Aivan kamala tilanne. En olis ikinä kuvitellut juotuvani tällaiseen tilanteeseen. Mutta kiitos, lukekaa loppuun ennenkuin kommentoitte. Asia ei ole niin yksinkertainen kuin miltä alussa vaikuttaa.
Olen avokkini kanssa jo pari kuukautta joutunut seuraamaan vierestä koiranpennun rääkkäystä. Rääkkäys alkoi koiran ollessa 3 ja jatkuu vieläkin (5kk). Koiran omistaja on 14 tai 15 v poika. Nykyään varsinaista rääkkäystä ja julmasti kohtelua ei tapahdu pienen "neuvottelun" jälkeen, mutta koulutusmetodit ovat vieläkin aivan pöyristyttäviä. Kaikki alkoi aika huomaamattomasti. Koiraa pidettiin vain yhdessä huoneessa ja se ei saanut moikata ovestatulijoita näiden vierailun aikana. Sitten se alkoi levitä siihen että koira sai selkäänsä kun teki asioitaan sisälle eikä istunut paikallaan kun käskettiin. Koira on joutunut kestämään vaikka mitä. Sitä on lyöty jollain takaraivoon, sille on syötetty iso karhea karkki johon se oli tukehtua, se on jätetty yksin ulos kettingin päähän, se on nakattu ulos tehdessään asioitan sisälle, sitä on istutettu kuuman kiukaan alla ja samalla nakattu vettä kiukaaseen jolloin kuuma vesi valui koiran niskaan... Lista on loputon. Lopulta homma meni hakkaamiseksi ja järjettömäksi ulos nakkeluksi, jolloin poika otettiin puhutteluun ja selvitettiin että koira lähtee jos ei käytös muutu. Nykyään tosiaan tuo varsinainen rääkkäys on loppunut, mutta vielä nykyäänkin vaatii koiraa kävelemään vierellä lenkillä (jos meinaa lähteä, lyö hihnalla), pakotetaan makaamaan paikallaan yhdessä samassa huoneessa kun poika pelaa tietokoneella tai katsoo telkkaria, saa köniin jos hädät pääsevät sisälle... Tällä viikolla lähti koiran kanssa lenkille, mutta veikin koiran 700 m päähän kotoa ja itse käveli 300 m kotia kohti ja jäi odottamaan että koira tulee. Luotti siis täysin siihen että koira pysyy paikallaan eikä lähde minnekään, ja tulee luo kun käsketään. 5 kk vanha pentu! Näköyhteyttä noiden kahden paikan välillä ei ole, ja heti vieressä menee maantie (taajama-alueella). Pojan kanssa on puhuttu, poikaa on uhkailtu, olen soittanut kasvattajalle että menisi käymään, mutta mikään ei toimi. 2 kk on katsottu vierestä ja odotettu että järkipuhe toimisi, mutta ikinä ei ole toiminut. Olen odottanut että pojan äiti ottaisi ohjat käsiinsä mutta mitään ei tapahdu. Isä ei voi juuri mitään kun ovat eronneet. Kauan olen kerännyt rohkeutta ja että poika mokaisi todella pahasti, ja nyt vihdoin alkaa näyttää siltä että voin viedä koiran. Mutta vielä pitää odottaa että kasvattaja käy katsomassa. VIELÄKÖ PITÄÄ ODOTTAA!? Perhana tässä on tapahtunut jo vaikka mitä ja vieläkin pitää odottaa! Eikö tämä riitä?
Perheeseen syntyi myös taas vaihteeksi kissapentue. 4 pentua, joista kahdesta tahdottiin eroon. Pojan äiti oli varannut eläinlääkärille ajan että pennut lopetetaan, mutta poika sanoi että ei tarvitse, kyllä hän ne hoitaa. Poika kävi ne itse tappamassa ja selosti sitten myöhemmin äidilleen kuinka verta tuli joka paikasta kun väänsi niskoja nurin. On tappanut yhden kissapentueen aikaisemminkin. En ihmettelisi vaikka olisi rääkännyt pentuja aikansa ennenkuin oli tappanut. Tai mahtoikohan edes tappaa loppuun asti.
Asiaa ei tarvitsisi edes odottaa jos kyseessä olisi ihan normaali teini. Mutta ei. Tietenkin sen s**tanan teini-ikäisen täytyy olla jotenkin kieroutunut ja väkivaltainen. Syy miksi en ole jo vienyt koiraa pois on lähinnä se että pelkään että käy äitiinsä käsiksi. Ja pelkään että käy käsiksi myös meidän koiraamme jos oma koira viedään. Sekä kissoihin. Pelkään että tekee pahaa kaikille mahdollisille jos koira viedään. Poika on todella sekaisin ja epätasapainoinen, ei puhu, haistattelee ja v*ttuilee äidilleen, rääkkää perheen kissoja huvikseen (perheessä 10 kissaa joista vain yksi ei etsi piilopaikkaa kun poika saapuu kotiin, yksi on jopa paniikissa kun tulee kotiin), ja vielä tappaakin pentuja mielellään, plus rääkkää koiraa huvikseen. Pojalla ei ole kavereita, kotona saa kaiken minkä tahtoo eikä äiti laita vastaan, isän luona taas vaaditaan ihmeitä ja kuri on todella kova. Ei voi syyttää, olisin minäkin sekaisin!
Perhanan vaikea tilanne. Miten päin teetkin, se ei ole oikein jotakuta kohtaan. Jos jätän koiran sinne, koira kärsii. Jos otan koira pois, kaikki muut saattavat kärsiä. Itse asiassa pelkään että voi käydä minunkin päälleni kyseisestä syystä. Ja ai niin. Kyseessä on avokkini pikkuveli. Mikä tekee asiasta vielä hankalemman.
Olen aina ollut sitä mieltä että eläinrääkkäystapauksessa eläin ehdottomasti heti pois. Mutta en uskonut ikinä joutuvani seuraamaan sivusta näin julmaa kohtelua. Monet yöunet olen tapauksen vuoksi menettänyt ja tulee tästäkin todennäköisesti uneton yö... Taidanpa soittaa kasvattajalle taas huomenna.
Eläinrääkkäystä
23
1286
Vastaukset
- amityville
Eikö avokkisi voisi laittaa kuria veljeensä?
Hän ilmeisesti kärsii myös veljensä käytöksestä eläimiä kohtaan? Eläinsuojeluun ilmoitus,vaikka anonyymina jos ei muu auta. Ja vaikuttaa sille ettei auta. Missään nimessä ei pitäisi antaa eläimien kärsiä. Kasvattaja voi olla haluton tai voimaton asian edessä. Mutta teillä perheen lähipiirillä on mahdollisuus ottaa asiaan kantaa ja toimia eläinten hyväksi.
Mikä lienee syynä äidin voimattomuuteen, omat henkilökohtaiset ongelmat tai taidottomuus olla vanhempi,mene ja tiedä. Elänten vuoksi kuuntele järkeäsi ja sydäntäsi. Ja toimi ennen kuin on myöhäistä. Jos sinun turvallisuuttasi uhataan, on asia jo siinä vaiheessa poliisille kuuluva tapaus.- sivustaseuraaja
Kun olisikin noin yksinkertainen. Me molemmat kyllä kärsimme pojan käytöksestä, samoin vanhemmat ja isovanhemmat. Poikaan ei saa kuria enää kuin isä, veljeä toki kuuntelee jonkin verran mutta ei tällaisessa asiassa. Äidin voimattomuus johtuu ihan yksinkertaisesti siitä että on itse pilannut auktoriteettinsa poikaa kohtaan... Poika on saanut kaiken minkä tahtoo ja kun poika huutaa jotain, äiti tuo sen (kuuluu "tuo ruoka" niin äiti alkaa kokkaamaan ja vie ruokaa, äiti on lisäksi aika huonossa kunnossa fyysisesti, ja uskon, että se johtuu vain siitä miten oma poika kohtelee).
Mutta eläinsuojeluviranomaiselle olen ajatellut soittaa, mutta yksi asia mättää. Oma käsityseni noista on sellainen, että eivät voi tehdä mitään, elleivät asiat ole todella huonosti. Ja koirahan näyttää terveeltä, mitä nyt on patti takaraivossa. Ei ole näkyvästi arka eikä mitään kun poika ei ole kotona. Ei ole muuta todistetta kuin minun sanani. Äiti tuskin sanoo mitää siinä pelossa että koira viedään kokonaan pois, antaisi sen kuitenkin mieluummin meille ettei kokonaan häviäisi elämästään. - ota yhteys
sivustaseuraaja kirjoitti:
Kun olisikin noin yksinkertainen. Me molemmat kyllä kärsimme pojan käytöksestä, samoin vanhemmat ja isovanhemmat. Poikaan ei saa kuria enää kuin isä, veljeä toki kuuntelee jonkin verran mutta ei tällaisessa asiassa. Äidin voimattomuus johtuu ihan yksinkertaisesti siitä että on itse pilannut auktoriteettinsa poikaa kohtaan... Poika on saanut kaiken minkä tahtoo ja kun poika huutaa jotain, äiti tuo sen (kuuluu "tuo ruoka" niin äiti alkaa kokkaamaan ja vie ruokaa, äiti on lisäksi aika huonossa kunnossa fyysisesti, ja uskon, että se johtuu vain siitä miten oma poika kohtelee).
Mutta eläinsuojeluviranomaiselle olen ajatellut soittaa, mutta yksi asia mättää. Oma käsityseni noista on sellainen, että eivät voi tehdä mitään, elleivät asiat ole todella huonosti. Ja koirahan näyttää terveeltä, mitä nyt on patti takaraivossa. Ei ole näkyvästi arka eikä mitään kun poika ei ole kotona. Ei ole muuta todistetta kuin minun sanani. Äiti tuskin sanoo mitää siinä pelossa että koira viedään kokonaan pois, antaisi sen kuitenkin mieluummin meille ettei kokonaan häviäisi elämästään.Miksi olet näin pitkään antanut homman jatkua?
Nyt heti asiasta yhteys eläinlääkäriin, terveystarkastajaan tai poliisiin! ! !
Poika on sairas, tee jotain ennen kuin on liian myöhäistä. Pian "uhri" saattaa olla joku ihminen, mitä sitten... - valvojaan
Mutta eläinsuojeluviranomaiselle olen ajatellut soittaa, mutta yksi asia mättää. Oma käsityseni noista on sellainen, että eivät voi tehdä mitään, elleivät asiat ole todella huonosti. Ja koirahan näyttää terveeltä, mitä nyt on patti takaraivossa. Ei ole näkyvästi arka eikä mitään kun poika ei ole kotona. Ei ole muuta todistetta kuin minun sanani. Äiti tuskin sanoo mitää siinä pelossa että koira viedään kokonaan pois, antaisi sen kuitenkin mieluummin meille ettei kokonaan häviäisi elämästään.soita oman alueesi valvojalle
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html
ja juttele asiasta
ikävä totuus on se, että mikäli koira näyttää voivan hyvin, valvoja ei voi tehdä asialle mitään, mutta jos pelkkä käynti herättäisi jo vähän.. ja sitten uusi käynti jossakin vaiheessa...?
juttele valvojan kanssa jos hän osaisi jotenkin neuvoa
MUTTA SOITA HETI silti.. - sivustaseuraaja
valvojaan kirjoitti:
soita oman alueesi valvojalle
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html
ja juttele asiasta
ikävä totuus on se, että mikäli koira näyttää voivan hyvin, valvoja ei voi tehdä asialle mitään, mutta jos pelkkä käynti herättäisi jo vähän.. ja sitten uusi käynti jossakin vaiheessa...?
juttele valvojan kanssa jos hän osaisi jotenkin neuvoa
MUTTA SOITA HETI silti..Kiitos tuosta numerolistasta. Olen aikaisemmin yrittänyt etsiskellä mutta en ole löytänyt. Nyt saatan jopa soittaakin. Mutta kuinka mahtaa olla. Jos eläinsuojeluvalvoja kokee tarpeelliseksi että koira viedään pois, onko koira menetetty, vai onko meillä mahdollisuus avokin kanssa saada koiraa? Osaako joku sanoa?
Ja sinä joka ihmettelit miksi olen näin kauan odottanut. Ymmärrän hyvin kannan, ja tekoani en voi anteeksi pyydellä, mutta et tunne tilannetta täysin. Minulla on syyni miksi olen odottanut näin kauankin aikaa... Niin typerältä kuin se ehkä kuulostaakin. - jotain tehtävä
Kiitos tuosta numerolistasta. Olen aikaisemmin yrittänyt etsiskellä mutta en ole löytänyt. Nyt saatan jopa soittaakin. Mutta kuinka mahtaa olla. Jos eläinsuojeluvalvoja kokee tarpeelliseksi että koira viedään pois, onko koira menetetty, vai onko meillä mahdollisuus avokin kanssa saada koiraa? Osaako joku sanoa?
Ja sinä joka ihmettelit miksi olen näin kauan odottanut. Ymmärrän hyvin kannan, ja tekoani en voi anteeksi pyydellä, mutta et tunne tilannetta täysin. Minulla on syyni miksi olen odottanut näin kauankin aikaa... Niin typerältä kuin se ehkä kuulostaakin.usein kai eläinsuojeluvalvojat törmää tapauksiin, joissa ottavat yhteyttä sossuihin ja toisinpäin.. eli soita heti valvojalle ja kerro tilanteesta.
ja sano sitten, että te voitte tarjota koiralle kodin jos on tarvis.. sijaiskodeista = uusista kodeista on varmaan aina pulaa - amityville
Mutta eläinsuojeluviranomaiselle olen ajatellut soittaa, mutta yksi asia mättää. Oma käsityseni noista on sellainen, että eivät voi tehdä mitään, elleivät asiat ole todella huonosti. Ja koirahan näyttää terveeltä, mitä nyt on patti takaraivossa. Ei ole näkyvästi arka eikä mitään kun poika ei ole kotona. Ei ole muuta todistetta kuin minun sanani. Äiti tuskin sanoo mitää siinä pelossa että koira viedään kokonaan pois, antaisi sen kuitenkin mieluummin meille ettei kokonaan häviäisi elämästään.mutta aina pahemmaksi se tuota menoa menee. Jos jo nyt pitää äitiään kasvattajana ns. pilkkanaan, niin kuinka pian se on äiti joka saa pojaltaan turpiin eläinten lisäksi. Ilman muuta asiasta pitää ilmoittaa ja pojalle jotain kriisiapua kanssa. Elämänsä menee muuten hyvin pian telkien takana kun agressiot vaan tuppaavat pahentua ilman apuja...Teillä on hyvät edellytykset saada koira huostaanne ja jo ilmoitus herättää viranomaisten uteliaisuuden,joka on aina askel eteenpäin sen sijaan ettei ottaisi yhtään askelta kohti parempaan suuntaan...Voimia ja kanttia varmasti vaaditaan =)Olen itsekin joskus joutunut luopumaan ystävästäni kun puutuin koiran kantamiseen kaulapannasta,niin että koira roikkui koko painollaan (noutaja) kaulapannan varassa omistajansa käsissä kunnes roiskasi koiransa maahan. Ja ei tarvinut miettiä kumpi on oikein ja kumpi väärin, menetin ystävän mutta toisaalta mulla ei ole käyttöä raakalaisille ystäville.
Katson sellaista aina kieroon joka kiusaa eläimiä ja jos menee sen vuoksi suhteet et puutun rääkkäämiseen tai kaltoinkohteluun niin siitä sitten vaan...Mun ajatusmaailmani on näin mustavalkoinen.
- tanttaliini
Kuulostaapa ihan siltä, kuin kakara olisi turhautunut.
Ju nou, turhautuneena sitä tuskastuu ja tekee mitä sattuu.
Kyllä tuommoinen pentu apua tarvitsee, tee ilmoitus mieluummin lapsesta, kuin siitä, mitä hän tekee. Toki on tärkeää, että
myös eläimet pääsevät turvaan, mutta tärkeämpää on se että pääpaha hoidellaan!
Ei tuommoinen elo vain passaa!
Häirikköpennut on ilmoitettava poliisille tai lastensuojeluun.
Psykiatrinenhoito lienee oikea ratkaisu.- sivustaseuraaja
No sitähän minäkin. Kiva että joku on samaa mieltä. Millä vains saisin pojan omaan perheen tajuamaan että poika tosissaan on sekaisin eikä tuosta omin avuin parane...
- anni
Soita HETI eläinlääkärille tai eläinsuojeluvalvojille! Tuollaista ei saa missään nimessä hyväksyä!! Jos koira viedään, niin uskoisin, että teillä on hyvät mahdiollisuudet saada se, toiseen kotiinhan se kuitenkin siinä tapauksessa annettaisiin. Vaikka jostain syystä asialle ei (heti) voitaisikaan tehdä mitään, niin saisitpahan kuitenkin hyvän omantunnon, kun olet yrittänyt auttaa tuota viatonta luontokappaletta.
- amatsoni
tilanne, mutta puututtava siihen on. Vaikuttaisi siltä että apua tarvitsevat sekä eläimet että poika, joten ilmoitus eläinsuojeluvalvojalle sekä pojan osalta mahdollisesti sosiaalivirastoon, sillä hänen tulisi saada apua, eläinrääkkäys ei ole normaalin ihmisen käytöstä. On olemassa tutkimuksia siitä että eläinrääkkäykseen syyllistyvällä on iso riski alkaa väkivaltaan myös ihmisiä kohtaan.
Eläinrääkkäys on myös rikos, ja siitä voi tehdä rikosilmoituksen poliisille.
Toivottavasti toimit, se on eläinten ja pojan parhaaksi. - hauvakoissu
Ilmoita asiasta heti eläinsuojeluviranomaisille1
- sydämestäni
että ilmoitat eläinsuojeluviranomaisille.
- nykyinen
tilanne? Ilmoititko jonnekin ja onko jotain tapahtunut jo parempaan päin?
- sivustaseuraaja
Tilanne alkaa olla selkeästi parempi. Poika on alkanut käydä nuopparilla ja on saanut kavereita ja tuntuu muutenkin itsekin olevan paljon "terveempi" henkisesti. Koiran kiusaaminen on sen myötä vähentynyt ja nyt todella uskoo että koira viedään pois jos tilanne ei paraten, ja on keskustelut nyt kunnolla asiasta isoveljensäkin kanssa uudelleen ja on alkanut ajatella (ainut ihminen jota viellä kuuntelee jotenkin). En ole ilmoittanut mitään minnekään kun tilanne tuntuu olevan siellä selkenemään päin, mutta jos se alkaa taas mennä huonompaan päin, soitan heti eläinsuojeluun.
- elläintaraha
Mikä saa pojan tekemään noin hirveitä tekoja?Hän tarvitsee selvästi ammatti-ihmisen apua ja pian.
- minä vaan
Tuommoisella henkilöllä ei ole oikeutta pitää mitään eäimiä!Pysiatriseen hoitoon kenties.
- Eläin ei ole vain elukka
että sellainen ihminen joka kykenee kiduttamaan elukoita, kykenee kyllä tekemään ihmisillekin kauheuksia. Monien telkien takana lusivien murhaajien ja raiskaajien taustalla on "harjoittelua eläinten kanssa".
Eläimiä pidetään lain silmissä vähäisempinä ja verrataan jopa esineisiin, mutta ei tarvi olla järjen jättiläinen tajutakseen että eläin tuntee tuskaa ja kipua siinä missä ihminenkin.
Ja jos ihminen TARKOITUKSELLA kiduttaa eläintä, niin siihen pitäisi puuttua jo senkin takia että on vain ajasta kyse koska siirrytään kiduttamaan ihmisiä.
Monen murhaajan taustalla on ollut eläinrääkkäystä, mutta siihen ei ole puututtu koska kyseessä on ollut "vain eläin."
On pitänyt ottaa ihminen uhriksi ennen kuin on joutunut kaltereiden taakse minne kuuluukin.
Eli ne ihmisuhrit on ihan turhaan joutuneet kärsimään koska tyypin luonne on jo ollut tiedossa, mutta ei vain ole kohistanut vihaansa ihmisiin aijemmin.
Kyllä näihin eläisuojelurikkomuksiin pitäisi puuttua samalla vakavuudella kuin olisi uhrina ihminen!
Eläimen kiusaaminen on mielestäni jopa kauheampaa kuin ihmisen sillä eläin on muutenkin aivan täysin ihmisen armoilla, ei se osaa soittaa apua tai kirjoittaa tai puhua tai mitään.
Sama kuin vauvaa rääkkäisi=( - sivustaseuraaja
Tähän on sitten päädytty. Tilanne meni parempaa mutta nyt on taas palannut huonommaksi. Eli minä soitin eläinsuojeluvalvojalle. Katsotaan mitä tapahtuu. Ei sitä koiraa voi sieltä varmaankaan pois ottaa mutta toivottavasti nyt edes poika säikähtäisi.
Harmittaa vietävästi... Toivottavasti se tästä suttaantuu.- ja nopeasti
kamala juttu! toivottavasti poika saisi nyt tarvitsemaansa apua. on varmasti raskasta, mutta tuo poika tarvitsee pitkäaikaista LAITOShoitoa ja varmasti myös vuosia ellei koko elämän kestävän lääkityksen.
ja mistä sen tietää, jos vaikka tuo poika itsekin on ollut joskus jonkinlaisen väkivallan uhri? hyvin paljon mahdollista.
toivottavasti tulevaisuus näyttää paremmalta niin koiralle kuin pojallekin... - sivustaseuraaja
ja nopeasti kirjoitti:
kamala juttu! toivottavasti poika saisi nyt tarvitsemaansa apua. on varmasti raskasta, mutta tuo poika tarvitsee pitkäaikaista LAITOShoitoa ja varmasti myös vuosia ellei koko elämän kestävän lääkityksen.
ja mistä sen tietää, jos vaikka tuo poika itsekin on ollut joskus jonkinlaisen väkivallan uhri? hyvin paljon mahdollista.
toivottavasti tulevaisuus näyttää paremmalta niin koiralle kuin pojallekin...Väkivallan uhri ei kyllä ole, ellei koulussa ole koulukiusattu. Muutoin se on silkka mahdottomuus. Tunnen sen verran hyvin molemmat vanhemmat, varsinkin kun olen kihloissa kyseisen pojan veljen kanssa joka on ihan tasapainoinen. Tässä on nyt varmaan vain lähinnä kyse siitä, että isän luona on mieletön kuri, äidin luona ei ollenkaan. Äidin luona asuu ja äiti on antanut aina periksi. Tässä sen näkee mitä voi tulla lapsesta joka saa kaiken mitä haluaa ja jonka annetaan kasvaa "vapaasti".
- luminilla
Nyt äkkiä soitat poliisille tuollaisesta asiasta!! ainakin turussa poliisi ottaa huostaan tuollaisen rääkkäyksen uhriksi joutuneet eläimet ja yrittää löytää niille uuden kodin. laitahan tänne viestiä miten asia etenee!
- sivustaseuraaja
Ei poliisi ilman todisteita voi koiraa opis viedä. Tällä hetkellä koira voi fyysisesti hyvin, joten eipä sitä minnekään voi viedä kun fyysisiä jälkiä rääkkäyksestä ei ole. Mutta valvoja kävi pari päivää sitten jonkun kennelliiton ihmisen kanssa. Toivottavasti auttoi. En tiedä mitä tehdä jos ei toimi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1178063
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1355353Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p323641Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1243574Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352604Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191896Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3571544Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?971540Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?701406Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311376