Mulla on ollut jo vuosia, joka ikinen päivä niskat kipeet! Painava säkki tolla hartioiden päällä! Hierojalla käyn, mutta ei se auta. Aamuisin vaiva on kaikista pahin...Onkohan tähän mitää lääkettä...En jaksa innosta venyttelystä ja onko siitäkään apua?
niskat jumissa aina!
14
6680
Vastaukset
- ...
Ihan kuin mullakin, ihan noin, monta vuotta on pitänyt kärsiä. Aina mulle on vain sanottu lääkärissä, että mun niskat on jumissa, aivan kun en itse sitä tietäis. Miksi ne mun hartiat sitten on jumissa? Siitä ei kukaan lääkäri koskaan ole vaivautunut ottamaan selvää. Hieronta auttaa, mutta vaikka kävisin kuin niin hartiat ja niska on jumissa viikon kuluessa hieronnasta.
Mulle on annettu fibromyalgia dg ja sillä selvä, sen takia ne hartiat sitten jumii, ei sille voi kuulemma mitää. Nyt tänä syksynä, kun on tullut kaikkea muutakin oiretti ja kävin neurologilla, niin se on ollut ensimmäinen joka on kiinnittänyt huomiota kipeisiin ja kireisiin hartioihin ja siihen, että miksi ne on näin jumissa. Nyt odotan pääsyä magneettikuvaukseen (pään) jos sieltä sitten lähtis vyyhti purkautumaan.
En oikein hyvää neuvoa osaa kysymykseesi antaa, kun itsekin näiden kipeiden harteiden kanssa taistelen. Särkylääke auttaa, mutta eihän niitäkään sais jatkuvasti syödä. Lämminpakkaus mulla rentouttaa, kylmää en siedä, käytän siis lämmitettävää jyväpussia. Yritän muistaa jumpata harteita, mutta ei mullakaan se kiinnosta ja niinpä se yleensä jää, eikä siitäkään mitään sanottavaa hyötyä ole.
Onko sulla ms, onko sulta otettu magneettikuvia, onko sieltä löytynyt mitään joka selittäis hartia-/niskakipua?- tautinen
...siis MS ja se kuppahan joka paikan jumittaa, mutta on se kumma, että tarvii kärsiä, eikö mitää apua ole? En jaksa lääkäreissä juosta, ei ne mittäään tajua!
- ...
tautinen kirjoitti:
...siis MS ja se kuppahan joka paikan jumittaa, mutta on se kumma, että tarvii kärsiä, eikö mitää apua ole? En jaksa lääkäreissä juosta, ei ne mittäään tajua!
Sama kolmepisteinen tässä kuin äskettäin.
Mut on varmaan sitten aivopesty sillä liikunnalla, että sitä sitten pitäis yrittää. Tää on niiiin helppo sanoa, että pitää liikkua, mutta kun itsestäni tiedän ettei se oikein jaksata, ei siitä ole aina edes mitään hyötyä ja vielä sekin, kun työpäivän päätteeksi kotiin tulee niin ei ole enää puhtia liikkua. Liikunnan riemun vie myös se kun on kipeä, ei sitä kipeillä harteilla hirveitä tehdä, kuten ei kipeillä jaloillakaan. Joten ei se liikunta ole aina se ratkaisu. - Aku4
Seuraavaa päivittäin; välipalaksi vain pari-kolme tsiivuu vesimelonia ja iltapalaksi 1 porkkana.
Jos käyt hierojalla, niin hierota jalat ja sieltä erityisesti pohkeet sekä akillesjänteet. - mäsä
Aku4 kirjoitti:
Seuraavaa päivittäin; välipalaksi vain pari-kolme tsiivuu vesimelonia ja iltapalaksi 1 porkkana.
Jos käyt hierojalla, niin hierota jalat ja sieltä erityisesti pohkeet sekä akillesjänteet.Taitaa olla yksilöllistä, miten sitä liikuntaa kykenee harrastamaan mäsänä. Enpä usko, että neurologit ovat sitä vaihtoehtoa ekana tarjoamassa. Lääkkeillähän noita jumeja yritetään poistaa ja jos kuuluu kuntoutuksen piiriin, sitä kautta ehkä voisi saada apua. Tosi ikävä vaiva/oire.
- jumittaa täälläkin
mäsä kirjoitti:
Taitaa olla yksilöllistä, miten sitä liikuntaa kykenee harrastamaan mäsänä. Enpä usko, että neurologit ovat sitä vaihtoehtoa ekana tarjoamassa. Lääkkeillähän noita jumeja yritetään poistaa ja jos kuuluu kuntoutuksen piiriin, sitä kautta ehkä voisi saada apua. Tosi ikävä vaiva/oire.
Kyllä ne kuule neurolla tarjoaa liikuntaa joka paikkaan, muistamatta kuunnella / huomata että potilas ei kertakaikkiaan pysty/jaksa/halua jumpata. Lääkkeitä ei ole kovin herkästi tarjolla, niitä täytyy vaatimalla vaatia.
Valitettavasti näin.
Kuntoutushan taas on = liikuntaa muodossa jos toisessa aamusta iltaan. On tosi kuntouttavaa kun kuntouksen jälkeen on viikkotolkulla kotona ihan "raato". - mäsä...
jumittaa täälläkin kirjoitti:
Kyllä ne kuule neurolla tarjoaa liikuntaa joka paikkaan, muistamatta kuunnella / huomata että potilas ei kertakaikkiaan pysty/jaksa/halua jumpata. Lääkkeitä ei ole kovin herkästi tarjolla, niitä täytyy vaatimalla vaatia.
Valitettavasti näin.
Kuntoutushan taas on = liikuntaa muodossa jos toisessa aamusta iltaan. On tosi kuntouttavaa kun kuntouksen jälkeen on viikkotolkulla kotona ihan "raato".Jaa, olen sitten varmaan asioinut vaan sellaisisilla neurologeilla, jotka enemminkin ovat olleet tarjoamassa lääkehoitoa. Ehkä se hoitomuotoesitys määräytyy pitkälti sen mukaan, minkälaisessa fyysisessä kunnossa neurologi katsoo potilaan olevan. Ja tuskinpa se liikunta muodossa tai toisessa kenellekään pahaa tekee. Tietysti sen rajoissa, kuinka itse jaksaa asiansa eteen ponnistella.
Pahoittelen ettet ole saanut apua vaivoihisi. - jumittaa täälläkin
mäsä... kirjoitti:
Jaa, olen sitten varmaan asioinut vaan sellaisisilla neurologeilla, jotka enemminkin ovat olleet tarjoamassa lääkehoitoa. Ehkä se hoitomuotoesitys määräytyy pitkälti sen mukaan, minkälaisessa fyysisessä kunnossa neurologi katsoo potilaan olevan. Ja tuskinpa se liikunta muodossa tai toisessa kenellekään pahaa tekee. Tietysti sen rajoissa, kuinka itse jaksaa asiansa eteen ponnistella.
Pahoittelen ettet ole saanut apua vaivoihisi.Kiitokset pahoittelustasi.
Sepä tässä se onkin, että hoitomuodot tuntuvat olevan aika monella neurologilla ( ainakin täälläpäin ) melko kaavoihinsa kangistunutta ja sellainen innostunut ote potilaalle yksilöllisesti sopivan hoitomuodon etsimiseksi täysin kateissa. Eihän se aina ole pelkästään liikunta tai pelkästään lääkehoito just se oikea...vai mitä??
Mun harmikseni juuri päälisin puolin "hyvä" vointini hämää kai neurologeja... fatiikki kun iskee milloin lystää - on todella noloa istua tienposkessa sauvojen kanssa ja miettiä että miten pääsee kotiin... tämänkin olen kokenut. - mäsä............
Kiitokset pahoittelustasi.
Sepä tässä se onkin, että hoitomuodot tuntuvat olevan aika monella neurologilla ( ainakin täälläpäin ) melko kaavoihinsa kangistunutta ja sellainen innostunut ote potilaalle yksilöllisesti sopivan hoitomuodon etsimiseksi täysin kateissa. Eihän se aina ole pelkästään liikunta tai pelkästään lääkehoito just se oikea...vai mitä??
Mun harmikseni juuri päälisin puolin "hyvä" vointini hämää kai neurologeja... fatiikki kun iskee milloin lystää - on todella noloa istua tienposkessa sauvojen kanssa ja miettiä että miten pääsee kotiin... tämänkin olen kokenut.Itse en saa minkäänlaista kuntoutusta ja jos jokin oire iskee oikein kunnolla, ainoa kontakti on puhelinajan varaaminen. Ja siihen menee yleensä 2-3 viikkoa. Sitten kun lääkäri joskus soittaa, pitää pystyä puhelimessa kuvailemaan kyseinen oire ja resepti oireeseen&vaivaan napsahtaa postilaatikkoon. Olen myös ulkoisesti "mäsätön", mutta sisäisesti kaikkea muuta, tällä hetkellä. En edes muista, että joku neurologi olisi joskus kysynyt, mitä harrastan tai kuinka liikun. Ainoa mikä kiinnostaa on kävelymatkan pituus :).
Koetetaan jaksaa puolin ja toisin. Ehkä vielä joskus päästään yksiöllisten hoitomuotojen piiriin.
Hyvää ja toivottavasti pikkaisen sateettomampaa syksyä. - jumittaa täälläkin
mäsä............ kirjoitti:
Itse en saa minkäänlaista kuntoutusta ja jos jokin oire iskee oikein kunnolla, ainoa kontakti on puhelinajan varaaminen. Ja siihen menee yleensä 2-3 viikkoa. Sitten kun lääkäri joskus soittaa, pitää pystyä puhelimessa kuvailemaan kyseinen oire ja resepti oireeseen&vaivaan napsahtaa postilaatikkoon. Olen myös ulkoisesti "mäsätön", mutta sisäisesti kaikkea muuta, tällä hetkellä. En edes muista, että joku neurologi olisi joskus kysynyt, mitä harrastan tai kuinka liikun. Ainoa mikä kiinnostaa on kävelymatkan pituus :).
Koetetaan jaksaa puolin ja toisin. Ehkä vielä joskus päästään yksiöllisten hoitomuotojen piiriin.
Hyvää ja toivottavasti pikkaisen sateettomampaa syksyä.Siis sulla on todettu mäsä ja jätetty sitten - kö? Oman onnesi nojaan tavallaan??? Ei kontrollikäyntejä ? Vain pelkkiä puhelinaikoja ?? JESTAS SENTÄÄN !! Ja mä kun luulin saavani "huonoa palvelua" neurolta... huh huh.
Todella toivotan sinulle jaksamista sydämeni pohjasta... taitaa olla vaan paikka VAATIA kunnon hoitoa kohdallasi. Pidän peukkuja, että mäsäsi pysyisi aisoissa ilman pahempia mäsähdyksiä.
Hyvää itsenäisyyspäivää ! - väärinkäsitys
Siis sulla on todettu mäsä ja jätetty sitten - kö? Oman onnesi nojaan tavallaan??? Ei kontrollikäyntejä ? Vain pelkkiä puhelinaikoja ?? JESTAS SENTÄÄN !! Ja mä kun luulin saavani "huonoa palvelua" neurolta... huh huh.
Todella toivotan sinulle jaksamista sydämeni pohjasta... taitaa olla vaan paikka VAATIA kunnon hoitoa kohdallasi. Pidän peukkuja, että mäsäsi pysyisi aisoissa ilman pahempia mäsähdyksiä.
Hyvää itsenäisyyspäivää !Jos ei ole lääkitystä, ei ole myöskään kontrolleja. Itselläni on pistoslääkitys, mutta nykyisellään vuosikontrollien väli voi olla parikin vuosi. Silloinhan ainoa keino uusien/vanhojen oireiden pumpsahdettua esiin, on soittaa ms-hoitajalle ja varata soittoaika tai mennä yksityiselle. Että näin meitä pitkäaikaissairaita hoidetaan Suomessa.
- kun ei mikään auta
... kirjoitti:
Sama kolmepisteinen tässä kuin äskettäin.
Mut on varmaan sitten aivopesty sillä liikunnalla, että sitä sitten pitäis yrittää. Tää on niiiin helppo sanoa, että pitää liikkua, mutta kun itsestäni tiedän ettei se oikein jaksata, ei siitä ole aina edes mitään hyötyä ja vielä sekin, kun työpäivän päätteeksi kotiin tulee niin ei ole enää puhtia liikkua. Liikunnan riemun vie myös se kun on kipeä, ei sitä kipeillä harteilla hirveitä tehdä, kuten ei kipeillä jaloillakaan. Joten ei se liikunta ole aina se ratkaisu.Täällä näyttää kaikki valittavan kipeitä niskojaan ja samaan hengenvetoon että ei huvita liikkua " eikä se edes auta". Ootteko ihan tosissanne kokeillut? Vaikka kipeytyneisiin hartioihin olisikin jokin neurologinen tm. syy, niin takuu varmasti säännöllinen niska-hartiajumppa ja venyttelyt ainakin vähentäisivät oireita ja siten helpottaisi oloa. Mutta te kaikki haluatte että joku muu tekee asian eteen jotain, hieroja hieroo, lääkärin pitää määrätä lääkkeitä jne. Jos ihan oikeasti haluatte kohentaa oloanne niin alkakaa liikkua! Kuulostaa varmasti ilkeältä ja aattelette että olen kauhea ihminen, mutta oikeasti se on ainoa keino. Toimikaa itse omaksi parhaaksenne!
- kun ei mikään auta
kun ei mikään auta kirjoitti:
Täällä näyttää kaikki valittavan kipeitä niskojaan ja samaan hengenvetoon että ei huvita liikkua " eikä se edes auta". Ootteko ihan tosissanne kokeillut? Vaikka kipeytyneisiin hartioihin olisikin jokin neurologinen tm. syy, niin takuu varmasti säännöllinen niska-hartiajumppa ja venyttelyt ainakin vähentäisivät oireita ja siten helpottaisi oloa. Mutta te kaikki haluatte että joku muu tekee asian eteen jotain, hieroja hieroo, lääkärin pitää määrätä lääkkeitä jne. Jos ihan oikeasti haluatte kohentaa oloanne niin alkakaa liikkua! Kuulostaa varmasti ilkeältä ja aattelette että olen kauhea ihminen, mutta oikeasti se on ainoa keino. Toimikaa itse omaksi parhaaksenne!
Unohtui tuosta vuodatuksesta, että sairastan itse mäsää ja tiedän siis mistä puhun. Liikunta antaa jatkoaikaa, ennen kuin ihan romahtaa, oli kunto mikä hyvänsä. Liikunta pitää mielen virkeänä ja sitähän tässä taudissa tarvitaan. Kaikki liikkumaan!
- pois
Moi, Itsellä oli koko viime vuoden niskat jumissa, aiheutti huimausta ja tasapainohäiriöitä.Hieronnasta ei ollut mitään apua. Sitten aloin taas monen vuoden jälkeen tekemään penkkipunnerrusta.2-4 kertaa viikossa 120-150 nostoa 20-40 min. Vaivat ovat hävinneet.Niskassa kuuluu vaan naksunta kun lihaslukot aukeaa treenin jälkeen kun vähän venyttelee niskaa.Muutaman viikon harjoittelun jälkeen alkoi homma vaikuttaa. Siitä miten ms vaikuttaa en osaa sanoa.Itsellä tosin on neurologisen sairauden jälkitila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769