XP suomenkieliseksi

Tietoa janoava

En löytänyt tietoa alempaa ainakaan kovin läheltä. Siis:
Miten voi muuttaa koneessa jo olevan englanninkielisen XP:n suomenkieliseksi. Onko päivityksen ostaminen ainoa keino. Entä jos lahjaksi saadun vanhan koneen mukana ei ole mitään asennus-CD levyäkään.

Kumma kun Microsoft ei myy käyttöjärjestelmiä monikielisinä. Luulisi sen onnistuvan kun Linuxillakin pelaa. Tai eihän se kumma oikeastaan olekaan, jos ajattelee bisneksen tekoa.

8

548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppe*

Ei se oikein onnistu muuten kuin hankkimalla suomenkielinen versio ja asentamalla se (homma uusiksi).

Kyllähän monikielisiäkin versioita on, mutta niissäkin kieli valitaan asennusvaiheessa ja sen muuttaminen vaatii uudelleenasennuksen.

Lisäksi löytyy jotain "multilingual-paketteja", jonka asentamalla saa suuren osan valikoista suomenkielelle.
      Niitä taidetaan tarjota vain suurasiakkaille (yrityksille); joskus niistä löytyy piraattiversioita noista torrenteista.

• Hasta la Vista

siis, mikä siinä linuksessakin pelaa?

Jos nyt meinaat suomenkielisyys, niin ei taida sulla olla mitään käsitystä Linux-distroista ja suomennuksesta, verrattuna vaikka Windows 98 tai MS offece 97,..

Olis kiva kun laitat linkin mistä saa suomennetun Gnome ja KDE-ohjeet ja mielellään .rpm pakettina, tosin käy mulle myös ne debixenkin tai tar.bz2 paketit..

"ajattelee bisneksen tekoa"

Mistä sinä saisit palkkarahat, esim: 10000-IHMISELLE, jos ilmaiseksi tekisit tuotetta?

Linux perustuu aivan toiseen ajattelutapaan, eikä sitä voi mitenkään verrata Windowsiin!
      Eli oletko ensimmäistäkään ohjelmaa saanut itse tehdyksi,..Ja vertaa mielummin Mäkkiin, koska on myös kaupallinen tuote kuten Windows!

Ja kyllä RedHat ja moni muu Linux myös maksavat, kun ovat samalla viivalla noiden kahden muun kaa.

Että lueppas tuo, niin ehkä opit?: http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/LNW/linux_eioo_windows.html

• siinä pelaa

kielen vaihto. Ainakin niissä distroissa mitä minä olen kokeillut.

• se..
        siinä pelaa kirjoitti:

windowsissakin. Joku tuossa ylempänä mainitsi, että "jonka asentamalla saa suuren osan valikoista suomenkielelle.".
        Monikielipaketilla muuttui kieli täydellisesti, niin etten minä käyttäessä huomannut puutteita.
        Kertokaas mitä jää vajaaksi!

• linux distrossa
        siinä pelaa kirjoitti:

käänny myös suuri osa sovelluksista?
        Windowsissa kääntyy pelkkä käyttöjärjestelmä, kun se ei ole mikään jakelupaketti.

• asennuslevyäkään - wink - w...

>Entä jos lahjaksi saadun vanhan koneen mukana ei
      >ole mitään asennus-CD levyäkään.

Vanhan suomalaisen sanonnan mukaan "Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista".

Toinen tilanteeseen sopiva ei-alkuinen sanonta voinee olla "Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville".

• muutin
    • tietoa janoava

Tai onhan sen koneen mukana tullut sen alkuperäinen asennuslevy (Win2000 pro) olemassa. Nimittäin konepaketti (Dell) on työpaikkani poistolistalta saatu kone, oma entinen työasema, joka oli jossain vaiheessa yhdenmukaistettu kaikkien muiden koneiden kanssa XP:hen ja firman uuden käytännön mukaan vain englanninkieliseksi.

Win2000 ei suostu asentumaan XP:n päälle. Dualboot-versiota varten sille täytyisi tehdä oma partitio. Johon en viitsi ryhtyä.

Vaimoni haluaa ruveta käyttämään tietokonetta mutta englanti tökkii. Jo nörttisanasto suomenkielelläkin on ylivoimaista. No ostakoon sen suomenkielisen XP:n sitten joulurahoillaan.

Ps Mitä Linuxiin tulee olen kyllä kokeillut sen suomenkielistä versiota. Mutta se Linux on jotenkin käyttöjärjestelmänä itseisarvo sinänsä. Säätämistä ja säätämistä riittää ja kun sen on sitten saanut räätälöityä valmiiksi ja hyrräämään kunnolla, ei siihen kunnon hyötyohjelmia löydykään. Käyttöjärjestelmän pitäisi olla mahdollisimman huomaamaton taustalla nöyrästi puurtava ohjelmakokonaisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5010
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1580
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1149
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1063
    5. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1019
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe