Internetistä?

Philip Lasala

Olen aikeissa tilata absinttia www.absintti.com kaupasta. Onko tilaaminen Suomeen laillista? Kuinka paljon saan tilata? Joudunko maksamaan ylimääräisiä tulli-/hyvitysmaksuja tms.?

Kiitokset asiallisista vastauksista.

13

1967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteenvetäjä

Seurattuani 23.11. Ey-tuomioistuinpäätöksen jälkeistä uutisointia ja sitä seurannutta keskustelua, yhteenvetoni on:

1. On laillista.

2. Sinun tulee maksaa tilaamistasi juomista Suomen verot ja maksut.

3. Jos nettikaupalla on veroasiamies Suomessa, lisää se verot sinulta perimäänsä hintaan ja perii sinulta verollisen hinnan.

4. Jos nettikaupalla ei ole veroasiamiestä Suomessa, tulee sinun huolehtia itse Suomen verojen maksusta. Juomat saattavat pysähtyä tulliin siihen saakka, kunnes esität veronmaksukuitin.

5. Mahdolliset toisen maan verot saa takaisin ko. maasta. Miten ne sieltä saa, ei täällä ole kukaan osannut neuvoa. Jokaisella maalla on omat systeeminsä tähän. Suomen valtio ei avusta tässä asiassa.

P.S. Seuraa tullin sivuja. Sinne saattaa tulla infoa asioiden paremmin selvitessä.

• että...

sinä et voi maksaa veroja tulliin, se on kiellettyä ja on ollut koko ajan kiellettyä. Ainoa tapa toimia laillisesti on hoitaa tilaus firman kautta jolla on veroedustus suomessa.

• Rygseck

Philip,

Voi tilata laillisesti -- yksityishenkilö voi hoitaa alkoholjuoma- ja juomapakkausveron maksamalla ennen tilausta vakuuden tullin tilille ja täyttämällä vakuuslomakkeen tullille. Tilauksen saavuttua tehdään vastaanotetusta määrästä valmistevero- ja juomapakkausveroilmoitus (sama lomake). Tulli kuittaa verot maksetusta vakuudesta, jos maksettu vakuus riittää, muuten tulee lisälasku. Jos taas vakuus on suurempi kuin veron määrä, palauttavat. Tarkemmat neuvot ja lomakkeet saa omasta tullipiiristä. Esim. 1 litra 50% alkoholia (2006 joulukuussa) tulee maksamaan veroina 50cl * 0.2825 euroa/cl alkoholiveroa ja 0,51 euroa pullosta (!) yhteensä 14.63 euroa.

Itse en käytä juuri mainitsemaasi verkkokauppaa, parempia löytyy. Ks. Recommended Vendors http://www.feeverte.net -sivustolta.

BR
      ___

"Absinttia? No jo on myrkyt!"
      - Komisario Palmu

• pietro

Kyllä mun vakuudet eivät Tullille kelvanneet vaan palautivat rahat tilille ilmoituksella, että ei etukäteen mitään veroja voi maksaa. Mutta kerro sinä viisaampana miten hommassa edetään Tulissa nimittäin eivät sitä osaa kertoa.

• hieman paperisotaa
        pietro kirjoitti:

Kyllä mun vakuudet eivät Tullille kelvanneet vaan palautivat rahat tilille ilmoituksella, että ei etukäteen mitään veroja voi maksaa. Mutta kerro sinä viisaampana miten hommassa edetään Tulissa nimittäin eivät sitä osaa kertoa.

Hmm, meniköhän jokin väärässä järjestyksessä.

Ylimalkaisesti kuvattuna: suunnitellaan tilaus ja lasketaan verojen määrät, täytetään ja lähetetään vakuuslomake tulliin ja talletetaan vakuussumma tullin tilille. Kun tulli palauttaa lomakkeen 2 päällimmäistä osaa kuitattuna ja varustettuna antamallaan vakuuden viitenumerolla, lähetetään myyjän kappale myyjälle ja tehdään tilaus. Kun tavara saapuu, tarkistetaan tuliko tilattu määrä ja tehdään alkoholi- ja pakkausveroilmoitus tullille. Liitteeksi rahtikirja tms., josta näkee toimitetut määrät ja laadut. Veroilmoitukseen pannaan se tullin antama vakuuden viitenumero. Ottavat verot vakuusrahoista, palauttavat loput tilillesi jos tuli vähemmän, laskuttavat, jos tuli enemmän kuin mistä vakuus maksettiin.

Tullin lomakkeet ovat yrityspuolen sivuilla: http://www.tulli.fi/fi/02_Yritykset/04_Valmisteverotus/05_Lomakkeet/index.jsp

terveisin Paperisoturi

• se sama
        hieman paperisotaa kirjoitti:

Hmm, meniköhän jokin väärässä järjestyksessä.

Ylimalkaisesti kuvattuna: suunnitellaan tilaus ja lasketaan verojen määrät, täytetään ja lähetetään vakuuslomake tulliin ja talletetaan vakuussumma tullin tilille. Kun tulli palauttaa lomakkeen 2 päällimmäistä osaa kuitattuna ja varustettuna antamallaan vakuuden viitenumerolla, lähetetään myyjän kappale myyjälle ja tehdään tilaus. Kun tavara saapuu, tarkistetaan tuliko tilattu määrä ja tehdään alkoholi- ja pakkausveroilmoitus tullille. Liitteeksi rahtikirja tms., josta näkee toimitetut määrät ja laadut. Veroilmoitukseen pannaan se tullin antama vakuuden viitenumero. Ottavat verot vakuusrahoista, palauttavat loput tilillesi jos tuli vähemmän, laskuttavat, jos tuli enemmän kuin mistä vakuus maksettiin.

Tullin lomakkeet ovat yrityspuolen sivuilla: http://www.tulli.fi/fi/02_Yritykset/04_Valmisteverotus/05_Lomakkeet/index.jsp

terveisin Paperisoturi

Vielä jäi sanomatta että tilaaminen yksityishenkilönä omaan käyttöön on eri asia kuin jos olet esim. ravintoloitsija. Itse tiedän vain yksityishenkilön osalta, miten menetellään.

arska

• pietro
        se sama kirjoitti:

Vielä jäi sanomatta että tilaaminen yksityishenkilönä omaan käyttöön on eri asia kuin jos olet esim. ravintoloitsija. Itse tiedän vain yksityishenkilön osalta, miten menetellään.

arska

Joo yksityishenkilö. Mites sitten edetään kun et koskaan saa tavaraasi koska Tulli on ottanut sen haltuunsa vakuuden maksusta huolimatta? Osa henkilökunnasta sanoo, että ei me niitä voida ottaa ja osa sanoo me kuule tehdää ihan mitä me halutaan täällä.

• ehdottelija
        pietro kirjoitti:

Joo yksityishenkilö. Mites sitten edetään kun et koskaan saa tavaraasi koska Tulli on ottanut sen haltuunsa vakuuden maksusta huolimatta? Osa henkilökunnasta sanoo, että ei me niitä voida ottaa ja osa sanoo me kuule tehdää ihan mitä me halutaan täällä.

"osa sanoo me kuule tehdää ihan mitä me halutaan täällä."

....ne tullin omille sivuille, josta löytyy tieto, kuinka heidän pitää toimia.

Jos et uskalla, luovu koko hommasta. Saa niitä päänsekoitusaineita muualtakin.

• aika monella tavalla
        ehdottelija kirjoitti:

"osa sanoo me kuule tehdää ihan mitä me halutaan täällä."

....ne tullin omille sivuille, josta löytyy tieto, kuinka heidän pitää toimia.

Jos et uskalla, luovu koko hommasta. Saa niitä päänsekoitusaineita muualtakin.

Itse olen asioinnut muutaman ulkolaisen ( ei Viro ) yrityksen kanssa, hyvällä menestyksellä, tähän asti. Mutta nyt näyttää tulevan hankaluuksia, yksi hyvän valikoiman omaava yritys ilmoitti:

- Shipping Info
        About a new EU law since 23.11.06 we can not send any longer orders in other countries and its not longer allowed to pick up the bottles by yourself. We can only send to a german boarder. Welcome in the alleged free Europa. We can only send to the german boarder.

Jokainen voi vetää tästä omat johtopäätökset, tämä yritys ei ole mikään pieni ja heidän kantansa muuttui...muilta en ole vielä yrittänyt tilata, onneksi on tavaraa hyllyssä vaikka pidemmäksikin ajaksi, ketuttaa silti. Tästä huolimatta muutamat Virolaiset yrityset ja heidän puhemiehensä puhuvat täyttä p..kaa koko asiasta, jos iso yritys lopettaa myynnin Suomeen ja koko EU:n alueelle pois lukein Saksa niin, eivät he sitä tee huvin vuoksi. Yritys on Saksalainen.

• Juomaveikko
        aika monella tavalla kirjoitti:

Itse olen asioinnut muutaman ulkolaisen ( ei Viro ) yrityksen kanssa, hyvällä menestyksellä, tähän asti. Mutta nyt näyttää tulevan hankaluuksia, yksi hyvän valikoiman omaava yritys ilmoitti:

- Shipping Info
        About a new EU law since 23.11.06 we can not send any longer orders in other countries and its not longer allowed to pick up the bottles by yourself. We can only send to a german boarder. Welcome in the alleged free Europa. We can only send to the german boarder.

Jokainen voi vetää tästä omat johtopäätökset, tämä yritys ei ole mikään pieni ja heidän kantansa muuttui...muilta en ole vielä yrittänyt tilata, onneksi on tavaraa hyllyssä vaikka pidemmäksikin ajaksi, ketuttaa silti. Tästä huolimatta muutamat Virolaiset yrityset ja heidän puhemiehensä puhuvat täyttä p..kaa koko asiasta, jos iso yritys lopettaa myynnin Suomeen ja koko EU:n alueelle pois lukein Saksa niin, eivät he sitä tee huvin vuoksi. Yritys on Saksalainen.

Mutta eihän tuo 23.11. tehty päätös muuttanut yhtään mitään verrattuna sitä ennen vallinneeseen tilanteeseen.

Ennen päätöstä piti maksaa verot myös Suomeen ja päätöksen jälkeen pitää edelleen maksaa verot Suomeen.

Sitäpaitsi ei kannata suotta tuntea alemmuutta varsinkaan saksalaisiin koska heillä on usein hyvin heikot tiedot lainsäädännöstä ja vallitsevista EU-säädöksistä.

Esimerkikis tuo lauseen osa "not longer allowed to pick up the bottles by yourself" - sehän on täyttä potaskaa. Etteikö olisi muka luvallista hakea itse heiltä juomia ...

Sitäpaitsi tämän sinun suureksi mainittu saksalainen yritys ei todellakaan ole mikään iso peluri markkinoilla ...

Ai että mistä tiedän ...

No täsä linkki heihin : http://www.spirituosen-superbillig.com

Ja toinen kauppa joka pelitti Ruotsiin on http://www.billig-sprit-shop.se

Joten en kyllä keksi mitään järkiperäistä syytä miksi pitäisi myynti lopettaa ...

Jopa Tullin oma uutisointi ei anna näin ymmrätää:

http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista/01_Lehdistotiedotteet/vipnews_62909.jsp

Lyhyt lainaus:
        "Ratkaisun mukaan yksityishenkilön hankkiessa yhdestä jäsenvaltiosta valmisteveron alaisia tuotteita, joista vero on jo maksettu tässä jäsenvaltiossa, ja antaessa kuljetuksen kolmannen tahon tehtäväksi, on tuotteista suoritettava vero myös määränpääjäsenvaltiossa. Tässä tapauksessa ensimmäisessä jäsenvaltiossa maksettua valmisteveroa voi hakea takaisin lähtöjäsenvaltiosta. Ratkaisu koskee sekä yksityishenkilön omiin tarpeisiinsa että muiden yksityishenkilöiden tarpeisiin hankkimia tuotteita. Ratkaisun perusteella ainoastaan tuotteet, jotka yksityishenkilö itse tuo matkustajatuomisina, ovat verottomia määrämaassa."

• valikoimat ovat
        Juomaveikko kirjoitti:

Mutta eihän tuo 23.11. tehty päätös muuttanut yhtään mitään verrattuna sitä ennen vallinneeseen tilanteeseen.

Ennen päätöstä piti maksaa verot myös Suomeen ja päätöksen jälkeen pitää edelleen maksaa verot Suomeen.

Sitäpaitsi ei kannata suotta tuntea alemmuutta varsinkaan saksalaisiin koska heillä on usein hyvin heikot tiedot lainsäädännöstä ja vallitsevista EU-säädöksistä.

Esimerkikis tuo lauseen osa "not longer allowed to pick up the bottles by yourself" - sehän on täyttä potaskaa. Etteikö olisi muka luvallista hakea itse heiltä juomia ...

Sitäpaitsi tämän sinun suureksi mainittu saksalainen yritys ei todellakaan ole mikään iso peluri markkinoilla ...

Ai että mistä tiedän ...

Joten en kyllä keksi mitään järkiperäistä syytä miksi pitäisi myynti lopettaa ...

Lyhyt lainaus:
        "Ratkaisun mukaan yksityishenkilön hankkiessa yhdestä jäsenvaltiosta valmisteveron alaisia tuotteita, joista vero on jo maksettu tässä jäsenvaltiossa, ja antaessa kuljetuksen kolmannen tahon tehtäväksi, on tuotteista suoritettava vero myös määränpääjäsenvaltiossa. Tässä tapauksessa ensimmäisessä jäsenvaltiossa maksettua valmisteveroa voi hakea takaisin lähtöjäsenvaltiosta. Ratkaisu koskee sekä yksityishenkilön omiin tarpeisiinsa että muiden yksityishenkilöiden tarpeisiin hankkimia tuotteita. Ratkaisun perusteella ainoastaan tuotteet, jotka yksityishenkilö itse tuo matkustajatuomisina, ovat verottomia määrämaassa."

erittäin kattavat ja toimitus on pelannut tähän asti erittäin hyvin (DHL). Se, että yritys jättää kannattavan toiminnan harjoittamisen kertoo jotain, ainakin joillekin.
        Harva nettifirma on myynnyt samalla valikoimailla ja toimitusvarmuudella kuin kyseinen Saksalainen, tämän takia harmi on suuri.
        Niin kuin sanoin - tekstin voi ymmärtää monella tavalla, näköjään.

Ko firmasta vielä, harvalla firmalla missään päin maailmaa löytyy hyllystä 350 eri rommia tai 800 eri viskiä. Suuruutta voidaan mitata niin monella tavalla.

Onneksi löytyi yksi vanha toimittaja Saksasta joka ilmoitti, että käytäntö ei muutu millään tavalla, ainakaan toistaiseksi. Heilläkin on huomattavasti paremmat valikoimat kuin Virolaisilla.

• syystä
        Juomaveikko kirjoitti:

Ai että mistä tiedän ...

Lyhyt lainaus:

olit jättänyt viimeisen kappaleen lainauksesta pois.

Poistettu osuus:

Suomen kansallinen valmisteverolainsäädäntö, jonkan mukaan tuotteiden tilaaminen on verollista, vastaa tältä osin tuomioistuimen ratkaisua. Tullihallituksen näkemyksen mukaan tapauksessa tarkoitetut etäostot, joissa ostaja on itse järjestänyt tuotteiden kuljetuksen, ovat olleet Suomessa tähänkin saakka melko harvinaisia.

Eli jos järjestät kuljetuksen itse, tästä oli kyse tässä 'tiedonannossa' ei etämyynnistä jossa myyjä hoitaa tai järjestää kuljetuksen Suomeen.

• Juomaveikko
        syystä kirjoitti:

olit jättänyt viimeisen kappaleen lainauksesta pois.

Poistettu osuus:

Suomen kansallinen valmisteverolainsäädäntö, jonkan mukaan tuotteiden tilaaminen on verollista, vastaa tältä osin tuomioistuimen ratkaisua. Tullihallituksen näkemyksen mukaan tapauksessa tarkoitetut etäostot, joissa ostaja on itse järjestänyt tuotteiden kuljetuksen, ovat olleet Suomessa tähänkin saakka melko harvinaisia.

Eli jos järjestät kuljetuksen itse, tästä oli kyse tässä 'tiedonannossa' ei etämyynnistä jossa myyjä hoitaa tai järjestää kuljetuksen Suomeen.

Olet aivan oikeassa ... useimmissa nettikaupoissahan nimenomaan asiakas itse joutuu järjestämään kuljetuksen - muuten kamat jäisivät myyjän varastoon hamaan maailman tappiin.

Tuo kauppiashan ei toimi näin koska sanoo "senden wir nicht mehr ins Ausland" - eli he ovat itse lähettäneet tavarat ja perineet myynnin yhteydesä kuljetusmaksut.

useimmat nettikauppiaathan sen sijaan eivät näin tee vaan kuljetusliikkeet hoitavat laskutuksen suoraan tilaajan kanssa.

Tulin lausahdus "etäostot, joissa ostaja on itse järjestänyt tuotteiden kuljetuksen, ovat olleet Suomessa tähänkin saakka melko harvinaisia" osoittaa taasen täydellistä teitämättömyyttä - tai haluttomuutta tietää - mikä on vallitseva käytäntö useimpien kauppiaiden kohdalla.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2549
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe