Voisitteko kuvitella luovuttavanne munasolujanne niitä tarvitseville? Jos vastasitte kyllä, niin haluisitteko pysyä anonyymeinä vai olisitteko valmiita rekisteröimään henkilötietonne.
Itse olen siinä tilanteessa, että lapsettomuushoidoissa nyt ravattu vuosi ja neljä ivf hoitoa takana ilman tulosta ja nyt ainoana vaihtoehtona on enää luovutetut munasolut, koska omista munasoluistani ei ole mihinkään endometrioosin vuoksi. Tulevan lakimuutoksen vuoksi ei voi enää kohta luovuttaa anonyymisti ja ajatuksissa velloo pelko siitä, että kohta ei luovuttajia enää ole saatavilla samassa mittakaavassa, kuin tähän saakka.
Eli jonossa ollaan, odotellaan sopivaa luovuttajaa, jota ei ehkä koskaan meille löydykään tuon lakimuutoksen vuoksi, ainakaan kohtuullisessa ajassa.
Ihan mielenkiinnosta siis ajattelin tuon kysymyksen teille jo äideille esittää.
Toisekseen olisi kiva tietää, kuinka moni tietää, että tälläinen munasolujen luovutushoito on edes olemassa???
Olisi kiva kuulla ajatuksianne aiheesta.
Lahjoittaisitteko munasolujanne
35
1705
Vastaukset
- ......
olen tätä. Nimettömänä en haluaisi luovuttaa. Haluaisin tietää onko raskaus alkanut ja eteneekö loppuun asti. Haluaisin varmasti myös nähdä lapsen. Haluaisin olla lapsen elämässä mukana esim. "tätinä".
Selvennykseksi haluan sanoa, että mielestäni tällaisessa tilanteessa lapsen äiti on se joka hänet kohdussaan kantaa ja synnyttää. En siis tunkisi väliin ja ottaisi mitään äidin roolia, mutta haluaisin kuitenkin tuntea lapsen ja olla mukana tämän elämässä. Lapsen äidin asia olisi sitten haluaisiko joskus kertoa lapselle kuka hänen biologinen äitinsä on. - harkinnut
Olen vähän selvittänytkin tätä asiaa... Valitettavasti en kelpaa luovuttajaksi,koska minulla on krooninen tuki- ja liikuntaelin sairaus, johon täytyy käyttää lääkityksiä.
Jos voisin luovuttaa, mieluummin luovuttaisin nimettömänä. Mutta voisin harkita luovuttamista myös niin että henkilötiedot rekisteröidään, jos saisin jotenkin olla läsnä mahdollisesti syntyvän lapsen elämässä. Eniten pelkäisin, että lapsi kokisi minun "hylänneen" hänet biologisen äidin ominaisuudessa. Ja uskon että tätä tilannetta ei pääsisi syntymään, jos olisin aina jotenkin läsnä lapsen elämässä, en vain sitten kun hän ehkä haluaisi minut käsiinsä täysi-ikäisenä etsiä!- monye rules..
Kyllä voin toki luovuttaa jos summasta sovitaan pari olen jo synnyttänyt. alle 10 000e en lähde mukaan tohon rumbaan.
- ettei
Olen usein miettinyt, että mielelläni munasolujani luovuttaisin. Olen asiasta lukenutkin ja tiedän, että se on kuitenkin aika "vaativa" projekti molemmille osapuolille - niin luovuttajalle kuin vastaanottajallekin. Joten heppoisin eväin ei kukaan hommaan lähde vaan tosiaankin puhtaasti auttamisenhalusta ja hyväsydämellisyydestä, halusta saada aikaan jotain hyvää tässä maailmassa. Näin ainakin omalla kohdallani.
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että munasolujen luovuttajistakin pidetään yllä rekisteriä. Koskaan ei tiedä, jos vaikka lapselle puhkeaa jokin sairaus (esim. kaukaa periytyvä, josta ei lähipiirissä edes enää tietoa) ja tällöin "biolobinen" munasolunluovuttaja voi olla taasen avuksi.
Itse kuitenkin "luulen ja kuvittelen", että munasolun tarvitsijapuoli saattaa olla aika vaativa lahjoittajan suhteen: Ehken kelpaa?
Monikaan ei tällaisesta lahjoitusasiasta ole tietoinen. Veikkaan näin. - ikinä...
!!!
- en todellakaan
luovuttais,en mistään rahasummasta.
- äx2
En pystyis.
Tunteellisena ihmisenä itkisin itteni uneen joka ilta kun "mun" lapsi on jossain tuolla maailmalla, vaikka sillä olis varmasti hyvät vanhemmat.
Silti lapsi olis 50% minua. - Pian 3n lapsen äiti
Itse voisin kuvitella luovuttavani munasoluni tarvitsevalle. Itsellä kolmas lapsi tulossa ja voin vain kuvitella sen tuskan, ettei saisi lapsia. Ja ilman korvausta antaisin.
- tavalla
Naisille tuottaa tuskaa myös se että lapsi tulee ja siitä pitää huolehtia. Se on väsyttävää ja masentavaa nykynaisille. Miksi lapsia pitäisi tehdä ihan väenvängällä kun maailma on kodittomia lapsia täys.
En ikinä suostuisi mistään rahasta luovuttamaan munasoluja lapsitehtailuun ! - Ollivander
Ilman korvauksia niitä luovutetaankin. Vain matkakustannukset ja lääkekustannukset muistaakseni korvataan :). Ja tämä on mielestäni todella hyvä asia. Amerikkamallista luovutusrumbaa ei todellakaan tänne kotosuomeen tarvita.
- että pystyisin
siihen (vielä vähemmän suostuisin vuokraamaan kohtuni, en ikinä voisi luopua lapsesta 9 kk jälkeen, vaikkeihan se minun olisikaan) toki kunnioitan heitä, jotka siihen ryhtyvät.
- Ollivander
Kyllä luovuttaisin. Ainoana esteenä luovuttamiselle on mieheni, jolle ajatus "minun lapsistani" tuolla maailmalla on liikaa. Minusta taas lapsi on saanut puolet perimästään minulta, mutta lapsi ei olisi minun. Minä en olisi hänelle se vanhempi joka häntä ensin kantaa kohdussaan 9kk ja sitten rakastaa ja kasvattaa. Miten lapsi silloin voisi olla "minun". Mieheni suhtautuu tähän asiaan tunteella, minä taas järjellä. Ja tuon lakimuutosehdotuksen jälkeen hän oli vielä haluttomampi operaation suorittamiseen.
Jos laki menisi läpi ja pääsisin luovuttamaan soluja, voisin vaikkapa kirjoittaa kirjeen lapselle, JOS hän joskus haluaisi tietää jotain geneettisestä taustastaan. Valokuvan ehkä minusta, kuvaus luonteesta, lempiruokia, lempivärejä jne. Taakaksi vanhemmille ja tälle lapselle en ryhtyisi. Kuten sanoin, vain osa geeneistä olisi minulta, lapsi omien vanhempiensa. - Tristar
Itse en haluaisi henkilötietojani luovutettavan lapselle lainkaan, tahtoisin ehkä jättää kuvauksen itsestäni ja saatekirjeen jonka lapsi voisi halutessaan saada, mutta henkilöllisyyttäni en tahtoisi paljastaa.
Olen pidempään jo kypsytellyt luovutusajatusta ja todennut että varmaankin sen muutaman vuoden kuluessa nyt teen. Kun tarvetta on niin paljon... tosin jos tuo anonymiteettikielto tulee voimaan, harkitsen uudestaan, se ei ole ehdoton ei silloinkaan. Ihan uhallanikin voisin luovuttaa silti!
***- Emma
Entä voisitteko todella lainata kohtua sitä tarvitsevalle parille? Meillä on tilanne sellainen, että emme saa omaa biologista lasta ja olemme harkinneet tällä lailla saada lapsen. Mutta se hiivatin laki tulee voimaan, mutta jos kerkiää ennen sitä aloittaa, niin se onnistus.
Toisinsanoen olisko sellaista joka siihen kykenisi? - Mammaksi_maaliskuussa_06
Emma kirjoitti:
Entä voisitteko todella lainata kohtua sitä tarvitsevalle parille? Meillä on tilanne sellainen, että emme saa omaa biologista lasta ja olemme harkinneet tällä lailla saada lapsen. Mutta se hiivatin laki tulee voimaan, mutta jos kerkiää ennen sitä aloittaa, niin se onnistus.
Toisinsanoen olisko sellaista joka siihen kykenisi?kykenisi kantamaan lasta(ni) yhdeksää kuukautta, synnyttämään hänet ja antamaan pois. Painajaismainen ajatus!
Munasolujanikaan en pystyisi luovuttamaan, minunkin psyykeni on sen verran herkkä, ikävöisin "lastani" kuitenkin lopun ikääni.
Lapsettomien parien/yksinäisten naisen onneksi kaikki eivät ajattele minun laillani :) Mielestäni jokainen kunnollinen ihminen ansaitsee tilaisuuden kasvattaa lasta. - Tristar
Emma kirjoitti:
Toisinsanoen olisko sellaista joka siihen kykenisi?Synnyttämääni lasta en pystyisi antamaan pois, solujani kyllä. Tiedän että niitä on jotka sijaissynnyttäjinä pystyvät toimimaan mutta itselleni ajatuskin on tuskallinen. Tiedä häntä miksi...
- Äiti jo useaan kertaan
Hei,
Tästä asiasta on puhuttu monta kertaa tuttavapiirin kesken.
Minä ainakin olisin valmis luovuttamaan, tietyin ehdoin.
Ensin haluaisin ehdottomasti tavata pariskunnan jolle luovutus tapahtuisi. Sekä haluasin, että lapselle aikanaan kerrottaisiin rehellisesti, miten hän on saanut alkunsa. Lapsen elämässä haluasin olla mukana, en äitinä, en isänä, vaan hyvänä ystävänä, vähän niinkun kummin ominaisuudessa.
Olisiko tuollaiset vaatimukset liikaa?- äittä
kohtua, enkä luovuttaisi munasoluja. En pystyisi.
- Jihuuu
Verta luovutan mutta ne munasolut, ei ei..
- Lepa77
Munasoluja kyllä voisin luovuttaa, vieläpä ilman ehtoja.
Sijaissynnytystä en sensijaan pystyisi tekemään. Siskolleni ehkä, mutten vieraalle. - alkuper.
Lepa77 kirjoitti:
Munasoluja kyllä voisin luovuttaa, vieläpä ilman ehtoja.
Sijaissynnytystä en sensijaan pystyisi tekemään. Siskolleni ehkä, mutten vieraalle.On ollut todella mielenkiintoista lukea mietteitänne. Ihana huomata, että löytyy sellaisia, jotka haluavat puhtaasti hyvää hyvyyttään luovuttaa solujaan :)
Tuli taas itsellekin uusi näkökulma aiheeseen. Jostain syystä en ollut aikaisemmin miettinyt, että myös mahdollinen luovuttaja haluaisi olla tekemisissä syntyvän lapsen kanssa...
Itse ajatuksissa on ollut, että lapselle kerrottaisiin avoimesti alkuperästä, mitään salaamatta. Lapsi saisi sitten itse 18 vuotta täytettyään päättää haluaako hän ottaa selvää alkuperästään.
Luovuttajanhan pitää olla ilmeisesti alle 35 v., synnyttänyt ja perusterve. Mistään katalogista ei sopivaa luovuttajaa valita, vaan klinikka "etsii" sopivan luovuttajan silmien ja hiustenvärin sekä pituuden perusteella.
Hoidot voivat olla rankkoja fyysisesti. Jokainen kokee ne hyvinkin eri lailla. Itsekin 4 ivf:ää läpikäyneenä voisin sanoa, että jokainen hoito on ollut hieman erilainen. Ensimmäinen kerta oli "helmpompi", kuin mitä olin kuvitellut. Kun taas viimeisin munasolujen keräys taisi olla kivuliain. Mutta kaikenkaikkiaan yllättävän helposti nuo hoidot sujuivat (fyysisesti).
Nostan hattua kaikille teille, jotka ryhtyvät luovuttamaan munasolujaan puhtaasti hyvästä sydämestään!!!
Ja jos olette kiinnostuneita luovuttamaan, niin ottakaa yhteys johonkin klinikkaan, niin saatte sieltä lisää infoa aiheesta.
Tietääkseni vielä ennen kesää voi luovuttaa anonyymisti. - alkuper.
alkuper. kirjoitti:
On ollut todella mielenkiintoista lukea mietteitänne. Ihana huomata, että löytyy sellaisia, jotka haluavat puhtaasti hyvää hyvyyttään luovuttaa solujaan :)
Tuli taas itsellekin uusi näkökulma aiheeseen. Jostain syystä en ollut aikaisemmin miettinyt, että myös mahdollinen luovuttaja haluaisi olla tekemisissä syntyvän lapsen kanssa...
Itse ajatuksissa on ollut, että lapselle kerrottaisiin avoimesti alkuperästä, mitään salaamatta. Lapsi saisi sitten itse 18 vuotta täytettyään päättää haluaako hän ottaa selvää alkuperästään.
Luovuttajanhan pitää olla ilmeisesti alle 35 v., synnyttänyt ja perusterve. Mistään katalogista ei sopivaa luovuttajaa valita, vaan klinikka "etsii" sopivan luovuttajan silmien ja hiustenvärin sekä pituuden perusteella.
Hoidot voivat olla rankkoja fyysisesti. Jokainen kokee ne hyvinkin eri lailla. Itsekin 4 ivf:ää läpikäyneenä voisin sanoa, että jokainen hoito on ollut hieman erilainen. Ensimmäinen kerta oli "helmpompi", kuin mitä olin kuvitellut. Kun taas viimeisin munasolujen keräys taisi olla kivuliain. Mutta kaikenkaikkiaan yllättävän helposti nuo hoidot sujuivat (fyysisesti).
Nostan hattua kaikille teille, jotka ryhtyvät luovuttamaan munasolujaan puhtaasti hyvästä sydämestään!!!
Ja jos olette kiinnostuneita luovuttamaan, niin ottakaa yhteys johonkin klinikkaan, niin saatte sieltä lisää infoa aiheesta.
Tietääkseni vielä ennen kesää voi luovuttaa anonyymisti.Luovuttajalle ei käsittääkseni kerrota miten hänen luovuttamilleen munasoluille käy. Eli luovuttajalle ei kerrota saiko raskaus alkunsa hänen luovuttamistaan soluista. Tulevan lain myötä (luovuttajan henkilötiedot rekisteröidään) se saattaa selvitä vasta 18 vuoden päästä luovuttamisesta, mikäli näin alkunsa saanut lapsi haluaa alkuperästään ottaa selvää.
- sukuvika
Näillä sukuvioilla joku muu ei tekisi lapsia edes itselleen.
- olen joskus
miettinyt että voisin luovuttaa, ja haluaisin tehdä sen nimenomaan anonyymina. jos en "muniani" itse tarvitse, miksi en voisi niitä lahjoittaa? Käsittääkseni se on kyllä aika suuri projekti, johon ei noin vain lähdetä...
Mutta kyllä, voisin luovuttaa.- kyllä mutta
ne hoidot kauhistuttaa.Monesti olen suunnitellut asiaa ja se tyssää yleensä siihen kun pitää niitä lääkkeitä ottaa.Inhoon neuloja ja se hormoonimäärä mitä tulee niin on uskomaton,kuinka paljon se sotkee omaa elämää?
Jos luovuttaisin,olisi kiva tietää kuinka kävi ja ollisin valmis vaikka tapaamaan lapsen vanhempana jos hän sitä haluisi.
- Justiina-70
Kyllä voisin luovuttaa, mutta anonyyminä.
Luovutanhan nytkin jo verta ja olen luuydinluovuttajarekisterissä, enkä halua heitäkään tavata joille apu on kauttani mennyt.
Siinä tapauksessa, että mahdollinen lapsi sairastuisi vakavasti ja voisin olla apuna, voisi viranomaiset ottaa yhteyttä ja toki auttaisin mahdollisuuksien mukaan. (Siinäkin nimettömänä)
Sijaissynnyttäjäksi en alkaisi. - 29v.
Oon mä joskus miettiny tota..
Mä kyllä kannatan avointa ilmapiiriä, eli must ois mukava jos ne vanhemmat myös kertois lapselle siitä ja kyllä sillä lapsella ois aikuisena oikeus tietää 'juurensa' jos alkaa kiinnostaa. Sehän ois aika mielenkiintostaki ja hassua että jonain päivänä oven takana ois mua muistuttava tyyppi... Tai ainaki mua kiinnostas tietää onko mun lahjotukset auttanu eli onko niistä syntyny ketään! - ...mutta....
en kelpaa luovuttajaksi, koska vanhimmalla lapsella on pieniä ongelmia kehityksessään, ja todennäköisesti on perinnöllistä. Olisin ollut valmis luovuttamaan rekisteröitynä ja anonyyminä, ihan sama minulle. Mutta eipä tarvitse enää edes miettiä asiaa.
- en luovuttaisi
En luovuttaisi siitä yksinkertaisesta syystä, että olen ns. ruma nainen, enkä missään tapauksessa haluaisi periyttää ruman ulkonäön mukanaan tuomaa taakkaa kenellekään.
En tarkoita rumalla mitään "ei-ihan-barbi" vaan oikeasti rumaa ihmistä. - äitee +4
munasolujen luovuttaminen on hieno asia, mutta on pakko sanoa, että kun se käy omalle kukkarolle niin antaa olla! Jos siitä saisi kulut pois ja sen voisi tehdä nimettömänä niin varmaan halua olisi.
Ikävimpiä ovat tilanteet joissa luovuttaja on maksanut sekä hoitonsaa että kulunsa, antanut munansa ja kaiken omalla kustannuksella. Ikävä maku jää..
Varsinaisesti munista ei pidä silti maksaa!- alkuper.
En olekaan kuullut sellaisesta, että luovuttaja joutuisi maksamaan tuosta hoidosta.
Tietääkseni kaikki hoidosta aiheutuvat kulut tulevat vastaanottavan pariskunnan maksettavaksi. Luouvuttaja saa sen lisäksi kulukorvauksen.
Itse en kyllä edes haluaisi lähteä mukaan mihinkään "solubisnekseen"...en haluaisi käyttää sellaisia soluja, jotka on luovutettu bisnesmielessä. Onneksi Suomessa ei kaiketi sellaista edes voi tapahtua. Jossain maailmalla kyllä, huh huh. - tunto on
alkuper. kirjoitti:
En olekaan kuullut sellaisesta, että luovuttaja joutuisi maksamaan tuosta hoidosta.
Tietääkseni kaikki hoidosta aiheutuvat kulut tulevat vastaanottavan pariskunnan maksettavaksi. Luouvuttaja saa sen lisäksi kulukorvauksen.
Itse en kyllä edes haluaisi lähteä mukaan mihinkään "solubisnekseen"...en haluaisi käyttää sellaisia soluja, jotka on luovutettu bisnesmielessä. Onneksi Suomessa ei kaiketi sellaista edes voi tapahtua. Jossain maailmalla kyllä, huh huh.Se kuulemma koskee ja tästäkin syystä epäröisin luovuttaa.
Onhan toi etiikkapuoli suurin syy, miksi pitäis harkita pitkään, mutta en kyllä haluis kokea kauheesti kipuakaan toisten, tuntemattomien tähden. - äitee +4
alkuper. kirjoitti:
Itse en kyllä edes haluaisi lähteä mukaan mihinkään "solubisnekseen"...en haluaisi käyttää sellaisia soluja, jotka on luovutettu bisnesmielessä. Onneksi Suomessa ei kaiketi sellaista edes voi tapahtua. Jossain maailmalla kyllä, huh huh.tuttavallani kuitenkin kävi niin ikävästi, että kaikki jäi korvaamatta. Kai ne ulosoton kautta saisi, mutta ei ole valmis taas siihen. Varmaan asiassa on eroja vähän riippuen minkä paikan kanssa homma hoituu, mutta näin kävi ja väestöliitosta oli kyse..
Käytännön systeemiä en tiedä, miten maksut hoituu eli aina kun kustannuksia tulee vai miten, mutta ei tuo todellakaan rohkaise.. - kyllä jos
äitee +4 kirjoitti:
tuttavallani kuitenkin kävi niin ikävästi, että kaikki jäi korvaamatta. Kai ne ulosoton kautta saisi, mutta ei ole valmis taas siihen. Varmaan asiassa on eroja vähän riippuen minkä paikan kanssa homma hoituu, mutta näin kävi ja väestöliitosta oli kyse..
Käytännön systeemiä en tiedä, miten maksut hoituu eli aina kun kustannuksia tulee vai miten, mutta ei tuo todellakaan rohkaise..Luovuttaisin ehdottomasti mikäli ei houtuisi läpikäymään sitä hormonihoitoa. Elimistöni (toisin sanoen mielenterveyteni) ei kestä minkään sortin hormonaalisia hoitoja tai lääkityksiä joten asia jää minun osaltani siitä kiinni :(
Mutta ehdottomasti tahtoisin luovuttaa. Ja sen tekisin nimettömän. Enkä haluaisi tietää onko munasoluistani ollut jollekkin hyötyä vai ei. Toivoisin että olisi!!
Istukkaverenluovutkseenkin oisin ollut halukas kun meille on vauva tulossa mutta valitettavast vaan helsingin naistenklinikalla tehdään näitä :( Eli sekin luovutus jää..
- EI EI EI
Kyllä täällä maailmassa on äidittömiä lapsia ihan ilman että heitä keinotekoisesti tuotetaan.
Kunhan tämä yhteiskunta saisi kunnialla hoidettua ihan normaalisti syntyneet.
Adoptiot helpoimmiksi esim. sotaa käyvistä maista, samallatavalla ne lapset sitten aikoinaan oikeat vanhempansa etsisivät jos etsisivät.
Huostaanottoja ihan liikaa ilman keinotekoisia lapsen tuottamisia, jos luonto on karsinut jotkut hedelmättömiksi , hän ei silloin ole äitikykyinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898