Kokemuksia hoitolaitoksista?

Tietämätön_

Onko kenelläkään kokemuksia hoitolaitoksista joihin syömishäiriön takia voi joutua? Kun mä olen jonossa johonkin nuorisopsykiatriseen sairaalaan anoreksian takii ja en yhtään tiiä millasta siellä on. Pakkosyöntiä ja lihottamista tai jotain?

6

1144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoositar

täysin tilastasi. Jos et syö ja menet tosi huonoon kuntoon voi olla pakko ruokintakin mahdollista. Ulkoilut ovat yleensä rajotettuja ja pakkoruokinnas ei pääse ollenkaan ulos.

• jäi

minulle ainakin jäi traumat. parannuin kyllä aika hyvin siellä, mutta siellä missä minä olin niin ei tunnettu mitään armoa. pakkoruokintaa, järkyttävä määrä ruokaa (siis ihan "normaalille" ihmisellekkin)... jouduin syömään niin paljon että luulin kuolevani. oikeasti en saanut happea. siis ei johtunut siitä ruoasta vaan siitä että meinasin haljeta...

ei saanut kuin vaan istua tai maata. tottakai tuli ummetus semmoisesta.

Mutta toisaalta parantumista edisti se että sinne ei halua IKINÄ ENÄÄ takaisin! ja mitä nopeammin painoa tuli lisää niin sehän takasi vain sen että pääsee pois :)

• Pöntinen

ovat itse hoidon tarpeessa! Ne vain eivät itse sitä ole vielä älynneet!!!! Yleistys, mutta olkoon.

• kovia kokenut
        Pöntinen kirjoitti:

ovat itse hoidon tarpeessa! Ne vain eivät itse sitä ole vielä älynneet!!!! Yleistys, mutta olkoon.

Totta, osa psykiatreista on itse hoidon tarpeessa! Esimerkki: Itse olin muutama vuosi sitten nuorisopsykiatrisella osastolla. Painoni oli noussut mukavasti ja voin hyvin. Hengenvaarasta ei ollut tietoakaan. Aloin kaivata takaisin kouluun, josta olin ollut poissa jo yli kaksi kuukautta. Kun sitten kerroin osaston lääkärille haluavani palata takaisin kotiin ja koulunpenkille, oli hän aivan äimistynyt ja sanoi jota kuinkin näin: " Älä missään nimessä hoppuile! Täällähän sinun on hyvä olla." Olin ihan erimieltä ja sanoin, että en halua jäädä koulussa jälkeen ja jäädä luokalleni! Ja hän siihen: " Mitä väliä sillä on, jos jää luokallensa!?"
        Jaa, mitä väliä! HALOO! Jos olisin jäänyt luokalleni olisin vaipunut syvään masennukseen, kun kaverit porskuttaisivat vuotta ylempänä.
        Muutenkin kyseinen nainen oli täysi mulkku! Lähdinkin osastolta oma-aloitteisesti (ties kuinka kauan he olisivat minua siellä pitäneet, olinhan helppo ja kiltti hoidokki monen muun sekopään rinnalla!) ja tässä sitä ollaan hyvissä voinneissa. Enkä ole joutunut sinne palaamaan, vaikka he kuinka vannoivat, etten tulisi pärjäämään. Ja paskat ja isohaistatus pakkohoidolle!
        Toiseksi, osastolla en saanut edes ottaa itse ruokaani, IKINÄ! Aina se ladottiin lautaselleni, hirmuinen määrä ruokaa, joka oli syötävä tai otettava sitä korvaavaa energia juomaa. (Söin päivittäin 2500 kaloria.)
        Ruokailun jälkeen jouduin lepäämään aina puolituntia, lounaan ja päivällisen jälkeen tunnin, hoitajan silmän alla.
        Minua syytettiin oksentelusta, vaikka EN ole koskaan oksentanut syömishäiriöni takia(ainoastaan mahataudissa)! Ja voitteko kuvitella, mimusta otettiin osastolla verikokeita, joidenka arvojen mukaan oksentaisin! Eräskin hoitaja oli haistavinaan oksennuksen huoneessani, kertoi isäni minulle jälkeenpäin. Onneksi vanhempani ja lastentautien lääkäri uskoivat minua! Miten helvetissä tuo verikoe juttu olisi mahdollista!? Siinä on mysteeri johon minulla ei ole vastausta. Ehkäpä veriarvojani on hiukan muunneltu, koska (haluan painottaa) en oksennellut!

Aika moinen helvetti se kokemuksena oli, mutta tsemppiä siis vaan sullekin JA PALJON!!!

P.s. Osastolla oli siis oikeasti päästään pipejä ihmisiä. Yksi yritti hirttäytyä, kun toinen viilteli ranteitaan auki, eli ei kiva kokemus alkuunkaan.

• calmato
        kovia kokenut kirjoitti:

Totta, osa psykiatreista on itse hoidon tarpeessa! Esimerkki: Itse olin muutama vuosi sitten nuorisopsykiatrisella osastolla. Painoni oli noussut mukavasti ja voin hyvin. Hengenvaarasta ei ollut tietoakaan. Aloin kaivata takaisin kouluun, josta olin ollut poissa jo yli kaksi kuukautta. Kun sitten kerroin osaston lääkärille haluavani palata takaisin kotiin ja koulunpenkille, oli hän aivan äimistynyt ja sanoi jota kuinkin näin: " Älä missään nimessä hoppuile! Täällähän sinun on hyvä olla." Olin ihan erimieltä ja sanoin, että en halua jäädä koulussa jälkeen ja jäädä luokalleni! Ja hän siihen: " Mitä väliä sillä on, jos jää luokallensa!?"
        Jaa, mitä väliä! HALOO! Jos olisin jäänyt luokalleni olisin vaipunut syvään masennukseen, kun kaverit porskuttaisivat vuotta ylempänä.
        Muutenkin kyseinen nainen oli täysi mulkku! Lähdinkin osastolta oma-aloitteisesti (ties kuinka kauan he olisivat minua siellä pitäneet, olinhan helppo ja kiltti hoidokki monen muun sekopään rinnalla!) ja tässä sitä ollaan hyvissä voinneissa. Enkä ole joutunut sinne palaamaan, vaikka he kuinka vannoivat, etten tulisi pärjäämään. Ja paskat ja isohaistatus pakkohoidolle!
        Toiseksi, osastolla en saanut edes ottaa itse ruokaani, IKINÄ! Aina se ladottiin lautaselleni, hirmuinen määrä ruokaa, joka oli syötävä tai otettava sitä korvaavaa energia juomaa. (Söin päivittäin 2500 kaloria.)
        Ruokailun jälkeen jouduin lepäämään aina puolituntia, lounaan ja päivällisen jälkeen tunnin, hoitajan silmän alla.
        Minua syytettiin oksentelusta, vaikka EN ole koskaan oksentanut syömishäiriöni takia(ainoastaan mahataudissa)! Ja voitteko kuvitella, mimusta otettiin osastolla verikokeita, joidenka arvojen mukaan oksentaisin! Eräskin hoitaja oli haistavinaan oksennuksen huoneessani, kertoi isäni minulle jälkeenpäin. Onneksi vanhempani ja lastentautien lääkäri uskoivat minua! Miten helvetissä tuo verikoe juttu olisi mahdollista!? Siinä on mysteeri johon minulla ei ole vastausta. Ehkäpä veriarvojani on hiukan muunneltu, koska (haluan painottaa) en oksennellut!

Aika moinen helvetti se kokemuksena oli, mutta tsemppiä siis vaan sullekin JA PALJON!!!

P.s. Osastolla oli siis oikeasti päästään pipejä ihmisiä. Yksi yritti hirttäytyä, kun toinen viilteli ranteitaan auki, eli ei kiva kokemus alkuunkaan.

Hoitohenkilökuntakin koostuu vain ihmisistä. Psykiatri oli varmasti oikeassa siinä, että on parempi jäädä luokalleen kuin menettää pahimmassa tapauksessa henkensä syömishäiriönsä kanssa.

Varmaan sinunkin kanssasi on ensin yritetty kaikki pehmeämmät keinot että syömisesi normalisoituisi. Kun ne eivät auta, on käytetty sinun kannaltasi ikäviltä tuntuneita keinoja, että on saatu sinut hyvään kuntoon.

Vaikuttaa siltä, että tajusit sairaalassa itse, että sinun on itsekin tehtävä jotain että pärjäät. Ja nythän olet pärjännyt! Hienoa.

• oksentelusta
        kovia kokenut kirjoitti:

vaikka en ole oksentanut kuin vatsataudissa. Hampaissani oli runsaasta teen juomisesta johtuen värjäytymiä, mutta lääkäripä oli sitä mieltä, että värjäytymät ovat oksentamisen aiheuttamia! Anorektikot kun pystyvät salaamaan oksentamisensa hyvin ja ovat muutenkin kaikki mestarivalehtelijoita lääkäreiden mielestä (ja joidenkin kohdalla se onkin varmaan ihan totta, mutta ei kaikkien!)

Ehkä sinulla oli elektrolyytit epätasapainossa ja siksi sinun arveltiin oksentavan. Mutta ne voivat olla vähän sekaisin muistakin syistä. Kyllähän syömishäiriö sekoittaa elimistöä, vaikka ei koskaan oksentaisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      148
      3516
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      43
      1997
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      126
      1074
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1000
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe