Töihin taksiin?

nuori mies

Mulla on tässä välivuosi menossa kirjotusten jälkeen. Autoilu tuntuu kivalta tavalta ansaita rahaa,joten mites tuo taksi homma. Saako helposti töitä kun menee vaan kysymään? En tunne kauhean hyvin pk-seutua kun ei ole kortti ollut kuin 1,5 vuotta,mutta eikö niissä ole navit nykyään kaikissa autoissa? Onko mitään neuvoja/juttuja joita kannattaa ottaa huomioon? Paljonko olisi palkka about? Saako itse määritellä milloin ajaisi suunnilleen vai..?

17

4970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehelle ...

      juuri sopiva homma. Helposti saa töitä, ei edes tartte paljoa kysellä. Kaikissa autoissa on navit ja muut datat, nettiinkin taitaa päästä jo joissain surffailemaan. Palkka riippuu tietysti mistä roikkuu eli paljonko jaksat roikkua baanalla, rosenteilla maksetaa ... about 28-38 prossaa alvittomasta kassasta. Taitaa isäntä määritellä milloin ajat, yleensä yövuoroja ne pukkaa rengeille. Mut sehän ei haittaa ... viikonloppuöinä voi päästä pipanderia koittamaan ... sehän nannaa nuorelle miehelle.

    • väliaikaisella

      ...kortilla ammattiajolupaa? Niin ja eikös ammattiajolupakokeessa kuitenkin edellytetä kaupunkituntemusta, vaikka gepsit nykyään löytyykin? Eli ensin kannattaa ainakin poliisilta käydä kysymässä, onko yleensä mahdollista saada tuota lupaa ja mitkä on vaatimukset. Sitten vaan kurssille ja kokeeseen ja sen jälkeen töitä kyseleen.

    • kokemuksen rintaäänellä

      mikäli sinua motivoi tehdä yötäpäivää hommia 5-7e tunti niin siitä vaan hommiin.
      työvuorosi pituus on keskimäärin 13 tuntia/vuoro.

      Oletko tehnyt yötyötä?
      Älä tule alalle vaan yritä hakea tulevaa ammattiasi vastaavaa työtä.
      Paska palkka paskat työajat ja huonolla tuurilla vielä paskanisännän paska auto(toyota manuaalilla).

      • bbb

        Aika huonosti ajelet jos 5-7 euroa tunti? Itsellä aina yli 10e. Eli siinä 10-20 euron välille tunti,siis itselle. Että semmosta.


      • on paska duuni paikka

        ei kannata mennä Tjp:lle..palkka on aivan surkeeta.. ja prossaki 28...hyväku saat tjpl:llä 1500 edes käteen....ja sitä paitsi se tekee laitonta hommaa


    • mikään

      oikea työpaikka. Ota selvää itse. Äimistyt kyllä siitä, mitä Suomessa tapahtuu "taksialalla".
      Jos et piittaa oikeuksistasi, tervemenoa testaamaan.

      • TipTop

        Sopii loistavasti, kun pitää välivuotta koulusta. Kannattaa vaan muistaa laittaa laput haussa, koska pidemmän päälle tämä on aika kuluttava ja epävarma ala.


      • Nimetön
        TipTop kirjoitti:

        Sopii loistavasti, kun pitää välivuotta koulusta. Kannattaa vaan muistaa laittaa laput haussa, koska pidemmän päälle tämä on aika kuluttava ja epävarma ala.

        ensimmäinen vähänkään asiallinen viesti?
        kyllä mielestäni kaikki saa tulla kokeilemaan hommaa...
        toiset tykkää jopa siinä määrin että opiskelut jäi!
        ei pahalla mut toiset tekee mitä haluaa ja toiset mitä osaa!!!
        Tervetuloa ajamaan mikäli kiinnostaa!


    • osa-aikainen

      ...hauskaan taksinkuljettajan ammattiin. Itse olen ajanut vuosia kokopäiväisesti kuskina. Tällä hetkellä olen tuuraajana, ja päätyö on toimistossa. Taksituurauksista nautin kuuntelemalla radiota, CD-levyjä ja lueskelemalla päivän lehdet. Autona on E-mallin MB, V6-moottorilla, missä nahkapenkit ja puupaneelit. Välillä saa ajaa, ja keskustella mukavien asiakkaiden kanssa.
      Toimistossani on tylsää, aina samat naamat, hirveä stressi, enkä saa kuunnella lempimusiikkiani. Tuoli on kangasta ja puupintoja ei ole. Siinä istun tietokonepäätteen ääressä 8 tuntia... Huh,huh..
      Viikonloppuna pääsee taas taksin rattiin, ja se on kivaa.

    • mutta opiskele

      Aikaisempaan vastaukseen viitaten: ajokortti ei saa olla väliaikainen.

      Taksikuskin homma on ihan hyvä vaihtoehto välivuoden viettämiseen. Vaikka homma tuntuisikin nyt mukavalta, opiskele itsellesi kuitenkin kunnon ammatti alalta jossa palkkaus yms. ovat kohdallaan. Moni on varmaan jäänytkin vastaavassa tilanteessa pysyvästi alalle ja osa varmaan harmittelee kun ei tullut opiskeltua.

      Voit jatkaa taksin ajamista opiskelujen ohessa, jos energiaa riittää, eipähän tarvitse ottaa opintolainaa.
      Kun olet valmistunut kunnon ammattiin, voit toki ajella sittenkin taksia osa-aikaisesti, jos siltä tuntuu, mutta mene omalle alallesi varsinaisiin töihin.
      Jos päivätyöt alkavat tuntuvat kypsiltä, sittenhän voit ryhtyä vaikka kokoaikaiseksi taksikuskiksi jos homma vielä maistuu.
      Jos jämahdät nyt parikymppisenä taksikuskiksi, muutaman vuoden kuluttua kynnys lähteä opiskelemaan on paljon suurempi.

      • clc

        Taksikuski on hyvä ammatti, jos vaan
        pinna kestää ja mieli nauttii. Moni muu työ on monien kuskien, myös itseni mielestä vähän stressaavaa, eikä niinkään toisinpäin. Taksissa saa kuitenkin hoidella asioitaan yksin, ei ole useinkaan pomo sanomassa rinta rottingilla
        "HYVÄÄ HUOMENTA" tms.

        Itse teen oheisbisnestä, koska taksinkuljettajan palkalla ei saa kokoon
        tarpeeksi "ylimääräistä" perusmenojen jälkeen. Jos on aktiivinen tienaa sellainet 10-18 euroa tunti pienillä tauoillakin, paitsi sunnuntaina ei yleensä makseta 2xpalkkaa, jolloin se palkka on tavallaan puolet pienempi, kuin mitä laki
        ja järki edellyttää.


      • ehkä kuskiksi
        clc kirjoitti:

        Taksikuski on hyvä ammatti, jos vaan
        pinna kestää ja mieli nauttii. Moni muu työ on monien kuskien, myös itseni mielestä vähän stressaavaa, eikä niinkään toisinpäin. Taksissa saa kuitenkin hoidella asioitaan yksin, ei ole useinkaan pomo sanomassa rinta rottingilla
        "HYVÄÄ HUOMENTA" tms.

        Itse teen oheisbisnestä, koska taksinkuljettajan palkalla ei saa kokoon
        tarpeeksi "ylimääräistä" perusmenojen jälkeen. Jos on aktiivinen tienaa sellainet 10-18 euroa tunti pienillä tauoillakin, paitsi sunnuntaina ei yleensä makseta 2xpalkkaa, jolloin se palkka on tavallaan puolet pienempi, kuin mitä laki
        ja järki edellyttää.

        Mitenkäs ne tipit? Sisältyykö ne tuohon 10-18 euroa/tuntiin? Minkä verran niitä suunnilleen tulee pitkässä juoksussa tuntia kohti? Pystyykö tippien määrään kuljettaja itse mitenkään vaikuttamaan?


    • ja sen harjoittelu

      En nyt viitsinyt uutta topicia tehdä, vaikka olisikin mennyt näiden muiden "häröviestien" sekaan mainiosti. Itsekin olen taksikuskin hommista kiinnostunut nuori kloppi, kun alanvaihto tekisi terää.

      Pääkaupunkiseudun paikallaistuntemukseni on luokkaa välttävä ja kysyisin hyviä keinoja saada iskostettua päähän noita osoitteita.

      Olen karttakirjaa jo alkanut pänttäämään päähän. Muita hyviä konsteja? Minkälainen lähtötaso paikallistuntemuksessa vaaditaan jotta taksikurssille kehtaa lähteä?

      Kiitos! TK

      • dynamic78

        Itse olen jo jonkin aikaa ajeskellut kaikenlaista jakeluajoa pks ja alueet pks seudulla onkin varsin hyvässä tiedossa ja jos kertoo/kuvailee jonkun paikan niin tunnistan sen kyllä.
        Ongelmana onkin enemmän nämä kaikkien katujen nimi ja niiden muistaminen.

        Myös miten kadut numeroidan alku- loppu pää ja logiikka osataan mutta sitten että mikä katu alkaa ja loppuu missä onkin vaikeampaa..

        terv Alalle osaaikaseksi aikova.


      • dynamic78 kirjoitti:

        Itse olen jo jonkin aikaa ajeskellut kaikenlaista jakeluajoa pks ja alueet pks seudulla onkin varsin hyvässä tiedossa ja jos kertoo/kuvailee jonkun paikan niin tunnistan sen kyllä.
        Ongelmana onkin enemmän nämä kaikkien katujen nimi ja niiden muistaminen.

        Myös miten kadut numeroidan alku- loppu pää ja logiikka osataan mutta sitten että mikä katu alkaa ja loppuu missä onkin vaikeampaa..

        terv Alalle osaaikaseksi aikova.

        Itse harjoittelin aikoinaan kirjoittamalla ylös reittejä eri hotelleista ja ravintoloista toiseen. Kaikki kadut on mainittava (myös taksikokeessa).
        Lisäksi kirjoitin jonkun määrätyn kadun "reitin" Keskustasta (esim. Pitäjänmäentie olisi: Mannerheimintie, Tukholmankatu, Paciuksenkatu, Huopalahdentie, Vanha Viertotie, Pitäjänmäentie...) Tämmöisiä kun kirjottelee itselleen joka puolelta kaupunkia välillä valiten pienempiäkin katuja niin johan alkaa Hki olla hallussa.
        Siis pelkkä kartan pänttääminen ei riitä, pitää osata myös se mikä katu alkaa mistäkin ja mihin se päättyy ja mistä pääsee ajamaan mihinkin!


      • Niskalaukaus
        hephep kirjoitti:

        Itse harjoittelin aikoinaan kirjoittamalla ylös reittejä eri hotelleista ja ravintoloista toiseen. Kaikki kadut on mainittava (myös taksikokeessa).
        Lisäksi kirjoitin jonkun määrätyn kadun "reitin" Keskustasta (esim. Pitäjänmäentie olisi: Mannerheimintie, Tukholmankatu, Paciuksenkatu, Huopalahdentie, Vanha Viertotie, Pitäjänmäentie...) Tämmöisiä kun kirjottelee itselleen joka puolelta kaupunkia välillä valiten pienempiäkin katuja niin johan alkaa Hki olla hallussa.
        Siis pelkkä kartan pänttääminen ei riitä, pitää osata myös se mikä katu alkaa mistäkin ja mihin se päättyy ja mistä pääsee ajamaan mihinkin!

        Palatakseni vielä tippiasiaan, niin varmasti saamiinsa tippeihin voi kuljettaja itse vaikuttaa!
        Itse ainakin taksin asiakkaana maksan tippiä mielelläni mukavalle kuskille, mutta jos ei kuljettajan käyttäytyminen miellytä, en tippiä jätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe