Luther selittää Katekismuksessa kasteesta näin:
MITEN VEDELLÄ VOI OLLA NÄIN SUURI VAIKUTUS? VASTAUS:
Sitä ei vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja ”uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä”, niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: ”Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.”
(Lutherin Vähä katekismus)
Pohtikaapa miten tämä on mahdollista pienen vauvan kohdalla:
" ..vedessä oleva Jumalan sana, ja Jumalan sanaan luottava usko..."
Pelkkää vettäkö - siis ?
20
441
Vastaukset
- RitariOlevainen
muutu miksikään, missä Raamatussa niin sanotaan, lutterin sanominen ei siitä tee pelastavaa vettä, Raamattu ei missään mainitse, että vesi muutuisi muuksi, kuin vettä mikä vettä !
- hirvas
Tuo lainaus vain siksi, että täällä usein keskustellaan juuri kasteesta. Mielestäni meidän jokaisen on tarkasteltava aina sitä, mitä opetetaan ja kuka opettaa, ja onko se sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa.
Uskon ettei upotuskasteen hyväksyvillä ole mitään ristiriitaa Raamatun opetuksen kanssa. Muilla sen sijaan saattaa olla? hirvas kirjoitti:
Tuo lainaus vain siksi, että täällä usein keskustellaan juuri kasteesta. Mielestäni meidän jokaisen on tarkasteltava aina sitä, mitä opetetaan ja kuka opettaa, ja onko se sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa.
Uskon ettei upotuskasteen hyväksyvillä ole mitään ristiriitaa Raamatun opetuksen kanssa. Muilla sen sijaan saattaa olla?hirvas: "Uskon ettei upotuskasteen hyväksyvillä ole mitään ristiriitaa Raamatun opetuksen kanssa. Muilla sen sijaan saattaa olla"?
---
Liittyykö uskovien kasteeseen Pyhä Henki mitenkään?
Jos liittyy, niin miten?RitariOlevainen: "Raamattu ei missään mainitse, että vesi muutuisi muuksi, kuin vettä mikä vettä "!
---
Eiköhän juuri oma järkemme estä näkemästä meitä mitään Jumalan armoa kasteessamme (KASTE ON ARMONVÄLINE); näemme siinä vain pelkkää vettä ja oman suorituksen ja näin turhennamme kasteen hengellisen merkityksen uskovalle.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
hirvas: "Uskon ettei upotuskasteen hyväksyvillä ole mitään ristiriitaa Raamatun opetuksen kanssa. Muilla sen sijaan saattaa olla"?
---
Liittyykö uskovien kasteeseen Pyhä Henki mitenkään?
Jos liittyy, niin miten?Missä niin sanotaan, että vesikaste ja Pyhän Hengen on jotenkin kytketyt toisiinsa?
Ei varsinaisesti liity mitenkään, paitsi, että uskovat saavat uudestisyntymässä Pyhä Hengen sydämeensä, joka todistaa, että olen Jumalan lapsi, tämä pelastus varmuus on jo uudestisyntyneellä kun hän menee kasteelle, ja niin pitää ollakkin.
Mitä hyötyä ilman elävääuskoa on mennä kasteelle?
Ja tämä totuus pätee, ja varsinkin, myös lapsiin, eli vauvakaste on turhaakin turhempaa touhua ! VAUVA EI VOI, EIKÄ OSAA USKOA!
Jos toisin väität, niin sano se Raamatulla, ainuttakaan omaa selitystä ja Sanan manipulointia ! Ja muista, Luther ei ollut Jumala, eikä kirjoittanut Raamattua, hänen sanomisella ei ole mitään arvoa Raamatun Sanan rinnalla, jos se on toista, mitä Raamattu opettaa !
Kaikki mitä tätä totuutta vastaan selitetään, on pelkkää tyhjää sanan helinää, ja filofosointia ! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Raamattu ei missään mainitse, että vesi muutuisi muuksi, kuin vettä mikä vettä "!
---
Eiköhän juuri oma järkemme estä näkemästä meitä mitään Jumalan armoa kasteessamme (KASTE ON ARMONVÄLINE); näemme siinä vain pelkkää vettä ja oman suorituksen ja näin turhennamme kasteen hengellisen merkityksen uskovalle.Sano minulle, missä kohtaa Raamatusta löytyy tuolle kirjoittamallesi otsikolle perustelut ?
Lutherilainen uskonto siitä on tehnyt "armonvälineen", ei Raamattu, ja siksi sillä ei ole mitään arvoa oikeassa uskon kokemisessa, pelkkä kaunis fraasi! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Raamattu ei missään mainitse, että vesi muutuisi muuksi, kuin vettä mikä vettä "!
---
Eiköhän juuri oma järkemme estä näkemästä meitä mitään Jumalan armoa kasteessamme (KASTE ON ARMONVÄLINE); näemme siinä vain pelkkää vettä ja oman suorituksen ja näin turhennamme kasteen hengellisen merkityksen uskovalle.kaste "armonvälineenä", sillä on suurikin merkitys uskovaiselle! Ja nimenomaan JO, uskossa olevalle, uudestisyntyneelle, hänelle, jolle se on tarkoitettu ja kelle se kuuluu Raamatun mukaan.
Raamattu ilmoittaa, mitä kaste meille merkitsee?
Tässä suraavass Paavali selvittää perinohjin kasteen merkityksen.
"1. Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle."
Tämä Sana, miksi keidät kastetaan, on sen syvin tarkoitus, se, että koska Kristus kuoli ja haudattiin, ottaakseen pois meidän syntimme, nimenomaan HÄN otti syntimme kuolemallaan, ja siksi me olemme osalliset Kristukseen, ja pääsemme Hnestä osalliseksi, ja kun olemme synnistä vapautetut, niin meidät voi kastaa Kristukseen, juuri sen perusteella, että olemme JO saaneet syntimme anteeksi, emmekä vasta kasteessa!
Kasteessa uskovainen haudataan, upotetaan veden alle, aivan niikuin kuollutkin haudataan, kokonaan mullan alle, ei sieltä jää mitään näkyviin, vaan siihen kasvaa nurmi päälle, ja siellä se on haudassa.
Samoin mekin olmme HAUDATUT,yhdessä Hänen kanssaan kasteessa kuolemaan, synnille kuolleina, me nousemme ylös kasteen haudasta, niikuin Kristukin nousi ylös kuolleista Jumalan voimasta. Että mekin samoin vaeltisimme uudessa elämässä. (missä vauvalla muuten on se vanha elämä, kun ensimmäinenkään ei ole vielä kunnolla edes alkanut?)
Kasteessa meidät siis kastetaan Kristukseen, eli liitetään Kristuksen ruumiiseen, seurakuntaan.
Koska olemme yhtäläisessä osallisuudessa Hänen ylösnousemisestaan, kuin että meidät haudattiin yhdessä Hänen kasnssaan kuolemaan, ja nyt oleemme synnille kuolleita, ennen uskoon tuloa me elimme synnissä, ja olimme ulkopuolella Kristuksen ruumiin.
Kasteella on siis suurikin hengellinen merkitys , siinä tunnustaudutaan Kristuksen seuraajaksi, olemme kuolleet vanhalle elämällemme.
Mutta missään tässä Sanan kohdassa ei anneta ymmärtää, että kasteessa saatiaisiin synnit anteeksi, päinvastoin, selvää sanomaa siitä, että olemme synnistä vapautetu, ja kuolleet synnille, ja siksi me voimme Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta päästä osalliskesi Kristuksen ruumiista!
Ja koska ihminen ei voi tehdä mitään pelastuakseen, mikään teko ei voi pelastaa, ei kastekaan voi olla teko, joka pelastaa, ei millään tavalla, se on uudestisyntyneelle tarkoitettu , olla Kristukselle kuliainen, ja totella kastekäskyä.
Jeesus ei koskaan, eikä missään käskenyt kastaa lapsia! Vaan opetuslapsia pitää kastaa, edelleenkin!
Ei saisi manipuloida Jeesuksen itsensä antamaa käskyä !
- Luther,
oli uskonpuhdistaja. Hän eli aikana, jolloin ihminen oli harhautettu maksamaan pelastuksesta, aneilla.
Martti Luther ei ollut täydellinen Jumalan salaisuuksien tuntija ja siksipä osan hänen opetuksistaan saa kyseistää.
Ihminen ilmaisee tahtonsa olla Jumalan kansan jäsen, ottaessaan vesi- eli parannuksen kasteen.
Ihmisen vapaatahto on paljon suurempi asia kuin me sitä tiedostamme. Jumala loi meidät Jumaliksi, ystäviksi Itselleen, mutta ihminen vapaan tahtonsa perusteella ei tyytynyt olemaan Hänen ystävänsä, vaan halusi saman osan, mikä on yksin Jumalalla. Ihminen tahtoi olla yhtä viisas ja kaikkitietävä, kuin Luojansa.
Siksi ihminen joutui paratiisista poissa maanpäälle valinta-ajakseen ja hänet rajoitettiin niin, että hän ei kykene käyttämään, kuin aivan pienen osan siitä voimasta, jonka Jumala luodessaan Hänelle antoi.
Ihmisen ratkaisut syntyvät alitajunnantasolla, mutta ne ovat kuitenkin tietoisia päätöksiä, jotka jossakin vaiheessa tulevat ylitajuntaan ja silloin ihminen alkaa niitä tunnustaa.
Kristityissä maissa, jokainen saa tietoa Jeesuksesta, jo lapsesta lähtien ja jo siinä vaiheessa ihminen alkaa alitajunnassaan tehdä päätöksiä haluaako palata Jeesuksen uhrin kautta takaisin Luojan yhteyteen. Jonakin päivänä ne päätökset ovat ihmiselle itselleen selviä ja joku tunnustaa tarvitsevansa Jeesuksen kautta saatavaa armahdusta, mutta useat eivät armoa halua, vaikka haluavatkin takaisin Luojan yhteyteen. He eivät halua myöntää vieläkään, että ihminen ei koskaan tule saamaan Jumalan viisautta ja kaikkivaltaisuutta. Nämä nöyrtymättömät jäävät joko asemaan, jossa he eivät tunnusta enää laisinkaan Jumalaa tai haluavat näyttää, että he kykenevät olemaan hyviä ihmisiä ilman Jumalan voimaakin, sillä he uskovat sillä ansiolla menevänsä perille ja saavansa Jumalan mielisuosion.
Nöyrät ottavat armon vastaan ja kuulevat Jumalan ohjeet ja neuvot ja aivan kilpailevat niiden täyttämisessä.
Parannuksen kaste on tahdon ilmaisu olla Jumalan oma, mutta se ei tarkoita sitä, että ihminen sen kasteen kautta pelastuisi. Hän pelastuu sitten, kun ottaa armon vastaan ja saa Pyhän Hengen kasteen ja hänet siirretään Jumalan valtakuntaan.
Kun ihminen synnytetään uudeksi Jumalan Sanalla ja Pyhällä Hengellä, on hän jälleen Jumalassa. - Kopara
Karismaattisuus kaikkine ilmiöineen ja upotuksinen on lopun ajan suuri eksytys.
- vain
että et jää osattomaksi Jumalan voimasta.
On sama kastetaanko sinut parannuksen kasteeseen upottamalla tai pirskottamalla, tai valelemalla, mutta se ei ole sama, että saatko, vai jääkö sinulta saamatta, tahtosi ilmasemisen jälkeen saatava Jumalan oma kaste, jonka Hän omilleen antaa. Tämän kasteen saajat saavat voiman olla Jumalan lapsia ja voiman elää Jumalan ohjaamalla tavalla.
Jeesus ilmaisee voimansa tänään, niin kuin ilmaisi jo alkuseurakunnan aikanakin.
Siksi monet meistä ovat tulleet terveiksi, vapaiksi ja onnellisiksi.
Älä jää ulkopuolelle vaan rukoile Pyhän Hengen kastetta itsellesi ja ilmaise Jumalalle tahtosi olla Sanan tekijä, eikä vain kuulija.
Jeesus uhrasi Itsensä puolestamme, jotta saamme oikeuden palata Isän yhteyteen ja näin tulla Jumalan lapsiksi.
- Lukihäiriöinen
Johanneksen ev, 3
Ihminen ei synny uudesti, kasteen kautta vaan Pyhä Henki tulee, joko vanhempain kätten kautta tai rukouksessa yksinäisyydessä.
Johannes kastoi vedellä, mutta Jeesus kastoi Pyhällä Hengellä ja tulella.
Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, alkaa se neuvoa ja kasvattamaan, mutta siihen tarvitaan tahdon taipuminen, parannukseen.
Ei riitä, että snoo Herra Herra eikä täytä Hänen tahtoaan.Lukihäiriöinen: "Johanneksen ev, 3
Ihminen ei synny uudesti, kasteen kautta vaan Pyhä Henki tulee, joko vanhempain kätten kautta tai rukouksessa yksinäisyydessä".
---
Jeesus puhuu aivan selvästi "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).- hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Johanneksen ev, 3
Ihminen ei synny uudesti, kasteen kautta vaan Pyhä Henki tulee, joko vanhempain kätten kautta tai rukouksessa yksinäisyydessä".
---
Jeesus puhuu aivan selvästi "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).Näin kirjoittelee Luther, ja on Raamatun linjoilla, koska mainitsee "upotuksen"
Kirkkoherra sen sijaan liruuttelee vettä kourastaan vauvelin päähän, ja kas, kaste on suoritettu, ilman että kastettava ymmärtää mitään jokapäiväisestä katumuksesta ja parannuksesta. Näin se vaan on, muinaisten kirkkoisien päättämä epäraamatullinen rituaali.
Siihen on vain totuttu, eikä sitä kukaan kyseenalaista.
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus) - oletko
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Johanneksen ev, 3
Ihminen ei synny uudesti, kasteen kautta vaan Pyhä Henki tulee, joko vanhempain kätten kautta tai rukouksessa yksinäisyydessä".
---
Jeesus puhuu aivan selvästi "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).vieläkään päässyt ymmärrykseen, että ylhäältä tuleva vesi ja Henki ei ole se, jolla parannuksen kaste annetaan.
Uudesti syntyminen vedestä ja Hengestä tarkoittaa yksikertaisesti Jumalasta syntymistä ja se ei tapahtu kovinkaan usein parannuksen kasteen yhteydessä, vaan vasta sitten, kun ihminen on siihen kelvollinen, eli ilmaisee tahtonsa täyttää Jumalan tahtoa.
Jos ihminen uudesti syntyisi parannuksen kasteen vedestä, niin maailma olisi pullollaan uudesti syntyneitä ja Suomessakin melkeinpä jokainen olisi uudesti syntynyt. Sehän puhuu Jumalan Sanaa vastaan, sillä Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunnan omaavat ovat pikkuinen joukko, verrattuna kaikkiin tämän telluksen kautta kulkeneiden määrään. - hirvas
oletko kirjoitti:
vieläkään päässyt ymmärrykseen, että ylhäältä tuleva vesi ja Henki ei ole se, jolla parannuksen kaste annetaan.
Uudesti syntyminen vedestä ja Hengestä tarkoittaa yksikertaisesti Jumalasta syntymistä ja se ei tapahtu kovinkaan usein parannuksen kasteen yhteydessä, vaan vasta sitten, kun ihminen on siihen kelvollinen, eli ilmaisee tahtonsa täyttää Jumalan tahtoa.
Jos ihminen uudesti syntyisi parannuksen kasteen vedestä, niin maailma olisi pullollaan uudesti syntyneitä ja Suomessakin melkeinpä jokainen olisi uudesti syntynyt. Sehän puhuu Jumalan Sanaa vastaan, sillä Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunnan omaavat ovat pikkuinen joukko, verrattuna kaikkiin tämän telluksen kautta kulkeneiden määrään.Jeesuksen aikaiset ihmiset eivät olleet kovin hyvin koulutettuja, jopa lukutaidottomia.
Kun Jeesus opetti, Hän käytti vertauksia silloin kun huomasi, ettei viesti muuten mene perille.
Mutta yhden asian Hän ilmaisi suoraan: " joka minuun uskoo, elää, vaikka olisi kuollut"
Oletko tästä samaa mieltä? Me emme tarvitse kirkkoisien kasteen teorioita, jotka ovat ihmisjärjen päätelmiä. Me tarvitsemme vain USKOA Jeesukseen, joka on AINOA nimi jossa ihmisille on pelastus.
Kaikki muu tulee sen mukana, kun teemme Hänen antamansa mallin mukaan. hirvas kirjoitti:
Jeesuksen aikaiset ihmiset eivät olleet kovin hyvin koulutettuja, jopa lukutaidottomia.
Kun Jeesus opetti, Hän käytti vertauksia silloin kun huomasi, ettei viesti muuten mene perille.
Mutta yhden asian Hän ilmaisi suoraan: " joka minuun uskoo, elää, vaikka olisi kuollut"
Oletko tästä samaa mieltä? Me emme tarvitse kirkkoisien kasteen teorioita, jotka ovat ihmisjärjen päätelmiä. Me tarvitsemme vain USKOA Jeesukseen, joka on AINOA nimi jossa ihmisille on pelastus.
Kaikki muu tulee sen mukana, kun teemme Hänen antamansa mallin mukaan.hirvas: "Kun Jeesus opetti, Hän käytti vertauksia silloin kun huomasi, ettei viesti muuten mene perille".
---
Mistä päättele, että Jeesus puhui vertauskuvallisesti "vedestä ja Hengestä"-syntymisessä (Joh. 3:5)?
Huomaa tekstiyhteys; Samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, (Joh 3:22-35).- hirvas
Tapio522 kirjoitti:
hirvas: "Kun Jeesus opetti, Hän käytti vertauksia silloin kun huomasi, ettei viesti muuten mene perille".
---
Mistä päättele, että Jeesus puhui vertauskuvallisesti "vedestä ja Hengestä"-syntymisessä (Joh. 3:5)?
Huomaa tekstiyhteys; Samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, (Joh 3:22-35).asialinjalla, älä kiertele ja kaartele.
- Lukihäiriöinen
hirvas kirjoitti:
Näin kirjoittelee Luther, ja on Raamatun linjoilla, koska mainitsee "upotuksen"
Kirkkoherra sen sijaan liruuttelee vettä kourastaan vauvelin päähän, ja kas, kaste on suoritettu, ilman että kastettava ymmärtää mitään jokapäiväisestä katumuksesta ja parannuksesta. Näin se vaan on, muinaisten kirkkoisien päättämä epäraamatullinen rituaali.
Siihen on vain totuttu, eikä sitä kukaan kyseenalaista.
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)Ei taivaseen päästä noin vaan, jos ei tahtoa taivuteta Jumalan tahtoon, ja tehdä parannusta synneistä.
Vesi kaste ja Pyhän Hengen kaste on eri asia, Johannes kastaja kastoi vedellä, Jeesus kristus Pyhällä Hengellä, Mitä lapsi kasteeseen tulee ja aikuis kasteeseen, se on tähdellistä.
Ainoastaan Uudesti syntymässä, saa Pyhän Hengen, nämä kaksi asiaa on eri asioita.
Mitä varten uudesti syntyminen on tärkeää, jotta voisi kehittyä ja kasvaa uskon tiellä.
Pyhän Hengen kasteen voi saada, uskova joka tekee parannuksen synneistä.
Pieni lapsi ei päätä asioita vaan ihminen joka tekee uskon ratkaisun ja haluaa seurata Jeesusta, ja täytää Jumalan tahtoa, raamatun sanan mukaan. - lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Johanneksen ev, 3
Ihminen ei synny uudesti, kasteen kautta vaan Pyhä Henki tulee, joko vanhempain kätten kautta tai rukouksessa yksinäisyydessä".
---
Jeesus puhuu aivan selvästi "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).Joh. 3. 6 mimikä on lihasta syntynyt, on liha mikä Hengestä syntynyt on Henki.
Älä ihmettele sitä, täytyy syntyä uudesti ylhäältä.
Tuuli puhaltaa mistä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja mine se menee,niin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt. usko on tärkein perusta.
Vesi kaste on tärkeä, mutta Pyhän Hengen kaste on Uskossa Jeesukseen Kristukseen, uudesti syntymisen kautta, anettu lupaus, joka on Kristuksen Pyhän Hengen lupaama, joka opetta ja nuhtelee ja kasvattaa, vesi kaste ei yksin tee mitään.
Olipa sitten aikuis kaste tai lapsikaste, Pyhä Henki opettaa raamatun sanaa lukemalla sitä, alkaa raamatun sana kirkastua, ja mitä enemmän tahto taipuu syntien anteeksi pytämiseen ja näkemiseen, sitä kirkkamaksi Pyhän Hengen lahjat kirkastuvat. - hirvas
Lukihäiriöinen kirjoitti:
Ei taivaseen päästä noin vaan, jos ei tahtoa taivuteta Jumalan tahtoon, ja tehdä parannusta synneistä.
Vesi kaste ja Pyhän Hengen kaste on eri asia, Johannes kastaja kastoi vedellä, Jeesus kristus Pyhällä Hengellä, Mitä lapsi kasteeseen tulee ja aikuis kasteeseen, se on tähdellistä.
Ainoastaan Uudesti syntymässä, saa Pyhän Hengen, nämä kaksi asiaa on eri asioita.
Mitä varten uudesti syntyminen on tärkeää, jotta voisi kehittyä ja kasvaa uskon tiellä.
Pyhän Hengen kasteen voi saada, uskova joka tekee parannuksen synneistä.
Pieni lapsi ei päätä asioita vaan ihminen joka tekee uskon ratkaisun ja haluaa seurata Jeesusta, ja täytää Jumalan tahtoa, raamatun sanan mukaan.varten meille on annettu Jumalan sana. Ja siinä kyllä ilman teoreettisia pohdintoja annetaan kaikki se tieto, jolla ihmisille annetaan mahdollisuus iankaikkiseen elämään.
Me emme tarvitse teorioita tai sellaisten asioiden pilkkomista, jota me emme ymmärrä. Me tarvitsemme uskon ja kasteen sekä nöyrää sydäntä elääksemme Jumalan tahdon mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744888- 332741
- 402514
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin261943Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401842- 881671
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251612- 1651544
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241348Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941200