Hei kaikki spiron käyttäjät. Osaisitteko neuvoa minua eräässä spiron ikävässä sivuoireessa. Eli minulla on mennyt kuukautiskierto aivan sekaisin spiron aloittamisen jälkeen (nyt noin 5 viikkoa takana). Ensinnäkin kuukautiset tulevat 2 viikon välein!!!! Viimeksi juuri 2 viikkoa sitten alkoivat, ja aloitin siis taas vajaan viikon jälkeen tablettien ottamisen. No, vuotoa kestikin vain 2,5 päivää ja nyt taas eilen alkoivat. Nyt tuntuu, että nämä olisivat ne "varsinaiset menkat", tuo 2,5 päivän vuoto oli jotenkin liian olematonta. Nyt olen siis syönyt taas 2 viikkoa spiroa, koska aloitin silloin kun luulin varsinaisten kuukautisteni alkaneen. Luuletteko, että minun kannattaa nyt syödä spiroa vielä seuraavat 3 viikkoa, ja sitten siis pitäisin taas tauon ennen menkkojen alkamista. Tämä nyt kyllä tarkoittaisi, että söisin spiroa 5 viikkoa putkeen; onkohan siitä haittaa?? Jos lopettaisin viikon päästä (jolloin siis olisin syönyt sen normaalin 3 viikon jakson) niin joutuisin todennäköisesti olemaan pahimmassa tapauksessa 3 viikkoa ilman spiroa, jos aloittaisin sen vasta kun menkat seuraavan kerran tulisi. Kinkkistä sanon minä. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Onko Hannuksela (tai joku toinen lääkäri)kenties neuvonut jotain henkilöä samantyyppisessä ongelmassa? Kiitos etukäteen kaikille, jotka viitsivat vastata.
Spiro ja sivuoireet
6
972
Vastaukset
- juulia
Mä olen nyt syönyt spiroa 1,5 kk ja menkat tulee tosiaan kahden viikon välein. Olen silti syönyt spiroa sen 3 viikkoa kerrallaan ja aina jatkanut kun "toiset" eli "oikeat" menkat on tullu.En ole konsultoinut Hannukselaa koska spiron sivuvaikutuksina on tosiaan kuukautishäiriöt. Eli vedän aina sen 3 viikkoa ja sit viikon tauko, tulee noi menkat sitten miten hyvänsä.
- minulta
Ilman taukoa syömisestä ei pitäisi olla ainakaan mitään haittaa.
Mulla on e-pillerit ja syön niitä koko ajan. Hannuksela sanoi, että jos tulee välivuotoja, niin sitten kannattaa siirtyä pillereiden rytmiin.
- juttu täälläkin
Moi!
Mulla on mennyt kierto sekaisin aika täsmälleen samalla tavalla kuin sinulla! Menkat alkoivat 23.11 ja samana päivänä jatkoin myös Spiroa viikon tauon jälkeen. Noh, nämä "kuukautiset" kestivät ehkä kaksi päivää ja vuoto oli olematonta. Nyt sitten viikko siitä eli 30.11 alkoi toiset menkat, huomattavasti runsaammat sellaiset. Joten nyt olen ihan ymmälläni siitä, kummat ovat ns. "oikeat" kuukautiset? Ekat alkoivat kyllä kierron mukaan oikeaan aikaan, mutta kestoltaan ja määrältään vaikuttivat kyllä enemmänkin välivuotoa. Olen tosiaan ihan pihalla!
Miten sinä alkuperäinen nyt olet ajatellut asian ratkaista? Syötkö Spiroa sen kolme viikkoa noista toisista menkoista, vai ekoista? Pitäisi varmaan soittaa Hannukselalle, mutta tuntuu olevan kovin vaikeaa tuon miehen tavoittaminen. Kyselin jokunen aika sitten ja sanoivat lääkäriasemalta, jossa hänen vastaanotollaan kävin, että on tavoitettavissa seuraavan kerran 5.12. Noh, enäähän siihen ei kyllä ole kuin muutama päivä.
Mietityttää sekin, että mikäköhän tämä lääke oikeasti on kun pistää hormonitoiminnan noin sekaisin...Ja mitenköhän mahtaa vaikuttaa hedelmällisyyteen?- sivuvaikutusta
tuntuvat nuo välivuodot olevan. Itsellä on käytössä myös e-pillerit ja siten spiro ei ole vaikuttanut kiertoon mitenkään. Viikon tauon spirosta voi pitää samalla kuin pillereistäkin. Olen kuitenkin ymmärtänyt ettei viikon tauon poisjättäminen ole mitenkään kummallista, saati sitten vaarallista.
Spirokin on tuttavalääkärini mukaan aivan turvallinen ja hyvin tavanomainen lääke, siis luotettava tuote. Ollaanhan tälläkin sivustolla monesti muistutettu, että hiustenlähtövaivoihin mg-määrät ovat todella pieniä verrattuna sen varsinaiseen käyttötarkoitukseen. Ei vaikuta hedelmällisyyteen, mutta käytön aikana ei ilmeisesti tulisi saattaa itseään raskaaksi. Tätä asiaa voivat paremmin tietävät toki tarkentaa tai korjata.
Tsemppiä, mainitsemanne oireet takuulla vaikuttavat mielialaan. - se aloittaja
Hei, Ajattelin nyt sitten tehdä niin, että syön spiroa sen 3 viikkoa ja pidän noin viikon tauon, koska näyttäisi siltä, että menkat tulee koko ajan 2 viikon välein ja kestävät noin 3 päivää. Ei kai näistä välivuodoista oikein eroon pääse ennen kuin lopettaa spiron sitten kokonaan. Oletko muuten huomannut jo jotain vaikutusta hiusten lähtöön? Minä lähinnä negatiivista; eli tukkaa tuntuu lähteneen entistä enemmän kun reilu 5 viikkoa takana. Etenkin ohimoilta on mielestäni tippunut tavallista nopeammin hiuksia (ne ovatkin juuri ongelmakohtani hiustenlähdön osalta). Aika masentavaa kyllä, kun on menkat sekaisin ja lääke senkun tuntuu pahentavan tilannetta. Lisäksi olen kuullut huolestuttavia kommentteja, kun olen kertonut syöväni itse asiassa nesteen poistolääkettä...Ehkei tämä spiron syöminen sittenkään ole järkevää... Painoni on kyllä pudonnut noin 3 kiloa spiron aloittamisen jälkeen, mutta ei se kamalasti mieltä nostata.
- täällä hiustenlähdön
se aloittaja kirjoitti:
Hei, Ajattelin nyt sitten tehdä niin, että syön spiroa sen 3 viikkoa ja pidän noin viikon tauon, koska näyttäisi siltä, että menkat tulee koko ajan 2 viikon välein ja kestävät noin 3 päivää. Ei kai näistä välivuodoista oikein eroon pääse ennen kuin lopettaa spiron sitten kokonaan. Oletko muuten huomannut jo jotain vaikutusta hiusten lähtöön? Minä lähinnä negatiivista; eli tukkaa tuntuu lähteneen entistä enemmän kun reilu 5 viikkoa takana. Etenkin ohimoilta on mielestäni tippunut tavallista nopeammin hiuksia (ne ovatkin juuri ongelmakohtani hiustenlähdön osalta). Aika masentavaa kyllä, kun on menkat sekaisin ja lääke senkun tuntuu pahentavan tilannetta. Lisäksi olen kuullut huolestuttavia kommentteja, kun olen kertonut syöväni itse asiassa nesteen poistolääkettä...Ehkei tämä spiron syöminen sittenkään ole järkevää... Painoni on kyllä pudonnut noin 3 kiloa spiron aloittamisen jälkeen, mutta ei se kamalasti mieltä nostata.
suhteen! Eli ei todellakaan ole auttanut, vaan entistä enemmän tuntuu hiuksia tippuvan :( Olenkin asiasta kirjoitellut enemmän tuon Spiro ja ns. shockloss-aiheen alle...Eli uskoisin tämän olevan sentyyppistä hisutenlähtöä, että lääke alkaa purra ja ne hiukset mitä oli lääkettä aloittaessa lepovaiheessa tippuilevat nyt vielä ja antavat tilaa uusille hiuksille. Tai no, toivossa on ainakin hyvä elää ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455170Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1241653Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151559Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501456- 141225
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4113081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171047No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol221020Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771008Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60837