Yksinpurjehtialle

sseilori

Olen hankkimassa purjevenettä, joka pitäisi olla yksinpurjehdittava ja veneellä purjehdittaisiin päivä-ja viikonloppupurjehduksia. Hintaa saisi olla max. 7000e. Kokemusta on optimistijollista hobie cateista. MIllaisia veneitä suosittelette? Kiitos etukäteen vastauksista.

9

1416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallw

Jos Todella purjehtii yksin olisi, valintani H-vene. http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=254313&sid_boat_type=3&sid_sub_type=&sid_make=&pfrom=5000&pto=7000&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=3@sid_sub_type=@sid_make=@pfrom=5000@pto=7000@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae

Toinen hyvä voisi olla Guy22. http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=251068&sid_boat_type=3&sid_sub_type=&sid_make=&pfrom=5000&pto=7000&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=3@sid_sub_type=@sid_make=@pfrom=5000@pto=7000@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae

Jos ajatellaan tulevaisuutta tarvitaan kenties lisää tilaa, jolloin Maxi77 saattaisi sopia. http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=254554&sid_boat_type=3&sid_sub_type=&sid_make=&pfrom=5000&pto=7000&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=3@sid_sub_type=@sid_make=@pfrom=5000@pto=7000@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae

Avancen hinta karkaa jo hieman, mutta? http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=252548&sid_boat_type=3&sid_sub_type=&sid_make=487&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=3@sid_sub_type=@sid_make=487@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae

• ...tällainen?

Ehä Guy 22 olisi napakka? H-vene on loistava, mutta vaatii dirkin jos paljon yksin touhuaa, tai ei se vadi, mutta dirkkiveneellä on helpompi kelissä kuin kelissä puuhastella. Mutta ei tuo ole hankala viritys laisinkaan, ja onhan niitä kevyitä 'kickereitä' joilla saa puomin pidettyä pystyssä kun reivaa - ja yksinpurjehtijan ON tehtävä reivit!

Myös muita hyviä on Folkkarit, pienemmät Albinit, Helmsman 23, Scamper 22.... onhan noita.

Yksinpurjehdus onnistuu (lähes) kaikilla veneillä, väsäät vaan tarvittavat tsydeemit siihen.

• hoolla pärjää
      • -Mika-

... sellane kun IF.
        Se on lyhennys sanoista International Folkbot (tai jotain sinnepäin).
        Merikelponen, pitkäkölinen vene, jossa kaikki tarvittava sitloodassa. Kulkee riittävästi ja sisätiloja yksinpurjehtijalle suorastaan runsaasti.
        Tämä vene on kehitetty vanhasta kansanveneestä, mutta materiaalin vaihtuessa lasikuituun on venettä muutenkin uudistettu sopivasti.
        Kestää keliä ja kaikki on käsillä...
        Se on siinä.
        Pitää hyvin hintansa ja tulee silloin tällöin myyntiin.

-Mika-

• _mr_hoo_

H, mulla on vinssit katolla eikä se ole menoa haitannut, välillä halssia vaihtaessa olen joskus joutunut lassoamaan skuutin voisen vinssin ympärille, kisoissa, mutta muuten yksin mentäessä ei minkäänlaisia ongelmia.
        Etpä taida paremmin purjehtivaa botskia saada kuin H.

• automaatilla
        _mr_hoo_ kirjoitti:

H, mulla on vinssit katolla eikä se ole menoa haitannut, välillä halssia vaihtaessa olen joskus joutunut lassoamaan skuutin voisen vinssin ympärille, kisoissa, mutta muuten yksin mentäessä ei minkäänlaisia ongelmia.

Heips, kokemukseni mukaan purjehdin hankalammin 17 jalkaisella Joella yksin kuin 24 tai 39 jalkaisella. Koko tai venheen malli ei siis erityisesti ratkaise, vaan se oleellinen ero on autopilotti. Pinnapilotti on kätevä lisävaruste peruspurkkariin ja isoissa veneissä sitten monimutkaisempi autopilottihärveli.

Toki, Joe:ssakin oli usein köytettävä pinna kiinni jotta pääsi maston luokse. Siihen tarvittaisiin vain enemmän viitseliäisyyttä, että saisi luotettavan ja edes jonkinlaisessa tasapainossa veneen pitävän pinnalukon.

Harva manööveri purjehduksessa oikeasti vaatii kahta immeistä. Siis purjehduksessa. Rantautuminen on kylläkin helpompaa kaksin. Ja toki, koko homma on kaksin kauniimpaa kuten mikä tahansa elämässä.

• on mainio apu
        automaatilla kirjoitti:

Heips, kokemukseni mukaan purjehdin hankalammin 17 jalkaisella Joella yksin kuin 24 tai 39 jalkaisella. Koko tai venheen malli ei siis erityisesti ratkaise, vaan se oleellinen ero on autopilotti. Pinnapilotti on kätevä lisävaruste peruspurkkariin ja isoissa veneissä sitten monimutkaisempi autopilottihärveli.

Toki, Joe:ssakin oli usein köytettävä pinna kiinni jotta pääsi maston luokse. Siihen tarvittaisiin vain enemmän viitseliäisyyttä, että saisi luotettavan ja edes jonkinlaisessa tasapainossa veneen pitävän pinnalukon.

Harva manööveri purjehduksessa oikeasti vaatii kahta immeistä. Siis purjehduksessa. Rantautuminen on kylläkin helpompaa kaksin. Ja toki, koko homma on kaksin kauniimpaa kuten mikä tahansa elämässä.

Veneen koosta riippumatta tuuliperäsin on täysin ylivoimainen, jos vähänkin purjehtii avomerellä yksinään. Olen käyttänyt tuuliperäsintä saaristoväylilläkin. Ainoa haitta on kallis hankintahinta. Joku ei ehkä tykkää peräpeilin häkkyrästä, mutta siitä kosmetiikasta ei kannata välittää. Jos löydät käytetyn, nappaa heti. Painava (10 tn) ja pitkäkölinen veneeni on rantautuessa ja satamasta lähtiessä aika hankala yksinään, merellä taas hyvin helppo ja suuntavakaa.

• katolla
        _mr_hoo_ kirjoitti:

Eipä ole mullakaan vinssien katolla oleminen haitannut yksinpurjehdusta. Kädettömän porukan kanssa joskus, kun itse pitäisi hoitaa skuuttaaminen, mutta matkustajat istuu pinnamiehen ja vinssien välissä.

Autopilotin kun hommasin, niin helpottui spinnun käyttö yksinpurjehduksella huomattavasti.

• Matilda 7

Itseskuuttaava fokka helpottaa myös. Olen purjehtinut yksin Matilda 7:lla. (24 jalkainen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2152
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1805
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1298
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      960
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      88
      950
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      875
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      118
      786
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      740
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      716
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      699
    Aihe