(Yritin kysyä tätä jo tuolla terveyspalstalla, mutta ei herättänyt keskustelua siellä, kokeillaan täällä)
Kuvitellaanpa tilanne, että Rouva A menee luovuttamaan verta. Hän on ollut naimisissa ja uskollinen Herra A:lle 10 vuotta. Hän ei ole koskaan harjoittanut riskikäyttäytymistä missään muodossa ja hän on käynyt sukupuolitautitesteissä varmuuden vuoksi alettuaan seurustelemaan Herra A:n kanssa. Rouva A tuntee itsensä terveeksi ja hyvinvoivaksi ja päättää mennä luovuttamaan verta. Hän vastaa totuudenmukaisesti kaikkiin lomakkeen kysymyksiin. Rouva A ei vain tiedä, että Herra A käytti prostituioidun palvelua taannoisella työmatkallaan joitakin vuosia sitten.
Kuvitellaanpa, että Herra A on saanut käyttämältään prostituoidulta esim. hepatiitti B:n, tartuttanut sen vaimoonsa, joka on jäänyt hepatiitti B:n krooniseksi kantajaksi.
Veripalveluhan testaa kaikesta luovutetusta verestä veren välityksellä tarttuvat taudit; HIV:n, hepatiitit jne. Testit tehdään jo heti luovutusta seuraavana päivänä.
Millä tavoin ja kuinka pian veripalvelu ottaa yhteyttä Rouva A:han? Tuleeko sieltä soitto, lähettävätkö kirjeen tai kutsun jatkotutkimuksiin? Tietääkö kukaan mikä on veripalvelun toiminta sellaisessa tapauksessa, että testeissä verestä löytyy jotain.
Tämä asia kiinnostaa ihan vain sen takia, että asiasta tuli puhetta kaverin kanssa ja hän väitti, että veripalvelusta tämän kaltaisen tiedon kulkeutuminen voi kestää vaikka useita kuukausia. Minun on vähän vaikea uskoa tuota. Luulisi, että veripalvelulla on jonkinmoinen vastuu tulosten mahd. pikaisen ilmoittamisen suhteen, jos testeistä jotain löytyy.
Ja vielä ihan tähän loppuun, että esimerkki on puhtaasti kuvitteellinen eli kenenkään ei tarvitse tulla veisaamaan iänikuista virttä siitä, että verenluovutusta ei saa käyttää testaukseen.
Verenluovutus
6
1723
Vastaukset
- ...........
Uskoisin ettei veripalvelu itse kerro asiakkaalle, että hänellä on hiv tai hepatiitti vaan pikemminkin ohjaa hakeutumaan lääkärille ja välittää tulokset asiakkaan oman alueen terveyskeskukseen tms. Eihän esimerkiksi useimmista laboratorioistakaan anneta tuloksia puhelimessa/kirjeellä potilaalle. En tiedä miten asia oikeasti on, tämä oli vain arvailua.
- Tullonen
Mä en usko, että voivat luovuttaa mitään tietoja järjestelmästään minnekään ilman asianomaisen lupaa. Näin ollen veripalvelun on pakko jotenkin itse ottaa yhteyttä luovuttajaan. Mun mielestä ihan yhtä paha vaihtoehto kuin se, että kertoisi puhelimessa, että "joo teillä on nyt HIV" on se, että kehottaisi hakeutumaan tutkimuksiin, mutta ei paljastaisi syytä. Pakko niiden on melkein kertoa luovuttajalle suoraan itse, että mitä on löytynyt ja sitten ohjata jatkotutkimuksiin.
Miettikääpä tilanne, että henkilö on käynyt luovuttamassa verta ja sitten hänelle tuleekin yllättäen puhelinsoitto veripalvelusta ja kehotus hakeutua lääkärille eikä yhtään enempää infoa. Mitä luovuttaja helposti ajattelee, no tietenkin sitä pahinta ja menee ja vetää itsensä jojon jatkoksi. Jos luovuttaja olisi mennyt lääkärille, hän olisi saanut tietää, että hänellä onkin vain parvovirus.
Mikä on jännä juttu niin esim. Tampereen sukupuolitautien poliklinikalta tautitestien tulokset saa puhelimessa eli nykyään käytäntö testitulosten puhelimitse antamisen suhteen ei ole enää niin tiukka.
- kjngfgcdvukl
Itse olin kesätöissä juuri tuolla viruslabrassa kerran. Jos rutiini testauksessa löytyy jotain, pyydetään henkilöä antamaan uusi verinäyte, joka analysoidaan.
- 35 luovutusta
Kerran Maksa-arvoissa häikkää(kohonneet)
Kirje tuli ehkä viikossa
Kirjeen sisältö jotakuinkin:
Teidän verestä löytynyt kohonnut ALAT-arvo, asia on tarkastettu 2 eri putkilosta yms.
Normaali arvo on 25 yksikköä
Veren hylkäysarvo on 125 yksikköä, josta seuraa 6kk luovutuskielto
Teillä oli 250 yksikköä, josta seuraa "lopullinen" luovutuskielto
Kehotamme teitä hakeutumaan jatkotutkimuksiin.
"lopullinen" luovutuskielto voidaan kuitenkin purkaa riittävän näytön perusteella(lääkärin lausunto ja seurantakokeet 6kk ajalta)
Luovutusta olen jatkanut n. 10krt em tapahtuman jälkeen
(ALAT- arvoa ei enää testata.)- Äly hoi!
No jos sinua kerran kiellettiin silloisen tietämyksen ja tulosten mukaan luovuttamaan jatkossa verta ennen kuin terveydellinen tilanteesi on saatu selvitetyksi ja veri kelvolliseksi ja hyväksi uudelleen niin miksi jatkat luovutusta vaikka ko. arvoa ei enää kontrolloidakaan.
Ei kai kukaan halua huonoa verta jakaa tietoisena itsekkin tilanteesta paitsi ehkä juuri sinä epäkelpo ja moraalisesti arveluttava hylkiö. Voit kyllä mennä kahvioon nauttimaan mehua ja pullaa niin köyhä et voi olla ainakaan toivottavasti. - Tullonen
Äly hoi! kirjoitti:
No jos sinua kerran kiellettiin silloisen tietämyksen ja tulosten mukaan luovuttamaan jatkossa verta ennen kuin terveydellinen tilanteesi on saatu selvitetyksi ja veri kelvolliseksi ja hyväksi uudelleen niin miksi jatkat luovutusta vaikka ko. arvoa ei enää kontrolloidakaan.
Ei kai kukaan halua huonoa verta jakaa tietoisena itsekkin tilanteesta paitsi ehkä juuri sinä epäkelpo ja moraalisesti arveluttava hylkiö. Voit kyllä mennä kahvioon nauttimaan mehua ja pullaa niin köyhä et voi olla ainakaan toivottavasti.Kyllä niillä kuule siellä veripalvelussa on ylhäällä kaikki tarpeelliset tiedot ja eivät varmaankaan olisi kyseiseltä henkilöltä ottaneet verta vastaan ellei hänellä olisi ollut osoittaa lääkärin lausunnoilla, että alat-arvo on kunnossa.
Se että alat-arvo on yläkanttiin voi johtua monesta eri syystä. Alat voi nousta raja-arvon yli jo pelkästään ylipainon takia, joidenkin lääkkeiden vaikutuksesta jne. Alat voi toki nousta myös hepatiiteissa ja siksi aikaisemmin alat-arvo testattiin luovutetusta verestä, jotta mahdollinen hepatiitti saataisiin karsittua pois jo siinä vaiheessa, kun se ei näy vielä vasta-ainetestissä. Nykyään käyttävät niin herkkiä hepatiittitestejä, että alatia ei tarvitse enää tutkia.
Tämä on siis minun käsitykseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa732015- 1021883
- 1421773
- 971421
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo351389MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3171265- 601229
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301112Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2761066Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa446963