        Kamikaze ohittelijat ovat vain ja ainoastaan syypäitä liikenteen vaarantamiseen.
        Mikä helevetin pakko on aina mennä lujaa. ei mikään, mutta kun on opittu tämmöiseen käyttäytymiseen, niin siitä ei päästä irti.

        Äläkä uneksikkaan mistään optimimallista, sillä sellaisia ei tule koskaan. Tämä kansa on niin uppiniskaista ja jääräpäistä ajotavoissaan, ettei sen asennetta muuta enää mikään mahti maailmassa.

        hidastelijoita on vähintään yhtä paljon, sanoisin enemmän tien poskessa perspystyssä heti liukkaiden tultua. Nopeammin ajavilla on yleensä paljon parempi auton hallintataito kuin aina hiljaa ajelevilla. Ja edelleen on otettava huomioon että usein se provosoivan hidas keskitien kulkija todellakin herättää halun päästä sellaisesta eroon ennenkuin siinä tulee yllätystä sen hidastelijan puolelta. Hitaat kuskit eivät harjoittele ajoneuvon hallintaa, koska pelkäävät jo alunperin pienintäkin nytkähdystä kun ai kyky riitä oikeaan toimintaan. Olen ajellut sallituissakin nopeuksissa "kahva edellä", mutta omalla puolella sanoisin kaikista edelle kitkarenkailla kaljulla tiellä pitkällä matkalla. Tulin ehjänä perille, mutta ne puolenkymmentä hidasta eivät tulleet, jotka näin puskassa.


      • Äijäläkin AINA....
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Talvikeli on hyvin usein sellainen, jolloin ei turvallisuus hakuisesti ajatteleva ajaja halua ajaa suurinta sallittua ja siihen vielä hienoinen ylinopeus päälle.

        >Jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan< Minä en ikinä tule ajamaan rajoitusten mukaan, eli suurinta sallittua vauhtia.
        Minä en ole niinkuin muut sopulit, joiden pitää orjallisesti ajaa yhtä lujaa kuin muiden.
        Tähän on vielä lisättävä se, että kunnon sopulin pitää ajaa mahdollisimman läöhellä toista edellä ajavaa. Minä en halua tulla sopuliksi ja minua ei saada siihen pakoitettua, vaikka kuinka härnättäisiin ja koitettaisiin perässä huohottaa.

        Vaarantaja ei ole se, joka ajaa turvallisuushakuisesti, vaan se, jonka pitää saada mennä edelle, vaikka tie olis kuinka liukasta.
        Eikö teille pölvästiille mene pääkoppaan se, ettei turvallista ajotapaa ole muuta kuin vain se, että ajaa hitaammin.
        Katkokaa nyt, miten jatkuvasti suistuu jossain päin joku tönttu tohelo autoineen tiepuoleen tai päin rekkaa siitä syystä, kun oli vauhtia liikaa.

        Ja sulla haistatan pitkät sellaiset, joka kehtaat alkaa talvikelissä muuta liikennettä hitaammin ajavia parjaamaan.

        Kamikaze ohittelijat ovat vain ja ainoastaan syypäitä liikenteen vaarantamiseen.
        Mikä helevetin pakko on aina mennä lujaa. ei mikään, mutta kun on opittu tämmöiseen käyttäytymiseen, niin siitä ei päästä irti.

        Äläkä uneksikkaan mistään optimimallista, sillä sellaisia ei tule koskaan. Tämä kansa on niin uppiniskaista ja jääräpäistä ajotavoissaan, ettei sen asennetta muuta enää mikään mahti maailmassa.

        Torvelo on TUKKO TIELLÄ, eikä edes tajua sitä!!!
        Miten se on käppyrä, jos joku ajaa vieläkin hiljempaa kuin sinä? Pysähdytkö?


      • ÄIJÄLÄ
        Äijäläkin AINA.... kirjoitti:

        Torvelo on TUKKO TIELLÄ, eikä edes tajua sitä!!!
        Miten se on käppyrä, jos joku ajaa vieläkin hiljempaa kuin sinä? Pysähdytkö?

        Täytyypä sanoa, että harvoin tulee sellaista tilannetta vastaan, että vielä hitaammin ajettaisiin.
        Kyllä me nysvärit aika lailla samaa nopeutta ajetaan, eli 10 - 20 km/h muita hitaammin.

        Kun sellainen sitten tulee, niin edelle mennään, kun siihen tulee hyvä tilaisuus.
        Mitään paniikkia ohitukseen ei tule, vaan ajetaan riittävän välimatkan päässä edessä menevästä, jotta emme häiritsisi hänen sielunrauhaansa ja sitten kun tulee se pitkä suora, mennään ohi ja ajetaan riittävän pitkästi vastaantulevain kaistaa, eikä pompata heti ohitettavan eteen säikyttämään.

        Jos näkee vaikkapa traktorin maaseudulla, niin se tietää sitä, ettei ne yleensä kauaa aja valtatiellä, vaan poikkeavat joko oikealle tai vasemmalle tilusteilleen.
        Siksipä kannattaa varmistautua, ettei traktori yllättäen käänny vasemmalle, kun sinä olet ohittamssa. Nämä maajussit kun eivät aina muista vilauttaa vilkkua kääntyessään.


      • ÄIJÄLÄ
        Skola kirjoitti:

        hidastelijoita on vähintään yhtä paljon, sanoisin enemmän tien poskessa perspystyssä heti liukkaiden tultua. Nopeammin ajavilla on yleensä paljon parempi auton hallintataito kuin aina hiljaa ajelevilla. Ja edelleen on otettava huomioon että usein se provosoivan hidas keskitien kulkija todellakin herättää halun päästä sellaisesta eroon ennenkuin siinä tulee yllätystä sen hidastelijan puolelta. Hitaat kuskit eivät harjoittele ajoneuvon hallintaa, koska pelkäävät jo alunperin pienintäkin nytkähdystä kun ai kyky riitä oikeaan toimintaan. Olen ajellut sallituissakin nopeuksissa "kahva edellä", mutta omalla puolella sanoisin kaikista edelle kitkarenkailla kaljulla tiellä pitkällä matkalla. Tulin ehjänä perille, mutta ne puolenkymmentä hidasta eivät tulleet, jotka näin puskassa.

        Minä en luota nopeaan ajotyyliin kaikissa mahdollisissa keleissä, niinkuin sinä annat itsestäsi ymmärtää.
        On se kyllä ihme, miten paljon selvitään huonoissakin keleissä kovilla nopeuksilla, mikä tekee ilmiöstä hyvin mielenkiintoisen ja tutkimisen arvoisen.

        Kyllä kai minäkin selviäisin tai sitten en, vaikka en välittäisi tästä päivästä lähtien hevon persettä ajonopeuksista erilaisissa keliolosuhteissa.
        Sen kyllä ymmärrän ja tiedostan, että jatkuvasti on näitä selviämättömiä.
        Tutkijalautakunta tutkii hyvin tarkkaan syyt, varsinkin kuolemantapauksissa.
        Syykin on aina sama tai osaksi se, että on ollu liikaa vauhtia ajotaitoon nähden


      • Tilannenopeus!
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Minä en luota nopeaan ajotyyliin kaikissa mahdollisissa keleissä, niinkuin sinä annat itsestäsi ymmärtää.
        On se kyllä ihme, miten paljon selvitään huonoissakin keleissä kovilla nopeuksilla, mikä tekee ilmiöstä hyvin mielenkiintoisen ja tutkimisen arvoisen.

        Kyllä kai minäkin selviäisin tai sitten en, vaikka en välittäisi tästä päivästä lähtien hevon persettä ajonopeuksista erilaisissa keliolosuhteissa.
        Sen kyllä ymmärrän ja tiedostan, että jatkuvasti on näitä selviämättömiä.
        Tutkijalautakunta tutkii hyvin tarkkaan syyt, varsinkin kuolemantapauksissa.
        Syykin on aina sama tai osaksi se, että on ollu liikaa vauhtia ajotaitoon nähden

        Nimenomaan liika nopeus ajotaitoon nähden on syynä suurimmassa osassa _____vakavia_____onnettomuuksia! Vauhdin hurmaa on niin moni halunnut kokea. Ja silloin on kysymyksessä yleensä nuorehko, tai kilvanajoon osallistunut vanhempi kuljettaja!


      • silmiään
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Täytyypä sanoa, että harvoin tulee sellaista tilannetta vastaan, että vielä hitaammin ajettaisiin.
        Kyllä me nysvärit aika lailla samaa nopeutta ajetaan, eli 10 - 20 km/h muita hitaammin.

        Kun sellainen sitten tulee, niin edelle mennään, kun siihen tulee hyvä tilaisuus.
        Mitään paniikkia ohitukseen ei tule, vaan ajetaan riittävän välimatkan päässä edessä menevästä, jotta emme häiritsisi hänen sielunrauhaansa ja sitten kun tulee se pitkä suora, mennään ohi ja ajetaan riittävän pitkästi vastaantulevain kaistaa, eikä pompata heti ohitettavan eteen säikyttämään.

        Jos näkee vaikkapa traktorin maaseudulla, niin se tietää sitä, ettei ne yleensä kauaa aja valtatiellä, vaan poikkeavat joko oikealle tai vasemmalle tilusteilleen.
        Siksipä kannattaa varmistautua, ettei traktori yllättäen käänny vasemmalle, kun sinä olet ohittamssa. Nämä maajussit kun eivät aina muista vilauttaa vilkkua kääntyessään.

        että onko liittymää lähellä ennekuin aloittaa ohituksen! Ja siihen tarvitsee nähdä vain se vasemmalle oleva mahdollinen liittymä! Vähän on annettu jos ei uskalla traktoria ohittaa! Kannattaisi bussilla kulkea ei tulisi niin paljon ruuhkia ja laskua kaikille!


    • Auto--Antero

      Kun minä lähden reissuun, ohittelen lähes koko ajan. Silti olen turvallisuuden kannalta parempi, kuin vatipää nysväri.
      Nysväri pakottaa KAIKKI ohittamaan. Joukossa on eri taitoisia kuskeja ja töppäri vetää sen nokkakolarin.
      Paha asia!

      Kun keskitasoa huimasti kokeneempi ja parempi kuski, kuten MINÄ, ohittelee reippaasti, on vaara kaukana.
      Tehokkaan loistoauton väkivahva turbomoottori potkaisee kerralla ohi hidastelijoista. Turvallisesti, ripästi eteenpäin väistäen, karistan vaaralliset hidastelijat.
      Kaiken kukkuraksi matka-aikani on lyhyt, vähentäen vaarallista aikaa maantiellä.
      Hyvä asia!

      Edellä toteamani perusteella, pitäisi taitaville loistoauton kuljettajille olla omat säännöt.
      Proletäärit ajakoot Ladoillaan nykysääntöjen mukaan.

      Meille parempiosoisille myönnettäisiin tiukan kokeen jälkeen "tähtilisenssi", joka oikeuttaa kulkemaan 50km/h muita nopeammin, joka paikassa. Takapeltiin/ikkunaan liimattaisiin tähtimerkki osoittamaan ylivertaista ajotaitoa(ei koske mersukuskeja). Tyyliin 80km/h lätkä tuoreen ajokortin merkiksi.

      AAhhh!!! Olisipa uljasta astella kadulta autoon, jossa olisi tähtimerkki(ei koske mersukuskeja) ikkunassa. Kateelliset vuodattaisivat vihreitä kyyneleitä ja puristelisivat raivoissaan pallejaan.

      Eliittiluokka liikenteessä olisi tavoiteltu ja kunnioitettu juttu. Se pistäisi jokaisen nysvärin miettimään ajotapojaan...

    • Jukk

      Ajelen työni takia 5-6000 kuukaudessa ja mitä olen navigaattoria seuraillut, ovat tietyt myyntitilastojen kaukoitäsukuiset kärkimerkit hitautensa takia johtavia jononvetäjiä. Omassakin kulkineessa on mittarivirhettä neulanpaksuus, mutta valitettavan moni tollota tai nussin puhaltelee sellaista vajaa kymppi alle rajoituksen, jos perään sattuu vielä samanmoinen tai muuten ohittamisrajoitteinen, on soppa valmis; kärkimerkit ovat onnellisen tyytyväisiä nopeuteensa ja muilla onkin ykskaks kaksi kotteroa ohitettavana. Moottoriteillä ja ohituskaistoilla on näillä lisäksi havaittavissa kiusallista taipumusta lisätä vauhtia silloin kun joku aikoisi ohitse, egoa varmaan hivelee ajatus ensimmäisenä perillä olemisesta. Tai kurakelillä pesuneste on lopussa. Samoilla merkeillä on myös taipumusta vajaavaloisuuteen, mitä tänään ajelin Tampereelta etelään, niin räikeimmät pimennykset olivat toitsuissa; niitä vaivaa edelleen se japsi-ilmiö, että ajovalon kasahtaessa saman puolen parkkivalokin pimenee. Onneksi onnettomuudessa kyseisiä merkkejä näkee aniharvoin "pitkässä juoksussa", niiden liikkuminen on luojan kiitos keskittynyt taajamien läheisyyteen. Oma lukunsa ovat vielä tietyt pikkuautoiksi luettavat vehkeet, joilla on hirmuinen kiire motarilla yhden liittymävälin verran kunnes taas katoavat kantateille. Päivän havaintoja olivat Peugeotit 106 ja 206 sekä Fiat UNO. Nämä pyörivät Hämeenlinnan molemmin puolin ja kaikilla oli pyrkimyksenä ohittaa letkat päätähuimaavalla 140:n mittarinopeudella. Tuollainen papu ei edes kunnolla näy suolansumentamista peileistä joten kannattais harkita mitä tekee. Itse muuten ajelen navigaattorin mukaan -5 rajoituksen nurkilla ja valtaosa tuntuu tyytyvän siihen vauhtiin; se onkin monessa autossa se "kymmentä yli"-mittarinopeus.

      Toinen asia, mikä liittyy otsikkoon, on motarilla kilometritolkulla vasenta kaistaa käyttävät tollot. Näillä henkisillä vihanneksilla on yleensä allaan joku "premium" (kukahan idiootti on tuonkin nimityksen keksinyt) ja he sahaavat marginaalisella ylinopeudella vauhtiaan muuttamatta esimerkiksi rekkaa kiinniajavan jonon rinnalle sabotoiden monta ohitusta keskivertoautoilijoiden arastellessa eteen kiilaamista. Mikäli sitä vakkaria ei tajuta ohittaa kaasunpainalluksella ennen tuollaista tilannetta, ei kuski ole edes -73 -malliseen mosseen oikeutettu. Merkkejä pahemmin sormella osoittelematta voin nimetä muutaman mallin: V50, V70, S80 ja 220 CDI. Kaikki ovat oikeastaan alkuperämaissaan perusduunarin autoja, mutta täällä niihin liittyy joku käsittämätön status, jota lietsoo työnantajan valinta kunnon myyntitykin työsuhdeautoksi. Itse ajan kaikki kilometrini omalla, siitä saa vähän voita leivän päälle.

      • nysväääjä

        Olen nysväri. Ajan kaukoitäläiselläni (ajovalot palaa molemmat muuten) korkeintaan pilkulleen sallittua nopeutta. TIEDÄN TASAN, kuinka paljon mittarivirheeni on (luuleks erkki etten osaa käyttää nopeusnäyttöä). Joskus ajan alle sallitun nopeuden, so not? Hanki itselles nopeampi auto, että pääset ohi äläkä täällä uikuta, kuis kehtaatkin iso mies. Vinku vinku väy väy.


      • Jukk
        nysväääjä kirjoitti:

        Olen nysväri. Ajan kaukoitäläiselläni (ajovalot palaa molemmat muuten) korkeintaan pilkulleen sallittua nopeutta. TIEDÄN TASAN, kuinka paljon mittarivirheeni on (luuleks erkki etten osaa käyttää nopeusnäyttöä). Joskus ajan alle sallitun nopeuden, so not? Hanki itselles nopeampi auto, että pääset ohi äläkä täällä uikuta, kuis kehtaatkin iso mies. Vinku vinku väy väy.

        Hyvä, että lapsenuskoa riittää. Aja sitten toiseenkin nopeusnäyttöön yhtä lujaa, jos uskallat lähteä niin kauas kotoa ja ihmettele tuloksia, et varmaan saa samaa lukemaa. Lainaa vaikka joltain parempiosaiselta tomtom ja katsele siitä, mitä kinnerisi kulkee ihan silleen oikeasti ja mieti, miksi naapurin kolmevuotias ohittaa sut kolmipyörällään vaikka ajat satasta mittarisi mukaan. Noissa riiseissä on se paha puoli, että ne ottavat kuitenkin about auton tilan tieltä, mutta ohittaminen ei ole koskaan ollut mulle ongelma. Vilkku vasemmalle, kevyt kaasunpainallus, vilkku oikealle ja väy väy. Niin se käy...


      • jteuytru
        Jukk kirjoitti:

        Hyvä, että lapsenuskoa riittää. Aja sitten toiseenkin nopeusnäyttöön yhtä lujaa, jos uskallat lähteä niin kauas kotoa ja ihmettele tuloksia, et varmaan saa samaa lukemaa. Lainaa vaikka joltain parempiosaiselta tomtom ja katsele siitä, mitä kinnerisi kulkee ihan silleen oikeasti ja mieti, miksi naapurin kolmevuotias ohittaa sut kolmipyörällään vaikka ajat satasta mittarisi mukaan. Noissa riiseissä on se paha puoli, että ne ottavat kuitenkin about auton tilan tieltä, mutta ohittaminen ei ole koskaan ollut mulle ongelma. Vilkku vasemmalle, kevyt kaasunpainallus, vilkku oikealle ja väy väy. Niin se käy...

        Mä en tartte tomtomia, löydän perille muutenkin. kartat on syöpyny muistiini kuin nicke knattertonilla. Olen muuten ohittanut toisenkin nopeusnäytön. jos ohitus ei ole sulle ongelma, älä siteen vingu.


    • tehoja

      Miksi pitäisi olla niin tehokkaita autoja?

      • En ole Antero

        Laskennallisesti riittää noin 10hv teho viemään perheauton taisella yli 80km/h, mutta anoppi ja mukulat takapenkillä hyydyttää menon jo mäissä mopoauton tasolle. Toisaalta jos tehoreserviä olisi myös täyttä kuormaa ja mäkiä silmälläpitäen sitä käyttäisi jo väärin ylinopeuteen....ei onnistu.


    • kun olet

      Tyhmä !!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3283
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2955
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2222
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1665
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1584
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      10
      1528
    7. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      22
      1428
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1361
    9. Olisitpa rakkaimpani

      Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1348
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1325
    Aihe