nyt talviaikan ei saa ajaa kuin 80km/tunnissa, niin huomasin miten
paljon bensaa säästyy kun ajaa 80km/tunnissa.
tästä lähtin ajan myös kesälläkin vain 80km/tunnissa vaikka taaksa kertyisi kuinka pitkä jono tahansa.
sama moottoritiella 80:ppiä vaan ja rahaa säästyy.
jos moottoritiellä ajaa 130km\tunnissa niin bensaa menee puolta enemmän kuin 80:ppiä ajaessa.
Nysväri
23
1264
Vastaukset
- etene!
Kun oikein pihistelee, pääsee nyky-dieselillä 3,5-4 litran seutuville noin 80-95 nopeuksilla. On mitattu. Ja kun pistää noin 120, viisarissa 130, on kulutus 5-5,4 ja siitä ei tuplaa saa millään, mutta matka joutuu. Suhde on melko tasan nopeuden ja kulutuksen muutoksissa.
- itroopr
niin pääsee 5,3-5,4 litraa satasella heh
- Pullaksuki
Suosittelen käytämään vaihtoehtoisia reittejä, jos hiljaa meinaa ajaa. On ne maisematkin vähän mukavampia kuin motarilla.
Oleko miettinyt koskaa kuinka paljon syöt?, pitämällä leposykkeen(makaamalla peiton alla) säästät hurjia määriä energiaa.
Voithan koekeilla puhua itsellesi lääkitetyn kooman ja suonensisäisen ruokinnan, säästyy hirvittävästi!- pppppppppppppppp
Säästät vielä enemmän. Tai pysy kotona niin ei tarvitse kuluttaa tuota hupenevaa luonnonvaraa ollenkaan.
- kehvetti
Säälin sinua jos äidinkielesi on Suomi. Kielioppisi on aivan perseellään.
Kehoitan sinua ottamaan äidinkielin tukiopetusta jos vain suinkin olet vielä koulunpenkillä.
Erityisesti viestisi ensimmäinen lause on kuin ala-asteen toisen luokan oppilaan kynästä tai näppäimistöstä. - taloudellisuus kunniaan
Peruskäsitteitä talodellisuusajosta,talousajo ei ole nysväämistä ripeä kiihdyrytys matkavauhtiin tasaisen nopeuden pito ennakoi liikennevalol toiminta,älä pysähtele siinä palaa poltoaine,keskinopeutesi nousee ja matkaaikasi lyhenee talodellisella ajolla.äläkä umpaa kaasua alamäet hellitä jalka kaasulta.näillä kikoilla säätät pitkän sentin vouden mitaan
- wum
>>tästä lähtin ajan myös kesälläkin vain 80km/tunnissa vaikka taaksa kertyisi kuinka pitkä jono tahansa.
- tai autosi on rikki
Mikä ihmeen auto sulla oikeen on? Polttoaineen kulutuksesi siis 1,5 kertaistuu, kun nopeus nousee 80ta 130een??
Aika hurjaa.
Ehkä kannattaisi tarkastuttaa autosi säädöt!- fdklgjjfdlkfdjklfdjklfjkdlkld
Autolla kuin autolla pääsee 5.5L/100km kun malttaa ajaa rauhallisesti. Moottoritiellä 130km/h todellista nopeutta voi ihan hyvin mennä 8.3L/100km, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
- Cruisen Tomppa
Olen huomannut saman: Ajonopeus on suurin kulutukseen vaikuttava tekijä.
Menee litra vähemmän satasella jos vain malttaa ajella easysti.
Eikä se tasainen ajo haittaa ketään.
Paljon v-mäisempiä ovat ne tumpulat, jotka osaavat ajaa satasta suoralla, valoisaan aikaan ja silloin, kun ei tule ketään vastaan. Mutta heti, kun mutka lähestyy tai näkyy vastaantulija, vauhti hiipuu johonkin 70:n korville.
Ohittaminen on MI:IV.- Rellu5L
Tämä on ainoa ajamiseen liittyvä asia, jotta olen teroittanut omalle jälkikasvulleni, kun ajatte nopeutta X, niin ajatte sitä koko ajan. Ja mitä tulee polttoaineen säästöön, niin olen siirtynyt 82 km/h marssinopeuteen jo vuosia sitten, välttelen moottoriteitä ja myös valtateitä aina kun se mahdollista.
- fkdjgjkldflgkjdflkjgf
Kun ajat tietyn matkan vitos vaihteella, moottori pyörii yhtä monta kierrosta. Mutta lujaa ajaessa pitää kaasua painaa reilusti ja joka kierroksella kuluu enemmän polttoainetta. Taloudellisin ajonopeusjakauma reitille on sellainen, jolla matkan yli integroitu kaasupolkimenpainallus, eli oikeastaan keskimääräinen kaasutus on minimi.
Ne teoriat että jos ajaa kovaa ei bensaa ehdi kulua, ovat hatusta..
- sinivilkku
edelleen autosta, ennen kaikkea vaihteiston välityksistä.
Tästä on jauhettu annenkin varmaan sata kertaa. Ainakin minun autolleni 80km/h on bensankulutuksen kannalta todella huono nopeus. 90km/h on jo huomattavasti parempi....ja sitten taas 130km/h menee samalla kuin 9-kymppiäkin.- gggggggggg
Mikään auto ei mene 130km/h vähemmällä kuin 80km/h.
Todella huono kuski saa olet jos onnistut 80km/h nopeudessa kuluttamaan saman. Ilmanvastus on alle puolet ..... vai oletko keksinyt ikiliikkujan johon eivät fysiikanlait päde? - sinivilkku
gggggggggg kirjoitti:
Mikään auto ei mene 130km/h vähemmällä kuin 80km/h.
Todella huono kuski saa olet jos onnistut 80km/h nopeudessa kuluttamaan saman. Ilmanvastus on alle puolet ..... vai oletko keksinyt ikiliikkujan johon eivät fysiikanlait päde?on todella hankala nopeus jos on vähänkin menemään tottunut ajokki alla.
Nelosella kuluttaa paljon ja vitonen taas on turhan iso vaihde. Kun on polkassut vauhdin sataankolmeenkymppiin ja tie on avoin, kuluu vähemmän polttoainetta.
Ei tarvitse olla ikiliikkuja. Itse seurailen kulutuksia eri nopeuksilla näytöltä. Mutta sen tuntee kyllä varpaissaan ja kuulee korvillaan, siis jos on vähänkään sinut ajokkinsa kanssa.
En väitä, että kaikilla nakkikattiloilla onnistuu. Mutta älä Sinäkään puhu faktana asiaa, joka ei sitä kaikilla autoilla ole. - wum
sinivilkku kirjoitti:
on todella hankala nopeus jos on vähänkin menemään tottunut ajokki alla.
Nelosella kuluttaa paljon ja vitonen taas on turhan iso vaihde. Kun on polkassut vauhdin sataankolmeenkymppiin ja tie on avoin, kuluu vähemmän polttoainetta.
Ei tarvitse olla ikiliikkuja. Itse seurailen kulutuksia eri nopeuksilla näytöltä. Mutta sen tuntee kyllä varpaissaan ja kuulee korvillaan, siis jos on vähänkään sinut ajokkinsa kanssa.
En väitä, että kaikilla nakkikattiloilla onnistuu. Mutta älä Sinäkään puhu faktana asiaa, joka ei sitä kaikilla autoilla ole.5-vaihde liian iso 80:n nopeuteen? Itse olen tarvinnut 4-vaihdetta tuossa nopeudessa vain jyrkimmissä ylämäissä (ja kiihdytyksissä). Enkä minä nyt ihan nakkikattilalla ajele.
- sinivilkku
wum kirjoitti:
5-vaihde liian iso 80:n nopeuteen? Itse olen tarvinnut 4-vaihdetta tuossa nopeudessa vain jyrkimmissä ylämäissä (ja kiihdytyksissä). Enkä minä nyt ihan nakkikattilalla ajele.
sitten kuitenkin ajella.
En väitä, etteikö voisi ajaa vitosella kahdeksaakymppiä, se vain ei ole taloudellista polttoaineen kulutuksen kannalta. Eli siinä vauhdissa saa arpoa nelosen ja vitosen välillä ja kumpikaan ei ole taloudellinen vaihde siihen nopeuteen. Siksi en sitä mielelläni ajele.
Taidamme Sinä ja minä todellakin ajaa aivan erilaisilla autoilla ;D - gggggggggggggggg
sinivilkku kirjoitti:
sitten kuitenkin ajella.
En väitä, etteikö voisi ajaa vitosella kahdeksaakymppiä, se vain ei ole taloudellista polttoaineen kulutuksen kannalta. Eli siinä vauhdissa saa arpoa nelosen ja vitosen välillä ja kumpikaan ei ole taloudellinen vaihde siihen nopeuteen. Siksi en sitä mielelläni ajele.
Taidamme Sinä ja minä todellakin ajaa aivan erilaisilla autoilla ;DVitosvaihteella viidenkympin rajoituksesta lähtien tasamaalla tai alamäessä, mutta auto onkin pikkukippo. Vaikea uskoa, että missään pitkävaihteisessakaan autossa 80km/h ei menis vitosella. Niissä autoissa vääntöä on paljon enemmän.
- auto?
sinivilkku kirjoitti:
on todella hankala nopeus jos on vähänkin menemään tottunut ajokki alla.
En väitä, että kaikilla nakkikattiloilla onnistuu. Mutta älä Sinäkään puhu faktana asiaa, joka ei sitä kaikilla autoilla ole.Kerro nyt ihmeessä mikä se auto on, joka kuluttaa 130km/h nopeudessa vähemmän kuin 80km/h nopeudessa. Vai onko se Suomessa niin harvinainen, että kaikki tutut heti tunnistaisivat sinut automallin perusteella?
- sinivilkku
gggggggggggggggg kirjoitti:
Vitosvaihteella viidenkympin rajoituksesta lähtien tasamaalla tai alamäessä, mutta auto onkin pikkukippo. Vaikea uskoa, että missään pitkävaihteisessakaan autossa 80km/h ei menis vitosella. Niissä autoissa vääntöä on paljon enemmän.
ole kulkemisesta, vaan kyse on polttoaineen kulutuksesta.
En tosin edes yritä säästää väärässä paikassa. Katalysaattori on aika ikävän näköinen ja menee itse eestään, jos porottaa jatkuvasti liian isolla vaihteella. - wum
sinivilkku kirjoitti:
sitten kuitenkin ajella.
Taidamme Sinä ja minä todellakin ajaa aivan erilaisilla autoilla ;Dajan autolla jossa on tehoa 85 kw/5500 rpm ja vääntöä 185 nm/2700 rpm, 5-vaihdetta, omamassa 1280 kg. Sinullahan on Opel Vectra, onko se sitten niin kauhean erilainen, OPC kenties?
- gggggggggggggggg
sinivilkku kirjoitti:
ole kulkemisesta, vaan kyse on polttoaineen kulutuksesta.
En tosin edes yritä säästää väärässä paikassa. Katalysaattori on aika ikävän näköinen ja menee itse eestään, jos porottaa jatkuvasti liian isolla vaihteella.kyse on siitä jaksaako kulkea vitosella. Jos vitosella kulkee ilman että tarvii kaasua painaa syvemmälle, se on talouodellista joka autolla.
gggggggggggggggg kirjoitti:
Vitosvaihteella viidenkympin rajoituksesta lähtien tasamaalla tai alamäessä, mutta auto onkin pikkukippo. Vaikea uskoa, että missään pitkävaihteisessakaan autossa 80km/h ei menis vitosella. Niissä autoissa vääntöä on paljon enemmän.
Vanhassa (E32) 750 bemarissa ei vitosta edes ole ja vääntöjä on V12 koneessa 450 Nm!!! Automaatti ei vaan vaihda suurinta vaihdetta päälle kuin vasta yli 80:n nopeudessa, ei vaikka miten yrittäisi kevyellä kaasulla. Autolla ei kannata paljon alle satasta ajella, 200 menee jo aika mukavasti, talvellakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332459
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061257- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060