Kärsitkö Agorafobiasta eli julkisten paikkojen pelosta?

Lähihoitajaksi opiskeleva

Hei!

Olen lähihoitajaopiskelija ja teen oppimistehtävää julkisten paikkojen pelosta eli agorafobiasta.

Jos kärsit agorafobiasta, pyydän sinua vastaamaan muutamaan kysymykseen.

1. Minkä ikäisenä sairautesi alkoi?

2. Miten ja mistä osasit hakea apua?

3. Minkälaisissa tilanteissa julkisten paikkojen pelko sinulla ilmenee?

4. Millaista hoitoa saat sairauteesi?

Kiitos paljon etukäteen.

5

767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaaja62

Hei, olen 44-vuotias nainen ja sairastuin mielestäni n. 24-vuotiaana agorafobiaan. Sitä ennen olin huoleton ja rento ihminen. Kävin keskusteluterapiassa, mutta lähinnä kai masennuksen vuoksi. Ei kukaan osaa tai ole osannut tuossa auttaa. Sairaus ilmenee siten, että en uskalla esim. ajaa yksin autoa valtateillä, en uskalla yksin matkustaa mihinkään, enkä uskalla olla yksin muutenkaan vaikka öitä kotona. Takana on jotain eksistentiaalisen suurta pelkoa, liekö pohjalla kuolemanpelko. Syön masennuslääke Remeronia ja yöksi Diapamia. Eivät ne siihen tietenkään auta. Joku agorafobiaan perehtynyt terapeutti ja harjoitukset voisivat auttaa, mutta ei niitä täältä Etelä-Karjalasta ainakaan löydy.

• xxx

Olen 43 vuotias nainen ja kärsin agorafobiasta,
      oireet alkoivat rajottaa eniten raskausaikana 25 vuotiaana, sairastan siis paniikkihäriötä. En kumminkaan ole vielä lyönyt hanskoja naulaan vaan yritän kuntoutua edelleen. Siinä on itselle hiukan tuonut apua lääkitys. Työtä teen kotoa käsin, pystyn käymään muitten seurassa kaupoissa yms. Yksin lähteminen tuntuu nyt hankalalta mutta aion yrittää taas pian koska aiemminkin olen kyllä pari kertaa jo onnistunut, mutta lopetin liian helpolla.
      Sanoisin tämän olevan jaksottain helpompaa. Sillä kolmekymppisenä pääsin yksin minne tahansa parisen vuotta.. No, kumminkin tosi paljon paremmin kuin nyt. Ajoin autollakin satoja kilometreja vrk yksin.. Sitä jaksoa nyt miettiessä päätinkin juuri aloittaa uudelleen saman henkisen treenin kuin silloin :) Eli ovesta ulos vaan jokapäivä, ahdistus loppuu kyllä jossakin vaiheessa. Kun ei vaan jumiudu kotiin niin parantuu varmaan kokonaan.

• hmmm...

aloitus on vuosien takaa

• fsafasdasdasd

Olen 27-vuotias nainen. Agorafobiaa alkoi ilmetä noin 15-vuotiaana. Kaupungilla oleminen yksin ja siellä kävely on ahdistavaa. Minulla on myös sosiaalista fobiaa, masennusta ja ahdistuneisuutta eli on vaikea sanoa, mikä ahdistus johtuu mistäkin. Joka tapauksessa kotoa poistuminen kauppaan on ollut joskus työn ja tuskan takana, erityisesti jos reissu on pitänyt tehdä yksin. Hain apua terveyskeskuksesta, jonka kautta sain lähetteen ensin mielenterveystoimistoon ja sitä kautta kelan kolmevuotisen terapian. Lääkkeitä on kokeiltu (SSRI:T, bentsodiatsepiinit, beettaalpaajat, neuroleptit), mutten koe hyötyneeni niistä kovinkaan paljon. Altistusta on pakko kai tehdä jos meinaa tässä yhteiskunnassa elää. Omat pelkoni kävivät niin pahoiksi, että oli pakko hakea apua. En enää pystynyt käymään koulua enkä lähtemään minnekään. Myös lähipiiri huolestui minusta. En voi sanoa, että olisin päässyt vaivoistani eroon. Ne haittaavat edelleen jokapäiväistä selviytymistä, mutta jotenkin tässä vaan mennään ja yritän olla välttelemättä ahdistavia tilanteita. Osallistun nyt kesällä kuntoutuskurssille, joka on suunnattu ahdistuneisuushäiriöisille. Opiskelujen taholta olen saanut psykologin apua myös YTHS:ltä.

• m

en sitä mutta lievää kahvikuppineuroosia kylläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe