Evo-oppia "Jouluilossa" (Valtaoja, Holopainen)

On mukavaa kun Kotimaa-lehtikin on innostunut levittään evo-oppia kreationisteja torjuen.

Näin "Ylä-Savon Jouluilo 2006" s. 27
professori Esko Valtaojan haastettelussa:

"Uteliaisuuden herättyä Valtaoja perehtyi Raamatun syntyyn, erilaisiin tulkintoihin ja muihin uskontoihin. Vähitellen tieteen tarjoama näkökulma maailmaan kasvoi yhä tärkeämmäksi, ja uskominen vaihtui ihmetykseen.
-Siitä lähtien olen ihmetellyt, kuinka aikuiset, järkevät ihmiset voivat uskoa tällaiseen, Valtaoja sanoo."

s.28:
"Jos kyse on "hihhuleista, kreationisteita ja ufoihin uskovien salaliittoteoreetikoista", Valtaoja ei kuitenkaan arkaile tarttua sanan säilään, sillä heidän väitteensä voidaan osoittaa vääriksi. Silloin kieli on värikästä: ufoihin takapihallaan törmännyt voi kertoa kokemastaan vakuuttavasti, vaikka "tapuli on täynnä lepakoita"."

Nightwishin Tuomas Holopaisen haastattelussa hän kertoo vahvasta evoluutiokannastaan sivulla 8.
"Olen ehdottomasti evoluutioteorian kannalla, mutta mietin, onko kaiken taustalla joku voima."

Hienoa kristillinen Kotimaa :D

16

1372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liekö muualla samoja juttuja ?

    • Kotimaa

      Kotimaa ei ensimmäistä kertaa julkaise jotain Valtaojaan liittyen. Kotimaa-konsernin kirjojen kustantamisesta vastaava yhtiö, jonka nimi on "Kirjapaja" on itseasiassa kustantanut aiemmin mm. Valtaojan yhdessä piispa Pihkalan kanssa kirjoittaman kirjan "Nurkkaan ajettu Jumala".

      Lehteä en ole nähnyt, mutta voisi olettaa, että kyseisestä kirjasta on lehdessä mainittu. Kotimaa-yhtiöt pyrkivät taloudelliseen menestykseen, ja Valtaojan kirjan myyntihän tietää tuloja Kotimaa-yhtiöille. Valtaojan haastattelu voi siten toimia kirjan myyntipuheena: se lienee myynnissä edelleen. Mutta asiahan on helppo selvittää kysymällä haastattelun lukeneilta. Kysymys kuuluu: Onko Kotimaan haastattelussa jollain tavoin mainittu samaisen konsernin kustantama kirja "Nurkkaan ajettu Jumala"?

      • Mr.K.A.T.

        Kyllä.


    • vai "Ilossa"?

      Oliko haastattelu Kotimaa-lehdessä, vaiko lehden mukana joskus tulevassa roska-aikakauslehdessä, jonka nimi on "Ilo", ja jonka suuri osa tuntemistani lehden lukijoista heittää sen roskasisällön vuoksi lukematta paperinkeräykseen?

      Ps. Kotimaa ei ole enää edes itsensä mielestä "kristillinen" lehti. Lehti itse on muuttanut etusivun kuvauksensakin jo vuosia sitten "kristillisyhteiskunnalliseksi" viikkolehdeksi.

    • jumiutunut

      olemattoman torjuntaan. Sinulla ilmeisesti on tietämystä, niin kerropa ihan ikioma selvitys maailman olemuksesta. Miten te siellä kaiken näette, ilman evolaseja tai muita tylsiksi koettuja tiedejuttuja. Kiitos :)=.

      Kotimaa-lehden toimituksessa on tapahtunut herätys ? !

      T: OT

    • "On mukavaa..."

      Sinähän se sekopää vasta oletkin. Mites lääkitys?

    • a-käkätti

      Parta-eskon jutut ovat pysyneet samoina
      vuosikaudet, vaikka mikä tahansa uusi juttu
      olisi vastoin hänen omia uskomuksiaan. Kyllä
      Esko valikoida osaa sen, minkä tieteeksi kel-
      puuttaa.

      Takanahan on usko siihen, ettei tarvita muuta
      kuin avaruuspölyä ja pikkuisen tieteellistä
      luottamusta ,niin kaikki on mahdollista.

      Objektiivisen lähestymistavan voi heittää
      romukoppaan kun kuuntelee Eskon juttuja, ku-
      moaisi ensitöikseen kreationismin väitteet,
      jotta niihin ei olisi perusteita uskoa. Puhuisi
      lepakoista vintillä vasta senjälkeen.

      • kumonnut

        Ne jo monta kertaa. Jos sinä lukisit sen huijari Reinikaisen sijaan asiallista objektiivista tieteellistä tietoa jota Valtaoja kirjoittaa niin näkisit, että kreationistien väitteet ovat hölynpölyä. Valtaoja ei sitäpaitsi ole mikään uskovainen. Hän on agnostikko.


      • Alex-Reg
        kumonnut kirjoitti:

        Ne jo monta kertaa. Jos sinä lukisit sen huijari Reinikaisen sijaan asiallista objektiivista tieteellistä tietoa jota Valtaoja kirjoittaa niin näkisit, että kreationistien väitteet ovat hölynpölyä. Valtaoja ei sitäpaitsi ole mikään uskovainen. Hän on agnostikko.

        Moi !

        Muistaakseni kirjassaan "Avoin tie" Valtaoja kertoo että on ateisti, mutta jättää sen 0.5% mahdollisuuden ei-persoonallisen jumalan olemassaololle. Siinä mielessä teitysti voi sanoa agnostikoksi, mutta ei tuota vahvempaa ateistista käsitystä kyllä paljoa voi olla.

        Valtaojan kirjat ovat helppolukuisia ja kiihkottomasti kirjoitettuja. Myönsihän ortodoksinen patriarkka hänelle Finlandia-palkinnon kirjasta "Kotona maailmankaikkeudessa".
        Suosittelen!

        --


      • saappaita- on
        Alex-Reg kirjoitti:

        Moi !

        Muistaakseni kirjassaan "Avoin tie" Valtaoja kertoo että on ateisti, mutta jättää sen 0.5% mahdollisuuden ei-persoonallisen jumalan olemassaololle. Siinä mielessä teitysti voi sanoa agnostikoksi, mutta ei tuota vahvempaa ateistista käsitystä kyllä paljoa voi olla.

        Valtaojan kirjat ovat helppolukuisia ja kiihkottomasti kirjoitettuja. Myönsihän ortodoksinen patriarkka hänelle Finlandia-palkinnon kirjasta "Kotona maailmankaikkeudessa".
        Suosittelen!

        --

        siinäkin surkuhupainen kuva aikamme arvostelukyvyttömyydestä .Olikohan ortotoxille luvattu jokin pikku maasu...?


      • antanut oikein
        Alex-Reg kirjoitti:

        Moi !

        Muistaakseni kirjassaan "Avoin tie" Valtaoja kertoo että on ateisti, mutta jättää sen 0.5% mahdollisuuden ei-persoonallisen jumalan olemassaololle. Siinä mielessä teitysti voi sanoa agnostikoksi, mutta ei tuota vahvempaa ateistista käsitystä kyllä paljoa voi olla.

        Valtaojan kirjat ovat helppolukuisia ja kiihkottomasti kirjoitettuja. Myönsihän ortodoksinen patriarkka hänelle Finlandia-palkinnon kirjasta "Kotona maailmankaikkeudessa".
        Suosittelen!

        --

        luvan älyttömälle luojalle olla 5 promillen onnessa - ohhoh - tuo oli kyllä huippusuoritus - monessakin mielessä....


      • a.käkätti
        kumonnut kirjoitti:

        Ne jo monta kertaa. Jos sinä lukisit sen huijari Reinikaisen sijaan asiallista objektiivista tieteellistä tietoa jota Valtaoja kirjoittaa niin näkisit, että kreationistien väitteet ovat hölynpölyä. Valtaoja ei sitäpaitsi ole mikään uskovainen. Hän on agnostikko.

        Missä kirjassaan Esko on kumonnut kreationis-
        tien väitteet moneen kertaan ja vielä kerran
        kiellon päälle ? Mitä olen häntä lukenut, niin
        latteaa tieteellistä popularisointia harrastaa,
        eikä mitään kumoamisia. Herjaa kyllä lentää, ei-
        pä muuta.


    • pehmoisia

      tämän totisen toitottajan jutut pakkaavat kyllä usein naurattamaan...

      • paksj

        Kerro esimerkki.


    • ///////

      Kreationisteille nauretaan jo kirkossakin. Vähän aikaa sitten oli Kirkonseutu-lehdessa faktaa: evoluutio on totta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe