Nyt kun puhutaan siitä joka viikonloppuisesta yllättävästä ruuhkahuipusta siis Hesassa muulloinkin kuin joulukuussa. Miksi tällä palstalla niin innokkaasti tyrmätään lupien vapauttaminen. Perustellaan että kaluston laatu huononeen, kuskit ryöstää matkustajat ja hinnat voisivat vieläkin kohota ja auto ei saisi enää edes keskipäivällä. Miksi nämä jotka täällä vastustavat lupien vapauttamista sitten eivät tee mitään rakentavia ehdotuksia , vaan vain vähättelevät ongelmaa. Eihän lainsäädäntö saa olla vapaan kilpailun esteenä. Tuokaa esille muita keinoja kuin lupien vapauttamien, jos niitä on. Kyllähän ruuankin hinta laski kun alalla on muitakin yrittäjiä kun K-ryhmä. Yksi vaihtioehtohan olisi että tulisi muitakin taksi ryhmiä kun tämä nykyinen mersu tariffi , vaikka esim . S- ryhmän taksit ja Siwa taksit , ja vaikka LIDL taksit niinkuin verrannollisesti.
Hinnoittelu ja laatu sen mukaan.
Ongelmahan on todellinen kun kerran HS :kin kirjoittaa siitä.
Vapaan kilpailun puolesta, kardelleja vaastaan,
nim. Taksilla molempiin suuntiin matkustava
Taksilla molempiin suuntiin matkustava
20
2682
Vastaukset
- kuka sua
viittii ajaa edes yhteen suuntaan?
- miten hinnat
ovat nousseet esim juuri katsastuksessa. Hinnat ovat kaikilla samat, jos yksi nostaa, niin toiset seuraa välittömästi perässä. Jos joku on laskenut hintojaan, niin kerrothan, muuten hinnat on aika hulppeat, jos verrataan kolmen vuoden takaisiin hintoihin, siis kilpailu on, ken ensiksi nostaa hintojaan kaikkein eniten.
SE ON TOSI KILPAILUA SE.
Hanna, laita lappu kaulaan ja hinta, millä teet töitä, että tiedän kilpailuttaa.- yks kuski vaa
Ihan niinkuin Haminan torillakin neukkulan kaaduttua eräällä sieltä tulleella nuorella naisella:
Vodka 30
Pilu 50
Voi valita rivistä K-laatua, S-laatua, Siwa-laatua. Jospa riviin eksyisi Hannakin, vanha luuska, ja vois olla Hannan lapussa:
Vodka 15
Pilu 10 (Saa molempiin suuntiin)
;-) - Per Saukko
...vastausta avaukseesi.
Taksien palvelussa on parantamisen varaa. Olen joskus kirjoitellut aiheesta asiallisesti tälle keskustelupalstalle ja vastaukset ovat tasoa "saatanan pahvi, et ymmärrä mistään mitään".
Vastauksista ajattelen, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. - älähtelee
Per Saukko kirjoitti:
...vastausta avaukseesi.
Taksien palvelussa on parantamisen varaa. Olen joskus kirjoitellut aiheesta asiallisesti tälle keskustelupalstalle ja vastaukset ovat tasoa "saatanan pahvi, et ymmärrä mistään mitään".
Vastauksista ajattelen, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.Itsekkin täällä melko usein...?
- Taksin käyttäjä kuitenkaan
älähtelee kirjoitti:
Itsekkin täällä melko usein...?
Tää pers aukko.
- Kuski_perkele
Tarveharkintaa puolustetaan, siksi että esim. ruotsissa taksiluvat aikanaan vapautettiin. Vapaan kilpailun tuloksena tukholmassa nykyään sama matka eri taksilla on myös eri hintainen. Isot söi pienet muutamassa vuodessa ajamalla ale hinnoilla. Sen jälkeen taksat nousivat suomen tasolle ja lisäksi tuli kirjava lisämaksu käytäntö. Tarveharkinnassakin on huonot puolet, mutta tuskin kukaan haluiasi maksella esim. pikkujoululisää vaikkapa 20 €. Toisaalta olisi kylläkin keino kaksinkertaistaa taksikalusto helsingissä tuplaamalla luvat ja samalla vähentää tunteja esim 200h / kk. Tällä 1 auto työllistäisi yhden autoilijan. Tosin niillä tuloilla kalusto ei kyllä olisi nykyisen kaltainen, vaan enempi sitä lidl osastoa. Esteenä tietenkin ovat vanhat isännät, jotka istuvat htd / htan johdossa ja eivät todellakaan aja itse senttiäkään taksia. He mielummin nojaavat taaksepäin ja odottavat kun "renki" tuo tilitykset. Taksialan kunnioituksen katoaminen taitaa olla lähtöisin ihan omista piireistä. Lain henki, että vanha kuljettaja saa aikanaan omat luvat, siis saa tehdä itselleen työtä, on hukkunut aikoja sitten. "Vanhat konkarit" istuvat puku päällä toimistoilla ja pitävät kynsin hampain huolta siitä, etteivät itse joutuisi enään ajamaan taksia kun korkeitaan kaupasta ulos. Koittakaa kestää :)
- ytimeen
Hanna K kirjoitti:
"Nyt kun puhutaan siitä joka viikonloppuisesta yllättävästä ruuhkahuipusta siis Hesassa muulloinkin kuin joulukuussa. Miksi tällä palstalla niin innokkaasti tyrmätään lupien vapauttaminen."
Ja osui täysin asian ytimeen. Tosin viikonlopun ruuhkahuippu ei ole mikään yllätys niin kauan kun muu julkinen liikenne ei osallistu talkoisiin ihmisten saattamiseksi kaupungista kotiin.
Lupien vapauttamisen suhteen olen Hanna K:n kanssa täysin samaa mieltä. On kummallista, että viranomaiset määräävät hinnan ja kapasiteetin. Normaalit markkinat ja terve kilpailu kyllä lyhyessä ajassa tasaavat hinnan ja kapasiteetin tason.
Hanna K:lla vain tuntuu olevan erikoinen vaatimustaso mitä tulee taksielinkeinoon, tai sitten hän tietoisesti provosoi, mikä tietenkin hänelle sallittakoon. Tuntuu kuin Hanna K olettaisi, että taksin pitää olla kadulla odottamassa häntä aina ja kaikkialla jos hänellä vaikka sattuisi olla tarve mennä johonkin, ja jos näin ei ole on palvelu kategorisesti huonoa.
Kovasti toivon hyviä taksimatkoja Hanna K:lle ja Per Saukolle. Toivottavasti alamme, jota niin kovasti huonona pidätte, muuttuu toivomaanne suuntaan. Itse olen nimittäin sitä mieltä, että silloin hyvin työnsä tekemällä elää nykyista leveämmin. Kokonaisuus nyt tosin kärsii, mutta tehän toki paremmin tiedätte.
Toivottavasti palaamme asiaan sitten kun "huonot" ovat housuissa.- päättäjä
lupia ei tulla lisäämään viikonloppuruuhkien takia.
kansalaisten ryyppääminen ei ole syy lisätä takseja ja siten heikentää taksien
toimintaedellytyksiä arkisin.yhteiskunta tarvitsee arkisin takseja ja ne riittävät hyvin, aamuruuhkakin on vain 8.30-9.00 välillä ja loppuu kuin seinään yhdeksän jälkeen.
kansalaiset käyttävät jo nyt alkoholia liikaa ja aiheuttavat yhteiskunnalle suunnattoman laskun. jos jokaisella olisi oma taksi odottamassa baarin edessä, juominen lisääntyisi. nyt sentään osa jää kotiin kun ei jaksa taksijonoissa seisoskella.
viikonloppuruuhkien poistamiseksi on ehdotettu tuntuvaa lisäystä yötaksaan-- nyt kun ihmisillä on varaa ajella muutaman sadan metrin matkoja jotka menisivät kävellen nopeammin kuin autolla tai seisottaa ruuhka-aikana taksia nakkikioskilla. - Hanna k ins
Julkienliikenne ei ole taksi liikennettä.
- luokitellaan
Hanna k ins kirjoitti:
Julkienliikenne ei ole taksi liikennettä.
julkiseksi liikenteeksi....vitun idiootti!
- joka suuntaan ajava
Paha se on mitään rakentavaa kehitellä, kun mikään ei sais maksaa mitään. Liikenneministeriö/hallitus/eduskunta ja siis loppupeleissä Suomen kansa on tinkinyt hinnat tälle
tasolle, eli paljoa ei ole tehtävissä ennenkuin "hanat aukeaa", mutta jostain syystä (kerro sinä, Hanna, kun oot maan viisain) se komeasti uutisoitu taksilakityöryhmän mietintö ei sitten mennyt läpi.- päättäjä
ei menny läpi koska se ei perustunut tosiasioihin.
puolueettomat tutkimukset ympäri maailmaa kertoivat karun totuuden ongelmista jotka seuraa kun lupasäännöstely puretaan.
markkinatalous taksiliikenteessä tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle monella tavalla.
jälleen kerran on todettava sille pienelle osalle kansalaisista jotka liberalisointia haluavat, että kansa ei tiedä itsekään mitä kansa haluaa.
- tiltax
Pienen tauon jälkeen poikkesin tällekin foorumille vain huomatakseni että keskustelun taso ei juurikaan ole muuttunut sitten viime käynnin, mutta nyt asiaan.
Edelleen, niin kuin aikaisemmissakin keskusteluissa, olen sitä mieltä että joukkoliikenteen pitäisi kantaa myös vastuunsa yön kulkijoista Helsingin keskustassa. Silloin vapautuisi paremmin takseja niille jotka taksia haluaa käyttää. Ei ne jonot ole eduksi takseillekaan.
Sekä hannalle että per saukolle olen aiemmin tällä palstalla mielestäni aika hyvin perustellut nykyisen järjestelmän edut kokonaisuuden kannalta vaikka per saukko toisin väittääkin. Nämä poskensoittajat tällä palstalla kannattaa kyllä jättää omaan arvoonsa.
Minun puolesta alan voisi aivan hyvin vapauttaa, kuuluisin todennäköisesti siihen joukkoon joka hyötyisi vapautuksesta kaikkein eniten. Suurin hyöty olisi vapaus hinnoitella työnsä sellaisella hinnalla joka oikeasti kattaa kulut. Toinen suuri parannus olisi ajovuorovelvoitteen poistuminen, eli olisin ajossa vain silloin kun se on kaikkein kannattavinta.
Syyt miksi lainsäätäjät ei alaa vapauta on seuraavat:
Valtio haluaa varmistaa että taksipalvelut on saatavilla kaikkialla suomessa 24h/7pv viikossa sekä pitää hinnoittelun omissa käsissä. Julkinen sektori on suuri taksiasiakas, sairaalakuljetukset, oppilaskuljetukset jne, eli nykyisessä järjestelmässä suurin asiakas voi itse päättää ostamansa palvelun hinnan, aika näppärää vai mitä.
Hanna K, tarkastelet järjestelmää aika kapealta sektorilta koska käytät taksia vain satunnaisesti vapaa-aikanasi ravintolamatkoihin etkä näe kokonaisuutta.
Minun rakentava ehdotus olisi että ala vapautettaisiin. Kaupunkiseutujen autoilijat olisivat suurimpia voittajia, maaseutujen ja pienten taajamien autoilijat häviäjiä. Kaupungeissa eri keskusten rooli voimistuisi ja keskukset kilpailisi keskenään sekä autoilijoista että asiakkaista. Keskukset vuokraisi asemapaikat ja mitä suuremmat taloudelliset resurssit keskuksella olisi niin sitä paremmat paikat asemille on mahdollista vuokrata. Jos joku asemapaikka on vuokrattu jollekin yritykselle ei sinne ole muilla laillista oikeutta mennä seisomaan. Eihän K- kauppiaskaan voi tehdä kauppaa S-marketin eteisessä.
Asiakkaille tulisi paremmat mahdollisuudet tehdä valintoja yritysten välillä mutta hinnat ei tulisi laskemaan, koska ne on mykyisessä järjestelmässä keinotekoisesti pidetty juuri ja juuri kipurajan yläpuolella.
Pienillä paikkakunnilla sivutoimiset autoilijat söisi päätoimisilta elinmahdollisuudet ja lopputulos olisi se että paikkakunnalta häviäisi 24/7 taksipäivystys kannattamattomana. Silloin ihmisten vain olisi hyväksyttävä se tosiasia että taksiasemalla vastaa puhelinvastaaja, "olemme avoinna viikonloppuisin...."
Auton hinnan vaikutusta taksaan olen sinulle aiemminkin selvittänyt mutta et ilmeisesti halua uskoa faktoja kun jatkuvasti pidät asiaa esillä. Auton osuus taksarakenteessa on noin 6,5%, eli edes ilmaisella kalustolla ei sen suurempaa alennusta saisi aikaan.
Auto on suomalaisille niin suuri kateuden lähde että se on siinä mielessä hankala työväline. Tekee sitten mitä työtä tahansa niin siihen yleensä tarvitaan joitain työkaluja tai koneita jotka usein on paljon kalliimpia kun se autoilijan työkone mutta ne ei herätä samanlaisia intohimoja kun auto herättää.
Ala vapaaksi vain, mutta minultahan sitä ei kysytä, eduskunta siitä päättää.- mersutariffi
Ilmeisesti nuo faktat pitää kertoa uudelleen ja uudelleen, ja aina jonkun ajan jälkeen tulee tuo sama: jos ois halvemmat autot jne jne.
Tavallaan ihan inhimillistä, sillä onhan auto Suomessa yleensä yksi ihmisen kalleimmista hankkeista. Olen samaa mieltä tuosta vapauttamisesta, sillä vasta silloin voidaan kehittää alaa ja luoda parempia/vaihtoehtoisempia palveluita.
Tämän päivän tilannehan on se, että vaikka miten hyvin palvelen asiakkaani, ei siitä juuri minulle mitään lisäarvoa tule. Taitaa vaan olla niin, että tosiaan kukaan päättäjistä ei halua nähdä sitä hintaviidakkoa, johon väistämättä ajauduttaisiin nk. markkinatilanteessa, eli nykyinen meno jatkunee. - Hanna K ins.
Juuri tätä hain, jotain rakentavia ehdotuksia.
Niin et ole lukenut kaikkia kirjoituksia, käytän taksia ns. molempiin suuntiin ja aikamoisia vaikeuksia on saada taksia esim. aamulla 7:00 tai jopa esim.lauantai illalla .n 19:00 nun lähdin kentälle . Tämä oli jo ennen ylättäävää pikkujpulusesonkia. - suhariou
Hanna K ins. kirjoitti:
Juuri tätä hain, jotain rakentavia ehdotuksia.
Niin et ole lukenut kaikkia kirjoituksia, käytän taksia ns. molempiin suuntiin ja aikamoisia vaikeuksia on saada taksia esim. aamulla 7:00 tai jopa esim.lauantai illalla .n 19:00 nun lähdin kentälle . Tämä oli jo ennen ylättäävää pikkujpulusesonkia.aamupäissäänkö se kirjoittelee täällä.On meinaan kiijoitusvirheitä.
- Pers aukko
Hanna K ins. kirjoitti:
Juuri tätä hain, jotain rakentavia ehdotuksia.
Niin et ole lukenut kaikkia kirjoituksia, käytän taksia ns. molempiin suuntiin ja aikamoisia vaikeuksia on saada taksia esim. aamulla 7:00 tai jopa esim.lauantai illalla .n 19:00 nun lähdin kentälle . Tämä oli jo ennen ylättäävää pikkujpulusesonkia.ja sukulaisesi "Janis petke" eli penis jatke.
- aiheuttamat ruuhkat?
Hanna K ins. kirjoitti:
Juuri tätä hain, jotain rakentavia ehdotuksia.
Niin et ole lukenut kaikkia kirjoituksia, käytän taksia ns. molempiin suuntiin ja aikamoisia vaikeuksia on saada taksia esim. aamulla 7:00 tai jopa esim.lauantai illalla .n 19:00 nun lähdin kentälle . Tämä oli jo ennen ylättäävää pikkujpulusesonkia.Minä olen aina kannattanut pks:lle ilmakehää, kiertoliittymiä ja liikennevalottomuutta ja kaikki sellaiset risteykset nopeasti peruskorjaukseen, jossa yhä vasemmalle kääntyvät tekevät sen valojen kanssa katkaisten vastaantulevan liikenteen.
Espoossa tilanne on aamuisin ja iltapäivisin todella paha ja se ei johdu taksien vähäisestä määrästä vaan siitä, että ne ovat vapaana jonottamassa takaisin Espoosen joko Kehä ykkösellä tai liikkumattomalla Kehä kolmosella. Tilauskeskus pystyy todistamaan että samaan aikaan kun "ilmassa" on osoitteita joihin ei ole saatu autoja, on kutakuinkin ilmassa olevia osoitteita vastaava määrä VAPAITA takseja niissä jonoissa.
Tähän tyhmät yleensä kommentoivat että se just todistaakin että autoja on liian vähän mutta tyhmä ei tiedä yrityksen kustannuksista mitään vaan luulee että yrittäjälle riittää että ajaa keikan tai kaksi iltapäivällä ja jonottelee sitten omalla kustannuksellaan: sehän olisi jo valtiollinen taksisysteemi ja eläisimme kommunismissa.
Yrittäjä tarvitsee tietyn määrän tulojakin maksaakseen yrityksen kulut ja siinä ei paljon hetkauta edes automerkki vaikka tyhmät niin luulee että halvalla autolla pääsisi muka niin paljon halvemmalla että kaksi keikkaa varhaisaamuisin ja toiset kaksi iltapäivisin riittäisi edes elämiseen....
Mitä luulet vapauttamisen edesauttavan? Rikollisuutta ainakin sillä meikäläinen ei tasan tarkkaan maksaisi veroja eikä mitää muitakaa pakollisia laskuja niinku ennakot, alvit, ja taksivakuutukset ja mitä muita niitä nyt onkaan. Se on rikollisuutta koska pimeä työ on rikosoikeuden piirissä.
Ajaisin vain silloin kun minulle sopii ja sinähän maksat ruuhka-aikana beibi, just sen mitä haluan tai sitten kävelet.
Olen itse ajanut taksia 3 vuotta vakituisena kuljettajana. Vuoroja on kuukaudesta riippuen 15-24, eli myös hiljaisina kuukausina viikonpäiville osuu vuoroja reilusti. Ajan vain öisin.
Olen itselleni sekä isännälleni varsin hyvä kuljettaja! En juuri sairastele ja tuotan isännälle tuloa n. 400 euroa/vuoro (keskimäärin...) ja itselleni palkkaa mukavalla prosentillä tuosta ajotulosta.
Mutta mikä onkaan totuus jos katsotaan keskimyyntiä arkipäivien suhteen???
Hädintuskin 300 euroa taitaa olla arkiöiden keskiarvo. Palkastani erittäin suuri osuus tulee siis viikonlopuista!
Ja mitä tapahtuukaan jos taksipalvelut vapautettaisiin?? Ainakin pk-seudulle ilmestyisi hirvittävä määrä kaikennäköistä taksiyrittäjää jotka palvelisivat niitä kymmeniä ja satoja jonossa taksia odottavia asiakkaita. Hyvä asia heille, mutta entäpä minulle??
Veikkaan että viikonloppujen myynti laskisi minulla sille samalle tasolla millä se on arkisinkin. Joka taas tarkoittaisi sitä että minun ei enää kannattaisi tehdä tätä duunia.
Ja taas olisi yksi "hyvä" taksinkuljettaja vähemmän, ja tarve nimenomaan hyville taksinkuljettajille tällä alalla on jo nyt aivan valtava.
En siis todellakaan usko että taksipalvelujen vapauttaminen helpottaisi tilannetta!
Koska ainakin minä todennäköisesti lopettaisin nämä hommat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5024092Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek173149Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2812237Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4582091Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861426- 1571323
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631218- 641135
- 811095
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411058