Variksen poika kotihoidossa

kaupunkilainen

Löysimme eräästä bussiterminaalista, siis täysin vilkasliikenteisestä urbaanista ympäristöstä variksenpoikasen. Luulimme sitä sairaaksi, veimme sen lähellä olevaan eläinlääkäriin koska ajattelimme että se pitää lopettaa. Lintu ei vastustellut, ei liikkunut, kyhjötti vaan. Eläinlääkäri tutki linnun ja totesi sen terveeksi mutta nälkiintyneeksi ja heikoksi. Sitä ei siis ilmeisesti ollut emo ruokkinut enää vähään aikaan, enkä yhtään ihmettelekään kun ajattelee millaisesta paikasta lintu löytyi.

Eläinlääkäri ehdotti että me voisimme yrittää hoitaa varista. Se on kovin nuori vielä, ei mikään untuvikko kuitenkaan, vaikka sulkapeite on on vielä selvästi poikasen. Nokka ei ole kokonaan musta, ja se ei vielä edes oikein näytä variksen nokalta. Lentää se ei tietenkään vielä osaa, eikä se kovin hyvin osaa itse syödäkään. Aluksi se vain kyhjötti paikallaan. Se kyllä yrittää välillä nokkia ruokaa, mutta vaihtelevalla menestyksellä onnistuu saamaan jotain kurkusta alas. Lääkäri neuvoi pakkosyöttämään sitä, mutta se on kovin hankalaa kun se ei tunnu haluavan millään avata nokkaansa. Olemme saaneet sen syömään omenaa, leipää, jyviä ja jonkin verran koiran makkaraa/jauhelihaa. Aluksi se ei jaksanut edes seistä jaloillaan, nyt se on jo vähän välillä seissyt ja ollut muutenkin vähän virkeampi ja seuraillut ympäristöään. Ja sukinut ja puhdistellut sulkiaan, mikä kai on ihan hyvä merkki?

Ongelma on vain siinä ettei meillä ole hajuakaan kuinka paljon sen pitäisi syödä, jotta se ylipäänsä pysyy hengissä. Puhumattakaan että se kasvaisi. Meillä on sille tarjolla koko ajan ruokaa ja vettä, mutta ei se kovin aktiivisesti itse syö.

Toinen ongelma on se, että sen toinen jalka on jotenkin vähän heikko. Se kyllä pystyy liikuttamaan sitä, ja eläinlääkärikin sanoi että jalat on ihan terveet. Voiko se heikkous (se ei seistessään laita sille paljon painoa) johtua vain siitä että se on ollut niin aliravittu ja heikossa kunnossa? Ja voiko siitä tulla lintua ollenkaan, jos sen toinen jalka jää tuollaiseksi heikoksi?

Ja kolmas kysymys: pitäisikö sen äännellä? Se on nimittäin ollut tähän asti aivan mykkä.

Kaikki hyvät neuvot ovat nyt tarpeen. Täytyykö sitä pakkosyöttää, kuinka paljon, mikä ruoka olisi sen kasvamisen kannalta parasta...?

Kiitos jos joku osaa neuvoa.

15

5291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teppo

      Luonnonvaraisten eläinten hoito on aina kaksipiippuinen juttu. Nyt kun se lintu teillä on, niin voitte kysyä neuvoja Korkeasaaren eläintarhasta. Eläintarha ottaa taas tauon jälkeen myös mm. luonnosta löydettyjä apua tarvitsevia lintuja hoidettavaksi.

      Ihmetyttää että tähän aikaan vuodesta variksella on poikaset. Puluilla se ei ole tavatonta, mutta variksilla on.

    • kaupunkilainen

      Pakko lisätä tähän omaan viestiini tänään ilmenneestä positiivisesta edistymisestä, eli tipu oppi tänään syömään itse sapuskaa. Tökimme pitkällä tikulla kupissa olevia jyviä, ikäänkuin "nokkisimme" niitä...no lintuhan vallan innostui matkimaan nokkimista, ja sai hirmuisen syömispuuskan. Nyt se syö tuolla ihan ominpäin. Tämä helpottaa huomattavasti hoitamista. Vettäkin se tajuaa jo juoda kupista itse.

      Soitin Pyhtään lintuhoitolaan, josta neuvottiin että ruokaa sille voi laittaa esille niin paljon kuin haluaa, että ns. yliruokkimisen vaaraa ei ole. Tällä hetkellä varis tuntuu mieltyneen kuorittuihin auringonkukansiemeniin ja pähkinänpaloihin.

      Minustakin oli tosi outoa että variksenpoika on noin pieni tähän aikaan vuodesta, eläinlääkäri epäili että tämän vuoden omituinen ilmasto olisi jotenkin sekoittanut lintujen pesimäajat. Mikä todellinen syy sitten on, voimme vain arvailla.

    • Vaakkujen ystävä

      Kerrothan lisää miten hoito edistyy?Mielenkiintoista ja antoisaa auttamistyötä.

    • etsivivä-amadeus

      Syötin sille raakaa kananmunan ja jauhelihan sekoitusta.Sillä oli laatikoon tehty pesä.
      Se ruikki ulosteet reunan yli sanomalehden päälle.Sitähän täytyi syöttää yölläkin,ennenkuin oppi itse syömään.Siemenet eivät kuulu noin nuoren linnun ruokavalioon.

      • kaupunkilainen

        Mitä haittaa siementen antamisesta on? Kun tämä meidän vaakku on nyt kovin mieltynyt auringonkukansiemeniin. Se on oikeastaan ainoaa ruokaa mitä se osaa itse syödä. Ja jonkin verran se on syönyt myös koiranmakkaraa.


      • etsivivä-amadeus
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Mitä haittaa siementen antamisesta on? Kun tämä meidän vaakku on nyt kovin mieltynyt auringonkukansiemeniin. Se on oikeastaan ainoaa ruokaa mitä se osaa itse syödä. Ja jonkin verran se on syönyt myös koiranmakkaraa.

        On kyllä sopivaa sekä pähkinä.Ne eivät turpoa sen mahassa.Minä syötin omaani kertakäyttöruiskulla,niitä saa apteekista.Ruoka tosin täytyy olla aika pehmeää,että tulee ruiskusta ulos.Sehän on hyvä,jos se omatoimisesti syö.


      • kaupunkilainen
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

        On kyllä sopivaa sekä pähkinä.Ne eivät turpoa sen mahassa.Minä syötin omaani kertakäyttöruiskulla,niitä saa apteekista.Ruoka tosin täytyy olla aika pehmeää,että tulee ruiskusta ulos.Sehän on hyvä,jos se omatoimisesti syö.

        Kiitos tästä tiedosta, onneksi olenkin sattunut antamaan vain kuorittuja auringonkukansiemenia ja rouhittuja pähkinänpaloja.

        Ruiskuruokinta meilläkin oli käytössä ihan ensimmäisinä päivinä kun tuo kaveri ei vielä tajunnut syödä itse, mutta oli vähän hankalaa saada siitä soossista tehosekoittimellakaan tarpeeksi juoksevaa että se olisi tullut ruiskusta ulos.

        No nyt se kyllä syö innoissaan noita siemeniä/pähkinöitä, täytyy vain toivoa että se ajan kanssa tuosta kasvaisi ja vahvistuisi.

        Kiitos kaikille teille vastanneille neuvoista :)


      • cornix
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Kiitos tästä tiedosta, onneksi olenkin sattunut antamaan vain kuorittuja auringonkukansiemenia ja rouhittuja pähkinänpaloja.

        Ruiskuruokinta meilläkin oli käytössä ihan ensimmäisinä päivinä kun tuo kaveri ei vielä tajunnut syödä itse, mutta oli vähän hankalaa saada siitä soossista tehosekoittimellakaan tarpeeksi juoksevaa että se olisi tullut ruiskusta ulos.

        No nyt se kyllä syö innoissaan noita siemeniä/pähkinöitä, täytyy vain toivoa että se ajan kanssa tuosta kasvaisi ja vahvistuisi.

        Kiitos kaikille teille vastanneille neuvoista :)

        Vääränlaisesta ravinnosta tulee linnuille kasvuhäiriöitä. Varsinkin kyynärsulissa voi olla kehityshäiriöitä ja linnusta voi tulla lentokyvytön. Pullaa ja leipää ei saa syöttää linnuille.

        Varikset ovat kaikkiruokaisia. Varmaan kannattaa antaa mahdollisimman monipuolista ravintoa. Variksenpoika ei itse tiedä, mikä on sille hyväksi, joten sinun pitää ottaa selvää. Kysy asiantuntijoilta, esim. eläintarhasta tai lintuhoitolasta. Luonnollisessa ympäristössä varikset syövät raatoja, pikkueläimiä, linnunpoikasia, viljaa, munia. Koiranpennuille tarkoitettu ravinto voisi olla sopivaa.

        Ruiskuruokinta onnistuu, kun lisäät tarpeeksi nestettä "soossiin".


    • nakki

      Varis vaan se on pulunpoikanen se on selvä koska variksen poikaset eivät syö itse ne täytyy aina ruokkia minulla on kokemuksia asiasta kun on ollut kaksi mustaavarista korppi ja neljä naakkaa lemmikkeinä ja sitten useita puluja ja kun sen nokkakaan ei ole varismainen se on 100 varmasti vaan tumma pulunpoikanen.

      • ja kun se

        on vielä mykkäkin, epäilyt tosiaan kohdistuvat puluun - ja se siemenruokakin!
        ??


      • Kokenut
        ja kun se kirjoitti:

        on vielä mykkäkin, epäilyt tosiaan kohdistuvat puluun - ja se siemenruokakin!
        ??

        Variksen pojat ovat tuontapaisia ennen Juhannusta.Lisäksi ne eivät suostu syömään kasvisruokaa juuri ollenkaan.Olipahan mikä tahansa,yritä syöttää sille jauhelihaa,kaikkien lintujen kasvavat poikaset tarvitsevat eläinvalkuaista.


      • pulujen ei -
        Kokenut kirjoitti:

        Variksen pojat ovat tuontapaisia ennen Juhannusta.Lisäksi ne eivät suostu syömään kasvisruokaa juuri ollenkaan.Olipahan mikä tahansa,yritä syöttää sille jauhelihaa,kaikkien lintujen kasvavat poikaset tarvitsevat eläinvalkuaista.

        ne syövät sitä kuuluisaa linnun maitoa.
        pulut oksentavat kuvustaan sulanutta kasvismössöä.


      • kaupunkilainen
        pulujen ei - kirjoitti:

        ne syövät sitä kuuluisaa linnun maitoa.
        pulut oksentavat kuvustaan sulanutta kasvismössöä.

        Juu, puluhan se on. Ikää sillä on noin tai vähän vajaa kuukausi. Ja sillä on Newcastlen tauti, oireita mm. taaksepäin kävely, kehän kiertäminen, halvaantuminen, kohtaukset, tasapaino-ongelmat, vaikeuksia nokkia ruokaa, nyt myös syömättömyys, apatia, ripuli, jne jne. Sen takia se varmasti olikin hyljätty pesueesta, tai itse vahingossa tipahtanut pesästä.

        Viemme sen lopetettavaksi. Valitettavasti. Vaikka se parantuisi taudista, sitä ei voisi päästää ikinä vapauteen, koska linnuille saattaa jäädä pysyviä oireita, esim. kohtauksia silloin tällöin tai lentokyvyttömyyttä, tms.

        Eikä mielestäni ole oikein pitää luonnonvaraista eläintä lemmikkinä, eikä minulla myöskään ole mahdollisuutta pitää sitä lemmikkinä pienessä kerrostaloasunnossa kahden koiran kera.


    • Anonyymi

      Miksi eläin lääkäri ei lopettanut lintua? Vai oliko se liian pieni

      • Anonyymi

        "Miksi eläin lääkäri ei lopettanut lintua?"

        Siihenhän on selvä syy. Eläinlääkäri sai linnusta potilaan, jonka hoidosta tai tutkimuksesta laskutti. Kyllä lääkäri näki, mikä on linnun terveys. Tiesi hyvin, että eiköhän lintua vielä uudestaankin tuoda. Tämä taas tuo lisää palkkioita, eli tuloa. Tottahan jokainen kunnon lääkäri rahan päälle ymmärtää, kuten jokaisen ammatinharjoittajan kuuluukin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      421
      2934
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2246
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      340
      1911
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1727
    6. 158
      1202
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe