NEUVOA kaivattaisiin. "kokeneemmat" naiset.

girl_86

Hei!

Eli ajattelin kysellä teiltä kokeneemmilta ihmisiltä neuvoja tähän mun ongelmatilanteeseen... Oon kärsiny jo 4 vuotta vaihtelevasti liiallisesta hiustenlähdöstä. Sillon 4 vuotta sitten ja tänä syksynä kävin talipunkkihoidoissa yms. kampaajalla. Myös "väliaikana" olen käynyt silloin tällöin kyseisissä käsittelyissä.

Kaiken maailman hoidoista huolimatta hiuksia lähtee tällä hetkellä aivan liikaa. Runsaampi hiustenlähtö on jatkunut jo elokuusta, siitä vain pahentuen. Päänahkaa kutiaa edelleen ja siinä tuntuu kipeitä kohtia (helpottanut välillä kampaajan käsittelyiden jälkeen). Mulla on pienestä asti myös ollut enemmän tai vähemmän hilsettä.

Olen syönyt Priorinia ainakin puoli vuotta, myös muut vitamiinit pitäisi olla hallussa. Raudanpuutosta kyllä saattaa olla. Mutta joka tapauksessa, nyt tahtoisin neuvoa seuraavan askeleeni valitsemiseen. :) Kannattaisiko mennä ihotautilääkärille tai jatkaa kampaajan hoidoissa käymistä (sama vai eri kampaaja?) vai suuntaanko jonnekin hiusterapeutille tms...?

Toivottavasti joku viitsii vastata. KIITOS kovasti jo etukäteen. :)

8

1243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla ilman

kampaajaa, ja varsinkin ilman hiustenkuivaajaa (JOS sellaista käytät siis), tai jos on ihan pakko käyttää, niin sitten pidät sitä kuivaajaa lähes käsivarren mitan päässä tai vaihtoehtoisesti laitat pöydälle niin että puhaltaa etäämmältä. Oman kokemukseni mukaan hiustenkuivaajan kanssa on todella helppoa saada hilseilevä ja kipeä päänahka kun päähän tulee liian kuumaa ilmaa liian läheltä.

Ihotautilääkärillä voi myös käydä; jos ongelmasi takana on jokin sairaus tai hormonaalinen syy, niin kampaajan käsittelyt antavat vain väliaikaista (kosmeettista) apua.

• girl_86

Moi!

Kiitos vastauksesta. :) Hiustenkuivaajan käyttö ei kyllä voi olla syynä tähän mun ongelmaan, sillä annan hiusten kuivua lähes aina "luonnollisesti". Uskon itse, että on kyse jostain vakavammasta... Ehkäpä tosiaan pitäisi mennä lääkäriin, mutta pelkään, ettei siitäkään ole hyötyä.

Hiukseni siis ovat todella hyvässä kunnossa, mutta päänahka oireilee kutiamalla, lievällä hilseilyllä ja tietysti tiputtamalla hiuksia. Talipunkkia on hoidettu tosiaan aiemminkin.

Apua tarvisin edelleen...!

• vitamiinia

BIO-C tms jossa Biotiinia joka tuuheuttaa hiuksia, parantaa ihoa ja kynsien kasvua.

• girl_86

No tuo BIO-C varmaan auttais uusien hiusten kasvattamisessa, mutta en usko että se tähän päänahkaongelmaan (ja mahd.talipunkkeihin) puree. Mutta vaikuttaa kyllä hyvältä aineelta. :) Te, jotka ootte käyneet ihotautilääkärillä, oliko siitä mitään hyötyä? Kannattaako mennä yksityiselle vai kävisinkö ihan koulun kautta (YTHS)...?

• ihotautilääkäriä

Tosin voi olla vaikeaa löytää pätevä (puhun omasta kokemuksesta). Hiustenlähdön kun ei ajatella olevan vakavaa ja jopa esteettisten ihovaivojen ekspertin voi olla vaikeaa asennoitua tähän vaivaan vakavasti.

Suosittelen sinulle ihotautilääkäriä siitä syystä, että kampaamotuotteet eivät ratkaise itse vaivaa, vaan hoitavat vain seurauksia puolitehoisesti. Vaivaasi liittyvä kutina viittaa hiuspohjan tulehtukseen, mahdollisesti seborreaan, joka on hormonaalista alkuperää androgeenien alulle saattamista prosesseista hiustuppiin kytköksissä olevissa reseptoreissa (dht:n syntyminen). Oma hiuslähtönikin on sidoksissa tulehtuneeseen päänahkaan, jota kampaamon tai apteekin tuotteet eivät ole kuin satunnaisesti pystyneet lääkitsemään.

Ehdotan siis, että ihotautilääkäri voisi kohdallasi pohtia myös hormonaalista puolta (sekä mahdollisia muita puutostiloja). Kampaamot syöttävät kliinisesti määritellyistä sairauksista johdettua aivan uskomatonta pajunköyttä talipunkeista jne. Periaatteessa asiat ovat samoja, mutta kampaajien hoidot eivät pysty tarjoamaan apua lääketieteen uudesta tutkimuksesta liittyen hiustenlähtöön sekoittaessaan aineksia eri lähteistä.

Omalla kohdallani olen vakuuttunut kutisevan, rasvoittuvan ja ärtyneen päänahan olevan syypää juurikin omaan nelivuotiseen hiustenlähtöön. Olen kokeillut monia asioita hoidoksi. Myös ihotautilääkärit ovat tarjonneet toimimattomia lääkkeitä. Osittain minulla toimineita lääkkeitä ovat olleet tetrasykliinikuurit ja e-pillerit, joilla ihoni on parantunut huomattavasti sekä myös päänahka, mutta ei koskaan kunnolla, ei edes monen kuukauden antibioottikuureilla (tetrasykliini). Myös kortisoniliuos on ollut ristiriitainen tulehduksen lievittäjä, sillä mielestäni myös se on tuonut sekä apua että kipua päänahkaan.

Nyt olen ollut muutaman kuukauden spironolaktonikuurilla ( diane nova), joka on tehokkaampi versio edellä mainituista tropeista paremman antiandrogeenimäärän ansiosta. Tämä pari kuukautta on myös ollut vuosikausiin helpointa aikaa elämässäni, sillä kutina on lähes kokonaan kadonnut. Hiuksia lähtee edelleen suunnattomia määriä vaikuttaen kokonaismassaan paljonkin, mutta olen helpottunut, että olen saanut edes osan keskittymiskyvystäni takaisin, kun ajatukset eivät kohdistu kutiavan päänahan raapimisen hillitsemiseen alituisesti. Lisäksi hiukseni ovat puhtaammat ja vaativat pesua vain joka toinen päivä (joka olisi ennen ollut täysin mahdotonta). Lääkkeestä on tullut odottamattomasti joskaan mitään sivuvaikutuksia ja ihoni on erinomainen. Jo tämä on oman historiani valossa täysin käsittämätöntä vaikka ainakaan vielä hiustenlähtö ei ole hävinnyt mihinkään, korkeintaan aivan hivenen rauhoittunut.

Olen hyväksynyt, että oma ongelmani saattaa olla herkkyys sukuhormonien vaikutuksille. Sen seurauksena en omalla kohdallani enää usko, että kyseessä on ravintoaineiden puutteista tms. Lähinnä hoito tapahtuu talirauhasten toimintaa stabiloivien lääkkeiden avulla. Tulehtunut päänahka on usein liian talinerityksen seurausta ja näitä prosesseja ei hiusvitamiineilla juuri paranneta.

Kirjoitin omia kokemuksiani siitä syystä, että ne saattavat säästää jonkun toisen aikaa. En oleta, että tilanteesi olisi sama vaan pyrin vain esittämän sen mahdollisuuden. Etenkin naisilla dht:n tuhot ovat vähän pimennössä, vaikka epäilemättä tilanne parantuu. Olen huomannut lääriltä toiselle juoksiessa, että potilas on ajautunut rooliin, joka edellyttää lääkärin herättelyä, jolla on pääsy halutessaan tutkimuksiin ja lääkkeisiin.

• viestiin

YTHS:llä olen ravannut useasti, mutta ilman mitään apua. Moni ihotautilääkäri on myös suositellut diane novan popsimista ratkaisuna ongelmaan. Vasta tämä Matti Hannukselan hoitomuoto näyttää saavan jotain aikaan kohdallani... kuulemma DN on yksinään riittämätön. Jos antiandrogeenihoito lankeaa kohdallesi, kannattaa pitää mielessä sen riittävä annostelu.

Haluan toivottaa onnea palojen yhdistelyssä. Toivon totisesti, että löydät avun.

• girl_86
        viestiin kirjoitti:

YTHS:llä olen ravannut useasti, mutta ilman mitään apua. Moni ihotautilääkäri on myös suositellut diane novan popsimista ratkaisuna ongelmaan. Vasta tämä Matti Hannukselan hoitomuoto näyttää saavan jotain aikaan kohdallani... kuulemma DN on yksinään riittämätön. Jos antiandrogeenihoito lankeaa kohdallesi, kannattaa pitää mielessä sen riittävä annostelu.

Haluan toivottaa onnea palojen yhdistelyssä. Toivon totisesti, että löydät avun.

Kiitos kovasti neuvoista. Ajattelin nyt varata ajan ihotautilääkärille, mutta tosiaan huolestuttaa, ettei mua oteta tosissaan. Olen aikasemminkin kuullut vastaavista ongelmista.

En tiedä onko Diane Novista omalla kohdallani mitään hyötyä, sillä söin niitä aikanaan monta vuotta, kesällä vaihdoin pillerimerkkiä. Ja nyt aloinkin miettiä, että onko hiustenlähdölläni jotain tekemistä pillerien vaihdon kanssa.

Varmaankin varaan ajan lääkärille, mutta odotellessani ajattelin käydä edelleen kampaajalla...

• hiustenhoito-ohje

Edgar Cayce Amerikkalainen kaveri. Hänen työlleen on perustettu säätiö. Sen nimilyhenne on ARE. Säätiön nettisivulla vasemmalla on kohta heath concerns. Siitä pääsee sivulle, jossa on lista eri sairauksista ja vaivoista. Baldness on siinä yhtenä kohtana. Kannattaa tutustua siihen. sivujen yhteydessä on Baar niminen nettikauppa, missä myydään niitä tuotteita, joita hoidoisssa suositellaan. Itse oon tilannu tuotteita sieltä, mutta erivaivaan, kun hiusten lähtöön. Siellä painotetaan ettei se välttämättä korvaa lääkäri hoitoa, mutta kyllä tää Cayce on muutenkin tutustumisen arvoinen tapaus, vaikka ei ois hänen neuvoistaan ja hoito ohjeistaan samaa mieltä. Toivotaan, että jokatapauksessa saat oikeaa ja tepsivaa hoitoa, tuli se sitten lääkäriltä tai mistä vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      9
      1666
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      130
      1661
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      251
      1179
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      207
      1053
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      929
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      877
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      855
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      853
    10. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      31
      845
    Aihe