Mulla on juuri takana keskenmeno ja lääkäri sanoi, että kk-kierron tasoittumiseen saattaa mennä aikaa. En siis odottanut, että voisin edes tulla heti raskaaksi (varsinkin kun edellisen raskauden yritykseen meni yli vuosi). Mulla ei ole minkäänlaisia raskausoireita, mutta koska menkat on edelleen myöhässä tein testin ja ups, se onkin plussa. Tämä on tietty aivan upea asia mutta pelottava pariltakin kannalta:
Juhlin aika reilusti oletetulla viikolla 3 ja 4 ja kun viikkoja oli takana 5 otin vielä muutaman lasillisen viiniä ja yhden väkevän.
Nyt siis plussa ja viikkoja takana 6. Kuinka pahasti olen jo vaurioittanut lastani? Ja meneeköhän tämäkin tästä syystä kesken?
Otin alkoholia , raskaana, keskenmeno?
12
2147
Vastaukset
- tuota...
"Kuinka pahasti olen jo vaurioittanut lastani? Ja meneeköhän tämäkin tästä syystä kesken?"
....NO MISTÄ HITOSTA ME VOIDAAN SITÄ TIETÄÄ, KUINKA PAHASTI OLET "LASTASI" VAURIOITTANUT TAIKKA MENEEKÖ KESKEN...
MIKS PITÄÄ TULLA TÄNNE KYSELEE NOIN TYHMIÄ???
KYSYN VAAN...- ja oman tyhmyytesi...
vastaamalla noin ikävästi ja typerästi.
Tänne saa kuka tahansa tulla kyselemään, jos on huolissaan.
Voit aina hypätä typerän kysymyksen yli ja tuntea itsesi, ah, niin fiksuksi, kun ei tarvitse tuollaisia kysellä! - vain
ja oman tyhmyytesi... kirjoitti:
vastaamalla noin ikävästi ja typerästi.
Tänne saa kuka tahansa tulla kyselemään, jos on huolissaan.
Voit aina hypätä typerän kysymyksen yli ja tuntea itsesi, ah, niin fiksuksi, kun ei tarvitse tuollaisia kysellä!oman mielipiteeni...
Miten te voitte olla niin helevetin tyhmiä???? - nukkumaan
vain kirjoitti:
oman mielipiteeni...
Miten te voitte olla niin helevetin tyhmiä????ja herää "uudella jalalla" ;-)
Taidat olla vähän väärällä jalalla herännyt?
Olipas sulla rakentava "mielipide"?
Helevetin tyhmiä? ;-)))))
- kaikki ok!
Eli juuri nuo ekat viikot siihen neljänteen-viidenteen viikkoon asti on monesti juuri sitä aikaa, kun ei vielä itse tiedä odottavansa. Äidillä ja sikiöllä ei ole vielä yhteistä verenkiertoa, joten alkoholikaan ei pääse sikiöön (en muista ihan tarkkaan millä viikolla yhteinen verenkierto muodostuu). Itselläni oli aikamoinen juhlimisvaihe päällä, otin aika rankasati kerran viikossa ja kun sain tietää olevani raskaana, olin viikolla 5. En ole kuitenkaan huolissani, sen verran rohkaisevaa tietoa olen neuvolasta ja muualtakin saanut. Ymmärrän huolesi, kun takana on km, mutta jos nyt jostain syystä käy samalla tavalla, niin muista, että syy EI ole sinussa, eikä noissa juomisissa.
- Medisiinarinna
Alkio käyttää ensimmäiset viikot ravinnokseen äidin kohdun limakalvoa, jonka jälkeen kehittyvä istukka pikku hiljaa rupeaa vastaamaan ravinnonsaannista. Yhteistä verenkiertoa äidin ja sikiön välillä ei ole koskaan.
Alkoholin turvallisesta määrästä ei tiedä kukaan, näin ollen ainoa suositus on olla täysin juomatta jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Ensimmäisinä viikkoina kehittyvät verenkiertoelimistö ja hermosto. Jos vauriot ovat huomattavia, niin raskaus keskeytyy. Lisäksi FAE ja FAS ovat todellinen riski jo hyvinkin pienillä annoksilla. - mami-06
Medisiinarinna kirjoitti:
Alkio käyttää ensimmäiset viikot ravinnokseen äidin kohdun limakalvoa, jonka jälkeen kehittyvä istukka pikku hiljaa rupeaa vastaamaan ravinnonsaannista. Yhteistä verenkiertoa äidin ja sikiön välillä ei ole koskaan.
Alkoholin turvallisesta määrästä ei tiedä kukaan, näin ollen ainoa suositus on olla täysin juomatta jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Ensimmäisinä viikkoina kehittyvät verenkiertoelimistö ja hermosto. Jos vauriot ovat huomattavia, niin raskaus keskeytyy. Lisäksi FAE ja FAS ovat todellinen riski jo hyvinkin pienillä annoksilla.Kommentoisin tätä kirjoittamaasi lausettasi-Lisäksi FAE ja FAS ovat todellinen riski jo hyvinkin pienillä annoksilla....ei pidä paikkaansa, koska riski on silloin jos päivittäinen ja jatkuvakäyttö on yli 3-4 annosta läpiraskauden tai vastaavasti 10 annosta kerralla....JA ÄLÄ SANO ETTEN TIEDÄ MISTÄ PUHUN,KOSKA TIEDÄN SEN TUTKIMUKSISTA JA TYÖSKENTELYSTÄ ALKOHOLISTIÄITIEN PARISTA!!!
- Medisiinarinna
mami-06 kirjoitti:
Kommentoisin tätä kirjoittamaasi lausettasi-Lisäksi FAE ja FAS ovat todellinen riski jo hyvinkin pienillä annoksilla....ei pidä paikkaansa, koska riski on silloin jos päivittäinen ja jatkuvakäyttö on yli 3-4 annosta läpiraskauden tai vastaavasti 10 annosta kerralla....JA ÄLÄ SANO ETTEN TIEDÄ MISTÄ PUHUN,KOSKA TIEDÄN SEN TUTKIMUKSISTA JA TYÖSKENTELYSTÄ ALKOHOLISTIÄITIEN PARISTA!!!
Uusin lääkärien ammattilehdissä näkemäni tutkimus oli, että kolme lasillista alkuraskauden aikana lisäsi melkoisesti riskejä. Ehkä siinä sitten kirjoitettiin väärin, kun sinä kerran tiedät. Mitäs me lääketieteen ammattilaiset yleensäkään tiedetään, mutta ei silti tarvitse huutaa.
- mami-06
Medisiinarinna kirjoitti:
Uusin lääkärien ammattilehdissä näkemäni tutkimus oli, että kolme lasillista alkuraskauden aikana lisäsi melkoisesti riskejä. Ehkä siinä sitten kirjoitettiin väärin, kun sinä kerran tiedät. Mitäs me lääketieteen ammattilaiset yleensäkään tiedetään, mutta ei silti tarvitse huutaa.
kerroppa lehden nimi koska itse olen alanammattilainen enkä ole huomannut ko.artikkelia????missä maassa ko.tutkimus on tehty?kuinka suuri otanta kyseessä?
Hyvin yleensä myös alkoholistiäideiltä syntyy terveitä lapsia, joten ei kannata lähteä tuomitsemaan ketään lasillisen tai parin jälkeen. - päihdetyöntekijä
mami-06 kirjoitti:
kerroppa lehden nimi koska itse olen alanammattilainen enkä ole huomannut ko.artikkelia????missä maassa ko.tutkimus on tehty?kuinka suuri otanta kyseessä?
Hyvin yleensä myös alkoholistiäideiltä syntyy terveitä lapsia, joten ei kannata lähteä tuomitsemaan ketään lasillisen tai parin jälkeen.Itse teen myös työtä alkoholistien/ alkoholistien lasten parissa. FAS ja FAE ovat sielläkin niin harvinaisia, että yleensä todella tarvitaan rankkaa juomista pidemmän aikaa ennen moisten vaurioiden syntymistä. Uskaltaisin jopa väittää, ettei päihdeongelmaton, tavallinen ihminen niin paljon raskauden aikana voi edes juoda, että moisia vahinkoja lapselleen saa aikaiseksi.
Keskieuroopassa äidit ja raskaanaolevat juovat viiniä aterialla joka päivä. Terveitä tuntuvat lapset sielläkin olevan. (nyt en kehoita ketään joka päivä ryypiskelemään).
Lasta odottava ja äiti on helppo syyllistettävä. Lapsesta ja sikiöstä vastuussa oleva saadaan kyllä olemattomastikin syyllistettyä vaikka hautaan asti. Järkeä en siinä kuitenkaan näe. Itseäni kyllä myös kiinnostaisi kovasti sellainen tutkimus, jonka mukaan arvelisin, että noin 90% lapsista pitäisi olla FAS tai FAE; monet kun eivät tiedä todellakaan edes olevansa raskaana ennen viikkoja 8 tai jopa 10.
Vielä sanoisin ap:lle: ei ole mitenkään todennäköistä, että olet vahongoittanut lasta mitenkään. Jos raskaus menee kesken alkuraskauden aikana, se tarkoittaa ihan yksikertaisesti sitä, ettei alkio ollut valmis kasvamaan, se ei ollut rakenteellisesti terve. Olen tästä lääkärin kanssa keskustellut jokin aika sitten ja sain hyvin yksiselitteisen vastauksen: alkuraskauden keskenmenoa ei äiti voi millään itse estää. Tällöin alkio on vaurioitunut jo alunperinkin niin pahoin, ettei se pysty kehittymistä jatkamaan; riippumatta siitä mitä äiti tekee tai on tekemättä. - Medisiinarinna
mami-06 kirjoitti:
Hyvin yleensä myös alkoholistiäideiltä syntyy terveitä lapsia, joten ei kannata lähteä tuomitsemaan ketään lasillisen tai parin jälkeen.Duodecimissa tai Suomen Lääkärilehdessä muistaakseni tämän syksyn aikana. Kyseessä oli pieni katsaus ja toki alustava tulos vasta, mutta tosiasia on edelleen, että KUKAAN ei tiedä eikä pysty turvallista annosta sanomaan.
Ketään en ole tuomitsemassa, mutta en myöskään voi lääketieteen ammattilaisena kirkkain silmin väittää, ettei mitään vaurioita aiheutuisi. Tuuripeliä, ketkä saavat juomisesta huolimatta terveitä lapsia ja ketkä FAS- tai FAE-lapsia muutaman lasillisen nauttimisen jälkeen. Mm. amerikkalaisissa alan julkaisuissa kehotetaan tämän vuoksi täysraittiuteen jo raskauden yrittämisvaiheessa.
- ainakaan...
ainakaan noitten drinkkien takia kesken, kyllä alkiossa on jokin vika, jos noilla viikoilla keskeytyy. Mutta älä nyt enää ota.
Ihanaa odotusta sinulle ja onnea plussauksen johdosta! :-)))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708